Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2013

Featured Replies

Publicerat

Ger vi oss ut och jagar varg...

Då har vi gått med myndigheterbas beslut om att frilevande varg ska finnas i våran natur.

När ska myndigheterna visa vilka områden i landet vargen ska vara?

Där varg etableringen är där är jakten slut.

Så när ska vi få se var staten vill ha vargen?

Innan dess så ska vi jägare inte befatta oss med vargjakten. Utan det bästa vi kan göra är att låta våra två jägarförbund verka emot vargen och få svar från myndigheterna.

Vad är det för en reglerad vargjakt de frestar er med. Skjuta vissa inavlade alfa djur?????

Vi ska alltså ge fan i att jaga varg för att visa att vi inte vill ha varg? Låter vettigt! :thumbsup:

Visst 16vargar är en piss i havet, men tror jägarkåren gör bäst i att ställa upp i förvaltningen och sköta det här snyggt.

Vargen är tyvärr här för att stanna, att sätta sig på tvären och tjura hjälper ingen.

• Svar 174
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kan svara mycket enkelt :   Personligen tillhör jag bitvis den akademiska världen. Har mer eller mindre dagliga kontakter med personer på naturvårdverket, jordbruksverket diverse biologiska instuti

• Du kommer inte att bli anklagad för något jaktbrott om du råkar skjuta bägge Alfadjuren .   Men varför skall man försöka skjuta flera djur samtidigt om man får flera djur på sig ?   Sedan skall ma

• Jag ser dom som ett djur bland alla andra. Jag avskyr den hysterin som är kring dessa djur och tycker att det är ett vilt djur bara se det som ett vilt djur och behandla det som ett vilt djur, varken

Posted Images

Publicerat

Vad är de att tjafsa om dom som vill jaga varg får väll göra de själv tycker jag att de är ett steg i rätt riktning. Har ingen varg där jag jagar men jag vill fan inte ha de i framtiden så jag tycker vi ska skjuta allt vi bara får och kan!

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Såg kartan nu, jäkla vad knepigt ritad den är, västmanlands sida består av en liten utkarvning i närheten av ett samhälle där det rör sig mycket friluftsfolk. Dessutom tillhör tårtbiten två olika jaktlag och inget har hela marken eller ens en stor del av den på rätt sida sträcket, sträcket går dessutom genom en tät jävla skog där vi omöjligt kommer kunna veta vilken sida vi är på.

Blir spännande det här. Får se om mitt nästa inlägg blir från frihet eller häkte.

Publicerat

Tefek: har du lust att skicka mig en länk till kartan?

/Lars.

Publicerat

Klotens har du här.
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/rovdjur/Kloten%20Jaktomr%C3%A5de%202013.jpg
Samtliga kartor för örebro län finns på denna hemsida i menyn till höger
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/djur-och-natur/rovdjur/varg/Pages/Vargjakt.aspx

Såg kartan nu, jäkla vad knepigt ritad den är, västmanlands sida består av en liten utkarvning i närheten av ett samhälle där det rör sig mycket friluftsfolk. Dessutom tillhör tårtbiten två olika jaktlag och inget har hela marken eller ens en stor del av den på rätt sida sträcket, sträcket går dessutom genom en tät jävla skog där vi omöjligt kommer kunna veta vilken sida vi är på.

Blir spännande det här. Får se om mitt nästa inlägg blir från frihet eller häkte.

Så om jag förstår dig rätt så har ni inget samarbete över gränserna?
Där jag bor har dom samordnat jakten över en stor del av reviret, så blir det bara spårsnö så bör jakten vara avslutad snart nog.

Publicerat
  • Författare

Vi har samarbete mellan vissa jaktlag. På andra sidan länsgränsen är det dock endast ett småviltsarrende och således ingen vargjakt. Vi har också en hel del mark åt andra hållet så hade dom tagit med dom bitarna av reviret där vargen rört sig under vintern hade vi haft betydligt mera att jaga på, då hade vi också haft ån som gräns vilket är bra mycket tydligare och lättare att hålla, nu går gränsen mitt i två jaktområden, dom har alltså bara ritat upp någon gräns helt utan hänsyn till naturliga hinder, områdesgränser eller älgskötselområden. 

Så kort och gott, vi har ett samarbete men stora delar av det föll utanför gränsen för jaktområdet. Ska man se till dom senaste obsen vi har så är även vargarna utanför jaktområdet, nu är det inga supernya obs så dom kan ha flyttat på sig.

Publicerat

ok då förstår jag. kollade eran karta nu, vet ju inte hur vargarna rör sig sig hos er så kan inte direkt uttala mig om det. kan ju vara så att dom dragit gränserna efter vad senaste tidens spårningar har visat. Enligt vanliga revirkartorna så ligger ju en stor del av reviret i västmanland/dalarna men det verkar han som bestämde jaktområdet ha struntat i.

Publicerat
  • Författare

Om det är så har dom brutit rörelsemönstret som dom följt från oktober fram till för tre veckor sedan. Vi hade väldigt bra koll på dom i höstas och har sedan haft hyffsad koll på dom under vintern och har dom inte bytt område dom senaste tre veckorna så är halva det område där dom är aktiva utanför jaktområdet och det område där dom sågs senast är utanför jaktområdet.

Hursom, vi håller ögonen öppna och håller kontakt med LST så får vi se vad som händer, vill någon annan som jagar i klotenreviret ha någon form av samarbete så kan ni höra av er till mig. Oavsett om det gäller information, skyttar eller spårare så är jag intresserad. 

Publicerat

En annan jävligt tragisk grej..

Jaktområdena kommer att vara rätt hårt reglerade.. Denna information kommer att hamna hos allsköns idioter så räkna med invasion av APU och allsköns patrask som ska störa jakten! På så sätt kanske det trots allt är bra att försöka hålla jaktlagen intakta och använda pilottoner på radioapparaterna.. Och planera för att ni kommer att bli störda i jakten!!

Mvh!

Det är väldigt sant, tänk även på att inte skriva för mycket på offentliga platser såsom denna om saker som "störnings-momenten" kan ha nytta av i sin verksamhet.

Publicerat
  • Författare

Inte heller på "säkra" kanaler då både privata FB konversationer, sms och saker som skrivits på låsta forum har läckt ut. Som tur är läcker deras forum rätt fint också. Använd Skype och ge bara detaljer till dom som jagar med er.

Publicerat

Ska bli intressant o se i vilket revir ( i ett bortskjutet)  de 2 finsk-ryska vargar ska planteras i.

Publicerat

Ska bli intressant o se i vilket revir ( i ett bortskjutet)  de 2 finsk-ryska vargar ska planteras i.

O nu har nvv bestämt att dessa  troligtsvis ska planteras (flyttas) söderut. (enligt nyheterna på tv).

Publicerat

Jo men tänk efter lite .

Vad är det för vargjakt som beviljats???

Jakt på de mest inavlade djuren....

Hur lätt är det att hitta dem.

De flesta tror att det är lätt att jaga varg.

Men de flesta duger inte till att få livet av en räv en gång....

Näe ställ inte upp på den här jakten.

Skjut bort hela revir av vargar. Så är det i alla fall några djurägare och jägare som får det lättare.

Den här lekstugan till jakt kan staten bekosta och utföra själva... 

Publicerat

Jo men tänk efter lite .

Vad är det för vargjakt som beviljats???

Jakt på de mest inavlade djuren....

Hur lätt är det att hitta dem.

De flesta tror att det är lätt att jaga varg.

Men de flesta duger inte till att få livet av en räv en gång....

Näe ställ inte upp på den här jakten.

Skjut bort hela revir av vargar. Så är det i alla fall några djurägare och jägare som får det lättare.

Den här lekstugan till jakt kan staten bekosta och utföra själva...

Alla får väl välja.. Antigen vara en del av lösningen... Eller en del av problemet.

Själv ser jag att lösningen är att få en nationell förvaltning med ökat regionala beslut... Det är vad jag tror denna jakt i slutänden leder till. Pottnicke inser redan nu hur det bränns under tassarna och försöker skapa en reträttväg redan nu..

Publicerat

post-144-0-59652300-1359723306_thumb.jpg Lars.

Bra skrivit! :smile:

Publicerat

Kan inte för mitt liv begripa hur man kan vara emot vargjakt.. och samtidigt någon form av nollvisionär?! Eller är det som så att man som nollvisionär enbart och uteslutande propagerar för illegal jakt? Jaga gärna men se för fan till att göra det illegalt typ?

Nej kryp tillbaka till stenen ni kom ifrån, den där retoriken är bara så huvudlös.

Mvh!

Publicerat

Jo jag kan tänka mig vargjakt.

Men inte på de här villkoren.

Hur ska 16 vargar lindra plågan för de som bor i vargetableringen?

Skjut bort hela revir istället för då ger det effekt någonstans.

Vet ju efter att ha levt med varg inpå knutarna i 20 års tid hur jvligt det är...

.

Publicerat

Men vad är syftet med jakten? Är det populationsbegränsning eller ett led i att förstärka stammen genetiskt? En hint kan vara att det sista alternativet kan, om allt fungerar, leda till en stam på strax under 200 individer..

Valet är enkelt.

Mvh!

Publicerat

Sluta tjata om hur jakten går till. Ut o skjut dom som får skjutas istællet. Det borde inte bli mycket sæmre før de berørda om 2 vargar i vart av de aktuella reviren skjuts.

Publicerat

Undrar om inte det har o göra med att var man bor eller hur nära man upplever vargen.

De som bor nära o upplever vargen nära då kanske man har tröttnat på allt.  kanske tänker kortsiktigt.

Men de som bor i större samhällen o inte har vargen inpå knuten , tänker mer långsiktigt.

Nu menar jag inte var man jagar utan även var man bor.

Jag hoppas och tror att denna jakt leder som hipshot skriver till nåt positivt.