Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Räv/grävling jakt 06/07

Featured Replies

Publicerat
Bahh!!

Nej sätt er i en vakkoja i 15 minusgrader och vänta tyst som en mus i 4 timmar, det är annat det än att låta *blixten* göra jobbet så att ni själva kan sitta vid en eld och grilla korv... ;D ;)

Det kan jag delvis köpa...men bara delvis för den optimala rävjakten är ju att jaga med hund...  :D men att skjuta halvvuxna rävarungar på nyslagnenåker verkar lite osportligt.  ;)  ;) 
  • Svar 273
  • Visningar 23,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Av förra årets skörd vill jag tillägga att jag inte bidrog med mycket, det var de andra grabbarna i gänget som gjorde ett toppenjobb)

Inte bidrog till mycket!!?? Nu är du väl blygsam va? :o Sköt inte du en trippel på en kväll om jag inte minns helt fel? :)

Foxkiller> Hade jag en mark storlek större skulle jag gärna jaga med hund. För mig är det lite av en dröm att få jaga räv med en riktig hund faktiskt. Har dock aldrig fått chansen att göra det. :-

Publicerat

Tjuvstartade rävjakten ikväll. Satt och vakade gris och just när jag beslutat mig för att packa ihop kommer det en ungräv ut i viltåkern, efter att ha studerat den i vissa gläntor i havren ser jag att svansen saknar viss behåring, den satte sig snällt på 65 meter med bröstet exponerat och 358án gjorde slut på dess lidande.

Jag tycker mig märka en klar ökning av skabbrävar de senaste 2 åren, trist. :(

Publicerat
  • Författare

Grattis och bra jobbat Mickel!!

Var ut igår och vakade några timmar vid en åker. Efter bara 1 timme så börjar det skrika uppe i skogen och ut på åkern kom en liten ungräv med troligen kullsyskonet i hasorna. Efter 15 min jagande på åkern så försvann dom in i skogen. Synd att det inte var 1a augusti för då hade nog med lite tur båda varit döda nu!

// "TB"

Publicerat

Var ute o kikade över markerna igår, 3 st rävar i en betesmark, problemet är bara att man oftast blir sittande mitt i en ring av snoriga kor.

Publicerat

ska ut och placera grävlingsfällan snart , ät det bra att ha en fågelvinge hängande i grävlingsfällan tror ni det funkar på grävlingar??? ( Fällan har bara en ingång ) mvh nisse

Publicerat
Grattis och bra jobbat Mickel!!

Var ut igår och vakade några timmar vid en åker. Efter bara 1 timme så börjar det skrika uppe i skogen och ut på åkern kom en liten ungräv med troligen kullsyskonet i hasorna. Efter 15 min jagande på åkern så försvann dom in i skogen. Synd att det inte var 16e augusti för då hade nog med lite tur båda varit döda nu!

// "TB"

Tänk på att räv jakten börjar den 1:e augusti och inte 16:e.... lycka till... mvh

Publicerat

"Tänk på att räv jakten börjar den 1:e augusti och inte 16:e.... lycka till... mvh"

Jag är då forumets självutnämnde skrockmoderator >:( >:( man önskar inte lycka till...det betyder otur....

Ta tillbaka ditt påstående eller ett tiotal forummedlemmar kommer att hemsöka dig för bestraffning....ladda din bössa med lösplugg,sätta rävåtel i ryggsäcken,binda dig i norrbottniskt mygghål naken på en myrstack,skjuta spillkråkor med dina vapen,och ge hundarna dina noskvalster och laxermedel.

Skitjakt på dig....... ;)

Publicerat

Nu är det endast timmar kvar. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Ja, fy fan va laddad jag är nu! Sitter och smörjer upp kombin lite nu och puttsar kikaren. Inatt ska det smälla!

Publicerat
Ikväll ska det smälla!

Jag hoppas du menar i natt eller i morgon... ;) ;D

Publicerat

Oj ursäkta.. fan det tänkte jag inte på.. och jag som e så skrock full skulle ju absolut tänkt på det...

jag måste ju rätta till detta genom att säga skit jakt på er alla... hoppas ni inte så myucket som får se en räv eller grävling... mvh ;) tomas

Publicerat
  • Författare

SÅ klart att jag menar inatt ;D. Inte en sekund före kl 00 får det smälla! EVIG VÄNTAN!

// "TB"

Publicerat

ska sätta mig å ladda ett 20-tal plugg nu...Sierra matchking 70 grs i typ 1000m/s...nog borde det göra susen 8)...sen blir det väll att åka iväg en stund imorrn efter jobbet...hade tänkt skjuta iaf en Räv ::);)

skitjakt på er :-*

Publicerat

Snart, snart ska jag ut. Tänkte prova lite muspip för första gången. Ni som har erfarenhet av att locka med muspip, berätta lite mer t ex hur ofta bör man pipa, var bör man sitta, något annat att tänka på?? Allla tips och erfarenheter är välkommet!

mvh

Dard

Publicerat

Har en inäga uppe på skogen som ligger på riktig ängsjord, dvs svartjord som är lättgrävd och där sorken håller till. Har beställt traktor med slåttermaskin idag till kl 17.30, ful får man vara men inte dum! ;)

Tänkte sätta mig i ett högt inbyggt torn jag har ståendes där när han slår och se om räven vill sig fram. Oftast är det en bra lockmetod att slå då dom brukar komma på traktorljudet för att fånga sork. Har även muspipan med mig.

Återkommer med rapport ikväll.

Publicerat

Även jag ansluter till skaran som snart åker ut för att försöka panga nån räv ;D

Publicerat

Givetvis så jobbar man kväll när det drar ihop sig, vi får väl se om det inte går att få några timmar till övers till helgen.

Ska prova ett "hett" tips jag fick, allt är förberett.

På en tryckimpregnerad 4tum4 (som är spetsad och nerdunkad med studsfria gummiklubban) 1 m över backen skall det ställas en burk surströmming, därefter reträtt på 20 m, anläggning av hagelbrakare med riktigt trång choke........kaablaaammmm :o.......och åteln för dagen är klar.

Tipset gick ut på att göra detta vid middagstid, för att sedan äntra tornet under eftermiddag/kväll.

Polarn har skjutit mången mickel på detta sätt, som mest 3 på en kväll. Och det skall tilläggas, på marken jag jagar har vi sjukt mycket räv i år.....så här ska handlas strömming i mängder fram tills hundjakten börjar.

Skitjakt på er

Hog

Publicerat

2 grävlingar nedlaggda!

Publicerat

Liten snabbhistoria angående surströmmingen för att locka räv.

En bekant till mig hade en gång i tiden en vakkoja för räv ner vid en av sjöarna hemma i byn. Han skulle sitta en kväll och hade med sig en surströmmingsburk som skulle fungera som åtel, han placerade vakvapnet i kuren och gick för att placera ut den väljästa oöppnade burken på lämpligt avstånd, med sig hade han sin 22:a som han skulle skjuta ett hål i burken med.

När burken var placerad så backade han ett par meter och tog sikte på burken, skottet gick.....När kulan träffade burken så stod det en rejäl stråle ur det lilla 22-hålet som var i burken och av det uppbyggda trycket från jäsningen så var det bra fart i strålen. Min bekant vart träffad utav surströmmingspadet mitt i ansiktet.....Han hade inga problem att dölja sin egna vittring om jag säger som så.... ;D

Publicerat

JAg totall mislyckades >:( :'( :'( :'( :'( :'(

Har tre harar på knapa 100m när en räv komer utt ::) på ca145m (uppmät tidigare)

Räven går utt med kanten TROR ni att jag kan vänta när den säter sig :o >:(NEj dum som man är

Istälett fär att vänta när dett fans harar som borde ha intreserat räven så att den borde smygit närmare

Men inte då

JAg blåser på när den säter sig det blir en volt och sedan iväg >:( ??? :'(

Har träfat den långt fram i bringan

Hämtar hundarna ocg går på efter en tima

Inga problem att följa spårett i början

Men sen komer det en räv till som vi stöter upp så att dom taoer spårett

Bara att börja om då upprepasd sama ska igen totalt stöte vi upp 4st rävar förutom den som var påskjuten

Troligen liger den i det området som som vi stöte upp rävarna

Det var nämligen sora pölar som efter att man hält utt en masked blod

En bedrövad Anders Hj :'(

Publicerat
JAg totall mislyckades >:( :'( :'( :'( :'( :'(

Har tre harar på knapa 100m när en räv komer utt ::) på ca145m (uppmät tidigare)

Räven går utt med kanten TROR ni att jag kan vänta när den säter sig :o >:(NEj dum som man är

Istälett fär att vänta när dett fans harar som borde ha intreserat räven så att den borde smygit närmare

Men inte då

JAg blåser på när den säter sig det blir en volt och sedan iväg >:( ??? :'(

Har träfat den långt fram i bringan

Hämtar hundarna ocg går på efter en tima

Inga problem att följa spårett i början

Men sen komer det en räv till som vi stöter upp så att dom taoer spårett

Bara att börja om då upprepasd sama ska igen totalt stöte vi upp 4st rävar förutom den som var påskjuten

Troligen liger den i det området som som vi stöte upp rävarna

Det var nämligen sora pölar som efter att man hält utt en masked blod

En bedrövad Anders Hj :'(

ähh...shit happens...du får helt enkelt ta å gå slagrutor imorn...den ligger bergis aldeles i närheten om det var ordentliga blodpölar....hoppas det löser sig för dig!

för mig gick det inte alls...såg inte ens tillstymmelse till en räv...däremot såg jag ett rådjur :)....ska i ärlighetens namn säga att jag nickade till lite medans jag satt på pass...nickade faktiskt till två ggr ::)...så jag gav upp efter 3 timmar...bilder från mitt pass kommer imorgon.

Publicerat

Men det fins faktiskt en sak som än väre :o

Vi drev utt en älg som var i det området som räven liger i

Vilkett lede till  en MC körde på den :-[ :'( :- >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Ladsen Anders  :'(

Publicerat

För det första så kan du väl inte rå för att en mc kör på älgen... Du kan väl inte veta att den ska springa upp på vägen.

Eftersöket är ju också ren otur. Du gjorde då allt du kunde så då kan man inte begära mer. Du ska se att du hittar den imorgon som Fredde sa  ;)

Dock skulle jag inte köpa någon lott om jag vore du  :P

Publicerat

Jag och Orjant var ute men ingen räv såg vi. Totalt såg vi dock 7 getter, 2 kid och en bock, detta på ett område av några få hektar av våra 700 vilket är trevligt för kommande jakter. Kommer inte att komma ut något mer nu fråns bockjakten börjar tyvär.

mvh

Dard