Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Det är helt uppenbart att det finns många sätt att träffa (eller bomma) på
Publicerat Mars 22, 201511 yr Författare Frustrationer finns på tavlan... 300meterssessionen i blåsten i går gjorde det svårt att utvärdera vad som egentligen gjorde spridningen. Idag sköt jag några smällar på 100 meter. Liggande med benstöd på brädgolv, benstöden kanar på bräderna så jag ligger egentligen hellre på marken. Den snällare laddningen med A-max har jag bara skjutit på 300, och jag har inte finlirat för att hitta en precisionsladdning egentligen, det måste jag tydligen göra. Ska jag vara positiv så ser det ut som att träfflägen med CBS och de efterföljande skotten är konstant. Jag sköt upp några få skott jag hade kvar också, ett enda med Scenar 123 jag sköt i Kristinehamn, en rätt hård laddning samt 4 A-max med en hård laddning. Ja ni ser själva: Man ska kanske inte övertolka så få skott men det även dessa få skott bekräftar det jag fått en känsla av, att laddningen på rätt sida om rödstrecket inte skjuter lika bra som den hårda. Det var också tydlig skillnad i hur trögt det vara att öppna slutstycket. Jag har ju hört om att den riktiga precisionen kan komma när man kommer uppåt i fart, men det måste väl gå att hitta precisionen utan att behöva bända upp slutstycket och få utvidgade tändhattslägen efter några få skott?
Publicerat Mars 22, 201511 yr Nog ska det gå att hitta det. Har själv mer eller mindre bara stött på det problemet en gång på senare år med min fireball och det fanns en lösning på det också. Jag slöladdar mer eller mindre alla mina kalibrar. Vilka resultat har du fått med n-165.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Författare Jag har bara testat N160. Friflykt är 0,2mm, det är vad smeden rekommenderade av egen erfarenhet. Jag har också tänkt på om ett långsammare krut skulle vara bättre, MRP eller N165 är väl de som är aktuella att testa först. Jag måste laborera lite mer med N160 först för att se om det går att hitta någon precision inom ett acceptabelt tryckspann.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Försök köp 165 så snart som möjligt. Jag älskar 160 men det spikar oerhört snabbt. Skillnaden mellan högt och för högt tryck är hårfin i krutvikt. 160 och 165 är dom två krut där jag tycker ql ger värden som falerar mest. Dom har sina egenheter.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Köp även lite Berger och fler scenar. Du är lite dåligt rustad för att testa fram det optimala;)
Publicerat Mars 22, 201511 yr Författare HAHAHA, ja joo det kan man såklart tycka. Jag säljer en njure för att köpa kulor och krut
Publicerat Mars 22, 201511 yr Det är jobbigt när man väl handlar men jag garanterar att det är mer ekonomiskt att ha mer eller mindre alla lämpliga komponenter hemma när man börjar.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Författare Det är jobbigt när man väl handlar men jag garanterar att det är mer ekonomiskt att ha mer eller mindre alla lämpliga komponenter hemma när man börjar. Det är inte enkelt att veta vad som är lämpliga komponenter innan man har en del erfarenhet. Nu har jag hemma 3 olika kulor ock lika många krut vilket tydligen inte var tillräckligt.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Ang CBS men mer CCBS och desto mer OT-utvik. Jag har fått för mig att jag ser tendenser till att den där laddvikten som var absolut bäst, kryper ner ett halvt grain eller så när det börjar närma sig ~100skott sen pipan var ny eller sen den rengjordes grundligt. Ett annat sätt att beskriva det skulle vara att efter 100skott eller så så börjar man se mönstret (det men kryper mot en annan träffpunkt) från laddvikten som var ett ~½ grain högre än den laddvikt som var absolut bäst. Tycker du det är så eller är man bara lurad av slumpen?
Publicerat Mars 22, 201511 yr Nej det är svårt jag vet. Det är på så sätt jag kan ge dig detta råd. Jag har själv förlorat mycket tid och pengar på misstag jag gjort.
Publicerat Mars 29, 201511 yr Författare En runda på 300meter i ösregn. Plinkande mest plåt men sköt en 4skottare som var helt ok.jag kanske inte ska döma ut nuvarande laddning med Amax än.
Publicerat Mars 30, 201511 yr 300 meter har till stor del mist sin charm, det är helt enkelt inte lika kul längre. Intressant! Detta är exakt vad jag kommit fram till vilket är den största orsaken till att jag inte varit på banan på två månader...
Publicerat Mars 30, 201511 yr Intressant! Detta är exakt vad jag kommit fram till vilket är den största orsaken till att jag inte varit på banan på två månader... dags att byta kaliber så du når ut till 400? skämtåsido, finns det ingen bana nära som låter dig panga på längre håll?
Publicerat Mars 30, 201511 yr Författare Intressant! Detta är exakt vad jag kommit fram till vilket är den största orsaken till att jag inte varit på banan på två månader... Jag sa inte att det gör att jag inte skjuter ;-) av mina 15 skjutbanebesök hittills i år är endast 4 på mer än 300.Ryck upp dig :-)
Publicerat Maj 6, 201511 yr Författare En rejäl uppgradering på G. Ny kikare på väg in, IOR 3-18X42. Jag hade i stort sett bestämt mig för Bushnellen, men dollarkursen har gjort den mindre prisvärd, jag har i stället gått på IOR som jag klämt lite på hos George på Astro. Mycket förtroendeingivande mekanik och konstruktion. Helt ok optik, jag har inte jämfört den direkt med andra kikare men jag tror den med Schottlinser är strået vassare än Bushnellen i alla fall. Ett stort plus är 10MIL/varv på ballistiktornet. Något lägre förstoring men 18X kommer att räcka långt. Klarhet i optiken är viktigare än förstoringen enligt min erfarenhet. "Bara" 22MIL justermån, vilket är mindre än många andra renodlade långhållsgluggar som ofta har 30-34MIL. Jag har 6MIL lutning på skenan och om jag räknar halva justermånen i höjd har jag 17MIL att använda, det räcker längre än jag håller mig supersonisk. Belyst riktmedel är en bonus, inget jag känner mig beroende av men den kan mycket väl underlätta på bockjakten. Rapport kommer.
Publicerat Maj 6, 201511 yr Författare Sitter och leker lite med ballistikprogram. Med nuvarande laddning A-max 140, som inte ens är särskilt vass kommer jag ganska exakt 1000meter på 10MIL, ett varv. Det blir grymt lättjobbat, att klara sig med så lite skruvande jämfört med vad jag är van idag. Om jag går på en lite vassare laddning med exempelvis scenar 123 så kommer jag till 1100 meter på det varvet. Det mesta skyttet blir såklart upp till 600 så det blir inte ofta jag kommer att kunna utnyttja möjligheterna.
Publicerat Maj 8, 201511 yr Författare Tvivlar på att det blir någon lång omständlg unboxingvideo. Hämtat gluggen, bara hunnit ta ur den ur asken. GODDAMN det är mycket glas i den...... Ingen lättviktare direkt Spontant känns optiken riktigt klar och fin. jag återkommer.
Publicerat Maj 8, 201511 yr Författare Hur i helvete kan de låta bli att skicka med insexnycklar till ringar och zerostop?? Snåla Rumäner. Tumstorlekar förstås :-(