Publicerat Maj 30, 201313 yr Författare Picatinnyskena från Recknagel köpt på Ebay nu. Vad ska man använda för bäddmassa, är det tokfel och bortkastat om jag använder marinepoxi? Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Maj 30, 201313 yr Picatinnyskena från Recknagel köpt på Ebay nu. Vad ska man använda för bäddmassa, är det tokfel och bortkastat om jag använder marinepoxi? Vet inte, men det kommer jag göra iaf. Bäddat fem bössor inalles med Marine Epoxy så man börjar bli bekant med hur det funkar.
Publicerat Maj 30, 201313 yr Författare Bra då kan vi göra samma tokfel:D Jag ska fundera vidare på hur och hur mycket jag ska bygga upp för att få lite lutning på skenan. Jag har en liten farhåga att det inte är borrat helt rakt, en bäddning ger en möjlighet att rätta upp lite, hoppas jag. Det förutsätter noggrannhet och tungan i rätt mun. Vi får se hur det slutar. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Maj 30, 201313 yr Rätt tillverkare och modell av kula, rätt tillverkare på verktyg... Då gäller det bara att byta till rätt tillverkare av bössa också
Publicerat Maj 30, 201313 yr Författare Hoppa å skit, furir Andersson Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 6, 201313 yr Författare Aluskena från Recknagel, utan lutning Aceton där bäddmassan ska fästa och skosmörja där den absolut inte ska fästa. Undersidan på skenan renslipad och uppruggad med dremel. Tvättat med aceton. På skenan ligger en 0,9mm stålstråd som ska stå för uppbyggnaden av vinkeln. Ljusgrå Marine Epoxi vill man ju inte ha, en kvivsudd epoxifärgpulver löser det, mörkgrått blir det med ganska lite pulver. Bäddat, och rentorkat med ett större antal tops. Ståltråden ligger på tvären precis bakom den bakersta skruven. Nu får det härda ett par timmar så ska jag lossa skruvar och borra upp hålen innan det blir tokhårt. Förutsatt att jag räknat rätt i trigonometrin ska detta bli ca 6 MIL. Men det får tiden utvisa. Fortsättning följer.
Publicerat Juni 6, 201313 yr Ser riktigt bra ut och jag instämmer i att matematiken är korrekt (under förutsättning att måtten du gav stämmer). En liten undran bara, är det det här som kallas att "klippa gräset"?
Publicerat Juni 6, 201313 yr Författare En liten undran bara, är det det här som kallas att "klippa gräset"? SSHHHHHH!!!!!!! Tyst för tusan, säg ingeting till min fru.
Publicerat Juni 6, 201313 yr Skönt att någon håller igång. Är så sjukt sugen på att panga o fixa men har inte orken just nu. Hänger som en slapp skurtrasa bredvid grillen med en öl o väntar på att kycklingen ska bli klar där inne. Snart Mackan snart ska min blaser spöa ditt apOllon //
Publicerat Juni 6, 201313 yr Snyggt att fixa lutningen själv Vi lata köper skenor med inbyggd lutning Fan va kul det är att bädda saker när man väl blivit lite varm i kläderna
Publicerat Juni 6, 201313 yr Författare Jaha, det gick som vanligt, åt fanders. Trots att jag aktade mig noga för att inte dra de mellersta skruvarna hårt, i stort sätt bara så att de låg an mot skenan, så böjdes skenan. Inte mycket, men det är lite luft mellan bädden och lådan inåt. Pressar jag ned skenan så den ligger stumt mot bädden så sviktar mitten på skenan ner en mm eller så, inte mycket det är knappt synligt men det är inte perfekt. Jag borde kunna bättra på bäddningen med lite ny bäddmassa och bara bra åt de yttersta skruvarna, det borde hjälpa. Det är bara någon tiondels mm. Släppmedlet var ingen höjdare, jag måste skaffa bilvax eller nåt. Det satt ganska rejält fast.
Publicerat Juni 7, 201313 yr Författare Nytt försök, nytt släppmedel. Nu ska jag ha mer is i magen och låta det härda längre innan jag lossar också, sist revs det loss lite flagor av bäddmassan när jag knackade loss skenan. Om silikon funkar bättre som släppmedel och bäddmassan härdar mer så borde det sitta som gjutet. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 7, 201313 yr Jag körde med flytande hårdvax för bilar och det funkade klockrent, men vi får hoppas att Siliconet funkar också
Publicerat Juni 7, 201313 yr Författare Jag hade tänkt flytande hårdvax, men provsprayade silikonet och det torkade in till en hinna som verkade ligga bra på blåneringen, jag sprayade på två lager som fick torka in. Tiden lär utvisa om det var klokt. Jag mätte noggrant med stållinjal för att se om skenan sviktade mitt på, men denna gång ser det rakt och fint ut.
Publicerat Juni 7, 201313 yr Bilvax fungerar utmärkt silikonspray känns lite osäkert men bör fungera, att lossa för tidigt är nog vanligaste felet man gör. Riktigt härdat släpper det lättare och mindre risk att det skiter sig när man lossar
Publicerat Juni 8, 201313 yr Författare Silikonspray var tveksamt. Jag fick knacka till ganska rejält för att lossa. Det lossade ett par mm skärvor i kanten av den bakre klacken. Det är dock ingenting som stör funktionen och monterat kommer det knappt synas. Det ska bli spännande att montera och skjuta in, jag hoppas att lillBushnellen har så mycket justermån att den funkar, annars står jag inför utgifter som på intet vis är budgeterade i nuläget. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 9, 201313 yr Författare Lite vapenpillande efter allt familjeengagemang måste väl en karl få unna sig? Leopold stålringar, pålitligt. Slippasta och stålten, inte särskilt varken tidsödande eller arbetssamt. Bakre ringen satt väldigt bra, på den främre ser man vad man vinner på att slipa in ringarna. Monterat och klart. Det är ett högt montage men jag det är räknat på att kunna uppgradera till 56mm objektiv. Nu blir det skjutbanan. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 9, 201313 yr Med risk att verka gnällig men är den stången du slipar med rak? Rätt rejält handtag på svetsat den kan ha dragit sig uppåt gissar jag, men hoppas jag har fel
Publicerat Juni 9, 201313 yr Med risk att verka gnällig men är den stången du slipar med rak? Rätt rejält handtag på svetsat den kan ha dragit sig uppåt gissar jag, men hoppas jag har fel Jag reagerade på samma sak.Ett eller 2 skruvade handtag borde vara mer tillförlitligt.
Publicerat Juni 9, 201313 yr Författare Ojoj nu blev det överkurs, menar ni att stången kan ha kroknat när man svetsade på handtaget? Jag har lånat den och bara förutsatt att det är ok. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 9, 201313 yr Jag har lånat den och bara förutsatt att det är ok. Assumption is the... Visst är Lars jobbig med alla mobbingkommentarer? Han brukar härja i mina trådar också
Publicerat Juni 9, 201313 yr Författare Nu var jag tvungen att kolla lite, det verkar banne mig som att det ligger något i det ni säger. Stången ser ut att kunna vara lite böjd pga svetsningen, det är så lite att det är svårt att avgöra med en stållinjal. Tips på hyr jag mäter detta? Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 9, 201313 yr Lägg den på något plant prismor på svarv eller fräsbord tex med handtaget rakt upp, vickar den inte är den OK. Visst kan man vara trevlig med ryggdunkar på allt men speciellt utvecklande blir det inte