Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vi får se hur mycket bössan missar i morgon.

två dagars tävling i utmanande moment, 200 till 600 meter, totalt 150 skott

Kan bli hur kul som helst, eller bara  fekalia....

• Svar 592
  • Visningar 83,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat

Jag tror du skjuter bra som vanligt. Posta hur det gått så fort du kan, spännande!

Jag såg laddstegeträffbilden med scenar - äckligt...

Publicerat

Lycka till!

Kanske någon bild kan slinka in.

Publicerat

Är det amax ni har svårt att finna? Tycker jag springer på det hela tiden!

Publicerat
  • Författare

Du är allt för vänlig Kalle... Jag har landat i att vapnets precision är endast en del av det som krävs för att hantera de prövningar man ställs inför på tävlingar som Remmene och annat. Många andra faktorer spelar in, särskilt när det är utmanande ställningar, tidspress och andra hinder. En viss grundprecision måste såklart finnas men finns bara den så är det sällan det som sätter gränsen för vad man praktiskt klarar av att träffa. Nu i helgen är det "bara" 600 meter vilket eliminerar en hel del av de faktorer som ställer till det när det drar sig upp mot kilometern.

Om det blir tid och finns täckning ska jag försöka få iväg lite bilder från detta evenemang :) Kanske blir det en egen tråd, som efter Remmene.

Publicerat

Lycka till.

Publicerat
  • Författare

post-2426-14239135724158_thumb.jpgpost-2426-14239135848289_thumb.jpg

80 smällar på olika avstånd och en del utmanande moment :-) bössan levererar. 14 av 14 på 600 meter kändes bra som start ;-) olika positioner men hela tiden 30x30cm mål.

Publicerat
  • Författare

Pga avanmälningar var vi bara 12 skyttar idag och blev därför klara tidigt. 80 smällar (79 för mig som sumpade ett på 600 meter) 

Jag ska inte dra allt men på 600 meter var det först 5 skott liggande med valfritt stöd, sedan upp i en stol och skjuta nästa 5 med ett gammeldags skjutstöd, sedan ut och 5 skott i en snödriva, allt på 4 minuter. Jag hade hunnit få iväg det sista skottet om jag inte missuppfattat eld upphör signalen, jag skulle precis trycka av det sista när orden började ges, jag hade ju tre sekunder på mig att slutföra under signalen. Suck.

Jag satte i alla fall de 14 skotten. Det kändes väldigt bra då jag inte testat laddningen på mer än 300 meter. Bössan presterar grymt bra, det är värre med skytten....

Jag ska dock inte gnälla för mycket, jag sköt absolut inte sämst. Det är bara det att man blir ju så irriterad på sig själv när man sumpar träffar.  skyttet fortsätter i morgon. Jag försökte hålla ordning på träffarna, men vet inte om jag tappade räkningen. Jag TROR jag har ca 55 träff av 80. Det återstår sedan att se hur det står sig i resultatlistan.

Smart upplägg på tävling, samma 30X30cm mål hela tiden, gå från 600 ner till 300 med olika moment och boxar, barrikader, bildäck, kabeltrummor, lastpallar, rör och allsköns jävelskap.

Jag gick ihop med en trevlig Norrman, vi parade för att vi sköt båda med broms, så ingen sittkissande liten dämparskytt skulle bli lidande. :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Som man ser på bilden Tapatalk vänt upp och ner, så var det en session på korthållsbanan. Där var det 20 skott under tidspress, puls och skytte utan hjälpmedel i lite olika varianter. Roligt men ganska svårt.

Publicerat

Trevligt värre :)

Ps att behöva broms på en 6,5 ai för att kunna prestera är höjden av sittkissande.;)

Publicerat
  • Författare

Trevligt värre :)

Ps att behöva broms på en 6,5 ai för att kunna prestera är höjden av sittkissande. ;)

HAHAHA...... behöver och behöver :wink:

Publicerat

Som man ser på bilden Tapatalk vänt upp och ner, så var det en session på korthållsbanan. Där var det 20 skott under tidspress, puls och skytte utan hjälpmedel i lite olika varianter. Roligt men ganska svårt.

Tror det är du som stått på händer o fotat ;)

Publicerat

Tror det är du som stått på händer o fotat ;)

Aha...

Jag trodde det var en skjutställning... ;)

Mackan, kämpa på, jag är grymt impad över hur långt du kommit, själv kan jag knappt träffa plåt på 300 nu skulle jag gissa...

Ny dag idag, plan for the worst hope for the best kompis.

/kalle

Publicerat
  • Författare

Börjat med precisionsskytte på 600 meter. Två Christerbyggen i topp:-) bössan fortsätter att imponera, träffbild på ca 10 cm, 85 poäng på en fripistolspegel.

Publicerat
  • Författare

Hemma igen efter två dagars skytte. 154 smällar totalt för min del. 106,7 träff av 140 möjliga räckte till en 4e plats av 12 skyttar. Det var poängskytte i två moment, därav decimaler på antal träff. 

Vinden idag gjorde det mycket svårare än igår, 1-5 m/s och väldigt byigt. Jag sumpade 5 av 10 skott i första etappen på 600 meter, för att sedan sätta 10 av 10 på 500 meter i knöligare skjutställningar. :huh: Efter att på morgonen innan det började friska på skjutit grymt bra på 600 kändes det som helt onödiga bommar. :wallbash:

Peder från L.R.D. hade med lite priser till ett extra moment som förlades efter tävlingen. Mycket enkelt, minsta träffbilden 10 skott på 300 meter. Jag såg inte träffarna när jag sköt, lånade en annan kikare och såg min träffbild som kändes rätt sunkig, svårt att koncentrera sig och skjuta bra efter att ha varit fokuserad på tävlingen, det blåste en del också.  Det visade sig dock att det var fler som hade problem med det, så min träffbild var näst minst med 87mm, det var bara den andra Christerpipan som var bättre :wink:

post-2426-0-12616800-1424011802_thumb.jp

Publicerat

Jag som inte har koll blir lite nyfiken på "den andra Christerpipan"?

Annars är det bara att lyfta på hatten och gratulera till ett bra skytte!

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack :smile:

Det var en skytt med 6XC som nyligen pipats av Christer, frågade inte vad han byggt på, borde kanske ha gjort det. Kan ha varit ett Piercelås, något aluchassie var det i alla fall.

Publicerat

Barnard lås och dolphin kolv, om det är Emils bysse ni syftar på. Jag har lånat den och skutit till mig ett brons på sm i bänkskytte 500m för ett par år sedan.

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Barnard lås och dolphin kolv, om det är Emils bysse ni syftar på. Jag har lånat den och skutit till mig ett brons på sm i bänkskytte 500m för ett par år sedan.

Mvh Rikard

Jepp, det är det. Jag brukar inte vilja lägga ut namn på andra utan att ha koll på hur offentliga de vill vara på forumet.
Publicerat

Tjenare Marcus,

Tack för senast. Väl skjutet :smile:

Precis som Rikard skriver består bössan av ett Barnard SM10 lås med en Border 1/8 pipa kamrad i 6XC som fortfarande skjuter bra efter

2 300 skott. (ny pipa skall provskjutas till helgen) Christer J i Skövde har smidit. Systemet har jag bäddat ned i ett av mig modifierat aluchassie från Dolpin Rifles.

Ekipaget toppas av med ett Vortex Razor 5-20.

Personligen uppskattade jag de för året nya precisionsmomenten mycket. Kul att se Christers skapelser leverera.

Mvh Emil

Publicerat
  • Författare

Hej själv!

Det samma du :smile:

När jag nu ser ut att ha en bössa som kan, håller jag med om att precisionsmomenten var kul. Själv saknar jag dock den grymma rutin ni andra har.

Publicerat

jag har läst bägge dagböckerna mackan och det är jävligt skönt att se att du får till det även på tävling. grattis!

det måste kännas toppen att det fungerar.

kul det där med extratävlingen.

nu är du ju en i långpoffarkåren ju, inte fy skam det.

Publicerat
  • Författare

Tack, det känns bra. Jag får nog börja inse att jag är att räkna som relativt kompetent skytt, även om jag tycker jag tragglar i nybörjarträsket fortfarande. jag saknar rutin och kompetens när det gäller finliret på riktigt långa håll, temp, lufttryck spindrift, coriolis och annat har jag ingen kontroll på än. Det gör att jag blir för statisk, måste ha kända förhållanden för att kunna prestera.

Publicerat
  • Författare

Nu när jag har både kulor och hattar som jag vill, ska jag göra ett test med formskjutning.

Det går fint att få ner full laddning krut i hylsor innan formskjutning, jag har nu laddat några färdiga hylsor och för formskjutning, allt lika utom hylsorna. Hals och bröst är glödgade inför formskjutningen för att mjuka upp mässingen.

Det var tydlig skillnad i motstånd när jag satte kulorna, i de glödgade halsarna gled kulan ner mycket lättare, så mycket lättare att det skiljer en dryg tiondel i COL.

Frågan är nu dels om full laddning är för häftigt för formskjutning och sedan om det blir stora skillnader i precision/hastighet mot färdiga hylsor. Det vore trevligt om skillnaden är så liten att det inte medför några större skillnader ut till 300 meter, det är ändå det jag skjuter mest.

Det blir förhoppningsvis en runda på skjutbanan på förmiddagen, jag återkommer med rapport :smile: