Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det var som fan, dom är effektiva däruppe. :)

• Svar 174
  • Visningar 17,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat

Väldigt bra jobbat med tanke på spårförhållandena som råder. Även om man vet att vargarna är i området så kan det inte vara lätt att posta ut på helt rätt platser!

Publicerat

Det var som fan, dom är effektiva däruppe. :)

Eller så är där nerlusat med gråben :dry:

Publicerat
  • Författare

Det är det här också. Men på onsdag har vi förhoppningar om spår.

Publicerat

Instämmer tiil fullo med föregående skribent!

Annars tycker jag hela debatten är mycket snack och lite verkstad.. Själv skriver jag i tidningar och deltar i de flesta debatter på olika forum!

Vad gör ni själva?

En hel massa faktiskt.

Publicerat

Aktuell status enligt svenskjakt nyheter..

• Brattfors: Ingen varg fälld.

• Värnäs: Ingen varg fälld.

• Fulufjället: En varghane och en vargtik fälld öster om Fulufjället. Vid 13.30 på lördagen sköts den andra vargen, en tik. Varghanen sköts en timme tidigare. Jakten är nu avslutad i Fulufjällsreviret.

• Våmådalen: Ingen varg fälld. Ingen jakt bedrivs i reviret eftersom lokala jägare anser att vargarna inte ställer till med problem mot hundar och tamboskap och därför heller inte ska jagas.

• Kloten: Ingen varg fälld.

• Ulriksberg: Ingen varg fälld.

• Villingsberg: Ingen varg fälld.

• Hedbyn: En varg fälld strax efter 08.00 på lördagsmorgonen. Det återstår nu en varg att fälla i reviret.

Publicerat

• Värnäs: Ingen varg fälld.

• Fulufjället: En varghane och en vargtik fälld öster om Fulufjället. Vid 13.30 på lördagen sköts den andra vargen, en tik. Varghanen sköts en timme tidigare. Jakten är nu avslutad i Fulufjällsreviret.

• Våmådalen: Ingen varg fälld. Ingen jakt bedrivs i reviret eftersom lokala jägare anser att vargarna inte ställer till med problem mot hundar och tamboskap och därför heller inte ska jagas.

• Kloten: Ingen varg fälld.

• Ulriksberg: Ingen varg fälld.

• Villingsberg: Ingen varg fälld.

• Hedbyn: En varg fälld strax efter 08.00 på lördagsmorgonen. Det återstår nu en varg att fälla i reviret.

Undra vad det bor för folk i Våmådalen :ohmy:

Publicerat

Jag såg nånstans att dom inte ville skjuta bort dessa eftersom dom inte attackerar hund och tamdjur, dessutom tror dom att hanen är steril. De tycker att det är bättre med ett vargpar som inga valpar får än att ta bort dem och få in fertila vargar istället. Klokt tänkt tycker jag.

Publicerat

Jag såg nånstans att dom inte ville skjuta bort dessa eftersom dom inte attackerar hund och tamdjur, dessutom tror dom att hanen är steril. De tycker att det är bättre med ett vargpar som inga valpar får än att ta bort dem och få in fertila vargar istället. Klokt tänkt tycker jag.

Ja då förstår jag :cool:

Publicerat

Tänkt att det är vi dalkarlar som lär visa vägen!

Publicerat

Samtidigt är det väl jakten i det reviret som är enklast att övertyga en eventuell EU domstol om att den bidrar till vargens bevarande. Att skjuta en dominant men steril hanne kan inte på något sätt försämra inavels situationen. Men det är klart att jägarna där gärna ser att den hannen är kvar ett tag till...

Publicerat

Du är ju klok som en hel bok!

Ok vi fick inte skjuta av halva stammen.. men vi fick jaga i alla fall! Om man tänker på hur det låtit under en tid så känns det som ett stort steg frammåt. Får vi nu även valputsättningen till stånd så kan denna förbannade Pottnicklas dra och härja med något annat land! Bara detta att vi inom 3-5 år typ plockat väck SNF/WWF/Rovdjursföreningens bästa polare i Bryssel är en otroligt tilltalande tanke.

Dessvärre riskerar vi att få in miljöpartiet och vänstern i regeringsställning under denna tid, då lär detta förändra sig igen. Men jag tror att utifrån rådande förutsättningar så är detta så bra det kan bli och det är INTE helt igenom dåligt!

Mvh!

Jag är Vänster med miljötänk, och flera av oss håller inte med vargkramarna.

Jag anser att jakten skall beslutas lokalt, där problemen dyker upp.

Läste idag denna artikel http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7444932

Så ska det vara. En del jagar, andra inte. Besluten ska tas i gräsrots nivå.

Inte som en politiskt rävspel inför valet

Publicerat

Det har inte varit någon jakt i Brattforsreviret p.g.a. dåliga snöförhållande.

Publicerat

Jag tror det sistnämda .

//Lasse

Publicerat

Samtidigt är det väl jakten i det reviret som är enklast att övertyga en eventuell EU domstol om att den bidrar till vargens bevarande. Att skjuta en dominant men steril hanne kan inte på något sätt försämra inavels situationen. Men det är klart att jägarna där gärna ser att den hannen är kvar ett tag till...

Å andra sidan är han steril så kan han inte heller förvärra inavelsgraden .

//Lasse D

Publicerat

Det är nog närmare sanningen!

och inget ont om norrlänningars effektivitet

Publicerat

Det är nog närmare sanningen!

och inget ont om norrlänningars effektivitet

Och jag vill önska alla lycka till, eller skitjakt om ni vill!

Publicerat
  • Författare

Jag tar ditt lycka till, skitjakt har funkat dåligt den här säsongen :P

Men vi ligger lite lågt nu, håller koll på området men troligen blir det inge mera vargjakt förrän nästa helg då vi haft lite spårsnö, men allt kan hända.

Publicerat

Är det någon som vet om de "mindre agressiva" vargarna som jägarna i det området inte vill skjuta är extra inavlade eller om det finns någon annan anledning till att Naturvårdsverket valt att lägga jakt på just dessa vargar?

Publicerat
  • Författare

Hanen ryktas vara steril så det är ju ett icke producerande revir och sådana kan inte få några ryssvalpar.

Publicerat

I Kloten kommer det ej bli någon vargjakt som det ser ut nu, Sveaskog(som har all högvilt, Knugens mark) har tydligen bestämt av någon outgrundlig anledning att det ej får jagas varg på deras mark.

Publicerat

I Kloten kommer det ej bli någon vargjakt som det ser ut nu, Sveaskog(som har all högvilt, Knugens mark) har tydligen bestämt av någon outgrundlig anledning att det ej får jagas varg på deras mark.

Dom tycker väll att vargen ska äta upp all älg så de inte blir nå betesskador på ungskogen  :dry:

Publicerat

Dom tycker väll att vargen ska äta upp all älg så de inte blir nå betesskador på ungskogen  :dry:

Nu består väl inte hela kloten reviret av Sveaskogsmark eller ?

//Lasse D.