Publicerat Mars 15, 201511 yr Författare Gjorde en rejäl gnuggning av pipan nu, krutsolvent och kopparsolvent har jag kört ett par gånger men nu gick jag på med JBpasta också. Pipan mantlar minimalt med koppar i alla fall. Det ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad de första skotten efter en så grundlig rengöring. 456 smällar genom pipan hittills. I eftermiddag blir det lite 600 metersskytte på plåt.
Publicerat Mars 16, 201511 yr Författare Jag skrev en kort rangereport i dagboken.300 meter har till stor del mist sin charm, det är helt enkelt inte lika kul längre.Vi började på 500 meter och den grundligt rengjorda pipan klagade inte utan gjorde jobbet. Nu är en 40X40plåt på 500 meter relativt stor så det säger egentligen inte särskilt mycket om precisionen mer än att det inte var några större avvikelser med CCBS jämfört med efterföljande skott vilket var en skön bekräftelse. Vi klev snabbt upp till 600 meter och den byiga vinden gjorde det svårt att utvärdera varje skott särskilt exakt men den lite snällare laddningen med A-max i ca 850m/s ser ut att fungera ganska väl. Jag är inte helt nöjd men det var under rådande omständigheter svårt att utröna vad som var skit bakom stocken eller, vinden, eller laddningen. Lapuakulorna jag tragglat med och nu skickar iväg i modesta 800m/s för formskjutning av hylsor höll sig snällt på 40plåten även dem, det var trevligt. Jag hade även riggat en 20X20cm plåt och den var värre, jag behövde 5 skott för att skruva in mig på den i vinden som varierade någonstans i häradet 1-3m/s.
Publicerat Mars 16, 201511 yr Författare Fredrik filmade mig några skott, det är på papptavla, därför hörs ingen gong. Samlingen var ca 30 cm.Jag tycker det är en god hjälp att utvärdera tekniken med film. Kom gärna med input om ni tycker någonting ser märkligt ut.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Hmm håller precis och tittar på/utvärderar Hauglands film, den som Lindroth är med i, den synpunkt jag har mot bakgrund av det och eget skytte är att du bör ha ett lite hårdare/stadigare grepp om pistolgreppet, i övrigt så är det enbart din scolios som spökar, eller om det är åldern, när du inte är helt rak bakom kolven, annars är det konsekvent och fint. Två frågor, matar inte pangen som avsett? Hur kan det komma sig att du tar skotten i olika hastighet, dvs med olika tid till skott?/Christian
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Hmm håller precis och tittar på/utvärderar Hauglands film, den som Lindroth är med i, den synpunkt jag har mot bakgrund av det och eget skytte är att du bör ha ett lite hårdare/stadigare grepp om pistolgreppet, i övrigt så är det enbart din scolios som spökar, eller om det är åldern, när du inte är helt rak bakom kolven, annars är det konsekvent och fint. Två frågor, matar inte pangen som avsett? Hur kan det komma sig att du tar skotten i olika hastighet, dvs med olika tid till skott?/Christian Bra input, jag ska ta till mig det med greppet, inte lagt så mycket vikt vid det. Det är också någonting med höjd på benstöd, kolvkam och baksäck som jag inte riktigt kommer åt. Jag ska lägga mig här hemma på golvet under dagen och fila lite på det. Jag kanske inte är helt rak bakom stocken, det har jag jobbat mycket med för att vara konsekvent men det går säkert att fila lite till på. Du har helt rätt i att matningen inte är 100%igt felfri. Sidorna i magasinboxen är justerade för att hantera de raka imp-hylsorna bättre men någon gång kärvar det, då kommer inte hylsbotten upp så att slutstycket får med patronen fram, det är det som händer på filmen. Tiden mellan skotten varierar då jag vid något tillfälle lät det gå en andningscykel till. När jag skjuter snabbare anpassar jag andningscykeln efter repeteringen, här tvärtom. Det jag själv noterar och är nöjd med är att bipodjumpet är obefintligt och rekylupptagningen är tillräckligt bra för att se träffarna på plåten.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Låt tavlan stå för anlysen den ljuger aldrig Men det jag menar är att det ofta analyserar för mycket runt skytteställning, visst är den viktig men viktigaste biten är att man finner en ställning helt utan muskelspänning när man ligger i målet! Minsta man spänner eller justerar för att ligga i målet inebär att när man avfyrar slappnar musklerna av och skottet piper iväg. Så jag är lite alergisk mot strikta regler hur man ska ligga jämför det med löpsteg väldigt få är skapta för att få ut maximalt med det teoretiskt bästa. Blev snurrigt som vanligt då jag försöker skriva mina tankar men lite kanske någon fattar.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Nu när ni ändå är inne och diskuterar skjutställning så skulle jag vilja fråga hur hårt ni greppar med handen runt kolven och med vilka fingrar och hur hårt ni drar kolven in mot axeln. Beskriv gärna t ex greppet runt kolven är som ett normalt handslag eller liknande så att det går att förstå ungefär hur stor kraften är. Det enda jag vet med säkerhet är att den axeln som kolven är mot måste vara avslappnad för att undvika flyers ifall man råkar slappna av i skottet.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Jag håller med fast hand kring greppet, inte hårt, det ger spänningar=darrningar och dåliga avfyrningar, hur hårt det är varierar så klart med varje persons styrka och dagsform, har jag dåligt med salter och elektrolyter i kroppen, darrar jag fn som ett asplöv. Vad Lars anger är förvisso rätt, tavlan berättar allt men samtidigt bör man titta på grunden i ställlning/skytte för att ta bort svagheter där. /CHristian
Publicerat Mars 17, 201511 yr Jag håller med fast hand kring greppet, inte hårt, det ger spänningar=darrningar och dåliga avfyrningar, hur hårt det är varierar så klart med varje persons styrka och dagsform, har jag dåligt med salter och elektrolyter i kroppen, darrar jag fn som ett asplöv. Vad Lars anger är förvisso rätt, tavlan berättar allt men samtidigt bör man titta på grunden i ställlning/skytte för att ta bort svagheter där. /CHristian Om du jämför med när du skakar hand hur hårt är det då? Drar du kolven mot axeln något?
Publicerat Mars 17, 201511 yr Johan, när jag skakar hand så är det med ett fast och vänligt grepp, såsom ovan, så där så att den andre känner att man är där men inte mer, har ju ett sådant där socialt arbete med många handslag, man får inte vara för macho då. Drar in kolven mot axeln,nja lite, men framför allt bygger jag personligen skjutställning genom att skjuta fram kroppen mot vapnet, med tårna faktiskt, då jag oftast kommer från det hållet, ie från annan ställning och skall ner i liggande så är vapnet framför mig då. /Christian
Publicerat Mars 17, 201511 yr Johan, när jag skakar hand så är det med ett fast och vänligt grepp, såsom ovan, så där så att den andre känner att man är där men inte mer, har ju ett sådant där socialt arbete med många handslag, man får inte vara för macho då. Drar in kolven mot axeln,nja lite, men framför allt bygger jag personligen skjutställning genom att skjuta fram kroppen mot vapnet, med tårna faktiskt, då jag oftast kommer från det hållet, ie från annan ställning och skall ner i liggande så är vapnet framför mig då. /Christian Då håller du nog mycket lösare än mig i alla fall. Jag håller nog aningen hårdare än när jag skakar hand och många tycker kanske att jag är lite bestämd i mina handskakningar, i alla fall kvinnor. Om du skjuter från stående eller knästående då, hur gör du då med kraft bakåt? När jag sköt korthåll och luftgevär stående låg jag nog på ca 40% av max nypkraft i handen och det är vad som fortfarande rekommenderas av ledande på det området men detta är ju en helt annan gren. Jag ligger nog på ungefär detta när jag skjuter med jaktgevär i alla ställningar.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Lars du har såklart en poäng i att sanningen finns i träffarna på målet. Om man inte träffar där man har planerat behöver man göra någonting annorlunda, det är där filmandet och teknikdiskussionen kommer in i bilden som jag ser det. Man behöver komma dit att man vet hur tekniken i ena änden av skjutbanan påverkar träffarna i den andra.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Nu när ni ändå är inne och diskuterar skjutställning så skulle jag vilja fråga hur hårt ni greppar med handen runt kolven och med vilka fingrar och hur hårt ni drar kolven in mot axeln. Beskriv gärna t ex greppet runt kolven är som ett normalt handslag eller liknande så att det går att förstå ungefär hur stor kraften är. Det enda jag vet med säkerhet är att den axeln som kolven är mot måste vara avslappnad för att undvika flyers ifall man råkar slappna av i skottet. Jag håller väldigt löst ungefär som en äkligt död handskakning Drar inget alls mot axeln med handen detta gäller skytte med benstöd Markus jag menar inte alls att kritisera filmning och analys, ville bara påpeka det jag upplever viktigast
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Jag håller väldigt löst ungefär som en äkligt död handskakning Drar inget alls mot axeln med handen detta gäller skytte med benstöd Markus jag menar inte alls att kritisera filmning och analys, ville bara påpeka det jag upplever viktigast Jag håller så löst i jaktstocken på 338an, det blir annorlunda ved vinklat pistolgrepp tycker jag. Jag tar det inte alls som kritik, input är alltid välkommet.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Då håller du nog mycket lösare än mig i alla fall. Jag håller nog aningen hårdare än när jag skakar hand och många tycker kanske att jag är lite bestämd i mina handskakningar, i alla fall kvinnor. Om du skjuter från stående eller knästående då, hur gör du då med kraft bakåt? När jag sköt korthåll och luftgevär stående låg jag nog på ca 40% av max nypkraft i handen och det är vad som fortfarande rekommenderas av ledande på det området men detta är ju en helt annan gren. Jag ligger nog på ungefär detta när jag skjuter med jaktgevär i alla ställningar. Johan, jag är helt fel man att bolla med, jag skjuter inga serier, tävlar inte, längre, det enda jag gör är att ibland skjuta lite på korta och långa håll, allt beroende på vapentypens begränsningar och mina egna, i stående håller jag så hårt jag behöver för att hantera rekylen väl, jag låter vänsterhanden sköta 60-70 % av hanteringen för tryck mot axeln, i sittande så är det nog motsvarande eller kanske lite mer att jag låter ställningen skapa trycket från stocken till axeln och mindre med arm/handkraft. För övrigt har jag små och rätt frökenmässiga händer. /Christian
Publicerat Mars 17, 201511 yr Johan, jag är helt fel man att bolla med, jag skjuter inga serier, tävlar inte, längre, det enda jag gör är att ibland skjuta lite på korta och långa håll, allt beroende på vapentypens begränsningar och mina egna, i stående håller jag så hårt jag behöver för att hantera rekylen väl, jag låter vänsterhanden sköta 60-70 % av hanteringen för tryck mot axeln, i sittande så är det nog motsvarande eller kanske lite mer att jag låter ställningen skapa trycket från stocken till axeln och mindre med arm/handkraft. För övrigt har jag små och rätt frökenmässiga händer. /Christian Nja helt fel är väl fel att säga? Du har väl erfarenheter och jag gillar att ta del av erfarenheter. I alla ställningar så låter jag vänsterhanden (jag är högerskytt) vara helt fri och håller enbart upp vapnet om nu inte ställningen kräver styrsel av vapnets framdel. I stå drar jag således enbart med höger hand bakåt för att skapa tryck in i axeln. Från vilken axel skjuter du? Jag tycker i alla fall att har man högre vikt på trycket så behövs ett fastare grepp för att avfyrningarna ska bli bra.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Jag är högerskytt, erfarenhet motsvarar inte alltid kunskap, enbart för att jag har skjutit med något eller annat i olika former sedan 7 års åldern betyder inte det att jag har kunskaper, vana eller ovana har jag säkerligen men inte säkerligen erfarenhet. Det jag är mest stolt över skyttemässigt är att jag har skjutit mer än 10 000 skott med en Diana model 20 och lite mer än 6 000 skott med den numera skrotade Sako 591 Varmint, jag kan nog stilla konstatera att de flesta av dessa skott inte har träffat det avsedda målet. Iom att jag även skjuter en del hagel låter jag vänster armen och handen då således stå för kraft mot axel och även det mest av det tunga arbetet, tunga trycken kräver stabil form/ställning eller så riskerar man dåliga skott. Mackan- sorry för OT, du har ingen tavla/bild som matchar ditt skytte? /Christian
Publicerat Mars 17, 201511 yr Skjutställning var det nu skulle jag vilja vända på resonemanget och få någon form av statistiskt underlag till varför man skall ligga rakt bakom kolven,eftersom det så ihärdigt lärs ut som det enda rätta så borde militären ha gjort någon form av vetenskaplig undersökning med två likvärdiga skyttar,en rakt bakom och en whatever. Eller är det samma resonemang som jag fick lära mig i det militära när vi skulle läras att skjuta stående jaktskott(ni som är så gamla att ni läst soldf på 80 talet vet vad jag menar) en helt vedervärdig skjutställning som jag inte accepterade,svaret från min löjtnant var att om jag inte stod så så skulle jag ramla baklänges av rekylen,vilket jag givetvis inte gjorde med min normala skjutställning till hans stora irritation. Vad det gäller att hålla i vapnet under liggande och sittande med stöd så kopierar jag Lars svar,jag varken drar vapnet mot mig eller skjuter mig framåt-axeln och bössan har kontakt men inte mer,pistolgreppet håller jag så löst som möjligt i,liksom Lars så strävar jag att få bort så mycket spänningar i kroppen och få så lite påverkan som möjligt till vapnet. Stående och knästående/sittande skytte tarvar en helt annan hantering men det är ju inte det vi diskuterar här. /Mike
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Nää Christian, inga träffbildbilder denna gång, sorry. Mike du har en poäng, det viktiga är väl att var och en hittar det som funkar för vederbörande. själv har jag från början fått lära mig att ligga rakt bakom och tycker det funkar, alltså fortsätter jag. Men det förhindrar inte att det går att träffa från en herrans massa positioner, det blir uppenbart vid tävlingar som den i Kristinehamn sist.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Eller är det samma resonemang som jag fick lära mig i det militära när vi skulle läras att skjuta stående jaktskott(ni som är så gamla att ni läst soldf på 80 talet vet vad jag menar) en helt vedervärdig skjutställning som jag inte accepterade,svaret från min löjtnant var att om jag inte stod så så skulle jag ramla baklänges av rekylen,vilket jag givetvis inte gjorde med min normala skjutställning till hans stora irritation. /Mike Ja jävlar Jag som gjorde det i omvänd ordning, dvs tog jägarexamen i relativt vuxen ålder 15 år efter muck, hade denna fantastiska teknik för "jaktskott" i medvetandet när jag skulle försöka skjuta för jägarexamen
Publicerat Mars 17, 201511 yr Nää Christian, inga träffbildbilder denna gång, sorry. Mike du har en poäng, det viktiga är väl att var och en hittar det som funkar för vederbörande. själv har jag från början fått lära mig att ligga rakt bakom och tycker det funkar, alltså fortsätter jag. Men det förhindrar inte att det går att träffa från en herrans massa positioner, det blir uppenbart vid tävlingar som den i Kristinehamn sist. Det jag finner så intressant är att när jag slutade försöka ligga rakt bakom utan helt enkelt bara bekvämt och avslappnat så började mina resultat att gå från bra till fantastiskt bra. /Mike
Publicerat Mars 17, 201511 yr Författare Det jag finner så intressant är att när jag slutade försöka ligga rakt bakom utan helt enkelt bara bekvämt och avslappnat så började mina resultat att gå från bra till fantastiskt bra. /Mike Ja men det är väl för att du inte är så straight ....
Publicerat Mars 17, 201511 yr Ja men det är väl för att du inte är så straight .... nä faktiskt så är jag jävligt krokig med permanenta förslitningsskador i såväl bröstryggen som ländryggen....ditt pervo /Mike
Publicerat Mars 17, 201511 yr Jag kör väldigt lös fattning med handen. Snackar vi procent ligger det nog runt 10%