Publicerat Juli 9, 201312 yr Författare Till viss del beror bristen av komponenter på amerikanska och Nato-vänliga länders myndigheters hamstring. Bara HS i USA hamstrar i år 1.3 miljarder patroner till handeldvapen. Sådana beställningar går före oss andra och det blir brist på allt annat. Kemira äger om jag minns rätt krutfabriken vithavouri och den är till salu fast har kontrakt till finska staten så att nedläggning inte är en option. Just nu prioriteras kontrakt från statliga organ och allt annat hamnar på vänt. Enligt Hornady själva så går bara 5% av deras produktion till olika myndigheter så problemet med allt allt är slut innan det ens lämnat fabriken står nog att finna på den civila marknaden. vad det gäller broms så tar jag 5 tillägget i konstitutionen /Mike
Publicerat Juli 9, 201312 yr Hehe! Helt underbart att läsa! Man kan sedan inte komma med något syrligt då man ej skall straffa den, som gjort sig skyldig till bättre insikt och djupare kunskaper.... Sanningen om komponentbristen ligger säkert i en grå sörja mellan alla utlåtanden. Om vi hade 5% fler amax än nu skulle vi haft sjukt mycket kulor att köpa! Om ett år får ni alla börja skjuta blykluttar!! En fråga, vad är temperaturen i krutgaserna när patronen tänder upp?
Publicerat Juli 9, 201312 yr För tydlighetens skull vill jag komplettera mitt inlägg ovan med att jag är rimligt övertygad om att de två faktorer som har allra störst negativ inverkan på pipans livslängd är ett högt arbetstryck och/eller hög temperatur på godset i pipan. Jag är dock rimligt säker på att en hög hastighet i sig självt inte är några problem. Henrik
Publicerat Juli 10, 201312 yr Varför inte lyssna på Steve Hornady himself istället för niondehandsinformation från diverse forum?
Publicerat Juli 10, 201312 yr Författare Ytterligare en ask 208:or säkrades idag samt inköp av en st Ase-uta borelock broms samt ett st redding kalibreringsverktyg 30-06AI. ETA på brotchen runt 1sept. Förövrigt tycket jag IPSC skyttet borde förbjudas då dom förbrukar för många kulor på bekostnad av oss andra /Mike
Publicerat Juli 10, 201312 yr Pratade med Vapex idag och det är nog inte bara IPSC utan även allt pistolskytte som borde förbjudas om vi skall komma tillrätta med situationen. För egen del anpassade jag mig till den rådande situationen idag genom att köpa fyra askar 162 grains amax till en kommande 284 win Nu saknar jag bara en 284win och hylsor, kulor och verktyg har jag. Henrik
Publicerat Juli 11, 201312 yr Ytterligare en ask 208:or säkrades idag samt inköp av en st Ase-uta borelock broms samt ett st redding kalibreringsverktyg 30-06AI. ETA på brotchen runt 1sept. Förövrigt tycket jag IPSC skyttet borde förbjudas då dom förbrukar för många kulor på bekostnad av oss andra /Mike Knappast IPSC-skyttar som kan klandras då det skjuts så billiga kulor det bara går. Där är inte Hornady inräknade
Publicerat Juli 21, 201312 yr Pratade med Vapex idag och det är nog inte bara IPSC utan även allt pistolskytte som borde förbjudas om vi skall komma tillrätta med situationen. För egen del anpassade jag mig till den rådande situationen idag genom att köpa fyra askar 162 grains amax till en kommande 284 win Nu saknar jag bara en 284win och hylsor, kulor och verktyg har jag. Henrik Oooh en 7 milli broder! Det är ju bara för vackert!!!!
Publicerat Augusti 4, 201312 yr För tydlighetens skull vill jag komplettera mitt inlägg ovan med att jag är rimligt övertygad om att de två faktorer som har allra störst negativ inverkan på pipans livslängd är ett högt arbetstryck och/eller hög temperatur på godset i pipan. Jag är dock rimligt säker på att en hög hastighet i sig självt inte är några problem. Henrik Håller med tills det att vi kommer till hastighets frågan, Ju högre hastighet ju mer friktion dvs mer slitage. Finns en anledning dom har special behandlat Bugati Veyron, eller va fan den heter, lackens yta så att den "glider" genom luften i 400km/h
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Med högre tryck kommer ju mer värme. Med högre friktion kommer mer värme också men trycket spelar ju störst roll i vanliga civila vapen. Värmen påskyndar metallernas/gasernas kemikaliska process. Det där är ju ganska logiskt även efter högstadiefysik... Efter varje skott man skjuter lämnas krut och kopparlegering i pipan och det är ju frätande ämnen båda två. Speciellt om dom blandas med salt eller värme. Och som sagt ger ett högre arbetstryck mer värme. Det är väl därför pipan alltid går slut först desto närmare värmekällan du kommer. Alltså "tryckkammaren". Är inte det ganska logiskt? Friktionen spelar ju in en hel del. Speciellt vid bommarna. Men friktionen uppstår endast när tändhatten slår in kulan i bommarna. Efter det är det jämn friktion.
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Men är inte problemet lite grann att bromsar är "förlegade"? De var kanske intressanta för folk innan dämpare blev var mans egendom, men i dagsläget är det nog väldigt få typiska jägare som är intresserade av broms överhuvudtaget (det hindrar dock inte min farbror med 375:an att jaga vidare med broms och utan hörselskydd Jag får nog göra en övertalningskampanj där). Men det finns kanske en lite större marknad hos bukskyttarna där ju den formen av skytte tagit fart sista fem åren eller så (orsakerna kring detta och när det hände skulle vara intressanta om nån fick ner på pränt f.ö. En del i det hela har ju du Henrik och detta forum med allt material du bidrog med runt 2006-2007 under Skytte & Teknik). Jag håller dock med om att det vore intressant med en sammanställning av liknande slag som det Eirik Moen brukar göra om dämpare i VT. Det finns ju några rätt uppenbara parametrar att mäta såsom ökat ljudtryck vid skytten (i mina ögon ganska ointressant eftersom bukskytte med broms ändå påkallar bruk av proppar och kåpor) och hur effektiv bromsen är (vilken är en väldigt viktig parameter - det inkluderar även pipuppslag). Det senare mha en accelerometer eller kanske helt enkelt bara en mätning av hur långt bössan förflyttat sig i snitt efter varje skott. Grabbarna på LRD gjorde ju detta med sin broms och det var rätt pedagogiskt tycker jag. Deras bromsdesign verkar vara en lyckad skapelse men jag undrar hur mycket kopia det är av amerikanska Musclebrake etc. Fast det är ju rätt ointressant så länge man inte är inne och trampar i andras patent o.s.v. Att skapa en så effektiv broms som möjligt ligger ju i allas och inte minst tillverkarens intresse. Själv har jag inte läst på alls om hur bromsen funkar och vad som gör den effektiv, men rent empiriskt kan man ju dra vissa slutsatser ändå. Bl.a. tror jag att portarnas totala area (metallens area som gasen trycker på) ska vara så stor som möjligt för maximal dämpning. Och antagligen ska tjockleken på metallen mellan varje port vara så liten som möjligt för att minimera risken att bromsen funkar som en förlängning av mynningen, så att säga. Precis som i fallet dämpare så finns det olika nivåer av effektivitet på bromsarna och man får ge avkall på bromsnivån om man vill ha en lättare och mindre broms etc. Av det lilla jag sett av marknaden så tror jag att LRD och Vektor har de mest effektiva bromsarna. Ungefär en minut in i detta klipp (efter "däcknasarens" orerande ) har de en mycket övertygande test om vad för nytta bromsen gör. Jag kan intyga att den är effektiv! Hade en sådan på min T3 Varmint i 308 win. Såg kulan slå in i viltet. Sen är priset ok med. S
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Håller med tills det att vi kommer till hastighets frågan, Ju högre hastighet ju mer friktion dvs mer slitage. Finns en anledning dom har special behandlat Bugati Veyron, eller va fan den heter, lackens yta så att den "glider" genom luften i 400km/h Ju mer jag skjuter och lär mig desto säkrare blir jag på att hastigheten i sig självt har underordnad betydelse, det som har i särklass störst betydelse är trycket! Hur man skjuter spelar såklart också en jättestor roll med avseende på om pipan tillåts svalna etc men hastigheten i sig självt är inte alls lika viktig, kulans friktion har mycket liten betydelse för piplivslängden. utan det är krutgaserna, deras tryck och temperatur som ställer till det. Henrik
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare Har precis samma uppfattning som Henrik,trycket är i särklass den parameter som har störst betydelse för pipans liv(och hylsorna med för den delen) hastighet och krutgaser/förbränning sekundärt. /Mike
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare Segt att vänt på grejor så jag tröstskriver lite så länge TPS Long action 20moa skena-Köpt. ASE-utra bore lock broms-Köpt. Shilen trycke-Köpt. CDI long action bottom metall-Köpt. PTG Tapered rekylklack .250-Köpt 30-06AI Kalibreringsverktyg-Köpt. 500 st kulor i vikter mellan 190-208gr-Köpt. 300st 30-06 färdigladdade för omformning-Check. Köpt men på väg eta 1sept: Egendesignad 30-06AI brotch. Go och nogo tolkar. M16 utdragare PTG ejector replacement kit. Kvar att köpa: AICS magasin 300wm Pipa LW polygon 1-10 twist Beställs idag: McMillan TPR stock i Molded in Sand Camo. För smeden att fixa på lådan när brotchen kommit: Förstärkning av bultarm med en M4 skruv och en M2. Upptagning av skruvhål i lådan för skena till M4. Montering av bussning och M16 utdragare. Upptagning av patronläget i orginalpipan till 06AI för formskjutning. Ingen bolt knob på denna ej heller någon uppriktning av lådan. /Mike
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Goood Shit helt enkelt, för egen del ser jag det som lite "spicy" o kinky att du inte kör en ollonknopp på denna utan är old school. /Christian
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Vad gör PTG ejector replacement kit? Slutstycksfjäder, stift och allt sånt. Visste inte att man fick ta in PTG till Sverige?
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Författare Vad gör PTG ejector replacement kit? När man monterar Bussning i bulten och M16utdragare så måste man plocka ut utstötaren och utstötarfjädern,eftersom den här lådan lätt är 30år gammal så kan man lika gärna stoppa in nya vid återmontering,kostar inte många kronor. Googla Pacific Tool and gauge så ser du vad dom har för prylar. /Mike
Publicerat November 10, 201312 yr Författare Väntan på kolvleverans från USA är tröttsamt men fick tillbaks bössan från smeden igår,AI patronläge är slaget i orginalpipan så det tröttsamma omformningsarbetet att skapa AI hylsor har börjat. Sköt 100 skott igår och är helt mörbultad i axeln idag... lustigt vad totalt rekylavvänjd man blivit av allt ljuddämparskytte,bössan sparkar som en mulåsna med 110grains kulor /Mike
Publicerat November 11, 201312 yr Bilder på FF:ade hylsor? Är sjukt avis på dig för att du fått din pang i hand långt före det att jag har mina prylar på plats. /CHristian