Publicerat Augusti 19, 201313 yr Priset kan "bara" köparen avgöra.. Risk med liten ras & stor efterfrågan= höga priser oavsett meritering eller inte;)Standard pris på en AG TJT 10 000.VSL som jag köpte senast 11 000 ( bra meritering på föräldrarna & väldigt många intressenter på den parningen).Så 12-15 tusen för en ADB känns ett par tusen för högt ( tycker JAG)Omeriterade / blandras bör enligt mig ligga runt 4-5 000... Men det är i slutändan köparen som avgör.. J. ändrar mig... kan mycket väl betala fullpris för en valp om jag VET att föräldrarna har det som Jag letar efter i den rasen oavsett meritering eller ej ( som sagt köparen avgör... ) J.
Publicerat Augusti 19, 201313 yr Det är precis det.... en i landet liten ras blir poppis, eller en ny ras i landet blir poppis och valppriset far i höjden direkt... Kan nämna tex plottvalpar, de första kostade uppåt 18000:-, Kopov likaså osv. osv.. Nu är vi strax där med ADB... Inte fan blir en valp bättre för att den kostar 5000:- mer... De priserna som förekommer är inte annat än ocker... ingen kull på typ 6 valpar kostar 100 000:- att föda upp i 8 veckor... Meriterings kostnad för avelshundarna inkluderad... Valpköparen kan knappast stå för uppfödarens kostnader för att hålla hund och jakt osv.. sånt får räknas som ett intresse anser jag.
Publicerat Augusti 19, 201313 yr Nej, svaret gällde vad jag var beredd att betala för en valp som jag kan meritera så att den klarar alla prov och championattitlar. Avelsmeritering kräver inte alls lika mycket. Sedan var frågan " Vilken skillnad anser du är acceptabel mln avelsmeriterade och icke avelsmeriterade?". Många har ju betalat 12 000:- för icke avelsmeriterade. Jag anser att 10-12000kr är en rimlig summa för en valp som är parad efter kostens alla regler, avelsgodkänd osv. Under ett par månader nu har jag forskat kring ADB:n, följt trådar, läst på nätet, pratat med avelsrådet och uppfödare men måste nu erkänna att jag har tappat förtroende för avelsrådet. ADB:n är en ytters intressant hund som jag skulle kunna köpa men att betala 14 000kr för en avelsgodkänd valp är inte rimligt, finns inga argument för det. Bara för att du köper en avelsgodkänd valp så finns det ju inga 100% garantier att hunden blir en topp hund, visst chanserna ökar men mycket hänger på dig själv som hundförare att hunden lyckas. Jag anser att avelsrådet är i ett stort behov av lite "nytt" blod, börjar bli lite smått less på den negativa, underliggande tonen gentemot andra uppfödare som ännu inte meriterat klart sina hundar osv. För 14 000 kr skulle man lika väl kunna importera in en ny hund direkt ifrån Österrike, då kan man börja prata "garantier" i samma veva så för man in nya friska gener till Sverige. MF, hur många ADB:s håller måttet i Sverige enligt avelrådets regler? Antar att du känner till Stenhyttans Bentley, du kanske anser att bara han "duger"..?
Publicerat Augusti 19, 201313 yr Pris skillnad mellan AG och inte... Anser nog att det inte ska vara någon större skillnad... men det ska vara lättare att bli av med en kull efter AG föräldrar vilket det givetvis är. Jag har haft fyra kullar med AG föräldrar. Münster och Wachtel. Tog helt enkelt normalpriset för valparna oavsett om de va meriterade eller inte. Då låg de på 7500-9000:- är några år sen nu i mer vanliga raser men redan då tog en del 10000 för en wachtelvalp... Jag skrev dessutom ett papper på att jag återbetalade 1000-1500:- när Münster valpen jag sålt gått till ett förstapris på jaktprov. (fågel) Haft en blandiskull oxå förra året och tog 5000.- De valparna 5 st är det redan skjutet gris och älg för tre av dem innan de ens va ett år... Så frågan är,lite tillspetsad kanske... om de som betalade 5000:- för en blandis inte va de som gjorde bästa affären...
Publicerat Augusti 19, 201313 yr Jag tycket ni börjar närma sig ämnets kärna oavset ras, det är inte rimligt att betala mer än 10000 för en valp oavsett ras, så mycket kan gå fel på vägen, hur duglig ägaren än är. Tycker det är intressant att följa tråden, trots att jag inte har nåt större intresse för rasen. Upplever det som man genom åren har sett med wachtlar, kopovs och plottar. Rasen blir lite uppskriven och valpar säljs för fantasisummor. Är av uppfattningen att ADB är en kortbent drivande hund, med vissa mer eller mindre rasspecifika egenskaper. Har svårt att tänka mig att den är speciellt mycket bättre än någon annan ras. Har full förståelse i glädjen av att äga hund i en ovanlig ras, då man ofta får kontakt med intresserade människor, men förstår inte varför ADBn skulle betinga ett högre värde än tex en drevervalp med bara jaktchampions i stamtavlan som ofta dessutom säljs med jaktgaranti. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 19, 201313 yr Författare Jag anser att 10-12000kr är en rimlig summa för en valp som är parad efter kostens alla regler, avelsgodkänd osv. Under ett par månader nu har jag forskat kring ADB:n, följt trådar, läst på nätet, pratat med avelsrådet och uppfödare men måste nu erkänna att jag har tappat förtroende för avelsrådet. ADB:n är en ytters intressant hund som jag skulle kunna köpa men att betala 14 000kr för en avelsgodkänd valp är inte rimligt, finns inga argument för det. Bara för att du köper en avelsgodkänd valp så finns det ju inga 100% garantier att hunden blir en topp hund, visst chanserna ökar men mycket hänger på dig själv som hundförare att hunden lyckas. Jag anser att avelsrådet är i ett stort behov av lite "nytt" blod, börjar bli lite smått less på den negativa, underliggande tonen gentemot andra uppfödare som ännu inte meriterat klart sina hundar osv. För 14 000 kr skulle man lika väl kunna importera in en ny hund direkt ifrån Österrike, då kan man börja prata "garantier" i samma veva så för man in nya friska gener till Sverige. Att köpa hund från Österrike eller Norge tror jag är en bra idé. Jag har nyligen hjälpt en kamrat att ta in en valp från Österrike. Sedan finns det många väldigt fina hundar i Sverige som duger gott, kanske ett trettiotal, som jag gärna skulle vilja ha och jobbat med. Det finns många som skulle kunna meriteras om intresset fanns. Förra gången som jag köpte hund så brydde jag mig inte om några meriter utan var bara glad att få en ADB. Skaffar jag en valp nu så vill jag ha en som har förutsättningar att klara olika championat och andra titlar eftersom jag tycker att det ger mig mycket tillbaka att jobba med hunden. I det samanhanget så betyder inte några extra tusenlappar så mycket. Jag är nog beredd att betala några tusen extra för en avelsmeriterad hund. Men som sagt det finns inga garantier att en hund från avelsmeriterade föräldrar blir en topp hund. Normalt sett så tycker jag att 11 000 är en rimlig summa för en avelsmeriterad hund. Om jag skaffar en ny valp så blir det nog från Frankrike eller annat land med nya friska gener.
Publicerat Augusti 20, 201313 yr Läste mitt eget inlägg och ville bara förtydliga att jag är för nya raser. De ADB jag träffat har varit jättemysiga hundar. Det jag vänder mig mot är när raser, oavsett, hypas upp och säljs för omotiverat höga summor. Har all respekt för er som tar in utländska hundar i syfte att förbättra rasen. Mvh/U Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 20, 201313 yr Författare Läste mitt eget inlägg och ville bara förtydliga att jag är för nya raser. De ADB jag träffat har varit jättemysiga hundar. Det jag vänder mig mot är när raser, oavsett, hypas upp och säljs för omotiverat höga summor. Har all respekt för er som tar in utländska hundar i syfte att förbättra rasen. Mvh/U Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Håller med dig om att priserna är höga. 11 000:- för en avelsmeriterad valp, som de har i Norge, tycker jag är vettigt. Priset på en omeriterad valp borde vara lägre. Beträffande att ta in utländska avelsgodkända valpar för nytt friskt blod uppskattar jag grovt att detta är 25 % av totala nytillskottet av valpar, vilket är en hög siffra och mycket bra för rasen.
Publicerat Augusti 20, 201313 yr Håller med dig om att priserna är höga. 11 000:- för en avelsmeriterad valp, som de har i Norge, tycker jag är vettigt. Priset på en omeriterad valp borde vara lägre. Beträffande att ta in utländska avelsgodkända valpar för nytt friskt blod uppskattar jag grovt att detta är 25 % av totala nytillskottet av valpar, vilket är en hög siffra och mycket bra för rasen. Vad anser du om att många nyimporter är från Kroatien?Verkar inte all för populärt att ADB:s importeras därifrån, verkar ligga mycket status i att ta valpar från tysktalande länder mm...
Publicerat Augusti 21, 201313 yr Författare Vad anser du om att många nyimporter är från Kroatien?Verkar inte all för populärt att ADB:s importeras därifrån, verkar ligga mycket status i att ta valpar från tysktalande länder mm... En av de finaste tikarna som jag har sett kommer från Kroatien och jag skulle tro att om man går bakåt så hamnar man hos Österrike och Tyskland. Denna tiken är släkt med den finska tiken som är hämtad från Österrike. Det som jag personligen tycker är bra är att om man tar valp från ett annat land, är att det där finns en fungerande ADB klubb som kan meritera hundarna och att man kan garantera att föräldrarna är avelsgodkända och att man noggrant följer upp tänkbara sjukdomsbilder. Jag tycker inte att det är negativt med importer från Kroatien utan dessa hundar har bidragit med nytt friskt blod som vi kommer att kunna ha stor nytta av framöver. Jag tycker att alla uppfödare skall var noga med att avla enbart på avelsgodkända hundar och att man inte tar mer än c:a 3 kullar från varje enskild hund samt att hundar från vissa regioner eller släktled inte blir överrepresenterade. När jag tittar på de senaste 12 parningarna så tycks c:a 60 % av föräldradjuren komma från samma region och c:a 10 - 20 % från tysktalande länder. Jag har dock inte alla data utan en viss felmariginal finns säkert.
Publicerat Augusti 21, 201313 yr Författare Jag läste idag på blocket att det är en ADB - hane, född april 2011 som är till salu. Han har mankhöjden ungefär 32 – 42 cm. Priset är 18 000:- men kan diskuteras. Man har jagat med honom sen han bara var ett par veckor gammal. Nu är priset 14 000:-
Publicerat Augusti 22, 201313 yr Vad anser du om att många nyimporter är från Kroatien?Verkar inte all för populärt att ADB:s importeras därifrån, verkar ligga mycket status i att ta valpar från tysktalande länder mm... Följer ju rasen i Frankrike lite så här vid sidan av. Och där nere säger uppfödarna att dom kroatiska hundarna har betydligt bättre drevegenskaper än dom tyska! Hur vida det här stämmer eller inte, det har ju inte jag en aning om. Men oavsett, så har jag hör samma sak från flera håll där nere, så något måste det väl ligga i ryktet? (Bra på deras drevprov på gris går dom i alla fall )
Publicerat Augusti 22, 201313 yr Författare Följer ju rasen i Frankrike lite så här vid sidan av. Och där nere säger uppfödarna att dom kroatiska hundarna har betydligt bättre drevegenskaper än dom tyska! Hur vida det här stämmer eller inte, det har ju inte jag en aning om. Men oavsett, så har jag hör samma sak från flera håll där nere, så något måste det väl ligga i ryktet? (Bra på deras drevprov på gris går dom i alla fall ) Det lovar ju gott för våra stundande drevprov.
Publicerat Augusti 22, 201313 yr Författare http://svshk.org/ras-avel/avelskommitten/min-hane-en-avelshund/
Publicerat Augusti 22, 201313 yr Författare Håller med dig om att priserna är höga. 11 000:- för en avelsmeriterad valp, som de har i Norge, tycker jag är vettigt. Priset på en omeriterad valp borde vara lägre. Beträffande att ta in utländska avelsgodkända valpar för nytt friskt blod uppskattar jag grovt att detta är 25 % av totala nytillskottet av valpar, vilket är en hög siffra och mycket bra för rasen. Är priserna på omeriteraden valpar på väg ned till "rätt nivå? Jag har nu sett utgångspriser på 10 000:-. Kanske får vi se priser på 8 000:- framöver?
Publicerat Augusti 24, 201313 yr En av de finaste tikarna som jag har sett kommer från Kroatien och jag skulle tro att om man går bakåt så hamnar man hos Österrike och Tyskland. Denna tiken är släkt med den finska tiken som är hämtad från Österrike. Det som jag personligen tycker är bra är att om man tar valp från ett annat land, är att det där finns en fungerande ADB klubb som kan meritera hundarna och att man kan garantera att föräldrarna är avelsgodkända och att man noggrant följer upp tänkbara sjukdomsbilder. Jag tycker inte att det är negativt med importer från Kroatien utan dessa hundar har bidragit med nytt friskt blod som vi kommer att kunna ha stor nytta av framöver. Jag tycker att alla uppfödare skall var noga med att avla enbart på avelsgodkända hundar och att man inte tar mer än c:a 3 kullar från varje enskild hund samt att hundar från vissa regioner eller släktled inte blir överrepresenterade. När jag tittar på de senaste 12 parningarna så tycks c:a 60 % av föräldradjuren komma från samma region och c:a 10 - 20 % från tysktalande länder. Jag har dock inte alla data utan en viss felmariginal finns säker Även om hundarna kommer från samma region behöver de ju inte vara närbesläktade. Jag har till exempel parat min ena tik men en hane som kommer från samma kennel (Kuhade i Kroatien) inavelsprocenten är på denna parningen är riktigt låg. Så att importera mycket från en region ser jag inte som något problem bara man tittar långt bakåt i stamtavlorna. Men självklart är det fördelaktigt att det importeras hundar från olika länder och att man låter de som är bättre än snittet gå vidare i avel. Jag har valt Kroatiska linjer eftersom dessa linjer är mer präglade på vildsvin, man inte får jaga annat klövvilt med hund där. Inte för att jag enbart jagar gris med mina hundar utan jag tänker helt enkelt att har hundarna tillräckligt i sig för att jaga gris bra så är det inga problem med de övriga klövviltet.
Publicerat Augusti 25, 201313 yr Författare Även om hundarna kommer från samma region behöver de ju inte vara närbesläktade. Jag har till exempel parat min ena tik men en hane som kommer från samma kennel (Kuhade i Kroatien) inavelsprocenten är på denna parningen är riktigt låg. Så att importera mycket från en region ser jag inte som något problem bara man tittar långt bakåt i stamtavlorna. Men självklart är det fördelaktigt att det importeras hundar från olika länder och att man låter de som är bättre än snittet gå vidare i avel. Jag har valt Kroatiska linjer eftersom dessa linjer är mer präglade på vildsvin, man inte får jaga annat klövvilt med hund där. Inte för att jag enbart jagar gris med mina hundar utan jag tänker helt enkelt att har hundarna tillräckligt i sig för att jaga gris bra så är det inga problem med de övriga klövviltet. Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen. Det är viktigt som du säger att man avlar på de som är över snittet. Helst långt över snittet och helst inte mer än högst tre kullar per hund. För att veta detta så måste avelshundarna avelsmeriteras, det ger en trygghet för rasen och aveln. Om dessa hundar inte har några problem med övrigt klövvilt så bör drevproven kunna klaras ganska lätt. Spårprov, drevprov, HD m.m. skall inte innebära några problem för er. Eftersom man inte bör använda hundar under 3 års ålder i aveln så finns det gott om tid att avelsmeritera sina hundar. Beträffande hur "närbesläktade" hundarna är och att stor spridning av arvsanlagen erhålles kan ni få bra hjälp av avelsrådet med. Om jag inte kommer ihåg fel så hade två "Kuhade - hundar" som parades i sommar en inavelsprocent på 6,4%. Om det dessutom är ytterligare 3-4 uppfödare som också tar sina avelshundar från samma kennel/region så kan detta ge problem i förlängningen. Ibland så tror man att man har fått tag på unika linjer men det har vid kontroll visat sig att hundarna är släkt med andra hundar som vi redan har. Varför inte börja samarbeta med rasklubbens avelsråd - det är ju bra för rasen och säkert även bra för er fortsatta avel. Vi behöver "bra" uppfödare av rasen i Sverige. Vi ser framåt!
Publicerat Augusti 25, 201313 yr Att hundar som "bara" jagar vildsvin avlas på tror JAG är helt rätt! Det är väldigt få Svenska jägare som bara jagar vildsvin med sina drivande hundar, det betyder att hundarna kommer att jaga alla klöv men ha modet/ skärpan & mentaliteten att jaga vildsvin. Vildsvin är det vilt som kräver mest Av Hunden när det gäller våra klöv .. Att avla bort viljan att jaga tex rå på en ADB är nog nästan omöjligt om man inte som ägare ser till att den blir RR... Det är ägaren som formar den blivande jakt hunden utifrån hundens ärvda anlag .. Men man skall vara noga med inavels %! J
Publicerat Augusti 25, 201313 yr Författare Att hundar som "bara" jagar vildsvin avlas på tror JAG är helt rätt! Det är väldigt få Svenska jägare som bara jagar vildsvin med sina drivande hundar, det betyder att hundarna kommer att jaga alla klöv men ha modet/ skärpan & mentaliteten att jaga vildsvin. Vildsvin är det vilt som kräver mest Av Hunden när det gäller våra klöv .. Att avla bort viljan att jaga tex rå på en ADB är nog nästan omöjligt om man inte som ägare ser till att den blir RR... Det är ägaren som formar den blivande jakt hunden utifrån hundens ärvda anlag .. Men man skall vara noga med inavels %! J Man behöver inte göra drevprovet utan man kan göra vildsvinsprovet i Wachtelhundklubbens regi. Det passar ju bra om man tänker sig att valparna i 1:a hand skall jaga vildsvin.
Publicerat Augusti 25, 201313 yr Författare http://jagareforbundet.se/ (tryck + för att se bilden)Härlig bild av en eftersöksjägare och hans hundar.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr MF, det är en Bayrare. Nu är Balder den första av Freddan78 / Workingwess kennels icke rekommenderade ABD röntgad HD A. Mycket trevligt då det gjordes i samband med att jag såg att han inte stödde på ett bakben, Rimadyl är bra skit.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare MF, det är en Bayrare. Nu är Balder den första av Freddan78 / Workingwess kennels icke rekommenderade ABD röntgad HD A. Mycket trevligt då det gjordes i samband med att jag såg att han inte stödde på ett bakben, Rimadyl är bra skit. Vi i "klubben" stödjer varann och det kan de också behöva. Och även här ett stort grattis. Det är bra för rasen om man kostar på HD röntgen. Vad är Rimadyl? Något bedövande eller muskelavslappnande? Har du kollat hur hög din Balder blir? Sen vet du lika bra som jag att det inte finns några garantier med att avelsmeritera sina hundar. Men det bör ju heller inte skada. Programmet med avelsmeritering följer RAS och är upprättat tillsammans med SKK och är till för bl.a. uppfödarna.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Som Voltaren till oss människor, smärtis och antiinflammatoriskt. Han är 41-42cm, 54cm rygglängd och 16,5kg, gått upp ett kilo men inte vuxit nått mer sen i april.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Som Voltaren till oss människor, smärtis och antiinflammatoriskt. Han är 41-42cm, 54cm rygglängd och 16,5kg, gått upp ett kilo men inte vuxit nått mer sen i april. Har uppfödaren nämnt något om höjden på valparna?