Publicerat Augusti 8, 200619 yr jag hadde tänkt börja jaga grävling med en jämthund . nu böhöver jag tips på vad jag ska tänka på och göra när vi är ute och jagar på natten , GE MIG TIPS . mVh NiSsE
Publicerat Augusti 8, 200619 yr jag hadde tänkt börja jaga grävling med en jämthund . nu böhöver jag tips på vad jag ska tänka på och göra när vi är ute och jagar på natten , GE MIG TIPS . mVh NiSsE Jakten skiljer sig inte nämnvärt från den efter älg i utförandet. Gå med hunden i områden som du tror hyser grävling, heta ställen är runt havreåkrar men det kan även vara bra att gå runt ödetorp eller andra platser där det har observerats grävling. Som vid all jakt med löshund ska du tänka på att inte gå för fort, låt hunden söka ut och göra arbetet åt dig. Har hunden intresse för rovvilt kan jag lova dig att den mer än gärna skäller grävling. En nackdel är att älgar också uppehåller sig runt havreåkrar och risken finns ju alltid att hunden jagar älg istället, mina hundar bryter ganska snart om de hittar älg på natten, hur din reagerar beror ju helt på älgintresset. Vad du bör ha med dig är en kraftig ficklampa, själv använder jag en pannlampa, och ett lämpligt vapen i kaliber .22. Lycka till
Publicerat Augusti 8, 200619 yr jag sköt en grävling för min vorsteh i måndags natt jag släpper alltid från gryten
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Vart en fullvuxen frisk räv istället, så resultatet är en räv och två grävlingar. ;D
Publicerat Augusti 9, 200619 yr blidde ingen räv >. Däremot såg jag en från bilen på vägen hem Det var ju trist.....hur länge låg åteln innan du började passa? Jag har fått för mig att bäst resultat blir om burken pangas (eller spettas med järnspett) tidig eftermiddag och att man sätter sig till rätta typ 5-6 timmar senare (har man tålamod kan man ju givetvis sitta hela tiden. Dock skall tilläggas att det är bara förhållandevis unga rävar som låtit sig luras.....de äldre är ju oftast lite försiktigare och klipskare och behöver nog åtlas in under en längre period. Själv har jag planer på att satsa lite mer seriöst på räv denna säsong.....problemet är nog snarast att hålla igång en åtel då jag har lite långt till marken för att sköta underhållet av åteln som jag skulle vilja. För övrigt så såg jag en räv mellan viltstängslena på väg till jobbet imorse......110 dieselhästar är för lite kan man ju bara konstatera .
Publicerat Augusti 10, 200619 yr Jag pangade burken och lät den ligga några timmar. Sen gick jag tillbaka... Stället var dock inte optimalt. Ska välja ut något bättre ställe nästa gång
Publicerat Augusti 11, 200619 yr Jag sköt årets första räv igårkväll, en liten rävtik. Super hammerhead 11,7 gram, 30-06.
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Har hunnit med 2 rävar och 10 grävlingar för laikan hitills den här säsongen.
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Jahapp i lördags var jag och en kompis ute och skulle kolla några gryt innan vi skulle släppa spetsarna en Laika på 9 månader och en Älghund vit 5 år tror jag. Vid andra grytet fick hunden (min borderterrier) kontakt med vad jag först trodde var räv, det var ett klippgryt som är ganska omfattande. Hunden jobbade ganska intensivt av och till men emellanåt var hon ointresserad så jag tvekade på räv. Hunden gick ut på ett större sök runt grytet när jag hör prassel under mig och till höger sen ingenting på ett par min, då det kommer en hagelsmäll ca 40 meter till heger om mig. Det var kompisen som ställt sig vid ett jord och stengryt uppåt i en backe ca 30 meter från detta gryt.Han sköt då en grävling som komm från "mitt" gryt.Denna grävling hann dock gå in en bit i en gång där min hund fick tag på den och släpade ut den för att avliva den. (Den var så gott som död redan). Hur som.....det var kul att hon lyckades "spränga" grävling.Annars är hon så gott som helt grävlingsren. Bilderna är inte så vidare de är tagna med telefonen i skymning. Med spetsarna fick vi tyvärr inte upp någonting på natten MVH Roggman66
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Jag, Beretta och Jörgen var ut på bockjakt i går. Ingen bock i sikte, dåck en liten nyfiken ungräv som blev lite för nyfiken. Rugern fick tala och lite fler gråfågel och rådjur är förhoppningsvis räddade.
Publicerat Augusti 17, 200619 yr grattis till räven Hallen...Såg dig i kuriren jakt idag Tackar, tackar.
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Jag får nog inrikta mig på nästa säsong för ny bygger jag en vakkoja och en åtelplats är utsedd. Nu gäller det bara att det blir en massa slaktrester från älgjakten så ska det nog bli bra
Publicerat September 4, 200619 yr Sköt säsongens 14:e grävling för laikan i lördags. Hur går det för dig Perra?
Publicerat September 4, 200619 yr vi sköt fem grävlinga i gryt i helgen så nu är jag upp i 11 grävlingar
Publicerat September 6, 200619 yr Var ut med brorsan i måndags och anladde en åtel där man tidigare sett mycket aktivitet. Ska snickra ihop en vakkojja vid tillfälle och sen sätta igång med vakandet
Publicerat September 6, 200619 yr Var ut med brorsan i måndags och anladde en åtel där man tidigare sett mycket aktivitet. Ska snickra ihop en vakkojja vid tillfälle och sen sätta igång med vakandet Så du har hittat ett ställe du tror på? Hoppas det ger utdelning! Jag såg flera rävgryt när jag var runt 10:a-bäcken o jagade ripa så där kanske det också kan vara idé att vaka. Vad tror du om området runt soptippen? Där har jag sett mycket räv av naturliga orsaker!
Publicerat September 6, 200619 yr Så du har hittat ett ställe du tror på? Hoppas det ger utdelning! Jag såg flera rävgryt när jag var runt 10:a-bäcken o jagade ripa så där kanske det också kan vara idé att vaka. Vad tror du om området runt soptippen? Där har jag sett mycket räv av naturliga orsaker! Jag la ut en i Saivomuotka i närheten av stugan. Jag har inte tagit körkort ännu så det blir så besvärligt att ha en här i stan nu. Var med skotern bakom soptippen i vintras, voi jumala vad spår det var där! Vore perfekt att lägga ut där.
Publicerat September 14, 200619 yr Gick rätt skapligt i natt. Vi sköt 3 grävlingar för Lina. Så nu är det 20. ;D Vad händer Perra? Blir det lo-jakt nu? ;D