Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt Kristyna eller 30-06AI.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Halloj Henrik.

Jag förväntar mig en prestandaökning om minst ca 50m/s.

Anledningen till att skapa en egen brotch är att dom som redan finns har kortare freebore eller kulläge vilket innebär att kulan sitter djupt i hylsan och stjäl förbränningsutrymme samt krutvolym,med min brotch kommer jag kunna sätta 190-200gr kulor till ideal OAL vilket troligen kommer ge min AI ytterligare en liten fördel.

Att bara ändra till AI ger för liten fördel med befintliga brotchar för att vara intressant eller ca 25-30m/s.

Ett annat alternativ hade varit 30Gibbs men jag är misstänksam till att den mycket korta halsen hade orkat hålla tunga kulor under rekylen,något bla 300WM kan ha problem med.

Vidare har jag kunnat konstatera via min 243 imp 30 att genom att endast ändra bröstvinkeln så minskade jag trycket,ökade precisionen samt att hylssträckning numera är ett minne blott.

Hoppas på samma egenskaper här.

Då 30-06 är en gammal patron så anges maxtrycket till 60000psi med tanke på alla gamla bössor typ 1903springfield osv,all laddata som finns publicerad av krut eller ammotillverkare håller sig inom den gränsen.

308win som är modern har max 62000psi vilket även min 06AI klarar och laddningar kommer tas fram med det som max.

Twist på pipan klurar jag på egentligen vill jag ha 1:10 för att ha ordentligt överstabiliserade projektiler då dom klarar sig bättre genom den transsoniska sektorn men den twisten gör sig bäst på kulor över 200gr vilket jag inte kommer skjuta så det lutar mer åt 1:11 vilket verkar vara optimalt för kulor mellan 175-200gr.

Pipan blir för övrigt en LW polygonpipa vilka tydligen ska ha 30% längre livslängd än "vanliga" pipor.

Om den skjuter lika bra som min 243 imp 30 så kommer jag få teknisk precision att fälla vilt ut till 800m om jag gör mitt vilket ger mig mer praktisk räckvidd än jag behöver.

Som alla mina byggen kommer den gå lika mycket på bana som under jakt och då mot det egentliga klass1 viltet över stora ytor.

Egentligen tror jag på mer än 50m/s i hastighetsökning men det är lika bra att sätta förväntningarna lågt så man inte blir besviken-tids nog lär det visa sig om jag har rätt eller fel.

/Mike

• Svar 238
  • Visningar 26,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag har fått min LW pipa så efter nästa helg när alla sega formskjutningsövningar är över så lämnar jag tillbaks bössan till smeden så han kan börja med profilsvarvning-patronläge och gänga för mynni

• Sprang på en deal idag lite oförberedd som inte gick tacka nej till 500 208 A-max och 500 178 A-max 3000:-  med de 1000 lulorna jag redan har så är skyttet säkrat en stund framöver   11 budordet "L

• Skulle vara skoj med en riktig allround tävling mot MM Skeet,trap, sporting,långhåll,bänk sedan avrunda med 10km terränglöpning för att avsluta med 12 starköl i bastun. När kör vi

Posted Images

Publicerat

Intressant! Hur länge höll en 6.5-284 pipa för dig? Riktigt roligt projekt du har här! Längtar tills jag kan börja lite smått med sånt här själv :)

Publicerat
  • Författare

Jag har aldrig haft någon 6.5x284 så du tänker nog på någon annan,inte heller har jag för avsikt att skaffa någon höghastighetskaliber då jag inte tror att enbart det är vägen till framgång.

Enligt mig är hastighet underordnat andra faktorer som Bullet stability,precision,rekylhantering m,m.

En 308 anses effektiv upp till 800m,en 300WM ska fungera upp till 1200m,Tanken med min 06AI är att den skall fungera upp till 1000m med lika hög träffsannolikhet som en 300WM har men med längre pipliv,mindre rekyl och kunna klara av längre skjutpass än en 300WM innan den blir överhettad.

Med fler skott downrange vid varje skjutpass blir jag fortare bättre att hantera min utrustning än den som tvingas skjuta färre.

/Mike

Publicerat

Kul projekt! :thumbsup: Var faktiskt lite inne på en T3 Super Varmint i 30-06 då det känns som en gyllene medelväg mellan 308 och 300 Win Mag. Betydligt mer lagom i 60 cm pipa än 300:an plus att man utnyttjar lådlängden mycket bättre än 308.

Om man Quickloadar lite så ser man att A-Max 208 i 820 m/s är möjligt med typ 61 grains MRP och ett tryck på 3850 bar. Och högre hastigheter är ju möjliga beroende på hur långt ut du kan lägga kulan. Matar man man in 820 m/s i Shooter så ser man att kulan är supersonic bort till 1250 meter vilket väl torde vara nog ;) Men känner jag dig rätt så är du kanske inte intresserad av såpass tung kula med rekylen det medför?

Vad är det för kulor du shortlistat?

Publicerat
  • Författare

Bra frågeställning och det är här problematiken runt vilken twist jag ska ha gör sig gällande.

Min ursprungliga tanke är att skjuta antingen Hornadys 195gr bthp eller sierras 190 eller 200gr bthp och då med en twist om 1:10 men 1:11 är vad jag ska ha.

Då både Sierras 210gr bthp och Hornadys 208gr A-max har 0.100 enheter bättre B.C än ovanstående så är dom ett mycket intressant alternativ men då krävs det att jag har 1:10 twist och 1:11 kommer fungera dåligt.....

Sååå då jag har några månader på mig att fundera så är all input önskvärd!

/Mike

Publicerat

Kollar man Litzboken så ser man att A-Max 208 har nominal stability factor på 1.31 med 11" stigning och 1.58 med 10". Värdena för SMK 210 är 1.47 respektive 1.77.

Med andra ord är det inte alls omöjligt att kulorna skjuter med 11" men det är klart att med 10" så är det inget snack.

Publicerat
  • Författare

Ett absolut krav är bullet stability på 1.5 eller bättre eftersom jag vet hur illa det skjuter under 1.5 över 600 meter.

/Mike

Publicerat

Trevligt projekt gillar att du tar lite egna vägar och inte bara går på väl utprovade lösningar :thumbsup: 

Det jag är lite skeptisk till efter att testat 6,5-06 är hylsor fick aldrig till det med några som höll bra, men Lapua var minst dåliga :wallbash:

Nu kanske det berodde på kalibern då den var lynnig som tusan och kunde ge helt omotiverade tryckspikar tror AI form på hylsan får den mera harmonisk också.

Fränt med egen brotch men varför inte bara låta smeden fixa freebore och throt i ett separat steg det brukar funka för mig

Publicerat

Låter som ett härligt projekt i bästa jänkar-anda. Ska bli intressant att höra vad du tycker om kolven vad det beger sig. Vad har du tänkt kring pipprofil?

Publicerat

Som sagt så är det intressanta tankar och intressanta vägval du delger oss Mike.

Som jag ser det så är den avgörande parametern att du med rimlig sannolikhet kommer att använda denna bössa för att skjuta klass 1 vilt på längre avstånd än vad som rekommenderas vid jägarexamen. Hade det bara handlat om att perforera papp och buckla till plåtar så finns det såklart vettigare beväpningar än 30-06 Imp men nu står som sagt även jakt på agendan. För min del är det ställt utom allt rimligt tvivel att du är fullt kapabel till dylika tilltag så då återstår det i princip bara att fundera på lämpligt verktyg för dessa övningar, vapnet som sådant är väl kanske inte så mycket att orda om även om det skall bli kul att höra vad du tycker om TPR stocken.

Återstår alltså att ge sig in i dessa oändliga kaliberfunderingar, det är såklart inte första gången dessa dryftas på det famösa "nätet" men du har lyckats få till en egen liten twist på det hela vilket känns uppfriskande.

Klass 1 prestanda på lite håll innebär såklart att många av de patroner som vi normalt betecknar som precisionsbenägna faller bort, en stor del av den är för det första klass 2 skapelser och även de klenare klass 1 som unisont brukar rekommenderas som 6.5x55 eller 308 win lämnar uppenbarligen enligt både din och min uppfattning en del i övrigt att önska om det skall skjutas större klövvilt än rådjur på längre håll. 

Spontant känns det som att du vill skjuta 7mm, .30 eller .338 för sådana här övningar och då framstår onekligen .30 som den gyllene medelvägen (även om mitt eget val nog hade varit en "vanlig" 284 win). Du har kommit till slutsatsen att 308 win lämnar en del i övrigt att önska vilket jag förstår och i mina ögon blir då alternativen antingen wsm/saum hylsor, 30-06 i olika former eller möjligen en mer traditionell "300 mag" av något slag (det riktigt spännande alternativet hade såklart varit en 30/284 :cool: ). Kruxet med cal .30 är att de vettiga kulorna ur ballistiskt perspektiv börjar vid just de aktuella 190 grains pilarna och för att få vettig fart på dessa så krävs det en del hylsvolym, riktigt höga tryck eller en kombination av bägge delarna. Vi vet alla vad det innebär i form av rekyl, pipslitage och jobbigare skjutsessioner samtidigt är det nog ett nödvändigt ont för att få tillräcklig effekt i viltet.

En annan otroligt central faktor är såklart den praktiska precisionen, nu är väl inte den vanliga 30-06:an känd som något precisionsmonster men utan tvekan går det att bättra på det halvtaskiga ryktet genom ett klokt formgivet patronläge och väl utvalda kvalitetskomponenter. Frågan är hur långt du kommer, den frågan går såklart bara att bespara genom rent praktiska tester som vi får förmånen att du genomför och vi får ta del av! :biggrin: Sedan är givetvis frågan vid vilket avstånd man söker precision, jag antar på goda grunder att du är mer intresserad av precisionen på lite längre håll än vad du är på 100m. Min egen högst ovetenskapliga erfarenhet är att de lite kraftigare patronerna i princip aldrig kan hävda sig på 100m vallen men att de spottar upp sig i takt med att avstånden ökar, med klokt valda komponenter och räffelstigning finns det nog goda grunder för att misstänka att bössan kan leverera jämförelsevis bättre på långhåll. 

Jag är inte 100% säker på vilken hokus pokus du har tänkt hitta på för att få upp hastigheten men rent generellt kan man konstatera att du kan förvänta dig en hastighets ökning på ca 1/4 av volymökningen. Volymökningen får du såklart dels till genom att "improva" hylsan men också genom att laborera med freebore etc. Spontant skulle det förvåna mig om du klarar av att nå mer än halva den önskvärda hastighetsökningen den vägen, återstoden måste förmodligen komma från ökat arbetstryck vilket säkert är möjligt (om det är önskvärt är såklart en helt annan historia).

Sammantaget vill jag i likhet med övriga applådera initiativet som skall bli synnerligen intressant att följa, inte minst för att det utmanar en del etablerade sanningar.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Lars:

Mina tidigare byggen har smeden fått fixa freebore och throat enligt min spec dock har jag fått dom bössorna med tre graders lead angle vilket inte är gynnsamt för initialtrycket.

Då 06AI brotchen ändå måste specialbeställas då den inte är CIP standard och således hyllvara så kan jag lika gärna speca den fullt ut och få 1,5graders lead angle.

Om jag trots allt vill göra kulläget längre så finns numera unithroater i bekantskapskretsen.

Beatless:

Då den här bössan kommer sannolikt dela dämp med min 308 och den har M19 gänga så är jag ganska begränsad i hur pipprofilen kommer se ut,jag bör inte gå under 22mm i mynningen vilket stör mig lite då jag kan tänka mig en slankare pipa på denna men ännu längre istället,med en 28" pipa kommer jag få ut ännu mer prestanda men då känns inte en helstålsdämp som ett alt längre.....

Henrik:

Dina inlägg har varit saknade :yes: det som är mest skrämmande är att du känner mig för väl och är mycket bättre att sätta ord på mina tankar och avsikter än vad jag själv är :biggrin: 

Du har så rätt i allt du skriver!

Efter flera års skjutande med 308 där jag nu kan ge mig själv en medalj att ha lyckats skjuta slut på en 308 pipa så kan jag kallt konstatera trots att jag är en hängiven förespråkare av kalibern att det ÄR en mid range patron,den ger mig mycket hög träffsannolikhet ut till 600m men därefter avtar det raskt och det blir svårskjutet.

Där 308 tar slut tar 30-06AI vid.

Som du vet så läser jag vad German salazar skriver   http://riflemansjournal.blogspot.se/p/articles-index.html   finns nog ingen som skjutit fler skott med 6XC, 308 och 30-06(dock inte AI) och har så välgrundad statistik för sina påståenden som han och visst är jag påverkad av mitt val därifrån men med en egen twist.

Ett av problemen som han beskriver med 30-06 är hylssträckningen vilket jag hoppas komma ifrån,vidare lägre arbetstryck och bättre precision,hastigheten är inte direkt prioriterad.

Det bästa av allt är att om jag inte blir nöjd så har det kostat mig en pipa en brotch och en uppsättning verktyg och jag är fri att prova något annat :cool: 

/Mike

Publicerat

Mad Mike, Mr McMillan, Mästarnas Mästare. Kärt barn har många namn :D

Publicerat
  • Författare

:laugh:  :laugh:  Mao Mr Perfect :wink: 

/Mike

Publicerat

Mike,

även om vi förvisso har samma uppfattning i en hel del frågor har vi inte riktigt samma preferenser när det gäller patronval. Jag har tre patroner på min egen "shitlist" nämligen 243 win, 30-06 och 7mm RM, av dessa har du lyckats pricka in två! Nu har du väl numera gått över till improvedversionen av 243win vilken i mina ögon är en väsentligt bättre patron än det vederstyggliga "originalet", kanske lyckas du övertyga mig om att 30-06 imp också är en rätt OK skapelse vad det lider men där är vi inte ännu :biggrin: .

Hr Salazar är utan tvekan en mycket kompetent herre som både kan skjuta, skriva och har en hel del intressant information att förmedla. Som förespråkare av 30-06 torde han dock vara något av en Don Quijote som tämligen ensam vårdar 30-06 arvet med avseende på 30-06 som skyttepatron, han konstaterar ju också själv att som skyttepatronen är 30-06 idag "död". Däremot är han utan tvekan rätt man när det handlar om att plocka ut all den potential som patronen är kapabel till, hans skytte är såvitt jag förstått det i princip uteslutande high power rifle vilket väl närmast kan liknas vid det skytte som FSR bedriver här hemmavid även om jänkarna skjuter på längre avstånd än de som FSR nyttjar.

Rent allmänt så gillar jag "improved" patronerna så brukar vara rätt harmoniska skapelser med god egenprecision, det är inte utan anledning som de flesta nyare hylskonstruktioner har ett betydligt tvärare hylsbröst än gamla tiders flacka bröst. Det finns därför alla skäl i världen att tro att en 30-06 Imp är en rätt sund konstruktion även om jag tycker att den hamnar i lite av ett ingemansland i likhet med många andra "medelkraftiga" patroner. De är för kraftiga för riktig mängdträning samtidigt som de inte klarar av att leverera budskapet på riktigt långa håll som en 338 Lapua eller liknande skapelser, de är i mina ögon att se som kompromisser.

I sak håller jag dock med dig om att 308 win är en "midrange" patron som funkar bra ut till 600m eller så, jag har svårt att se hur du skulle kunna tjäna än 100-200m på att byta till 30-06 AI men det vore jättekul om du överbevisade mig!

Som jag ser det så är en 308 win kapabel till ca 790 m/s med samma piplängd som du avser att nyttja för din 30-06 Imp, du hoppas nå ca 850 m/s vilket innebär att du vinner ca 60 m/s över 308 win. Tittar vi på ballistiken så innebär det att du tjänar 100m på att uppgradera dig d v s på 100m har 30-06 Imp med utgånghastighet på 850 m/s med hornadys 190 gr BTHP kommit ned till de 790 m/s som 308 win klarar av att leverera vid mynningen. Utan tvekan är detta en relevant ökning med avseende på jakt och terminalballistik men om den är tillräcklig för att motivera nackdelarna gentemot 308 win kan givetvis bara du själv besvara.

Under alla förutsättningar finns det bara ett sätt att få en riktig känsla för om du är något riktigt trevligt på spåren eller om du helt sonika hamnat på ett stickspår och det är givetvis att prova! När du är klar med din utvärdering är det antingen dags att skaffa en ny 30-06 Imp eller om det var ett stickspår att prova något annat. Oavsett vilket har du skaffat dig en massa nyttiga erfarenheter och kunskaper på kuppen och sådant är självklart alltid välkommet.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Henrik.

Mitt huvudsakliga skytte sker idag mellan 300-800m och kommer nog så förbli under överskådlig framtid med något enstaka stickspår upp mot 1000m.

Jag har inte möjligheter att skjuta på sådana avstånd när 300WM/338LM börjar komma till sin rätt,det skulle bli som att bygga en formel1 bil för folkrace :wink:

Samtidigt handlar som du vet mitt skytte och min jakt inte om längsta möjliga håll utan minst lika mycket om precision och förmågan att kunna träffa små mål mellan ovanstående avstånd,inte heller där känns 300wm/338lm som rätt väg att gå.

Att skaffa en 338lm för dessa avstånd känns helt enkelt inte roligt då det skulle kännas som att skjuta gråsparv med älgstudsare :wink: ,dvs jag kommer inte behöva lära mig att bemästra de yttre förutsättningarna lika bra som med en "standardpatron" vilket jag börjar få riktigt bra koll på idag.

Likaså kommer det bli svårt att få självmarkerande mål att hålla någon längre tid med dessa på mina avstånd,jag såg för inte så länge sedan mad markus 338-06 gjorde med plåtar av flera cm tjock fartygsplåt på 400m.

Som jag har skrivit tidigare i tråden så är jag fullständigt medveten om att det finns bättre patroner för långhållskytte än 30-06AI men av ganska många anledningar så är jag inte intresserad av att gå det spåret.

Jag har läst så mycket om 30-06AI nu att jag har en god uppfattning om vad jag kan förvänta mig av den så jag är optimistisk.

Vad som återstår att klura ut är twist och pipprofil men det har jag god tid att fundera över.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Nu har du väl numera gått över till improvedversionen av 243win vilken i mina ögon är en väsentligt bättre patron än det vederstyggliga "originalet", 

//Henrik

En liten teaser Henrik :wink:

Sköt dessa tre skotten i helgen som var med 243 imp 30 mot den runda plåten som är 20cm i diameter på 780m, cc 6,7cm.

/Mike

post-240-0-05120900-1372796612_thumb.jpg

Publicerat

jösses, man blir ju lite imponerad. :sad: Själv har jag lite att jobba på.

Publicerat

En av forumets absolut mest intressanta trådar just nu.. Helimpad!

Mvh!

Publicerat

Du är tämligen helt sjuk på o skjuta det har du bevisat flera ggr om och har saknat din dagbok någo enormt som vi redan tidigare skrivit. Så denna tråd är tämligen överintressant.

Och angående ditt patronval har jag inte mkt o komma med förutom att du går din egna väg och det är helintressant!

Mvh han som rycker av en 7x57:a :D

Publicerat

Mike,

jag tror/vet att vi i mångt och mycket har samma uppfattningar även om jag för diskussionens skull och för inte ryggdunkandet helt skulle gå över styr kände ett behov av ett litet ifrågasättande.

Vi är nog rörande överens om att "behovet" av en 338 LM för jakt aldrig kommer att vara lättmotiverat även om det självklart finns en massa skyttar som "vill ha" en sådan. För mig är det i och för sig skäl nog men det var inte det inlägget skulle handla om. Tvärtom så lurar jag på om vinsten med en 30-06 imp är tillräckligt stor för att motivera "extrakostnaden" i form av rekyl, värmeutveckling, eventuell precisionsförlust och en lite taskigare ekonomi. Om den är tillräckligt stor för dig kan självklart bara du svara på och förmodligen bara efter en rätt omfattande utvärdering. Jag vet att du har funderat en hel del på frågan och fattat ditt beslut på goda grunder, jag tog (och tar på mig rollen som djävulens advokat) för att se om och var vi kan hitta brister i ditt resonemang.

Min fundering handlade egentligen om att alla kaliberfunderingar i någon mån hamnar på ett sluttande plan och ingen stans blir väl detta tydligare än just inom cal .30. Ofta står diskussionen mellan 308win och 30-06 men vilken .30 som är "rätt" är självklart omöjligt att svara på, för egen del så är jag numera mer intresserad av patroner som 300 AAC, 30 AR, 30 BR och 30x47 än vad jag är av magnumpatronerna inom kalibern. Jag har jagat en hel del med 300 win mag och det är mindre än ett halvår sedan som det stod en 300 wsm i vapenskåpet, för egen del och för min jakt så har jag kommit till slutsatsen att dessa skapelser inte är svaret jag söker efter. Min poäng är egentligen bara att det är svårt att måla bilden av vilken .30 i svartvitt utan att ta hjälp av hela gråskalan. 

Om vi roar oss med att titta på vilken prestanda i for av hastighet vi kan förvänta oss att de olika .30 patronerna klarar av att leverera en 190 grains kula från de aktuella piplängderna så kanske min poäng klarnar något.

308 win klarar som jag tidigare skrev av ca 790 m/s, en 30-284 ca 825 m/s (i lång låda), standard 30-06 ca 825 m/s, "Din 30-06 Imp" ca 850 m/s, 300 wsm ca 880 m/s och en 300 win mag ca 920 m/s givet att vi laddar alla till ca 60-61 Kpsi. Nu är vi säkert överens om att utgångsfarten bara är en av flera parametrar att ta hänsyn till när man väljer patron men det ger ändå en fingervisning om att skillnaderna mellan de olika patronerna förvisso finns där men att den inte skall överskattas.

Kommen så här långt i resonemanget/svamlandet kan jag bara konstatera att om man som du kommit fram till att 308 win saknar kraft bortom 600m och att 300 magnum är "to much gun" så känns självklart 30-06 som ett logiskt val. Med en egendesignad 30-06 Imp Krystyna whatever kommer du förhoppningsvis också att få en vassare skapelse än originalet vilket bara är att se som grädde på moset.

(Ber att få återkomma till ämnet 243 improved när tiden medger det)

//Henrik

(som fortfarande tror att 284 win är lösningen :cool: )

Publicerat

Jag undrar över en sak till, vad har du tänkt använda för kulor till jakten? Du har nämnt både Match King och Hornady BTHP men ingen av dessa är ju garanterat expanderande kulor.

Publicerat

BTHP är jävligt garanterat expanderande. ;)

Publicerat
  • Författare

Precis som sidolåset skriver så expanderar Hornadys matchkulor våldsamt varje gång,står tom på deras hemsida,anledningen till att dom inte rekomenderar dom för jakt är just för att expansionen är okontrollerad.

Sierras Matchkulor är dock mer ojämna och inte pålitliga för jakt.

Hursom så har jag i nuläget inte funderat så mycket på detta än då bössan kommer vara jaktklar först till hösten 2014, men det finns en kula som är intressant i nuläget och det är Sierras 200gr Gameking SBT som har ett trevligt B.c på .560 konstruerad för jakt på långa håll och att fungera ur medium to large case capacities for powder.

/Mike

Publicerat

889.jpg

Ballistics Coefficient: 0.560

En i mina ögon helt klart potent projektil.

/CHristian

Publicerat

Kulan har t.o.m. en bc på 0.566 enligt Litz. Det är inte ofta som det verkliga bc:t stämmer med verkligheten så detta är ju rätt kul :thumbsup: Men hur är det med blyspetsar till såna här tillämpningar? Litz skriver ju en del om "erratic data" och menar att det verkar som att blyspetsar deformeras, antingen under rekylen och/eller när de möter det stora luftmotståndet, med varierande bc som följd. Det talar ju faktiskt emot att använda en blyspetskula till längre håll, oavsett om den kommer (deformerad...) från magasinet eller handmatats. Ni får ursäkta om jag alltid tjatar om Litz, men hans utmärkta bok tillförde så mycket förståelse kring ballistik för mig att jag håller honom varmt om hjärtat :blush:

Sen så måste jag applådera Mike för "träffbilden" på plåten på 780 meter :woot: Först blir det frustrerande att inse hur jävla kass man själv är och att ingen av mina bössor har potentialen att skjuta sådär bra (paradoxalt nog så är nog K95:an det vassaste jag har i garderoben). Det där är ungefär vad jag är nöjd med på 300 meter med 243:an och 338:an...

Men sen översköljs jag av en härlig känsla när jag får se vad som faktiskt är möjligt när skytt och utrustning är i perfekt harmoni :wub: Det värsta med den där j---a träffbilden är ju att den sitter på en 20 cm-plåt! Hade den suttit på en 40x50-plåt så hade det fortfarande varit imponerande, men här träffade du ju dessutom ett litet mål. Unfreakin'believable! :yes: