Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

• Svar 174
  • Visningar 17,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat

Skulle aldrig falla mig att ställa upp på spektaklet. 16 djur..........vad är det..........ett spel för gallerierna........som ingen blir nöjd med, vare sig bevarandesidan eller "vår" sida.

Publicerat

HMM

LIKNELSE

jag fick mina fina vaktlar dödade av en som det senare visade sig en vessla!

Den klippte vaktlarna och bara sög blod , köttet sket han/´hon i!

vi fängade den idag och jag jobbade, men trots att den dödade våra vaktlar ville jag ju inte att den skulle sitta i fällan i 10 timmar innan jag kom hem så jag övertalade min fru att dränka buren.

vilket hon gjorde, snabbt o lätt, odjuret kunde ju fått vänta tills jag kom med 22an, men det är ju inte djurets fel att den är blodtörstig så det kändes rätt.

summa sumarum:

vargen rår inte för att dom är varg men bort ska dom men på ett bra sätt!

MVH

smålänning utan vargproblem

Publicerat

Kloten är det som berör oss, vi ligger precis på gränsen till Hedbyn så får se hur dom ritar kartorna.

Tyvär sa styrelsen för jaktlaget nej till gäster.

Intressant, hur stor är del av marken inom reviret har ni jakträtten på?

Bor själv precis på gränsen till ett av reviren så ska väl ringa dom jag antar kommer sköta jakten här imorgon och höra vad dom tagit för beslut.

Kommer att delta om tillfälle ges, Skall bli intressant att se gränsdragningen!

Publicerat

En annan jävligt tragisk grej..

Jaktområdena kommer att vara rätt hårt reglerade.. Denna information kommer att hamna hos allsköns idioter så räkna med invasion av APU och allsköns patrask som ska störa jakten! På så sätt kanske det trots allt är bra att försöka hålla jaktlagen intakta och använda pilottoner på radioapparaterna.. Och planera för att ni kommer att bli störda i jakten!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tanken från styrelsens sida med att inte ta in gäster är att om något skiter sig, t ex det blir en skadeskjutning eller ngt så kommer det regna skit över det ansvariga jaktlaget och styrelsen ville då inte ta några risker med personer man inte känner. Då blir ju frågan genast vilka som ska avgöra vilka som är pålitliga, det enklaste i det läget är å säga att endast lagets medlemmar får delta för att undvika tjafs inom laget.

Vi räknar med störningar och har planer för hur dom ska hanteras. Förra jakten hade vi en bra kontakt med polisen och förhoppningsvis kan det finnas även denna gång.

Publicerat

Teffek

Har full förståelse för det beslutet även om det finns många nackdelar. Tex att om för många jaktlig gör likadant så finns ingen plats för mig trots att jag råkar vara hemma i Sverige en dryg vecka i februari...

Publicerat
  • Författare

Hade det funnits mera tid så hade dom nog kunnat gå med på att släppa in folk men nu blev allt väldigt stressigt och alla beslut kom snabbt. För egen del hade jag gärna plockat in ett par gäster iaf, jag vill ha en grupp på ca 10 personer och det tror jag inte att jag kommer få ihop inom laget som är 17 personer.

Publicerat

Efter lite funderande så ser jag fler fördelar än nackdelar i denna jakt.

Det viktiga är dock att vi satt ner foten mot Sputtniken.

Publicerat

Bara en fundering. Vi säger att denna jakt blir lyckad för "forskarna" o får bort de så kallade genetiskt svaga vargar.

Dessa tomrum måste då fyllas ut med starka vargar. O när det är gjort när blir det då riktig vargjakt.

Tror nog att dessa revir (län) kommer att bli fredade en långtid framöver.

Förstår att vissa vill jaga, men tycker att lst borde göra jobbet själva.

Nu får de jobbet gjort gratis o är skyddade från media osv.

Ser som sagt fler nackdelar än fördelar.

Än så länge skall tillägas.

Publicerat

Varför ska vi jägare göra statens jobb????

Låt staten själv ta hand om sina vargar och avliva dem med hjälp av helikopter.

Finns ingen anledning för oss jägare att införa 16 st vargar i vår jakt.

Vad gör det för nytta ?

Att avliva 16 vargar är som att pissa i Havet och tro att vatten nivån höjs.......

För de drabbade i vargbältet så ger det inga som helst lättnader åt vargproblemet...

Håller med dig helt.

Publicerat
  • Författare

Precis min tanke. Det viktiga just nu är inte att vi får skjuta många vargar utan det att vi får jaga varg öht, sedan kan vi därifrån försöka arbeta upp kvoterna.

Publicerat

Fyller vi inte tilldelad kvot nu hur skall vi kunna hävda krav på ökad kvot ?

Om intresset för vargjakt visas vara lågt varför skall då regering riksdag slåss med näbbar & klor för den i EU !

//Lars D

Ok ..men till vilken nytta ????  Att jägarna ännu får ett sämre öga för stora allmenheten ???   ..inte ska man tro att det blir fler varga å skjuta så det har nån betydelse i framtiden för jägarnas skull. Kan dra en liknelse som jag själv upplever och det gäller laxfiske...där hette det att bara vi går med på å freda laxen i några så får vi börja fiska mer sen....men facit i hand så har man stått ofiskat och titta på då laxen simmar förbi i 20 år !!!!!!!!! Och varje år säger dom som bestämmer samma sak ...att bara vi gör så så får vi nästa år det bättre. ;)  Nej ...välkommen till verkligheten.   Nåjaa.. den som lever får väl se hur framtiden bli.

Publicerat

Ok ..men till vilken nytta ????  Att jägarna ännu får ett sämre öga för stora allmenheten ???   ..inte ska man tro att det blir fler varga å skjuta så det har nån betydelse i framtiden för jägarnas skull. Kan dra en liknelse som jag själv upplever och det gäller laxfiske...där hette det att bara vi går med på å freda laxen i några så får vi börja fiska mer sen....men facit i hand så har man stått ofiskat och titta på då laxen simmar förbi i 20 år !!!!!!!!! Och varje år säger dom som bestämmer samma sak ...att bara vi gör så så får vi nästa år det bättre. ;)  Nej ...välkommen till verkligheten.

Laxen kostar inte markägarna några hundra miljoner!

Någon som vill ha en passkytt?

Publicerat

Laxen kostar inte markägarna några hundra miljoner!

Någon som vill ha en passkytt?

För mig och många andra med mig som drabbats  så har det kostat säkert mycket mer än så !!!  

Publicerat

För mig och många andra med mig som drabbats  så har det kostat säkert mycket mer än så !!!  

Har laxfisket kostat dig flera hundra miljoner?

Fattar nada!

Publicerat

Har laxfisket kostat dig flera hundra miljoner?

Fattar nada!

Ser det ! Skrev ju inte så heller !

Publicerat

Ger vi oss ut och jagar varg...

Då har vi gått med myndigheterbas beslut om att frilevande varg ska finnas i våran natur.

När ska myndigheterna visa vilka områden i landet vargen ska vara?

Där varg etableringen är där är jakten slut.

Så när ska vi få se var staten vill ha vargen?

Innan dess så ska vi jägare inte befatta oss med vargjakten. Utan det bästa vi kan göra är att låta våra två jägarförbund verka emot vargen och få svar från myndigheterna.

Vad är det för en reglerad vargjakt de frestar er med. Skjuta vissa inavlade alfa djur?????

Publicerat

Ser det ! Skrev ju inte så heller !

Menar du att vargarna kostat så mycket så håller jag med men laxfisket?