Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

Publicerat

fråga inte mej vet inte ens vars de ligger de var inte jag som skrev de men drog bara en slutsats :)

• Svar 174
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat
  • Författare

I Kloten kommer det ej bli någon vargjakt som det ser ut nu, Sveaskog(som har all högvilt, Knugens mark) har tydligen bestämt av någon outgrundlig anledning att det ej får jagas varg på deras mark.

Vad?? Vi har ju fan redan jagat varg där och det har inte nått fram till mig som är jaktledare för ett av lagen i kloten på Svea skogs marker och även tillfälligt jaktledare över ett par andra lag på Svea skogs marker nu under vargjakten.

Det måste vara den mark som han bara jagar älg på som avses, där är det till stor del dagsjakter på småvilt annars. Var har du sett/hört detta?

Publicerat

Vad?? Vi har ju fan redan jagat varg där och det har inte nått fram till mig som är jaktledare för ett av lagen i kloten på Svea skogs marker och även tillfälligt jaktledare över ett par andra lag på Svea skogs marker nu under vargjakten.

Det måste vara den mark som han bara jagar älg på som avses, där är det till stor del dagsjakter på småvilt annars. Var har du sett/hört detta?

Jag är med i jaktlag som har småvilt på Sveaskog mark i Kloten, en av våra jaktledare som var i full färd med att organisera oss inför vargjakten fick samtal från Sveaskogs boss i området som sa att ingen vargjakt får på deras/våra marker och vi fick blåsa av. Anledningen var enligt Sveaskog att kloten-vargarna är snälla, ingen hund tagen på 15 år, och så inavlade att de troligtvis snart försvinner av sig själva p.g.a. sterilitet mm. Varg är ju högvilt men då knugen och CO knappast jagar varg (eller älg för den delen heller de är ute 1-2 dagar max) får vi efter deras dagsäventyr i oktober till viss del ta över älgjakten, och varg har laget jagat förut.

,

Publicerat

"21:32 Kammarrätten har upphävt Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg."

Jaha :(

Publicerat

"21:32 Kammarrätten har upphävt Naturvårdsverkets beslut om licensjakt på varg." Jaha :(

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/vargjakten-stoppad

Ja, finns inget mer att säga längre. Lägre än detta kan inte den här cirkusen hamna...

Vi ska i och för sig inte vara så våldsamt förvånade, eftersom dessa föreningar även gnäller friskt när det ska jagas både björn och lo.

Publicerat

Tråkig nyhet. Då ska man försöka somna förbannad...

Publicerat

Mycket tråkigt detta. Jag är medlem i SNF pga de många bra sakerna de gör men det här med rovdjursbiten är den avdelning som jag faktiskt skäms över. Att de samarbetar med rovdjursföreningen gör det ju inte bättre de är ju riktigt extremt maniska.

Mvh // Johannes

Publicerat

Mycket tråkigt detta. Jag är medlem i SNF pga de många bra sakerna de gör men det här med rovdjursbiten är den avdelning som jag faktiskt skäms över. Att de samarbetar med rovdjursföreningen gör det ju inte bättre de är ju riktigt extremt maniska.

Mvh // Johannes

Dags att gå ur kanske?

Det är en totalt bedrövlig situation som nu uppstått. Nu finns det en uppenbar risk att problemet omhändertas på ett annat, mindre lagligt sätt. Det är nästan så man tycker att det vore bra....

Publicerat

Ja tycker det tog långtid innan den var stoppad. Allt det här med vargjakt är ett spel för gallerian från naturvårdsverket. Hur går det med junseletiken? Tycker det är tyst om den jakten. Snart är spårsnön borta .

Publicerat

Finns det ingen Dacke som kan dra ihop ett uppror?

Vi drar i gång ett eget uppror. :thumbsup:

Publicerat

Dags att gå ur kanske?

Det är en totalt bedrövlig situation som nu uppstått. Nu finns det en uppenbar risk att problemet omhändertas på ett annat, mindre lagligt sätt. Det är nästan så man tycker att det vore bra....

Nä, jag gick ur rovdjursföreningen ganska snabbt men de höll ju också bara på med frågan om rovdjur. SNF gör mycket bra saker och saker som även jag deltar i och lär mig av. Åker ibland ut på utflykter med den lokala naturskyddsföreningen och lär mig då alltid nya saker.

Mvh // Johannes

Publicerat

Tråkigt beslut, men i gengäld får de svårt att plantera ut fler hybrider...

Publicerat

Jakten på Junseletiken dras i just ju i byråkratisk långbänk..

Urvalsjakten likaså..

JBV skiter i sina egna regler om sex månaders karantän och flyttar ner det nyss invandrade vargparet till mellansverige..

K och F-rätterna väljer att lyssna på extremisterna på betraktarsidan, som har som delmål just nu att förhala allt in i parningsperioden, då detta effektivt stoppar all jakt på varg.

Säg något som går jägare, djurägare och boende i vargbältets väg i den här frågan numera, och vad har bägge jaktförbunden för planläggning om detta just nu, för jag hoppas ju att det fanns med i tankevärlden att extremisterna skulle få sin vilja igenom, och att det fanns en åtgärdsplan för detta, eller ?

Vad gäller SNF så har demagogen MK förvandlat den förr fina föreningen till en kramarsekt på riksplanet, dock finns det vettigt folk på lokalplanet kvar, så man får ju hoppas att han och hans svans åker vid nästa val av ordf..

Publicerat

De tillfälliga stoppen är ytterligare några steg i riktningen om fullt accepterad tjuvjakt. Man kan undra om dessa sk. "bevarandeorganisationer" är medvetna om konsekvenserna för deras agerande och vad de har för mål. Verklighetsanslutna är de inte iaf.

Nästa vargjakt kanske man borde driva på så att beslut tas under höst eller iaf början av December så att överklagandetiden hinner rinna ut och behandlingstiden för överklagan hinns med innan jaktstart. Om beslutet blir en direkt följd av hur många föryngringar som hittas så justeras avskjutingssiffran allt eftersom nya föryngringar hittas fram till jaktstart. Men det kanske är att hoppas för mycket.

Vill man bli riktigt extrem kan man ju driva frågan om att utropa egen mark till egen självstyrande republik och själv bestämma vilka lagar som skall gälla vid vargjakt så får väl se om Republiken Jämtland kommer till skott på allvar någon gång.... ;)

Publicerat

"Vill man bli riktigt extrem kan man ju driva frågan om att utropa egen
mark till egen självstyrande republik och själv bestämma vilka lagar som
skall gälla vid vargjakt så får väl se om Republiken Jämtland kommer
till skott på allvar någon gång...."

MartinJ1:

Det blir nog i Jämtland som den stora striden kommer att stå om jag ska våga mig på att sia. Det verkar ju vara där som den tillväxande vargstammen och rennäringen kommer att krocka på allvar. Hittills har renäringen berörts främst av kringströvande vargar eller vargar som nyligen bildat revir men där jakt tillåtits (Junsele). Snart kommer renägare i Jämtland att ha föryngrande vargrevir i sina områden och då får vi se om varg och ren är två storheter som går att förena. Undertecknad är skeptisk.

//

Publicerat

Bästa medicinen verkar vara att låta vargen växa till sig och bilda revir i och kring mellanstora städer. När sedan problemen blir påtagliga för gemeneman så kommer det att tas förnuftiga beslut. Kanske ett max tak kring de 150, jakt på övertalet och skyddsjakt på alla som stör. Kanske tom att folk inser att vargen inte kan klara sig utan mänsklig hjälp i landet(import av nya vargar osv) Så vi beslutar att vargen inte hör hemma här för det blir för kostsamt att först försöka bevara. Sedan ta kostnaderna för skador....

Tjuvjakt får vi verkligen hoppas att det inte blir. Det är bättre att alla får se vad en stor stam kan åstakomma för att sedan ha myndigheterna med oss.

Publicerat

"Vill man bli riktigt extrem kan man ju driva frågan om att utropa egen

mark till egen självstyrande republik och själv bestämma vilka lagar som

skall gälla vid vargjakt så får väl se om Republiken Jämtland kommer

till skott på allvar någon gång...."

MartinJ1:

Det blir nog i Jämtland som den stora striden kommer att stå om jag ska våga mig på att sia. Det verkar ju vara där som den tillväxande vargstammen och rennäringen kommer att krocka på allvar. Hittills har renäringen berörts främst av kringströvande vargar eller vargar som nyligen bildat revir men där jakt tillåtits (Junsele). Snart kommer renägare i Jämtland att ha föryngrande vargrevir i sina områden och då får vi se om varg och ren är två storheter som går att förena. Undertecknad är skeptisk.

//

Jag är övertygad om att renen kommer att få stryka på foten. Det är för många som ifrågarsätter om renägande samer ska få finnas.

Alla är upprörda av ersättningarna renägarna får för sina rovdjursskade renar. 37% av inkomstbortfallet får dom och det är tydligen på tok för mycket.... Resten av förlusten står dom själva för. Det blir spännande och se vad som händer när samma ersättningsnivåer införs för fårägare och andra köttproducenter. Fast dom lär väl också offras på altaret mot ersättningar för rovdjursskador...... Då är det till att börja äta kolrötter eller köpa kött från mindre nogräknade länder.

Publicerat

Dags att gå ur kanske?

Vi kan och borde kanske arbeta för denna lösning. Mig veteligen är det bara att ha koncensus i jägarleden...

På dom!

RG

Publicerat

Kias Husse:

Jag sitter så klart inte inne med några svar om vem som går vinnande ur striden men samerna har en hel del stöd i divierse internationella överenskommelser rörande urbefolkningar. Vi får se.

RG:

Det tror jag skulle vara förödande. Men tyvärr också till vis del förståligt.

Men... under de sista åren har vi jägare med SJF i spetsen drivit frågan en bra bit framåt och , anser jag , stärkt våra aktier. Vi blir en mer och mer trovärdig part i målet. De renomeet ska vi vara rädda om. Vi ska fortsätta att uppträda ansvarsfullt och driva på i frågan. Låt betraktarsidan stå för tokigheterna.

Sen är det såklart frustrerande att det går så sakta och att vargstammen tillväxer hela tiden men jag ser ingen annan väg. Sämsta tänkbara vore väl om vi hamnade i en situation som liknar den som rådde strax före milleniumskiftet med tv-debatter där vi fick dyngstryk?

//

Publicerat

Vi kan och borde kanske arbeta för denna lösning. Mig veteligen är det bara att ha koncensus i jägarleden...

På dom!

RG

Akta, akta.....

Tydligen så jagades det en hel del illegalt i Italien tidigare, nu har tjyvjakten minskat eller upphört. Då vaknar myndigheter mfl, och börjar kräva en aktiv förvaltning av vargen. För helt plötsligt så syns problemen för fler än ett fåtal....

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargangrepp-nar-kritiska-nivaer-italien/

Jag tycker det är bättre när folk kommer till jägarna och ber snällt om dom kan tänka sig att skjuta bort lite varg istället för att spotta på oss och kalla oss alla tjyvjägare och lustmördare!

Publicerat

Akta, akta.....

Tydligen så jagades det en hel del illegalt i Italien tidigare, nu har tjyvjakten minskat eller upphört. Då vaknar myndigheter mfl, och börjar kräva en aktiv förvaltning av vargen. För helt plötsligt så syns problemen för fler än ett fåtal....

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargangrepp-nar-kritiska-nivaer-italien/

Jag tycker det är bättre när folk kommer till jägarna och ber snällt om dom kan tänka sig att skjuta bort lite varg istället för att spotta på oss och kalla oss alla tjyvjägare och lustmördare!

Kanske är en naturlig utveckling som vi kommer gå dvs att först växer vargstammen till sig men då myndighetskvarnar maler långsamt tar tjuvjakten över som förvaltare vilket inte är hållbart i längden så när tjuvjakten avtar så växer vargstammen till sig och då det torde vara mer accepterat med tjuvjakt ju längre från städer man kommer så växer stammen först och mest nära städer vilket ger problem som resulterar i att myndigheterna på allvar måste börja handskas med en aktiv förvaltning av vargen.

Italien ligger bara några steg före oss i den utvecklingen och mellan Italien och Sverige hittar vi kanske Finland på utvecklingskurvan på vägen till en fungerande laglig aktiv förvaltning av vargen.

Den som lever får se...

brnofox2 tror jag förövrigt har rätt till viss del angående att en viktig strid kommer stå i Jämtland men även söderut kommer det framöver bli stridigheter då det kan bli revir i Småland närliggande landskap i nära framtid med tanke på hur många vargar som rör sig där denna vinter.

Publicerat

Helt klart verkar vi börja få för många vargar i landet. Dom blir mer och mer oblyga för människor och syns tämligen ofta inne i samhällen.

Nu i Gisslaved.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16200008.ab

Frågan är om vi ska hoppas på första barnet som blir offer så betraktarna vaknar.....?

Publicerat

Frågan är om vi ska hoppas på första barnet som blir offer så betraktarna vaknar.....?

Frågan är om dom vaknar för de... :(