Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Klyver av en remsa på ovansidan av kolven för att kunna limma på en list och höja kolvkammen. Då jag planerar att lägga glasfiber runt hela så nöjer jag mig med en bit kvistfri gran. Den går så långt fram att det precis går att ta ur slutstycket. Jag börjar misstänka att denna stock rent estetiskt kommer att bli en riktig mardröm, med linjespel som en Sovjetisk attackhelikopter, men nu är det lite sent att ångra sig
Publicerat Februari 5, 201313 yr Författare Slipat ned på sidorna för att limma på asplister. Mycket lim och många tvingar blir det. Nu är det bara att hoppas det håller ihop, det kommer att krävas en hel del spackel för att få den slutgiltiga formen, men jag räknar med att det ska funka. Går det åt helvete får jag väl köpa en stock......
Publicerat Februari 8, 201313 yr Författare Nu är det färdiglimmat på förstocken, ett par snitt med bandsågen och börjag slipa på formen. Pipkanalen måste slipas ur och formas efter den nya pipan som kommer att bli 18-20mm, skulle jag tro. Stocken blir avsevärt mycket grövre och 6-7cm längre, sugrörspipan ser löjligt klen ut nu.
Publicerat Februari 8, 201313 yr Författare 25mm pipkanal börjar ta form, ett 25mm alurör med sandpapper, väldigt lowtech, väldigt skavsårsframkallande men det funkar utmärkt. Den uppmärksamme ser att pipkanalen är bredare än hela förstocken. Det hade mao varit helt omöjligt att dra i en 22mmpipa i denna stock, förstocken hade mer eller mindre försvunnit.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Författare Arbetet fortskrider, nu börjar jag få en känsla av hur det kommer att bli i slutänden. Många omgångar med glasbiberspackel,bygga upp gradvis och slipa, raspa, känna sig fram. Ganska osunt slipdamm....
Publicerat Februari 9, 201313 yr Tänk om den första ägaren av bössan skulle få se hur den ser ut nu Vem vet han kanske vänder sig i graven Det ser ut att bli bra det där!
Publicerat Februari 9, 201313 yr Författare Det går faktiskt att få rätt snygga linjer med lite idogt spacklande och filande. Blir den bara ordentligt lackad kan den bli riktigt fin. Det som kommer att skämma är bakkappan. Stockens bakkappa blir väldigt hög, frågan är hur jag gör med Pachmeyern jag ska skruva på, den blir sittande som en svulst i överkanten av stocken. Nåväl, funktion går före estetik i detta fall.
Publicerat Februari 9, 201313 yr 155.jpg Lite grövre pipa vore nog najs ändå jag har en sådan men med 28" längd, det blev skitbra!
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare jag har en sådan men med 28" längd, det blev skitbra! Joo, jag velar lite mellan 26/28, 28 känns hiskeligt långt, frågan är hur mycket de extra 5 cm gör i praktiken för hastigheten.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Detta med piplängd och profil tarvar ofta mycket funderande, hur ska bössan användas? är maximal fart viktig? Mina tankar är ska bössan enbart skjutas liggande med benstöd är lång och grov pipa bara fördelar. Ska bössan släpas med på jakt och även skjutas annat än liggande bör man pruta pipans vikt för balans och för att hålla totalvikten rimlig
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Det är precis de avvägningarna jag sitter och grubblar över Lars. Helt klart är att bössan kommer att skjutas mest på bana, och där oftast liggande med benstöd. Så långt inga konstigheter. Den ska naturligtvis även vara fungerande klass2jaktvapen. Den måste alltså vara brukbar i torn och åkerkanter. 338an har 65,5cm pipa och den är ett långt åbäke att dra med sig i skogen, men jag har inga problem alls med den i torn, eller på älgbanan för den delen. Den har lite nättare pipprofil men väger sina modiga 5,5kg ändå. Hade jag gått på denna lite grövre pipa hade vikten ökat med lite över 300g. 338an har dock laminatstock som väger en hel del. Viktfördelningen framåt kommer att ha mycket större betydelse än vikökningen i sig. Men bössan är inte optimerad för frihandsskytte i alla fall så det ser jag inte som något stort problem. Angående stocken så blir LOP ca 1cm längre än på 338an, jag har gjort så för att få en bättre (mer avslappnad) vinkel i högerarmen. Det kommer att bli en hel del torrklickande hemma på golvet här innan jag blir färdig med stocken, jag har inte tillräcklig erfarenhet/kunskap om bukskyttestockar för att kunna speca den rakt av. Det får bli att prova sig fram och hoppas att det funkar.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Nu är stocken i stort sett färdig formad tror jag. Jag ska provligga och torrklicka lite och känna efter ordentligt. Sedan ska jag försegla ytan med lamineringsepoxi. JAg är osäker på om jag också ska lägga på några lager glasfiber. Jag har aldrig arbetat med det så jag vet inte hur svårt det är, men att lägga ett glasfiberarmerat ytskikt skulle såklart styva upp hela riggen. Tror ni det är överarbetat? Lägger in några lite bättre bilder Pipkanalen är inte färdig urslipad, det måste göras klart.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Perfekt att prova sig fram som du gör innan man köper en dyr stock Jag tycker detta med styvhet är hysteriskt kan nog lova att du inte kommer att märka skillnad på tavlan med eller utan glasfiber på denna Tips på pipkanal 35mm överhandsfräs luft mellan pipa och stock är bara bra och lämnar allt öppet runt velet med profil
Publicerat Februari 10, 201313 yr Markus, det börjar se riktigt bra ut. Förstod tanken men hade svårt att se hur du skulle komma dit, men jag är imponerad.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare 35mmfräs? ja varför inte, fräs tenderar lite för lätt att bli fortåfel, det är ett jädra klös i fräsen och går det åt fanders gör det det rejält. Du är lättimponerad Wax , men tack ändå Oroginalpipan ser ynklig ut i stocken nu. Det känns väldigt stabilt detta, vi kör! En detalj jag upptäckte nu nära jag tog två bilder och var uppe och tryckte på kameran mellan, är att jag ser ut att ligga väldigt lika, det enda som skiljer är slutstycket fast jag har lagt mig tillrätta med en viss tidspress så ser det väldigt konsekvent ut. Det gillar jag
Publicerat Februari 10, 201313 yr använder du mrp så behövs de mer än för snabbare krut. det är en annan faktor också - pipan reser sig mindre under lopptiden för längre pipor om den är grövre/tyngre. massan ligger på rätt ställe för rekylreducering också. den nya kalibern jag funderar på och bestämt mig för kommer bli en 30" pipa just för att få ut farten. och fart är det jag behöver i den bössan.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Markus, det ser bra ut tycker jag. Funderar dock på om kolven inte blir lite väl "hög" från underkant till överkant? Av bilderna att döma så ligger du lite "För högt" med kroppen för att skjutställningen skall se riktigt avslappnad ut, hur lång behöver din bakkappa vara för att passa stocken i dagsläget? Henrik
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Henrik, jag har funderat lite på detta också. Jag tycker själv att jag ligger lite för krum i ryggen, men benstöden är så korta jag kan få dem. Höjden på bakkanten är 15,0cm, kanten på kolvkammen ligger i stort sett i pipans centrumlinje. Jag har tittat på många olika stockar och hittar ingen "universallösning" på hur högt bakkappan ska sitta i förhållande till kolvkammen. Kortare benstöd är naturligtvis en enkel sak att ordna.
Publicerat Februari 10, 201313 yr Markus, anledningen till att du aldrig kommer att hitta en "universallösning" på hur högt bakkappan bör sitta är att det inte finns några "universalkroppar" Eftersom du har en lite mer blygsam rondör har du förmånen att kunna komma ned lägre än vad bilderna får mig att misstänka att du gör för närvarande. Kolvkammen verkar vara skaplig i förhållande till kikaren, du behöver helt sonika få bössan närmare parketten. Det löser du fram genom att använda ett kortare benstöd och i bakkant behöver du ta bort några cm från kolvens underkant. Henrik
Publicerat Februari 10, 201313 yr Marcus är väl lite lik Mike i det avseendet, dvs med liten/låg signatur. Dags att börja skjuta över framsäck o skippa benstöden. I övrigt ser det bra ut, fin handutfyllnad./Christian
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Framsäck är ju en tanke, det finns helt klart förtjänster med det, inte behöva krångla med förbelastning som ger ganska påtagliga förändringar i rekylrörelse om det blir inkonsekvent. Som det är nu knölar jag upp baksäcken rätt mycket för att komma upp i nivå med benstöden, jag skulle tro det räcker att kapa en cm bakom hooken och sedan trycka till bönpåsen lite mer. Handutfyllnaden är rejäl, ja. Tack för bra input, H&C
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Jag har ju funderat tidigare på om jag ska limma in en "pinne" i fronten på förstocken eller skruva på en rail under för att fästa benstöd i. Vill jag komma så lågt som möjligt är en Versapodpinne bra. Jag gillar Versapodstöden utan att egentligen ha någon erfarenhet av dem. Annars är Atlas fina och lätt att montera på rail under stocken. Men detta vore kanske något: http://www.vapenteknik.se/sv/product/716/MOD-50-SUPER-SHORT-5-7-LOCKBL
Publicerat Februari 10, 201313 yr För att gå emot strömmen lite så är jag inte helt överens med övriga här om nödvändigheten av en så låg skjutställning som möjligt. Teoretiskt så gynnas man absolut av en så låg skjutställning som möjligt men praktiskt är en bössa optimerad för det ganska svårhanterad. Jag har skjutit ganska mycket praktiskt nu under ett par år,såväl träningsmässigt som under jakt. Senast nu i helgen så låg jag på ett hygge-sköt tvärs över en sjö till ett annat hygge mot plåtmål. Den praktiska svårigheten med en bössa som ligger klistad mot marken är djupsnö,gräs,hallonris,sly m,m,vanliga Harris BR är dom kortaste stöden som fungerar bra praktiskt för mig men även dom jag trivs bäst med trots att dom anses dåliga i sammanhanget. Mina Atlas som går att låsa snett frammåt för ultralåg skjutställning fungerar enbart på 300m banans betongvall, praktiskt ute i terrängen så är dom allt som oftast för korta utfällda i normalläget och måste förlängas,dessutom är dom inte lika snabba att komma till skott med som ett par Harris. jag kan inte heller se någom märkbar skillnad att jag skjuter sämre med en något högre skjutställning än i en ultralåg,en kråka i topp i morse på 260m kan nog intyga det trots hög skjutställning Fundera på om det primärt är en banbössa eller en praktisk pang som skall fungera i alla miljöer. /Mike
Publicerat Februari 10, 201313 yr Författare Klart att du ska vara motvalls Mike Du har naturligtvis rätt i att utrustning optimerad för 300metersvallens betongplatta inte fungerar särskilt bra på ett hygge/vid en åkerkant. Som jag ser det så kan man mycket väl bygga bössan för att skjuta riktigt bra med ultrakorta benstöd och en minimal tacball under stocken under perfekta förhållanden. Det blir att jämföra med inskjutning i skjutbänk, det fyller sin funktion det med, i tillägg till att det är kul. Sen är det självklart så att man måste anpassa skytte och utrustning efter rådande förhållanden, med längre benstöd, eller andra stöd och annat. Det förutsätter naturligtvis att man tränar på det med för att kunna göra säkra jaktskott. Jag ser helt enkelt ingen motsättning mellan dina och Henriks synpunkter, var sak har sin tid och sina förtjänster. Så länge man är medveten om skillnaderna i förutsättningar. Hauglands klipp på dintub är väldigt bra, han kan verjkligen konsten att skjuta bra på långa håll med allehanda märkliga stöd och skjutställningar.