Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

Publicerat

Mina spårare står i startgroparna redan nu och telefonen går varm nu då vi fick ett beslut. Två dagar innan vi får avlossa första skottet, mycket kan hända på två dagar och förhoppningsvis ska inga beslut ställas in, om nu allt går i lås, är det någon mer än jag som tänker ge sig ut?

• Svar 174
  • Visningar 17,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat

Ja det ska vi nog, vilket revir berör er??

Mvh

Publicerat

Ja det är bäst ni rappar på innan det blir stoppad !! mongo föreningarna skriver överklaganden för brinnande livet nu!

Publicerat

Bjuder du in mig? Antar det är kloten.

Publicerat

Här är en sådan länk som en på edge forumet la upp och uppmanade att folk ska skicka in protest mot licensjakten:

http://link.tapatalk.com/api/click?key=a7e5ffb24b9e84f4f4f6bbd88aa4e5b8&out=http%3A%2F%2Fwww.svenskavargar.nu%2FviewNavMenu.do%3FmenuID%3D40%26utm_campaign%3Dcmp_169819%26utm_source%3Dgetanewsletter&loc=http%3A%2F%2Fwww.edgeflyfishing.com%2Fipb&subid=6194a1ee187acd6606989f03769e8f7f

Hoppas att det inte påverkar beslutet!

Hoppas att jakten går bra för er! :)

Publicerat

Mina spårare står i startgroparna redan nu och telefonen går varm nu då vi fick ett beslut. Två dagar innan vi får avlossa första skottet, mycket kan hända på två dagar och förhoppningsvis ska inga beslut ställas in, om nu allt går i lås, är det någon mer än jag som tänker ge sig ut?

Två dagar? 31 jan - 20 feb innebär ju att det är full fart redan imorn?

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

31/1 får enbart ägnas åt spärrning..

Publicerat

Ingen som behöver en hugad passkytt till helgen? :)

Publicerat

Nej!!!!

Publicerat

Funderar på vad staten betalar alla som jag varg nu i vinter? nån som vet?

Publicerat

Betalar ? Blir nog ingen ersättning där inte, Det enda du får är blötsnö i stövlarna och ansvar för att rätt individ fälls. Fan ta dig om du fäller en icke genetiskt trasig individ :yucky:  :sad:

/M

Publicerat

Var anmäler man sig till jakten? Vad krävs? Hittar inget på nätet...

/Lars.

Publicerat

vem avgör vilka som är alfadjuren i reviret? Antar att dom inte ställer upp sig för vägning och mätning i väntan på att få kulan.
Självklart kommer dom stackare som skjuter två alfadjur att få skaka galler som tack för hjälpen med att genomföra en omöjlig jakt.
Dessutom tycker jag att tilldelningen är ett hån mot dom som lider skada av vargarnas framfart.

Tror nog det ligger lite politik bakom detta. Moderaterna har nog satt press på centern att se till att få med sig några landsortsröster för att inte trilla ur riksdagen,och därmed fälla Alliansen... Tror säkert att det blir problem med fel vargar fällda också. Ett riktigt panikbeslut...

nej tack låt LST NNV sköta detta exeriment.....

Publicerat

Det här er ju politiskt spel på hög nivå!

Så den stackarssaten som skjuter fel djur kan alltså bli åtalad för jaktbrott samtidigt som han puttar in Sverige framför EU-domstolen?:D

Publicerat

Jag kan för allt i världen inte förstå varför man ställer upp på detta jippo.

Publicerat

Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .

Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?

Sedan skall man definitivt inte gnälla över att det inte är någon vargjakt om man inte ställer upp när chansen kommer ! 

//Lars D

Det finns många aspekter..... Man kan vara glad åt det blev och jaga. Tycker det är rätt ok.

Klandrar inte heller dom som avstår.

På ett annat sätt så skulle jag blivit gladare om det gjordes en fullskalig inventering via dna tester på spillningsprov och blod/vävnads prover där det är möjligt. Kanske tom  mitokondrie testa där det går för att se om det är renrasiga vargar vi har i landet. Prover som skulle samlas in under 1 år av alla som vistas i skog och mark. Dvs jägare, skogarbetare, skogsmuppar, gröngökar samt personal från LST och vad man nu kan komma på. Detta för att säkerställa antalet vi har idag. Sen att regering och NNV beslutar sig om GYBS( i min mening kanske max kring 150-180 individer) Därefter beslutar om jakt på det överskjutande antalet.

Som det är nu så blir det ett jävla rabalder i media och kanske i EU domstol för 16 vargar. Hade det varit 160 kanske uppståndelsen varit motiverad.

En domslut som går oss emot för 16 vargar kan förstöra möjligheterna till begränsningar av stammen för lång tid framöver. Hade vi fått skjuta 160 eller fler kanske det skulle vara värt den risken.

Sen kan man nog räkna med rätt mycket bekymmer som skytt. Skadskjuter du kommer du att bli granskad innanför kalsongerna. Skjuter du en genetiskt viktig varg blir det också avsyning kannske tom kroppsbesiktning. Kommer det ut namn på en skytt så kommer det att innebära rätt stor omställning i vardagen för den skytten. För de mest rabiata aktivisterna kommer att göra livet sur för skytten kanske tom genom hot mot denne och dennes familj. Barnen kan bli ansatta i skolan osv.

Så på ett sätt tycker jag nog att myndigheterna kan få hantera skiten själva när det bara blev en tummetott. Varför ska dom som eg inte vill ha varg vara dom som måste hantera skiten? 160 skyttar eller fler kan bli svårt att terrorisera samt att det skulle ha en viltvårdande effekt. 16 då märks det inte i skogen, men det är tämligen lätt för idioter att lägga energi för att göra livet riktigt surt för skyttarna när det är så få.....

Publicerat
  • Författare

Ja det ska vi nog, vilket revir berör er??

Mvh

Kloten är det som berör oss, vi ligger precis på gränsen till Hedbyn så får se hur dom ritar kartorna.

Bjuder du in mig? Antar det är kloten.

Tyvär sa styrelsen för jaktlaget nej till gäster.

Spårningen får påbörjas imorgon men 1 feb får vi börja skjuta. 17 februari får vi hålla på till.

Var anmäler man sig till jakten? Vad krävs? Hittar inget på nätet...

/Lars.

Om du finns inom något av dom reviren som det ska jagas i så kan jaga utan att anmäla dig, det måste dock finnas en ansvarig jaktledare som är registrerad hos berörd länsstyrelse, telefonnummer finns i beslutet som man kan hitta på NVVs hemsida.

Jag kan för allt i världen inte förstå varför man ställer upp på detta jippo.

För att man vill ha en vargjakt även i framtiden och har en viss framtidstro. Detta är ett steg framåt även om kvoterna är låga, det är något som visar att våra politiker kan gå emot EU vilket är precis vad vi vill att dom ska göra och då tycker jag det känns jävligt dumt att sätta sig på tvären och säga allt eller inget, för med den attityden blir det just inget och i slutändan så är det folk på landsbygden och jägare som kommer bli lidande.

Publicerat
  • Författare

Det finns många aspekter..... Man kan vara glad åt det blev och jaga. Tycker det är rätt ok.

Klandrar inte heller dom som avstår.

På ett annat sätt så skulle jag blivit gladare om det gjordes en fullskalig inventering via dna tester på spillningsprov och blod/vävnads prover där det är möjligt. Kanske tom  mitokondrie testa där det går för att se om det är renrasiga vargar vi har i landet. Prover som skulle samlas in under 1 år av alla som vistas i skog och mark. Dvs jägare, skogarbetare, skogsmuppar, gröngökar samt personal från LST och vad man nu kan komma på. Detta för att säkerställa antalet vi har idag. Sen att regering och NNV beslutar sig om GYBS( i min mening kanske max kring 150-180 individer) Därefter beslutar om jakt på det överskjutande antalet.

Som det är nu så blir det ett jävla rabalder i media och kanske i EU domstol för 16 vargar. Hade det varit 160 kanske uppståndelsen varit motiverad.

En domslut som går oss emot för 16 vargar kan förstöra möjligheterna till begränsningar av stammen för lång tid framöver. Hade vi fått skjuta 160 eller fler kanske det skulle vara värt den risken.

Sen kan man nog räkna med rätt mycket bekymmer som skytt. Skadskjuter du kommer du att bli granskad innanför kalsongerna. Skjuter du en genetiskt viktig varg blir det också avsyning kannske tom kroppsbesiktning. Kommer det ut namn på en skytt så kommer det att innebära rätt stor omställning i vardagen för den skytten. För de mest rabiata aktivisterna kommer att göra livet sur för skytten kanske tom genom hot mot denne och dennes familj. Barnen kan bli ansatta i skolan osv.

Så på ett sätt tycker jag nog att myndigheterna kan få hantera skiten själva när det bara blev en tummetott. Varför ska dom som eg inte vill ha varg vara dom som måste hantera skiten? 160 skyttar eller fler kan bli svårt att terrorisera samt att det skulle ha en viltvårdande effekt. 16 då märks det inte i skogen, men det är tämligen lätt för idioter att lägga energi för att göra livet riktigt surt för skyttarna när det är så få.....

Att vissa idioter kommer hota såväl skyttar som jaktledare tvivlar jag inte en sekund på. Det är dock bara ännu en anledning för mig att jaga, genom att jaga ger jag inte efter för dom kräken. Namnen på såväl skyttar som jaktledare kommer hamna i fel händer, Svenska myndigheter läcker som durkslag så även om man försöker hålla namnen hemliga så kommer dom hamna i fel händer.

Publicerat

Att vissa idioter kommer hota såväl skyttar som jaktledare tvivlar jag inte en sekund på. Det är dock bara ännu en anledning för mig att jaga, genom att jaga ger jag inte efter för dom kräken. Namnen på såväl skyttar som jaktledare kommer hamna i fel händer, Svenska myndigheter läcker som durkslag så även om man försöker hålla namnen hemliga så kommer dom hamna i fel händer.

Jag förstår dig. På sätt och vis så är jag glad åt att inte ha ett revir som får jagas i närheten. Jag slipper komma fram till ett beslut. Vet faktiskt inte hur jag hade gjort.

Men det skulle kännas väldigt otrevligt om någon av döttrarna skulle bli ansatt eller ofredad på skolan pga att jag jagat varg.... Det kanske är det jag skulle vara mest rädd för.

Publicerat

Tog mej friheten att klippa ut del av ekots inslag, är det så tror jag denna löjligt låga tilldelningen bara är "ursäkt"

för att sätta ut fler vargar som är genetiskt viktiga och så kommer det som en pungspark, ni fick ju skjuta vargar iår

Om min misstanke är rätt så kommer alla revir där det skjuts varg ersättas med genitisk viktiga vargar och alla dessa revir kommer att bli skyddade i flera år,

se inlägget:

"Landets ledande vargforskare har kommit fram till att en jakt i de mest inavlade vargreviren bidrar till att vargstammens genetik förbättras – om nya vargar sätts ut."

Som flera skrivit tidigare håller jag med att man borde strunta i att skjuta vargarna samtidigt är dom ett riktigt stort problem så jag har förståelse för om man vill ut och få bort några. personligen tror jag det är som att palla äpplen i sitt eget äppleträd

Hoppas någon kommer ihåg detta inlägget om/när/var utsättning sker

Läste även att Finnland lyckats med sin förvaltning kanske något att ta tag i  

Publicerat
  • Författare

Jag har konsulterat mina nära, hade dom sagt nej så hade jag nog iaf avstått från att registrera mig som jaktledare men jag hade nog deltagit i jakten endå. Skulle det inte vara sådant jävla liv kring det hela vet jag inte om jag hade åkt ut alls, att jag ger mig ut är nog mycket en protest mot kräken som hotar och någon form av stöd för att våra politiker faktiskt går emot EU och försöker visa att vi vill sköta våran fauna själva. Att jag sedan ogillar EU gör väl inte det hela mindre attraktivt. Inte ger jag mig ut för att det är kul å jaga varg iaf.

Publicerat
  • Författare

Tog mej friheten att klippa ut del av ekots inslag, är det så tror jag denna löjligt låga tilldelningen bara är "ursäkt"

för att sätta ut fler vargar som är genetiskt viktiga och så kommer det som en pungspark, ni fick ju skjuta vargar iår

Om min misstanke är rätt så kommer alla revir där det skjuts varg ersättas med genitisk viktiga vargar och alla dessa revir kommer att bli skyddade i flera år,

se inlägget:

"Landets ledande vargforskare har kommit fram till att en jakt i de mest inavlade vargreviren bidrar till att vargstammens genetik förbättras – om nya vargar sätts ut."

Som flera skrivit tidigare håller jag med att man borde strunta i att skjuta vargarna samtidigt är dom ett riktigt stort problem så jag har förståelse för om man vill ut och få bort några. personligen tror jag det är som att palla äpplen i sitt eget äppleträd

Hoppas någon kommer ihåg detta inlägget om/när/var utsättning sker

Läste även att Finnland lyckats med sin förvaltning kanske något att ta tag i  

Jag är ju för en genetisk förstärkning av stammen så jag kan nog inte klaga i vilket fall som helst om dom sätter ut vargar hos mig. Det bästa vore om dom kunde få vandra fritt genom norrland men det är ju idag inte möjligt. 

Publicerat

Jag är ju för en genetisk förstärkning av stammen så jag kan nog inte klaga i vilket fall som helst om dom sätter ut vargar hos mig. Det bästa vore om dom kunde få vandra fritt genom norrland men det är ju idag inte möjligt. 

Jag önskar jag kunde ha din positivitet till dessa djur, kanske en dag när någon ger mej en bra anledning till att vi överhuvud taget skall ha dom.

Ser dom som inget annat än problem.

Publicerat

Vore kul att få vara passkytt på vargjakten så man kan göra sitt i vargdebatten!