Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Man behöver inte göra drevprovet utan man kan göra vildsvinsprovet i Wachtelhundklubbens regi. Det passar ju bra om man tänker sig att valparna i 1:a hand skall jaga vildsvin. Ang. vildsvinsprov: http://svshk.org/prov/
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Hur hög var era adb vid runt 5 månader? Kanske ingen som kommer ihåg men värt att fråga iaf
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Hur hög var era adb vid runt 5 månader? Kanske ingen som kommer ihåg men värt att fråga iaf Jag har ingen aning. Vid första valpträffen då hunden var 9 månader var första gången jag hörde det diskuteras om mankhöjden. Man sa att min verkade ha normalhöjd, men hur hög hunden var visste jag inte förrän vi började med utställningar.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Årsrapporten för ADB, intressant läsning: http://svshk.org/download/avel/Årsrapport%202012%20ADB.pdf
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Författare Ang. vildsvinsprov: http://svshk.org/prov/ Vem blir unik genom att bli den första ADB att klara vildsvinsprovet.
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Författare Glädjande nog så är det 7 stycken ADB som är anmälda. Förra året var det 4 stycken. För min del så har det i Sverige aldrig varit med fler ADB på en utställning. Väldigt roligt med det ökade intresset att jobba med rasen. Jag läste resultaten från Vårgårda idag. BIR blev Nygårds brack PH-Morris. Ingen BIM korad. Är det några som har klarat championatet? Jag såg ingen som deltog i championatklassen, men det kommer säkert.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare http://jagareforbundet.se/jakten/jakthundswebben/jakthundraser/viltsparhundar/alpenlandische-dachsbracke/ ..... och snart träder de nya avelsreglerna (utan dispenser) i kraft.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Är priserna på omeriteraden valpar på väg ned till "rätt nivå? Jag har nu sett utgångspriser på 10 000:-. Kanske får vi se priser på 8 000:- framöver? Jag har sett en ny kull som är p.g. och kommer att födas i slutet i sept. Priset för valparna är satta till 10 000:-. Det kanske blir en fin julklapp åt någon?
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Jag har sett en ny kull som är p.g. och kommer att födas i slutet i sept. Priset för valparna är satta till 10 000:-. Det kanske blir en fin julklapp åt någon? Vart håller denna kull/kennel till?
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Vart håller denna kull/kennel till? Östergötland. De som driver Boda hägn har tiken.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Här kommer resultat och domarkritik från årets utställningar.http://svshk.org/domarkritiker-utstalln ... chsbracke/
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Jag läste resultaten från Vårgårda idag. BIR blev Nygårds brack PH-Morris. Ingen BIM korad. Är det några som har klarat championatet? Jag såg ingen som deltog i championatklassen, men det kommer säkert. Är det någon som klarat jaktchampionatet, viltspårchampionatet eller utställningschampionatet för Sverige än? Väldigt många har ju ställt ut som man kan se på länken ovan så några har kanske ambitioner att erhålla ett svenskt championat?
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Östergötland. Kullen är efter Lars Scheplers Gabi i Boda hägn.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Är det där en tax?.... / Herbert Menar du på bilden? Det är en fin tjocktax, ser du väl.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Haha, fick höra imorse " är du säker på att det inte är en tax?" och igår fråga några barn om taxen druckit för mycket mjölk... / Herbert
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Haha, fick höra imorse " är du säker på att det inte är en tax?" och igår fråga några barn om taxen druckit för mycket mjölk... / Herbert Ja, det var ett barn som frågade om min är en "tjocktax".
Publicerat Augusti 31, 201312 yr Miljöfriend i du får gärna förklara vilka problem det kan bli på sikt om man avlar på individer som enbart jagat gris.
Publicerat Augusti 31, 201312 yr Författare Följer man RAS och klubbens avelsstrategier så ser jag inga problem. Utdrag ur RAS för ADB: Den enskilda uppfödaren och ägaren till avelshunden är dock alltid ytterst ansvarig för rasens framtid. För att uppfylla SKKs och SvSHKs avelspolicy behöver den enskilda uppfödaren både allmänna kunskaper om avel, men även fakta om avelsdjuren så att den planerade kullen kommer att hamna så nära målen i avelspolicyn som möjligt. RAS är en handlingsplan för aveln inom en specifik ras, SKKs avelspolicy anger målen och strategin beskriver vägen dit. De krav vi har på avelsdjuren i Sverige är f.n. huvudsakligen lägst viltspårchampionat (3x1 pris öppen klass), lägst 2:a pris på utställning efter 24 månaders ålder samt HD-fria (grad A eller och i övrigt friska och sunda utan kända ärftliga defekter. Ett förslag till drevprov finns utarbetat och kommer framledes att ingå som merit för avelsdjur för att även säkerställa rasen som en duglig kortdrivande hund. (Nya avelsregler, se: http://svshk.org/andrade-avelsrekommendationer-for-alpenlandische-dachsbracke/) POPULATION Mål På lång sikt bredda avelsbasen och öka den effektiva populationen. Bibehålla en låg genomsnittlig inavelsgrad. Strategi Fortsatt samarbete med de utländska organisationerna för import och tillgång till täckhundar ur fler obesläktade linjer. Begränsa antalet kullar till högst två efter både hanhund och tik och ej upprepa samma kombination eller använda samma hanhund till tikar som är kullsyskon. Om möjligt begränsa inavelsgraden till högst 2,5% i varje enskild parning. FUNKTION Mål Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov. Bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna.
Publicerat Augusti 31, 201312 yr Men du skrev i ett tidigare inlägg "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Lite nyfiken på vad du menar med detta.
Publicerat Augusti 31, 201312 yr Författare Men du skrev i ett tidigare inlägg "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Lite nyfiken på vad du menar med detta. Det stämmer och det var det som jag försökte svara på men förtydligat så kan inte jag se några problem med att avla på hundar som är präglade på vildsvin under förutsättning att RAS och avelskraven följs. Att avla på "vildsvinshundar" som t.ex. inte klarar avelskraven för vildsvin känns fel för mig. Klarar hundarna varken vildsvinsproven eller drevproven då är jag tveksam till om dessa hundar för rasen framåt. Alltså: Följer man RAS och klubbens avelsstrategier så ser jag inga problem. Även funktionens "Mål" är viktiga Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov (eller vildsvinsprov) och bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna.
Publicerat September 1, 201312 yr Men för några dagar sedan skrev du "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Detta gäller alltså inte längre? Det du relaterar till handlar om pappersmässiga meriter (vilket är bra) men det var inte det min fråga handlade om. Varje människa som har lite erfarenhet av vildsvinsjakt med hund vet att man inte har en hund som jagar vildsvin bara för att den skäller några minuter på en hägnad gris med husse i närheten. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur detta kan vara till grund för vilka hundar som ska gå vidare i avel.
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Men för några dagar sedan skrev du "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" Detta gäller alltså inte längre? Det du relaterar till handlar om pappersmässiga meriter (vilket är bra) men det var inte det min fråga handlade om. Varje människa som har lite erfarenhet av vildsvinsjakt med hund vet att man inte har en hund som jagar vildsvin bara för att den skäller några minuter på en hägnad gris med husse i närheten. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur detta kan vara till grund för vilka hundar som ska gå vidare i avel. Nej, jag har förstått det. Ni har än så länge inte avelsmeriterat någon kull vilket är mycket tråkigt. Det finns t.o.m. avelshundar som inte har klarat det "enkla" hägntestet på vildsvin. Jag tror att vildsvinstestet som man får göra genom Wachtelhundklubbens regi och som är avelsmeriterande för ADB är ett mycket bra test. Det finns ett flertal variabler man kan välja för att få sina hundar avelsgodkända så något borde väl de flesta avelshundar klara. Sedan så står det mycket tydligt i RAS att: Avelsdjurens meriter skall innehålla pris från både spårprov och drevprov (eller vildsvinsprov) och bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna. Jag är tveksam till att man bevarar rasen som en mångsidig jakthund och utvecklar jaktegenskaperna genom att avla på hundar som enbart jagar vildsvin vilket jag uppfattar som ett problem. Beträffande population gäller Mål: På lång sikt bredda avelsbasen och öka den effektiva populationen. Bibehålla en låg genomsnittlig inavelsgrad. Strategi: Fortsatt samarbete med de utländska organisationerna för import och tillgång till täckhundar ur fler obesläktade linjer. Begränsa antalet kullar till högst två efter både hanhund och tik och ej upprepa samma kombination eller använda samma hanhund till tikar som är kullsyskon. Om möjligt begränsa inavelsgraden till högst 2,5% i varje enskild parning. Beträffande hälsa gäller Mål: Inom 10 år öka andelen HD-röntgade hundar till ca 50% av de registrerade. Sträva efter en så låg andel HD-belastade djur som möjligt i populationen. Strategi: Kontinuerlig uppföljning och ökad information om HD-situationen i rasen. Verka för att HD-belastade individer inte används i avel. I avel undvika kombinationer mellan föräldradjur med HD grad B.
Publicerat September 1, 201312 yr Detta är en populär post. Klarar inte aktuell hund att jaga gris, vågar inte, vill inte, har inget intresse.. Tja då är det inte mycket att göra än att jaga lättare villebråd, är det då en mångsidig hund ? Det problemet har vi haft bland wachtlarna och det lider rasen fortfarande av... allt för många vill inte jaga gris. Men fixar jycken jaga gris bra, då klara/vågar den jaga alla våra vilt vi har i skogen. Det handlar då bara om prägling och vad som finns där ägaren jagar. Speciellt när det nu handlar om en drivande ras. Svårare än så är det inte. Vi har alltså ett hägntest som avelsinstrument och wachtelklubbens vildsvinsprov att tillgå för att visa att avelshunden jagar gris. Hägntest/diplomtes kan väl va kul, kostar 1500:-. men vad visar/ger det egentligen..? Det krävs att hunden skäller på eller driver grisen 10 min sammanlagt på 45 min provtid. Jycken kan alltså springa jojo mellan förare och gris. kanske för att den inte har tillräckligt med mod... Wachtelklubbens prov är givetvis bra men en hake är att det är svårt att få plats på sådant. En snabb koll och det har sen 2004 varit 48 sådana. typ 5 om året i snitt. Alla under praktisk jakt. en till två hundar har varit med på varje prov. Går till så att man bjuder in domare på sin egen jakt där man själv ordnar med mark osv. Att få till provtillfälle är ganska knepigt alltså. Har man ingen grismark själv blir det ännu svårare att få hunden provad. Hur många wachtlar det finns in landet vet jag inte men det är många.... Skulle tro att de kan bli rätt svårt att peta in en annan liten ras på de begränsade prov som står till buds. Allt är inte svart eller vitt som jag ser det. Provverksamheten som klubben fått igång är givetvis skitbra, bättre än det va innan helt enkelt. Men slå sig för bröstet och tro att bara jycken har ett första pris på viltspår och ett hägntest på gris och utställningsmerit.. så är det den bästa avelshunden... Tja då har vi rätt långt kvar till en riktigt bra och jämn jakthund. Men små steg i rätt riktning är bättre än inga alls Själv är jag nu så trött på de här så jag funderar på att helt skita i meritering och avla helt utan meriter bara för o jävlas
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Håller med dig om det mesta du skriver. Skall man då t.ex. avla på en hund som inte klarar hägntestet? "Det krävs att hunden skäller på eller driver grisen 10 min sammanlagt på 45 min provtid. Jycken kan alltså springa jojo mellan förare och gris. kanske för att den inte har tillräckligt med mod..."