Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

Publicerat

Sluta tjata om hur jakten går till. Ut o skjut dom som får skjutas istællet. Det borde inte bli mycket sæmre før de berørda om 2 vargar i vart av de aktuella reviren skjuts.

Precis vi måste börja någonstans.

Skall själv kolla upp om Västmanlands reviren ligger i närheten av mitt är ledig i helgen.

Är inte sugen på vargjakt (Tycker att de är för hundlika) med berör det mark där jag får jaga .....

//Lars D

• Svar 174
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat

Det är en synnerligen delikat uppgift som ålagt den svenska jägarkåren...selektiv vargjakt!

Den senaste beviljade skyddsjakten i örebro resulterade att...fel individ sköts.

Den här jakten kommer när allt är klart och analyserat visa att fel djur skjutits i flertalet fall,det ligger liksom i sakens natur när man försöker göra det omöjliga möjligt.

reglerna och direktiven är enligt mig för svåra-så svåra att staten vill att någon annan utför dom då dom inte klarar det själva.

jag är för vargjakt-absolut och dessa 16 individer hoppas jag fälls,vad det kommer innebära för framtiden återstår att se.

/Mike

Publicerat

Mmm funderat på det Mike.. 

För att göra något som redan är svårt svårare så rimligen borde man spåra och jaga grupper och inte ensamma djur. I gruppen finns rätt vargar, börjar man spåra och böka på ett ensamt djur så är risken att det är en vandringsvarg och då kan det tveklöst visa sig att fel djur skjutits.

När vi hade en flock här i Riala så hittade man spår av dem så var det rätt vargar, sannolikheten för ungdjur på vandring var rätt låg. I de nu aktuella områdena torde det dock finnas betydligt fler ungdjur på vandring och därmed högre risker.

Men det är bara att köra så får vi se hur det gick sen, i den bästa av alla världar så skjuts hyggligt rätt djur och förhoppningsvis ingen tokfel så det blir en acceptabel utkomst av spektaklet.

Mvh!

Publicerat

Under denna jakten så är det nog bäst att låta bli ensamma djur men å andra sidan så är vi ju vana vid begränsningar under jakten.

Endast kalv från ko med dubbelkalv, skjut inte kultingförande sugga, skjut endast tjurar med ett visst antal taggar osv.

På det sättet är ju denna jakten inte så anorlunda.

//Lasse D

Publicerat

Instämmer tiil fullo med föregående skribent!

Annars tycker jag hela debatten är mycket snack och lite verkstad.. Själv skriver jag i tidningar och deltar i de flesta debatter på olika forum!

Vad gör ni själva?

Publicerat

När ska EU sluta lägga sig i Sveriges INRE angelägenheter? Dags att gå ur denna union, som i vilket fall som helst är dömd till undergång. Som de flesta andra unioner

Det gör dom först den dagen Sverige begär utträde ur EU. :thumbsup:

Publicerat

Ni som har emot varg och vargjakt samtidigt. Om ni får lönehöjning på jobbet men anser att det är för lite. Skiter ni att ta emot den höjning som är då ? Då får det vara eller vadå ? Samma sak.

Det är ju ganska inflammerat denna vargjakt högt upp bland de stora kontorsnissarna så man får nog acceptera att börja ganska mjukt. Men börjar man aldrig så kanske det inte heller blir någon fortsättning..

Mvh // Johannes, för varg och vargjakt.

Publicerat

Efterdyningarna ska bli intressanta, blir fel djur skjutna, kommer då staten försvara jägarna och förklara svårigheten i jakten eller dravla om en inkompetent jägarkår och försvara sig själva?

Tycker det e bra att vi får nån jakt, med dubbla känslor, det är dom som håller ibössan som är ansiktet utåt, som att vi springer statens ärenden lite grann.

Kan ju tycka att om det finns pengar för flytt med hellikopter, kan man då inte skjuta berörda vargar från dessa med sina expertesom ger grönt ljus på rätt varg. Alltså det som är oroande e vad som händer i efterdyningarna av jakten vilka som får skit för ev. Fel, känns ju som att det kan bli lät att skylla på jägarna.

Publicerat

Klart det kommer skyllas på jägarna, speciellt från rovdjursföreningen och dylikt.

Mvh // Johannes

Publicerat

Ni som har emot varg och vargjakt samtidigt. Om ni får lönehöjning på jobbet men anser att det är för lite. Skiter ni att ta emot den höjning som är då ? Då får det vara eller vadå ? Samma sak

Publicerat

Nu blev det knas med svaret till lavskrika så jag försöker så här.

Det beror på vilken anledning jag får löneförhöjning.

Jag har tackat nej/stoppat löneförhöjning.

Publicerat
  • Författare

Precis vi måste börja någonstans.

Skall själv kolla upp om Västmanlands reviren ligger i närheten av mitt är ledig i helgen.

Är inte sugen på vargjakt (Tycker att de är för hundlika) med berör det mark där jag får jaga .....

//Lars D

Vill du ha assistans/samarbete så hör du av dig till mig. Desto större marken vi samarbetar över desto större är chansen att få dom. 

Publicerat

Japp, i Hedbyreviret Örebro.  :happy: 

Publicerat

Vill du ha assistans/samarbete så hör du av dig till mig. Desto större marken vi samarbetar över desto större är chansen att få dom. 

Hejsan .

Vi ligger utanför reviret men förhoppningsvis så blir det en upprepning nästa år & då återkommer jag om det blir aktuellt .

Du har aldeles rätt ju mer mark desto bättre .

Grattulerar till det fällda djuret.

Lars Dahlén

Publicerat
  • Författare

Spåra tomt hos mig idag också men skaren är fortfarande stenhård, hade jag haft mer folk hade jag kört igenom ett folkdrev. Kul att det ramlade redan första helgen, var faktiskt lite skeptisk till att någon skulle lyckas pga den hårda snön men dom kanske hade mer folk och liksom jag starka misstankar om att vargen fanns i området.

Publicerat

Yippie, en till i backen :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Härligt att det rullar på :)