Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Man behöver inte göra drevprovet utan man kan göra vildsvinsprovet i Wachtelhundklubbens regi. Det passar ju bra om man tänker sig att valparna i 1:a hand skall jaga vildsvin. :smile:

Ang. vildsvinsprov: http://svshk.org/prov/   :smile:

• Svar 646
  • Visningar 101,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat

Hur hög var era adb vid runt 5 månader? Kanske ingen som kommer ihåg men värt att fråga iaf

Publicerat
  • Författare

Hur hög var era adb vid runt 5 månader? Kanske ingen som kommer ihåg men värt att fråga iaf

Jag har ingen aning. Vid första valpträffen då hunden var 9 månader var första gången jag hörde det diskuteras om mankhöjden. Man sa att min verkade ha normalhöjd, men hur hög hunden var visste jag inte förrän vi började med utställningar.  :smile:

Publicerat
  • Författare

Ang. vildsvinsprov: http://svshk.org/prov/   :smile:

Vem blir unik genom att bli den första ADB att klara vildsvinsprovet. :smile:  

Publicerat
  • Författare

:smile: Glädjande nog så är det 7 stycken ADB som är anmälda. Förra året var det 4 stycken. För min del så har det i Sverige aldrig varit med fler ADB på en utställning. Väldigt roligt med det ökade intresset att jobba med rasen. :smile:

Jag läste resultaten från Vårgårda idag. BIR blev Nygårds brack PH-Morris. Ingen BIM korad. Är det några som har klarat championatet? Jag såg ingen som deltog i championatklassen, men det kommer säkert. :smile:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Är priserna på omeriteraden valpar på väg ned till "rätt nivå? Jag har nu sett utgångspriser på 10 000:-. Kanske får vi se priser på 8 000:- framöver? :smile:

Jag har sett en ny kull som är p.g. och kommer att födas i slutet i sept. Priset för valparna är satta till 10 000:-. Det kanske blir en fin julklapp åt någon? :smile:

Publicerat

Jag har sett en ny kull som är p.g. och kommer att födas i slutet i sept. Priset för valparna är satta till 10 000:-. Det kanske blir en fin julklapp åt någon? :smile:

Vart håller denna kull/kennel till? 

Publicerat
  • Författare

Vart håller denna kull/kennel till? 

Östergötland. De som driver Boda hägn har tiken. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag läste resultaten från Vårgårda idag. BIR blev Nygårds brack PH-Morris. Ingen BIM korad. Är det några som har klarat championatet? Jag såg ingen som deltog i championatklassen, men det kommer säkert. :smile:  :yes:

Är det någon som klarat jaktchampionatet, viltspårchampionatet eller utställningschampionatet för Sverige än? Väldigt många har ju ställt ut som man kan se på länken ovan så några har kanske ambitioner att erhålla ett svenskt championat? :smile:  :yes:  :yes:

Publicerat
  • Författare

Östergötland.  :smile:

Kullen är efter Lars Scheplers Gabi i Boda hägn. :smile:

Publicerat

Är det där en tax?....

Postad bild

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

Är det där en tax?....

by9yze6u.jpg

/

Herbert

Menar du på bilden? Det är en fin tjocktax, ser du väl. :biggrin:

Publicerat

Haha, fick höra imorse " är du säker på att det inte är en tax?" och igår fråga några barn om taxen druckit för mycket mjölk...

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

Haha, fick höra imorse " är du säker på att det inte är en tax?" och igår fråga några barn om taxen druckit för mycket mjölk...

/

Herbert

Ja, det var ett barn som frågade om min är en "tjocktax". :smile:

Publicerat

Miljöfriend i du får gärna förklara vilka problem det kan bli på sikt om man avlar på individer som enbart jagat gris.

Publicerat
  • Författare

Följer man RAS och klubbens avelsstrategier så ser jag inga problem. Utdrag ur RAS för ADB:

Den enskilda uppfödaren och ägaren till avelshunden är dock alltid ytterst ansvarig för rasens framtid. För att uppfylla SKKs och SvSHKs avelspolicy behöver den enskilda uppfödaren både allmänna kunskaper om avel, men även fakta om avelsdjuren så att den planerade kullen kommer att hamna så nära målen i avelspolicyn som möjligt.

RAS är en handlingsplan för aveln inom en specifik ras, SKKs avelspolicy anger målen och strategin beskriver vägen dit.

De krav vi har på avelsdjuren i Sverige är f.n. huvudsakligen lägst viltspårchampionat

(3x1 pris öppen klass), lägst 2:a pris på utställning efter 24 månaders ålder samt HD-fria (grad A eller B) och i övrigt friska och sunda utan kända ärftliga defekter. Ett förslag till drevprov finns utarbetat och kommer framledes att ingå som merit för avelsdjur för att även säkerställa rasen som en duglig kortdrivande hund.  (Nya  avelsregler, se: http://svshk.org/andrade-avelsrekommendationer-for-alpenlandische-dachsbracke/)

POPULATION

Mål

På lång sikt bredda avelsbasen och öka den effektiva populationen.

Bibehålla en låg genomsnittlig inavelsgrad.

Strategi

Fortsatt samarbete med de utländska organisationerna för import och tillgång till täckhundar ur fler obesläktade linjer.

Begränsa antalet kullar till högst två efter både hanhund och tik och ej upprepa samma kombination eller använda samma hanhund till tikar som är kullsyskon.

Om möjligt begränsa inavelsgraden till högst 2,5% i varje enskild parning.

FUNKTION

Mål

Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov.

Bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna.

Publicerat

Men du skrev i ett tidigare inlägg "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Lite nyfiken på vad du menar med detta.

Publicerat
  • Författare

Men du skrev i ett tidigare inlägg "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Lite nyfiken på vad du menar med detta.

Det stämmer och det var det som jag försökte svara på men förtydligat så kan inte jag se några problem med att avla på hundar som är präglade på vildsvin under förutsättning att RAS och avelskraven följs.  Att avla på "vildsvinshundar" som t.ex. inte klarar avelskraven för vildsvin känns fel för mig. Klarar hundarna varken vildsvinsproven eller drevproven då är jag tveksam till om dessa hundar för rasen framåt. Alltså:

Följer man RAS och klubbens avelsstrategier så ser jag inga problem. Även funktionens "Mål" är viktiga

Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov (eller vildsvinsprov) och

bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna.

:smile:

Publicerat

Men för några dagar sedan skrev du  "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen"  Detta gäller alltså inte längre? Det du relaterar till handlar om pappersmässiga meriter (vilket är bra) men det var inte det min fråga handlade om.

Varje människa som har lite erfarenhet av vildsvinsjakt med hund vet att man inte har en hund som jagar vildsvin bara för att den skäller några minuter på en hägnad gris med husse i närheten. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur detta kan vara till grund för vilka hundar som ska gå vidare i avel.

Publicerat
  • Författare

Men för några dagar sedan skrev du  "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen"  Detta gäller alltså inte längre? Det du relaterar till handlar om pappersmässiga meriter (vilket är bra) men det var inte det min fråga handlade om.

Varje människa som har lite erfarenhet av vildsvinsjakt med hund vet att man inte har en hund som jagar vildsvin bara för att den skäller några minuter på en hägnad gris med husse i närheten. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur detta kan vara till grund för vilka hundar som ska gå vidare i avel.

Nej, jag har förstått det. Ni har än så länge inte avelsmeriterat någon kull vilket är mycket tråkigt. Det finns t.o.m. avelshundar som inte har klarat det "enkla" hägntestet på vildsvin. Jag tror att vildsvinstestet som man får göra genom Wachtelhundklubbens regi och som är avelsmeriterande för ADB är ett mycket bra test. Det finns ett flertal variabler man kan välja för att få sina hundar avelsgodkända så något borde väl de flesta avelshundar klara. Sedan så står det mycket tydligt i RAS att:

Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov (eller vildsvinsprov) och

bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna.

Jag är tveksam till att man bevarar rasen som en mångsidig jakthund och utvecklar jaktegenskaperna genom att avla på hundar som enbart jagar vildsvin vilket jag uppfattar som ett problem.

Beträffande population gäller

Mål: På lång sikt bredda avelsbasen och öka den effektiva populationen. Bibehålla en låg genomsnittlig inavelsgrad.

Strategi: Fortsatt samarbete med de utländska organisationerna för import och tillgång till täckhundar ur fler obesläktade linjer.

Begränsa antalet kullar till högst två efter både hanhund och tik och ej upprepa samma kombination eller använda samma hanhund till tikar som är kullsyskon.

Om möjligt begränsa inavelsgraden till högst 2,5% i varje enskild parning.

Beträffande hälsa gäller

Mål:

Inom 10 år öka andelen HD-röntgade hundar till ca 50% av de registrerade.

Sträva efter en så låg andel HD-belastade djur som möjligt i populationen.

Strategi: Kontinuerlig uppföljning och ökad information om HD-situationen i rasen.

Verka för att HD-belastade individer inte används i avel. I avel undvika kombinationer mellan föräldradjur med HD grad B.

Publicerat
  • Författare

Håller med dig om det mesta du skriver. Skall man då t.ex. avla på en hund som inte klarar hägntestet? 

"Det krävs att hunden skäller på eller driver grisen 10 min sammanlagt på 45 min provtid. Jycken kan alltså springa jojo mellan förare och gris. 

kanske för att den inte har tillräckligt med mod..." :smile: