Publicerat Februari 7, 201313 yr Frågan är om dom vaknar för de... Dom mest rabiata kramarna kommer nog anse det som ett ok pris som vi får ta, men betydligt fler som "bara" tycker att vargen är vacker och ännu inte förståt vad den är kapabel till. Dessa skulle nog vakna ur drömmen.
Publicerat Februari 7, 201313 yr Dom mest rabiata kramarna kommer nog anse det som ett ok pris som vi får ta, men betydligt fler som "bara" tycker att vargen är vacker och ännu inte förståt vad den är kapabel till. Dessa skulle nog vakna ur drömmen. Ja de är nog sant. Tråkigt att det förmodligen ska krävas ett människoliv innan *folk* ska öppna ögonen
Publicerat Februari 7, 201313 yr Frågan är om vi ska hoppas på första barnet som blir offer så betraktarna vaknar.....? Tycker inte att ett barns bortgång är någonting att hoppas på... Även om det kanske är vad som krävs för att folk skall vakna, så hoppas jag verkligen att vi slipper det scenariot och kan bygga upp en vettig vargpolitik innan det händer, vilket dock verkar jävligt avlägset.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Jag tycker nog nastan att det ar mer rakryggat om man sager att ett barn eller tva ar ett pris man far ta an om man blundar for risken. Jag har vid flertalet tillfallen forsokt diskutera hur manga manskliga dodsfall vargen ar vard.Det ar svart att halla den diskussionen pa serios niva. Oftast blir man inte tagen pa allvar. Trotts att statistiken (aven den kramarna anvander) klart visar att dar det finns lite mer varg dar dor det manniskor. Inte manga/100ar. Men overallt nagra... (Ber om ursakt for US keyboard)
Publicerat Februari 8, 201313 yr http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1687010 Ville inte starta en ny tråd pga denna artikel men, detta gör mig förbannad... Hur kan denna människa delta i någon form av ärende i rätten som har med jakt att göra, då det framgår vad denna anser om jägare i allmänhet och vargjakt i synnerhet.
Publicerat Februari 8, 201313 yr http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1687010 Ville inte starta en ny tråd pga denna artikel men, detta gör mig förbannad... Hur kan denna människa delta i någon form av ärende i rätten som har med jakt att göra, då det framgår vad denna anser om jägare i allmänhet och vargjakt i synnerhet. Ja vad säger man men det är ju synd om henne. Det ser vi ett tydligt fall att skattepengar går till vargen då blir psykvården drabbad.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Skit i henne, hon har ingen koll i alla fall. NVV överklagar jaktstoppet. Mycket bra ! http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Naturvardsverket-overklagar-vargbeslutet-1.42609/
Publicerat Februari 8, 201313 yr Verkar som frågan (äntligen?!) kommer upp i EU-domstolen... http://www.jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Vargjakten-pa-vag-mot-domstol-1.42612/
Publicerat Februari 8, 201313 yr Skönt, då får vi den frågan ur världen. ...men tänk vad många sköna skattemiljoner som går till ingen nytta. Tänk om vi hade varit utanför EU, då hade vi kunnat göra som ville själva. Nästan iaf.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Isjonsson,vi är snart ute ur EU(tack o lov)det är endast en tidsfråga innan hela jävla rasket rasar ihop(nu ska hela rasket rivas,nu ska hela rasket bort)Per Myrberg om jag inte minns fel. Sen kan vi skaffa varghagel,he,he!
Publicerat Februari 8, 201313 yr Verkar som frågan (äntligen?!) kommer upp i EU-domstolen... http://www.jagareforbundet.se/sv/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Vargjakten-pa-vag-mot-domstol-1.42612/ Det har vi inte sett än..... Så där har dom väl sagt länge utan att dom tagit det till domstol. Bara snack och ingen verkstad. Spelar dom ut sitt högsta kort och förlorar så har dom inget mer att hota med. Så det kortet håller dom nog så länge dom kan, iaf tills dom tror att dom kan ha en chans att vinna.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Det har vi inte sett än..... Så där har dom väl sagt länge utan att dom tagit det till domstol. Bara snack och ingen verkstad. Spelar dom ut sitt högsta kort och förlorar så har dom inget mer att hota med. Så det kortet håller dom nog så länge dom kan, iaf tills dom tror att dom kan ha en chans att vinna. Just nu när jakten ändå är stoppad kan de slippa spela det kortet oavsett resultat från kammarrätten i Stockholm då risken finns att beslut dröjer så länge så det blir ingen jakttid kvar. Hade faktiskt hoppats på att de spelar det kortet så det kan komma till ett avgörande. Jag undrar vad Mikael Karlsson från SNF skall säga om Kammarätten kommer fram till att NVV beslutet var rätt. Någon som tror att han kommer acceptera att NVV beslut lever upp till EU's lagstiftning? http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/kammarratten-stoppar-vargjakten
Publicerat Februari 8, 201313 yr Kan vi inte sprida ett rykte på facebook; Regeringen har utlovat skottpengar på varg!
Publicerat Februari 8, 201313 yr Mikael quisling Karlsson Just nu när jakten ändå är stoppad kan de slippa spela det kortet oavsett resultat från kammarrätten i Stockholm då risken finns att beslut dröjer så länge så det blir ingen jakttid kvar. Hade faktiskt hoppats på att de spelar det kortet så det kan komma till ett avgörande. Jag undrar vad Mikael Karlsson från SNF skall säga om Kammarätten kommer fram till att NVV beslutet var rätt. Någon som tror att han kommer acceptera att NVV beslut lever upp till EU's lagstiftning? http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/kammarratten-stoppar-vargjakten Men hallå inget står väl över Mikael Quisling Karlsson !
Publicerat Februari 8, 201313 yr Ibland tycket jag att vi kräver lite väl mycket av SJF. Vi är skyldiga att hjälpa dem i deras arbete, själv har jag börjat skriva insändare till tidningar samt skickat brev till diverse politiker. Kan vi lägga ner hälften av tiden på att skriva till folk som verkligen kan göra skillnad som att skriva av oss här på forumet så tror och hoppas jag att det kan göra en lite liten skillnad. // J
Publicerat Februari 8, 201313 yr Ibland tycket jag att vi kräver lite väl mycket av SJF. Vi är skyldiga att hjälpa dem i deras arbete, själv har jag börjat skriva insändare till tidningar samt skickat brev till diverse politiker. Kan vi lägga ner hälften av tiden på att skriva till folk som verkligen kan göra skillnad som att skriva av oss här på forumet så tror och hoppas jag att det kan göra en lite liten skillnad. // J Så sant, det gör jag också! Bara på forumet kommer vi ingenstans.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Ibland tycket jag att vi kräver lite väl mycket av SJF. Vi är skyldiga att hjälpa dem i deras arbete, själv har jag börjat skriva insändare till tidningar samt skickat brev till diverse politiker. Kan vi lägga ner hälften av tiden på att skriva till folk som verkligen kan göra skillnad som att skriva av oss här på forumet så tror och hoppas jag att det kan göra en lite liten skillnad. // J Själv har jag varit på ÖP i deras senaste rovdjurs debatt och försök framföra sakliga argument. Tidigare har jag gjort debattartiklar som blivit publicerade i några dagstidningar runt om i landet.
Publicerat April 13, 201313 yr Vi har 800 000 hundar i Sverige och den senaste tiden har det diskuterats vilt vad som är den största fienden för vår "bästa vän". Här kommer en liten tankeställare, jag är ingen direkt matematiker så rätta mig om jag har fel. 5700bilar per påkörd hund/ år. Ca 700 hundar blir påkörda per år. Vi har ca 4 miljoner bilar registrerade i Sverige 22500 jägare per skjuten hund /år. Ca 12 hundar blir skjutna av misstag i jakt per år. Vi har ca 270 000 jägare som löser jaktkort. 36 vargar per dödad hund/år. Ca 11 hundar blir dödade av varg /år Vi har ca 400 vargar i Sverige. Hundens vanligaste fiende med dödlig utgång. Bilar = 12% chans att omkomma Jägare= 0,05% chans att omkomma Varg= 30 % chans att omkomma.
Publicerat April 13, 201313 yr Detta räknat på hela landet förstår jag. Då blir det lite missvisande, eftersom merparten av vargarna huserar i mellansverige medans jägare och bilar finns över hela landet i stort sett. Skulle man räkna på antalet jägare och bilar i samma trakter som vargarna är så skulle siffrorna nog bli än mer till vargens nackdel.
Publicerat April 13, 201313 yr 22500 jägare per skjuten hund /år. Ca 12 hundar blir skjutna av misstag i jakt per år. Vi har ca 270 000 jägare som löser jaktkort. STOPP STOPP STOPP!! Var har du fått detta ifrån? Den ser smärtsamt lik Agrias berömda statistik nämligen. Om det nu är Agrias statistik, så bygger den på dödade eller skadeskjutna hundar oavsett hundras. Om vi tar år 2009 som exempel, så såg det ut så här hos Agria gällande antal vådaskjutna hundar: 1st Blandras 1st Finsk stövare 1st Jämthund 1st Labrador Retriever 4st Rottweiler ( <---OBS) 1st Vorsteh, korthårig 3st Östsibirisk Laika Vilket ger oss 12st skadade eller dödade hundar orsakat av vådaskott. Dessa skott kan komma från jägare, men de kan även komma från polisen... Väljer vi att se hur det sett ut över lite längre tid, så är det enligt Agria dessa siffror det är frågan om: 1997 - 26st 1998 - 19st 1999 - 23st 2000 - 20st 2001 - 25st 2002 - 20st 2003 - 23st 2004 - 19st 2005 - 33st 2006 - 11st 2007 - 17st 2008 - 11st 2009 - 12st Bara så vi vet vad vi pratar om här
Publicerat April 13, 201313 yr För vildsvin såg det ut så här gällande hundar dödade eller skadade: 2005 - 4st 2006 - 9st 2007 - 10st 2008 - 10st 2009 - 42st Här skulle det vara intressant att ta del av nyare statistik, för misstänker att siffrorna har fortsatt uppåt.
Publicerat April 14, 201313 yr Se där ja, skönt med folk som har koll på statistiken. Jag var mest nyfiken så jag satt och hobby räknade lite, tyvärr så var jag inte så noga när jag tog fram hund statistiken utan fick det från en vän. Givetvis finns det mängder med andra parametrar man kan ta hänsyn till när man räknar på sådant här. Men i grova drag så ger det ju en fingervisning på hur man kan slå ihjäl korkade argument.
Publicerat April 14, 201313 yr Författare Jag brukar klappa ihjäl argumentet med att om jag inte vill ha min hund överkörd så väljer jag att inte släppa i närheten av en stor väg eller en järnväg, sådana områden finns det gott om så det begränsar inte nämnvärt vart jag kan släppa min hund. Om jag inte vill riskera att min hund skadas av vildsvin så tränar jag den att sky dom som pesten för om min hund inte jagar grisarna så låter dom den vara. Om jag inte vill riskera att min hund blir vådaskjuten så drar jag på den en orange väst som syns väl och väljer endast att jaga med ansvarsfulla jägare som tänker till på vart hunden finns innan dom skjuter, de flesta jägare är sådana så mitt val att inte jaga med det fåtal idioter som finns begränsar inte antalet jaktmarker jag kan jaga på nämnvärt. Om jag inte vill riskera att min hund dödas av varg så släpper jag den inte där det finns varg, detta gör att jag inte kan jaga i den södra halvan av Sverige utan begränsar mig till delar av renbeteslandet. Därför tycker jag att vargen är ett större hot mot min hund än trafik, skjutglada jägare och vildsvin.
Publicerat April 14, 201313 yr Ditt resonemang stämmer helt och fullt ut med mitt,dessvärre kommer renbeteslandet inte att kunna hysa alla dessa hundar och jägare som har förlorat sina möjligheter att jaga i resten av landet!