Publicerat Augusti 2, 200619 yr Ska hämta den eminenta Mickel för att sedan åka ut med intensioner att decimera räv/grävlings populationen... Kvällen börjar med en liten pysch som appertif för att sedan avslutas med en härlig grimbart alá 22lr jakt med ställande hundar...
Publicerat Augusti 2, 200619 yr På en tryckimpregnerad 4tum4 (som är spetsad och nerdunkad med studsfria gummiklubban) 1 m över backen skall det ställas en burk surströmming, därefter reträtt på 20 m, anläggning av hagelbrakare med riktigt trång choke........kaablaaammmm .......och åteln för dagen är klar. Har ett ännu bättre tips: Köp zoegas skånerost (4:de sortering är alltid billigt, det är liksom zoegas "grej") och sätt på pålen istället kan garantera dig att det drar åt sig både grävling och räv då de kommer i tron av att det är just surströmming som doftar ;D ;D Ett tips är att INTE brygga zoegas i hemmet då risken är påtaglig att räven då tar sig in i huset och flertalet av rävarna brukar ha skabb... Men men... byt ut tvätt medlet mot zoegas när du tvättar jaktkläderna eller drick zoegas dagligen så får du den bästa vittrings döljaren.. men det e klart, man vill ju inte lukta surströmming hela dagarna ;D ;D ;D ;D ;D Mer om detta fenomenet Zoegas kan nog Hipshot lära dig... "Zoegas om du vill lukta surströmming" ;D ;D ;D Eller hur hipshot ??? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 2, 200619 yr Har ett ännu bättre tips: Köp zoegas skånerost (4:de sortering är alltid billigt, det är liksom zoegas "grej") och sätt på pålen iställetkan garantera dig att det drar åt sig både grävling och räv då de kommer i tron av att det är just surströmming som doftar ;D ;D Ett tips är att INTE brygga zoegas i hemmet då risken är påtaglig att räven då tar sig in i huset och flertalet av rävarna brukar ha skabb... Men men... byt ut tvätt medlet mot zoegas när du tvättar jaktkläderna eller drick zoegas dagligen så får du den bästa vittrings döljaren.. men det e klart, man vill ju inte lukta surströmming hela dagarna ;D ;D ;D ;D ;D Mer om detta fenomenet Zoegas kan nog Hipshot lära dig... "Zoegas om du vill lukta surströmming" ;D ;D ;D Eller hur hipshot ??? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ASG ;D ;D Vart får du allt ifrån? Hipshot, jag är helt oskyldig, må vara att jag ska jaga med karln inatt men såna här påhopp står jag ej bakom... ;D ;D
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Författare Nu har jag nyss flyttat på fällan. Hade den inne i byn men resultatet blev bara 3 katter. Nu har jag flyttat fällan till ett stort gryt som länge har funnits. Det roliga var att jag hittade en "ny" ingång ca 50 meter från dom andra. Utanför hålet var det en rejäl sandhög och FÄRSKA INSPÅR UTAV GRÄVLING Det var en skön känsla när man stälde dit fällan precis utanför, han har ingen chans att komma förbi och som vi såg det så var det enda ingången, så har jag tur sitter den redan imorrn när jag kommer dit! Rapport kommer! // "TB"
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Satt nån timme igår, 23:00 så hörde jag nått bakom höladan (som jag satt i) som skällde och väste samtidigt, lät nästan som en panther Då hoppade det fram en räv framför mig på ca 15 meter och fräste mot mig och visade tänder! Jag sträckte mig efter studsaren och räven satte fart. Jag lyckades vissla fast den på ca 100-120 meter. Räven visade bredsidan till, jag lyckades "hänga" ut ur ladan och försökte verkligen få korset att sluta svaja. Efter nån sekund gick skottet och jag såg i kikaren att det gick över räven som sprang därifrån. Attans va klantigt! Jag skulle säkert haft tid att söka bättre stöd, men ivrig som man var :/ Nåja, 10 min senare så spatserar det upp en råbock på 40 m och visar bredsidan till! Fan, 12 dagar kvar till bockpremiären. Hinner iallafall studera hornen, en pinnbock. Jag hade en spännade kväll igår, ska se om jag får en ny chans på räven ikväll. En fråga till er alla: Är det ett vanligt beteende av räven att visa sådan aggresivitet mot människor? Kan räven varit sjuk?
Publicerat Augusti 5, 200619 yr En fråga till er alla: Är det ett vanligt beteende av räven att visa sådan aggresivitet mot människor? Kan räven varit sjuk? Möjligt att herr rödpäls vart en aning sur när han upptäckte att du tagit *hans* plats i ladan.. ;D
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Det var nog så ;D Antar att han kände lukten av mig när han var snett bakom ladan. Men gissa om jag blev paff när en räv stod och morrade åt mig på 15 meter
Publicerat Augusti 5, 200619 yr Nu har jag kommit hem efter att jag och Thamslingen på forumet har suttit i varsit torn och ugglat i några timmar. Vi såg i och för sig en hel del vilt, och det är alltid trevligt Jag såg 3rådjur, 1gammal get, ett smaldjur och ett rådjur jag stötte som jag inte kunde identifiera. Thamslingen såg 1smaldjur, 2harar och 2 tjäderhönor. Så det känns ändå som en givande kväll vast inte mickel visade sig. Nu har jag en känsla av att det blir uppehåll tills bockjakten börjar. MVH/Jocke _________________
Publicerat Augusti 6, 200619 yr Hur jävla omständigt kan det bli..... > Åkte ut i fredags vid lunchtid för att kontrollskjuta bössan samt testa en ny laddning med en lättare kula. Sittande i det relativt trevliga vädret, dukar upp tavlor, stöd, ammunition, bössa och slutligen skytten!!! Vad händer då.....jo, himmelhelvetet öppnar sig och et blir ett skyfall av den mer ordentliga sorten, jag tänker "vad fan, lite regn har ingen dött av. Lägger iväg en serie om tre skott med jaktammon samt tre skott av den nya laddningen, fram och markerar, jotack resultatet var som förväntat med båda serierna. Tillbaka till bänken, sätter mig till rätta, pillar i tre bumpor till av nya laddningen, siktar............jag tittar genom ett glas mjölk :o, tar ur den kamrade bulan, tar ner bössan, tittar på linsen...........IMMA INNANFÖR LINSEN....... >%&/"!¤/&%%" >. Klockan har nu hunnit närma sig tre och jag får håll i telefonen, ringer killen som jag köpt kikaren av och frågar "hur bra är det med imma innanför linsen på en kikare (stort mått av ironi i rösten?". Han svarar att det är varken bra eller vanligt (med betydligt mindre ironi i sin röst), men att jag kan ta kontakt med Torsbo Handels och se om de kan hjälpa mig för allt tyder ju på att det hamnar under garantiåtagandet från Swarowski. 16.07 sitter jag i bilen på väg till Gällstad, de hade lovat hjälpa mig och som jag ser det så fanns där ingen tid att spilla. Jag måste få säga att jag blev otroligt väl bemött och servicen av Sören på Torsbo skojar man inte bort. Det hela slutade med att jag fick låna en kikare, han hade några att välja på, det slutade med att jag valde en Swarre 1,5-6x42 (jag hade möjlghet till ett par med större förstoring och belysta riktmedel.......men hade jag tagit en sådan så hade jag väl vant mig och sedan bli tvungen att köpa en sån ;D, så de gick bort ganska tidigt i valet. Lördag morgon, sätter mig i bilen och åker till banan för att skjuta in mitt lånesikte.....det funkar bra..... Nu är det söndag och jag jobbar lite övertid......behöver ju vara ledig kring den 16:e....men ikväll så blir det Surströmming och Räv, smaka på det ni ;D Ps. Är det normalt med en väntetid vid reparation av en kikare på 1,5-6 månader?? Vi pratar fortfarande om Swarowski!
Publicerat Augusti 6, 200619 yr HOGKILLER:Vart bor du eftersom du åkte till gällstad?Jag bor ungefär 4 mil därifrån.
Publicerat Augusti 7, 200619 yr HOGKILLER:Vart bor du eftersom du åkte till gällstad?Jag bor ungefär 4 mil därifrån. Strax väster om Värnamo.
Publicerat Augusti 7, 200619 yr när jag vakar på grävling vakar jag ofta vid gryten men när är det bäst att vaka grävling vid grytet . på morgonen eller på kvällen ???? . vad tycker ni är bäst ???? mVh nisse
Publicerat Augusti 7, 200619 yr Nu har jag jagat land och rike runt efter surströmming men det är slut överallt Men hur gillar räven ansjovis? Finns det något annat alternativ för snabbåtel?
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Hej vänner, igår tog jag ett hastigt beslut om att åka ut och se om det finns någon räv. Jag kom fram till våran jätteåtel ca. 21.15 klockan 21.40 låg räven i backen. Men sedan var det tomt, men jag var hemma redan 23.00. Men, årets första är ett faktum.
Publicerat Augusti 8, 200619 yr när jag vakar på grävling vakar jag ofta vid gryten men när är det bäst att vaka grävling vid grytet . på morgonen eller på kvällen ???? . vad tycker ni är bäst ???? mVh nisseSent på kvällen just innan det blir mörkt då kommer grävlingarna ur sina gryt...
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Nu har jag jagat land och rike runt efter surströmming men det är slut överallt Du menar att det finns så gott om folk som vill ha sig en räv??? ;D ;D Det sägs att det finns folk som stoppar nämnda fisk i munnen......men det tror jag inte på!!!! : :
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Ska se om jag kan förspassa en tredje grävling till himmelriket ikväll. ;D
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Sådär! Lyckades hitta en affär med surströmming så jag bunkrade upp lite. Ikväll blir det nog en tripp ut och testa
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Sådär! Lyckades hitta en affär med surströmming så jag bunkrade upp lite. Ikväll blir det nog en tripp ut och testa Hoppas att din Hornet ska tala ikväll då Pitepalt Lycka till!! MVH/Jocke
Publicerat Augusti 8, 200619 yr varenda gång jag vakar vid gryt så hinner det bli för mörkt för att skjuta när grävlingen kommer ut jag hör grävlinen och ser en den lite svagt . så jag tänkte , tror ni att man får , och att det fungerar att ha en pannlanpa på sig och när man hör grävlingen komma och gå tänder man pannlanpan och kanske får sig några sekunder att sikta/ skjuta . tror ni att man får göra så här eller ??? om man får tror ni det funkar ????
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Det blir faktiskt 243an som får följa med ut. Nickeln hamnade på den istället . Laddar med 75 grains v-max så får jag dom bara i siktet så då jäklar..
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Det blir faktiskt 243an som får följa med ut. Nickeln hamnade på den istället . Laddar med 75 grains v-max så får jag dom bara i siktet så då jäklar.. Vad gör du människa, ta en 243win framför en 22 Hornet när du har tillgång till en? Aja, kan det va solsting tro? : Hoppas det, har hört att det kan ju ialla fall gå över MVH/Jocke
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Det är ju sant... Vad håller jag på med? ;D Nä det blev enklast att bara köpa ett par extra optilockar och skifta mellan 2 kikare på 243an.. Dock håller jag med om att horneten har mer "känsla".. Får nog köpa skenan för 26mm tub som fritte snackade om
Publicerat Augusti 8, 200619 yr Det blir faktiskt 243an som får följa med ut. Förståndig kille. ;D ;D