Publicerat September 12, 201510 yr För min del så ser jag en möjlighet att nå klass 1 prestanda med krut som 204 eller 160 som den stora vitsen för mig. Om det går så slipper jag gärna maxkaddningar med MRP eller 560 krut som är det som krävs för att nå klass 1 med 140 grains piller. Kan jag nå 850 m/s i en 24" pipa med 204 eller 160 så är nog frågan om det inte kan finnas en halvsjuimproved i min framtid. När har jag lånat ut mitt QL så jag kan inte köra simuleringen men det borde gå ... //Henrik Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Det är ju lite i linje med mitt tänk, att uppnå önskad prestanda utan att forcera. Jag kör nu N160 med A-max 140gr, med nuvarande laddning ligger jag precis över gränsen för klass 1. Det är inte en särskilt het laddning men då har jag ett 70cm-rör. Det borde inte vara några problem att pytsa i något mer krut och komma upp till klass 1 med 24" utan att behöva gå på dubbelbaskrut, med ett modernt lås och hjälp av simuleringar i QL kan man komma en bra bit över data för 6,5 som är framtagna till gammelmauserlåsen utan att det blir obehagligt. Det är dock ett område där din erfarenhet och kompetens vida överstiger min. I vilket vapen blir det? Är det T3 eller annan med radmag borde det funka utmärkt i en jaktbössa. Har du någon specifik kula i åtanke?
Publicerat September 12, 201510 yr Visst är det T3:an med radmag som är aktuell. Kulan jag vill ha upp i 850 m/s är accubonden som primär jaktkula med amax som alternativ. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Låter som att det kan bli ett väldigt trevlig vapen. Behöver du verkligen upp till 850 för klass 1? Det borde väl räcka med 825-830? Jag har inte koll på accubond och dess BC.
Publicerat September 12, 201510 yr Behöver och behöver :-) Klart att jag inte gör men jag är rätt van vid 140 grains kulor i 850m/s och som jag ser det skulle vitsen med improviserat hylsan ligga i att nå den prestandan utan att behöva gå på dubbelbaskruten. Tanken är att sätta ihop en renodlad jaktbössa för just den jakten som ligger mig varmast om hjärtat nämligen smyg- och vakjakt på rå och dov. För mig känns 6.5.55 rätt vettig där men kanske att det är dags att pröva en improviserat variant. //Henrik Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Ser att min rättstavningen envisas med improviserat när jag skriver improved :-( Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Felstavningsprogram är fantastiska Men med tanke på att dina inlägg alltid är välformulerade och helt fria från särskrivningar (RYYYS) så har jag överseende med att dina IThjälpmedel inte är fulländade.
Publicerat Juni 20, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Duracoatburken jag vann vid NM i mars har nu fått tjänstgöra. Pipa, slutstyckshandtag, magasinbotten, bromsen och Ase Utran har blivit matt gröna.
Publicerat Juni 23, 20169 yr Författare Fortsätter att jaga de svaga punkterna på bössan. Aluminiumskenan behöver bytas mot en i stål med rekylklack. Nightforce gör en med 20 moa som finns att köpa i Sverige, den får det nog bli. Men nästan 2000spänn för en skena? Jag borde investera i bättre benstöd också, versa-pod har varit planen länge. Det är ju själva jultomten att man ska ha så begränsad budget för leksaker
Publicerat Juli 3, 20169 yr Författare Bössan skjuter om jag gör mitt. Provat bänkskytte i helgen. Inte alls en optimerad laddning, osorterade hylsor, inga svarvade halsar. CC 7,54mm på 100 meter.
Publicerat Juli 4, 20169 yr Det där ser bra ut. 7,54 mm i medel är inte dumt. Sortera hylsor behöver du inte göra och svarva är rätt tveksamt om du behöver med standardneck.
Publicerat Juli 4, 20169 yr Författare 1 hour ago maddog sa: Det där ser bra ut. 7,54 mm i medel är inte dumt. Sortera hylsor behöver du inte göra och svarva är rätt tveksamt om du behöver med standardneck. 7,54 var dessvärre bästa serien. Andra serien öppnade upp med en slarvig avfyrning 4+1 alltså, tredje serien förstördes av mirage och höll ungefär samma som serie två. Snitt blev 12,47. Men jag är nöjd ändå. Än så länge...
Publicerat Juli 5, 20169 yr Då blir dom andra runt 15-17mm vilket också är ok i JK. Men var noga när du utvärderar. Jag tror det går att ta någon mm till i medel
Publicerat Juli 5, 20169 yr Författare 4 hours ago maddog sa: Då blir dom andra runt 15-17mm vilket också är ok i JK. Men var noga när du utvärderar. Jag tror det går att ta någon mm till i medel Jag är övertygad om att jag kan krympa det, andra serien höll på att bli under 8mm också men en taskig avfyrning förstörde helheten. jag underskattade mirageproblemet i sista serien. Borde jag ha skruvat ner förstoringen då? Minskar miragestörningen eller syns det bara inte lika tydligt? Jag har skrivit ut tavlor till fortsatt webcupskytte, kommer att köra på hemmabanan. Måste dock fixa riktiga stöd.
Publicerat Juli 5, 20169 yr Jag kör på x36 på 100 m och det gäller att lägga sig i mitten av miraget. Hur funkade vindläsningen, det är ju det svåraste.
Publicerat Juli 5, 20169 yr Författare 1 hour ago maddog sa: Jag kör på x36 på 100 m och det gäller att lägga sig i mitten av miraget. Hur funkade vindläsningen, det är ju det svåraste. Vinden var minimal, jag struntade i den.
Publicerat Juli 5, 20169 yr Skoj att du testar bänskyttet det är en bra väg att lära sig plocka ut all precision ur bössan! 12,47 med en klass1 är riktigt bra resultat, sänka förstoring löser inga mirrageproblem blir egentligen bara värre om du inte ser dem. Var det från pipan kan det lösas med mirrageskydd kanalplast och några kardborre är enkelt och bra, är det markmirrage gäller det att lära sig hantera det kan underlätta lite med en strypring på objektivet
Publicerat Juli 5, 20169 yr Författare 59 minutes ago Lars sa: Skoj att du testar bänskyttet det är en bra väg att lära sig plocka ut all precision ur bössan! 12,47 med en klass1 är riktigt bra resultat, sänka förstoring löser inga mirrageproblem blir egentligen bara värre om du inte ser dem. Var det från pipan kan det lösas med mirrageskydd kanalplast och några kardborre är enkelt och bra, är det markmirrage gäller det att lära sig hantera det kan underlätta lite med en strypring på objektivet Det är ju det som är grejen, jag vill lära mig lite knep för att kunna se vad grejerna presterar. Mirrageskydd är på todolistan. Nu var det pipan som blev varm, varken markmirrage eller vind var ett problem.