Publicerat Februari 1, 201313 yr Å andra sidan skulle Lasse inte tycka att en fyr tum fyra var för grov som pipprofil heller. Karln spelar ju liksom i en annan fysisk division än vi andra....
Publicerat Februari 1, 201313 yr Författare DÄMP????? Nä vettuva, sådana dragqueenfjollerier ligger inte för mig. Helt värdelöst med dämp på bana, allt för mycket mirage. Vill jag ha ned rekylen för att lättare ligga kvar i målet gängar jag hellre på en broms.
Publicerat Februari 1, 201313 yr DÄMP????? Nä vettuva, sådana dragqueenfjollerier ligger inte för mig. Helt värdelöst med dämp på bana, allt för mycket mirage. Vill jag ha ned rekylen för att lättare ligga kvar i målet gängar jag hellre på en broms. kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Publicerat Februari 1, 201313 yr Författare Lustigt, det ser ut som att det blir en LRD-broms till bössan, jag har precis vunnit en i Basic Rifle, om allt gått rätt till och jag inte missuppfattat någonting. Precis när vi resonerade om det kontra fjolldämp. Passar mig utmärkt.
Publicerat Februari 2, 201313 yr Markus, jag ser fram emot att få höra om dina erfarenheter av att skjuta bromsat så det är bara att hålla tummarna! Henrik
Publicerat Februari 2, 201313 yr Författare Jag skjuter redan bromsat med 338an. Med den har jag en nog så konstant träfflägesförändring på ca 8cm/100m med/utan bromsen på. Det är en LotharWaltherbroms, det ska bli intressant att jämföra med LRDbromsen, nu blir det iofs med en helt annan kaliber så det ger ingen rättvis jämförelse. Om jag inte slarvar för mycket med hur jag ligger så kan jag ligga kvar i målet ganska bra med 338an bromsad, det ger en skön känsla av kontroll när man kan markera själv genom kikaren och se plåten hoppa innan man hör gongen. Det kommer naturligtvis att bli rangereport vad det lider när detta projekt bli färdigt för skjutbanan. Då bromsen reducerar den rekyl som kommer av krutgaserna men inte acceleretionen av kulan så är det märkbar skillnad i 338an på 250Gr och 185Gr kulvikt. Om detta är konsekvent så borde bromsat skytte med 120-140Gr i 6,5 vara en mycket behaglig upplevelse. Tack för hållna tummar Henrik
Publicerat Februari 3, 201313 yr Författare Första formskjutningarna. Enligt vissa förståsigpåare är det helt förkastligt att göra på detta sätt. Det hävdas att man får en hylssträckning ca 1cm över hylsbotten, där hylsväggen tynnar ut. Detta pga att tändstiftet skjuter fram patronen som sedan tätar framifrån och sträcker hylsan till den bottnar igen mot stötbotten. Man ska eligt dessa alltid formskjuta med kulan i bommarna. Jag vet inte om detta stämmer eller hur stor roll det spelar, men jag har i alal fall nu skjutit jaktmatch och format hylsor. Hylsvidden precis nedanför bröstet ökar med 0,8mm, bröstet blir brantare och skjuts fram, halsen blir något kortare. Detta ökar naturligtvis hylsvolymen.
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Jag vet inte heller om det har någon betydelse med olika toleranser på patronläget. Jag vet inte hur/vem/var detta patronläge brotschats men kommer att få ett tajt fint patronläge i nya pipan. Är det då dumt att formskjuta i detta patronläge? Eller är det bara att helkalibrera och se glad ut? Någon som vet?
Publicerat Februari 4, 201313 yr Det beror väl på vilket verktyg du kommer att skaffa men efter att ha sneglat på dina FF:ade hylsa så ser jag att den inte har formats fullt ut än, rundade hörn på skuldran. Med tanke på det här med FF:ning så anser jag att du kan/bör leka med denna pipa och prova dig runt men att inse att för den nya pipan/läget är det rimligt att börja på nytt med nya fräscha hylsor och anpassade laddningar som har kulor som ligger i bommarna. /Christian
Publicerat Februari 4, 201313 yr Är ingen nackdel med kulan i bommarna vid formskjutning men knappast avgörande. Kulan håller inte emot tillräckligt då slagstiftet slår i men att omforma annat än nya hylsor skulle inte jag lägga jobb på, nya hylsor är mjuka och formar sig bra ska man forma i en annan pipa gäller det att patronläget är identiskt för att det ska vara meningsfullt. 6,5x55 har fördelen att hylsor och fabriksammo är så billig att man inte behöver fokusera så hårt på att maxa hylslivet jag skulle helt enkelt köpa några hundra av Normas skytte ammo och skjuta dessa i den pipa du kommer att använda
Publicerat Februari 4, 201313 yr Till skillnad från Lars som har sina erfarenheter av att FF från 6,5-06 mfl kalibrar (förmodar jag) har jag mina från 6 TCU, där var det ett måste för att få rätt "form" på hylsorna att skjuta med laddningar med kulan i bommarna kan vara lite kaliberspecifikt detta. I övrigt håller jag med, roa dig med denna pipa men vänta till den nya med att ha förväntningar och syssla med FF:ing, just det en idé, du skall inte kolla om det går att sätta om den gamla pipan genom att kapa den 3-5 cm och riva ett nytt patronläge med samma läge som finpipan, då har du möjlighet FF:a hylsor med den gamla pipan och bara finskjuta med den nya!!! /Christian
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Jag ser också att hylsbröstet är runt, rundare än jag antar att det ska vara på färdiga hylsor, det kommer troligtvis att lösa sig själv vid nästa laddning? Kan man gå så långt att man skär patronläget på nya pipan anpassat för DLfält så att man kan sätta fabriksammon i bommarna och formskjuta? Eller blir det på tok för kort? Jag har ingen erfarehet at DLfält men som fabriksammo sitter väl kulan rätt djupt så det inte är någon bra ide. Jag har också funderat på om det går att behålla gammelpipan till formskjutning, men jag är tvetsam till om det går, det är verkligen en sugrörspipa, där taperingen dessutom börjar bara ett par cm framför lådan så det finns inte mycket att kapa på.
Publicerat Februari 4, 201313 yr Jag ser också att hylsbröstet är runt, rundare än jag antar att det ska vara på färdiga hylsor, det kommer troligtvis att lösa sig själv vid nästa laddning? Kan man gå så långt att man skär patronläget på nya pipan anpassat för DLfält så att man kan sätta fabriksammon i bommarna och formskjuta? Eller blir det på tok för kort? Jag har ingen erfarehet at DLfält men som fabriksammo sitter väl kulan rätt djupt så det inte är någon bra ide. Jag har också funderat på om det går att behålla gammelpipan till formskjutning, men jag är tvetsam till om det går, det är verkligen en sugrörspipa, där taperingen dessutom börjar bara ett par cm framför lådan så det finns inte mycket att kapa på. Jag har testat ett patronläge skuret så att DL fält gav bommkontakt det fungerade bra och gav extremt hög fart. Ska man bara skjuta fabriks är det ingen dum lösning med reservation att DL fält kanske inte alltid kommer med samma COL. Men ska du ladda själv kommer denna lösning att skapa problem kulorna sitter djupt i fabriks ammon och att ladda så funkar dåligt då det bildas munkring och det säkerligen bygger mera tryck än normal fri-borrning och troth. AI ska väl headspejsa även på standard ammo så jag skulle som sagt glatt skjuta Normas skytte ammo för att få formade hylsor att ladda om
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare OK, tack för nyttig input Lars. Det är lite som jag trodde då. 338an headspejsar tydligt på hylsbröstet för formskjutning, Robban har skurit patronläget väldigt precist, lite crushfit så det börjar ta mot att stänga slutstycket sista centimetern. Det borde vara samma med denna ai men jag fick inte den känslan nu, det borde vara så enkelt att patronläget inte är lika tajt skuret. Det innebär också att jag precis som ni säger kan vänta med att formskjuta tills jag har den nya pipan för att hylsorna ska bli så bra som möjligt.
Publicerat Februari 4, 201313 yr IMG_8574.JPG Fan va söta hylsorn blir Btw när skulle herrn ha tid att hjälpa mig med en bäddning av min nya stock? Var på banan i lördags å sköt.... Vet inte om jag hade en dålig dag eller om stocken verkligen gör att att det sprider så in i helvete Men vore skönt att kunna säkerställa att det INTE är stocken iaf..
Publicerat Februari 4, 201313 yr Men Henrik hur kan du tro att det är stocken. Schhhhhh låt mej tro de... Edit: Sorry för kluddandet i din projekttråd Markus Trodde jag var i din dassbok, förlåt dagbok å kladdade...
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Btw när skulle herrn ha tid att hjälpa mig med en bäddning av min nya stock? Vi kan ringas om det, men på söndag kanske?
Publicerat Februari 4, 201313 yr Till skillnad från Lars som har sina erfarenheter av att FF från 6,5-06 mfl kalibrar (förmodar jag) har jag mina från 6 TCU, där var det ett måste för att få rätt "form" på hylsorna att skjuta med laddningar med kulan i bommarna kan vara lite kaliberspecifikt detta. I övrigt håller jag med, /Christian Formskjuter hylsor i din gamla TCU med 6mm friflykt, Funkar fina fisken.. Tror tiden har grummlat dit minne Christian, för lägger man 60gr Berger som du skickade med för formskjutning av hylsor mot bommarna når den knappt ner i hylshalsen... Men det kanske inte spelar nån roll? Nybörjare och amatör när det gäller både formskjutning och handladdning... Väl mött/ Mangan.
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Kunde inte hålla fingrarna i styr. Har bestämt mig för att bygga om stocken till att passa bättre vid liggande skytte. Den är så kärleksfullt pelarbäddad så att det både känns synd att sätta sågen i den, samtidigt som det gör att om detta blir bra kan det bli riktigt bra. Sågade ut en bit under kolven, hade egentligen tänkt göra ett större ingrepp och bygga om den helt i trä, men den visade sig vara urfräst ganska mycket så det var inte mycket att ta av. Jag tänkte då om och sätter på en bit under som ger en grov form av hook och plattform för bönpåsen. JAg kommer att bygga runt den med ett lager glasfiberspackel för att justera formen. Detta medför också att det inte finns någon återvändo, det blir duracoat
Publicerat Februari 4, 201313 yr HaHa.Den fick inte vara i fred länge den. Vi måste till banan till helgen, vad tror du om det? Jag hör av mig.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Du är galen Markus. Men det mesta du tar dig för brukar bli bra, så jag är inte ett dugg orolig att så inte skulle bli fallet även denna gång. Skit i banan och var hemma i verkstaden och fixa med kolven, för nu blev vi jäkligt nyfikna på hur slutresultatet blir.
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Jag blir lite rörd av att alla är blir så bekymrade för mitt mentala/psykiska tillstånd i varje projekttråd. Kommentarer som -"Du är galen" och "du är fan störd på riktigt" värmer verkligen Jag har nu en ganska konkret tanke om hur jag ska bygga stocken, det som tål att tänkas på är om jag ska försöka bygga in någon form av flexibilitet, jag tänker främst på bakkappans höjd, som optimerad för bukskytte kommer lite väl högt för att vara bra vid stående/sittande i torn. Som planen ser ut nu kommer jag att bygga på och forma i trä, finjustera formen med glasfiberspackel och till slut lägga på ett lager epoxi/glasfiberväv. Det borde vara nog för att försegla trät mot fukt. Det blir samma sak man gör när man bygger träkajaker och de tål vatten ganska bra. Det jag kan se som problem är den tunna förstocken i trä, jag måste göra raka snitt för att limma på nytt material att forma. Det blir då väldigt lite trä kvar i originalförstocken att limma mot. Det borde dock hålla då det blir långa limfogar med epoxi. Bilder? Ja självklart ska jag underhålla er med bilder, tålamod mina vänner
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Tunn förstock, brunbetsad bok. Slipat av en kontaktyta under, det blir en avvägning mellan ytan på limfogen och mängden trä som återstår av originalstocken. Här ger jag mig. Viktigt att ytan är så plan som möjligt för att inte limma in spänningar i trät. Epoxilim. kvistfri asp, lätt och ganska poröst, men det blir korsvis limfogar och yta av glasfiberarmerad epoxi, det blir inga större påfrestningar på förstocken så det lär funka.