Publicerat September 26, 200619 yr Är tysken redan så vidlyftig Mats Åhh inte men min förra pejl bara krånglade och sedan har jag en tax också. Så det kändes som en vettig investering, och med gps har man ju "järn koll"... jag har ju under dom senaste åren fått två hundar ihjälkörda.
Publicerat September 27, 200619 yr Åhh inte men min förra pejl bara krånglade och sedan har jag en tax också. Så det kändes som en vettig investering, och med gps har man ju "järn koll"... jag har ju under dom senaste åren fått två hundar ihjälkörda. Helt rätt...kan inte annat (ännu :) än att vara helnöjd med gps...nu behöver man inte längra fantisera så mycket... för nu vet man vad och var hunden håller till.Hittade min tik senast vid ett gryte(räven hade gått under på nattslag) tack vare gps...annars hade jag nog inte haft en aning om vad hon gjorde. ;D
Publicerat September 27, 200619 yr Ni får fortsätta att rapportera hur det funkar med era "gps". Har idag en Eden som jag är rätt nöjde med och tre halsband varav ett är med annan "signal". Men visst är gps intressant särskilt nu om Wachteln kommer igång riktigt. Mats
Publicerat September 27, 200619 yr Skulle aldrig använda en vanlig pejl nå mer efter jag haft gps pejlen nu under hösten. Man vet ju exakt var hunden är, men den lila kostnad det blir för att pejla hunden det är värt varenda krona. Du vet var hunden kommer att korsa vägen t,e,x eller vilket pass den går förbi
Publicerat Oktober 13, 200619 yr Har i dag användt gps pejlen för första gången under praktisk jakt och jag säger bara..... EN SÅN SKULLE ALLA HA!!! Helt fantastiskt, slut på gissningar och undran. Super koll hela tiden ;D dyr var den, men värd varje öre.
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Har i dag användt gps pejlen för första gången under praktisk jakt och jag säger bara..... EN SÅN SKULLE ALLA HA!!! Helt fantastiskt, slut på gissningar och undran. Super koll hela tiden ;D dyr var den, men värd varje öre.Kan bara hålla med... ;D en helt otrolig och underbar "manick" som man inte längre kan vara utan.Tack vare GPSen har vi klarat upp flera skadskjutningar i vårat älgjaktlag som vi annars kanske inte gjort...tilläggas bör att vi även haft gråhundar som gjort ett bra arbetet också vid dessa skadskjutningar. ;D Borde vara lag på att alla som går med älghund i jaktlag måste ha en gps på sin hund ...tänk vad mycket roligare att vara passkytt då. ;D
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Tack vare GPSen har vi klarat upp flera skadskjutningar i vårat älgjaktlag som vi annars kanske inte gjort... Javisst så smart, så långt har jag inte änns tänkt för alla som läser denna tråd: jag rekomenderar verkerligen GPS-pejlen.
Publicerat November 28, 200619 yr Efter att nu ha testat min Tracker MyWay en längre tid så har det uppstått ett problem...det är så att då stövarn har jagat i mer än 2,5 timmar så måste halsbandet hitta nya sateliter och det har den svårt med...vilket betyder att jag tappat bort hunden då. Men fick i går ett nytt halsband på garanti ;D med en sändare uppåt också som enligt mina kompisar som prövat den säger att den funkar bra nu...så nu blir det att testa den nya för att själv se... ;D Har även fått nya uppdareringar i telefonen också som verkar kanon... ;D Lägger in en bild på det nya halsbandet.........
Publicerat December 1, 200619 yr jag är intresserad av dessa pejlar men har hört att problemet med trackern är att batterierna inte räcker så länge....hur funkar pointers halshängda pejl....nån som provat.
Publicerat December 1, 200619 yr Någon som hunnit prova nya pointern med färgdisplay och halsband?????? Har den gammla pointern och är mycket nöjd men funderar på att byta på grund av färgdisplayen blandannat.
Publicerat December 1, 200619 yr Var i går och testade mitt nya halsband på stövarn samt dom nya uppdateringarna...helt sjukt vilken kanon grej det är ;D ...nu kan man sitt vid köksbordet eller vid datorn och se och höra... vad och var stövarn är...otroligt. ;D När sedan stövarn har färdigt så är det bara att hämta hem henne. "Skämt och sido"...det är värt varje euro det kostar. Partys...batteriet i Trackern(halsbandet) håller nog i ca 2 dagar så det är inga problem...utan det är i blåtanden som det varit problem med att batteriet tar för fort slut...men idag finns det redan en bättre som batteriet håller längre på. Så alla som funderar på gps...glöm allt vad västar heter...gps skall vara i halsbandet. ;D
Publicerat December 8, 200619 yr Hej . Jag kanske är sent ute men jag blev medlem just nu. Köp en Tracker My Way pejl. kanonbra,man får mycket för pengarna en teräng gps en gps pejl väg gps sjö gps. Alla har säkert inte andvändning för alla funktioner men jag har haft stor nytta av allt utom sjökorten. Den funkar jättebra, färgkartor och nu ska det ju dessutom komma 1:50000 dels kartor också. Man lär sig nya funktioner nästan var gång man är ute och jagar .Att kunna ringa upp och lyssna när jakten är utom hörhåll är jätte kul. Det enda lilla svaghetstecknet är telefonerna . Inte för de är dåliga tvärtom .De tål inte så mycket väta. Vore bra om det kom en tåligare typ Benefonen men med färgskärm. Tänker man sig för bara hur man hanterar telefon så går det ändå bra. En kanon produkt enl mig. ;D ;D
Publicerat December 8, 200619 yr Hej . Jag kanske är sent ute men jag blev medlem just nu.Köp en Tracker My Way pejl. kanonbra,man får mycket för pengarna en teräng gps en gps pejl väg gps sjö gps. Alla har säkert inte andvändning för alla funktioner men jag har haft stor nytta av allt utom sjökorten. Den funkar jättebra, färgkartor och nu ska det ju dessutom komma 1:50000 dels kartor också. Man lär sig nya funktioner nästan var gång man är ute och jagar .Att kunna ringa upp och lyssna när jakten är utom hörhåll är jätte kul. Det enda lilla svaghetstecknet är telefonerna . Inte för de är dåliga tvärtom .De tål inte så mycket väta. Vore bra om det kom en tåligare typ Benefonen men med färgskärm. Tänker man sig för bara hur man hanterar telefon så går det ändå bra. En kanon produkt enl mig. ;D ;D Vilken typ av halsband har du och vad för sorts hund använder du den till...kan bara hålla med att denna pryl är helt kanon. ;D
Publicerat December 8, 200619 yr batteriet i Trackern(halsbandet) håller nog i ca 2 dagar så det är inga problem...utan det är i blåtanden som det varit problem med att batteriet tar för fort slut...men idag finns det redan en bättre som batteriet håller längre på. Har absolut ingen erfarenhet av GPS Pejlar, men jag tänkte tipsa er som tycker att batteri tiden är dålig att kolla upp om det finns att köpa 3:e parts batterier med högre mAh = länge drifttid. Detta tips gäller de flesta elektroniska prylar, tex några mobiltelefoner som jag ägt har haft hemskt dålig batteritid, med detta problem har lösts med "piratbatterier".
Publicerat December 8, 200619 yr Svar till foxkiller. Jo jag har 2 st Luzernerstövare En Hane som jagar räv ordentligt där gps är suveränt med tanke på vilka svängar det tar. Det blir inte mycket tappter med en rävhund men när det blir det skickar jag alltid en förfrågan och får svar var den då finns. Har hittat några okända gryt tack vare detta. Den andra är en ungtik som skall jagas in på enbart hare vilket varit svårt denna blöta höst. Sedan har jag också en gråhund till älg, men nu börjar även vildsvinen komma så smått vilket jag när jag ringt upp hunden när den varit utom hörhåll kunnat konstatera genom hennes ilskna skall vilket hon inte har på älg. Halsbandet är Trackers med yttre gsm antenn. Ivmo ;D
Publicerat December 8, 200619 yr Kan bara hålla med... ;D en helt otrolig och underbar "manick" som man inte längre kan vara utan.Tack vare GPSen har vi klarat upp flera skadskjutningar i vårat älgjaktlag som vi annars kanske inte gjort...tilläggas bör att vi även haft gråhundar som gjort ett bra arbetet också vid dessa skadskjutningar. ;D Borde vara lag på att alla som går med älghund i jaktlag måste ha en gps på sin hund ...tänk vad mycket roligare att vara passkytt då. ;D Hur menar du exakt då,menar skadeskjutningarna...
Publicerat December 8, 200619 yr Tack vare GPSen har vi klarat upp flera skadskjutningar i vårat älgjaktlag som vi annars kanske inte gjort...tilläggas bör att vi även haft gråhundar som gjort ett bra arbetet också vid dessa skadskjutningar. ;D inte för att verka påflugen , men om man inte klarar ett eftersök utan GPS kanske man bör ta en funderare på om hundarna behöver mer blodspår-eftersöksträning ??? det finss väll inget bättre än en duktig spår el. ställande hund vid eftersök... tycker personligen inte att man ska lita 100% på teknologi... mvh johan
Publicerat December 8, 200619 yr Har fått se en Pointer GPS peiler i aksjon , må si det så bra ut. Tror kanskje det blir det neste jeg må investere i. Men jeg er litt usikker på hvilken type man skal velge. Jeg vil ikke ha den ordningen med telefon som brukes på Tracker , men halsbåndet ser meget bra ut. På pointer ser den Benefonen meget bra ut , men jeg liker ikke løsningen med vest. Har hørt at Pointer kommer med halsbånd på nyåret , noen som har hørt det samme eller ? Har sendt mail til den Norske importøren , men får vel ikke svar før tidligst på mandag.
Publicerat December 9, 200619 yr inte för att verka påflugen, men om man inte klarar ett eftersök utan GPS kanske man bör ta en funderare på om hundarna behöver mer blodspår-eftersöksträning ??? det finss väll inget bättre än en duktig spår el. ställande hund vid eftersök... tycker personligen inte att man ska lita 100% på teknologi... mvh johan Joo nog kan dom som vill med eftersökshundar försöka...men det brukar mest bara bli förök! :- När vi fått dom skadskjutna älgarna så har det varit tack vara bra älghundar(gråhund) i kombination med gps... så är det bara! Före gps tiden så brukar någon bärplockare hitta dom.Hur lätt är det att hitta en älg skjuten i något ben eller något köttsår med en eftersöks hund...i princip omöjligt...därför att dom springer som vilka friska älgar som hellst. Vad gör man då det inte finns något blod då ??? finns det blod så behöver man ju ingen hund...det kan man då vara själv. Nej... vi har blodspårshundar(meriterade) som vi kan tillgå och har även använt...men,men,men i 70 % av fallen så blir det pankaka av alltihop. En bra älghund med Gps är nog det ända som behövs på skadskjutna älgar...har vi nu kunnat konstatera.Så nu är det ändast Gpshundar som släpps på skadskjuten älg...och det funkar ;D Eftersöks hundar funkar säkert hur bra som hellst när träffen är rätt bra men ändå inte tillräckligt...men när skotten inte är dödande utan älgen kan (eventuellt) överleva skottskadan...det är då som vi konstaterat att gpsen är oslagbar...då i kombination med en bra hund förståss!
Publicerat December 9, 200619 yr Hur menar du exakt då,menar skadeskjutningarna...Om någon skjuter på en älg...hur stor är sannolikheten att det är en bomm ??? nästan obetydligt numera sedan gps + bra hundar visat motsatsen(bevisligen) Före vi fick gps till hundarna så sökte vi vad vi kunde men hittade vi inget så var det (säkert) en bomm... > vilket vi numera kan konstatera att med 90% säkerhet så har skotten tagit någonstans på älgen...bevisligen Dessutom så gör gps det också mycket enklare på alla sätt o vis...man behöver inte längre tro en massa...för nu vet man! ;D Ps...jag får väl nog ringa till Tracker och be om löneförhöjning...efter allt mitt skrivande om just denna................... ........................ ;D
Publicerat December 9, 200619 yr Har fått se en Pointer GPS peiler i aksjon , må si det så bra ut. Tror kanskje det blir det neste jeg må investere i.Men jeg er litt usikker på hvilken type man skal velge. Jeg vil ikke ha den ordningen med telefon som brukes på Tracker , men halsbåndet ser meget bra ut. På pointer ser den Benefonen meget bra ut , men jeg liker ikke løsningen med vest. Vad säger du... ??? telefonen (Nokia) och dess programvara med kartor är ljusår bättre än pointers gammla... ;)alla jag känner så byter bort sina gammla pointers (med väst)till nya tracker.Pointers nya ....med halsband ser ju ut som trackers så det borde ju också funka...är det ingen här på forumet som har eller har testat någon ny pointer. ??? Det är väl så nuförtiden att Tracker och Pointer är samma bolag. :-
Publicerat December 9, 200619 yr Jeg mener bare at den Benefonen tåler mer fuktighet + støt og slag og slikt sammenlignet med Nokia N70 ( ? ). Og slik som de siste vintrene har vært her så kan det trenges å ha en teleon om tåler litt fukighet. Nokiaen er vel mer avansert og har flere muligheter , men jeg klarer meg nok med peilefunksjonen og det kartet som Benefonen har..........tror jeg.Her I Norge har vi en rettsak gående angående hvor lenge man kan forvente at en mobiltelefon skal vare. Nokia sier da at 3-4 år er vanlig levealder på deres telefoner , og hvis man i tillegg skal utsette Nokia tlf for jakt i tillegg så kan man vel ikke forvente seg noe lenger levetid. Mener også at Trackern ligger 4000-5000Nkr over i pris i forhold til Pointeren.
Publicerat December 9, 200619 yr ända som verkar vara lite minus är om man ger ut nummret till flera intresserade å det blir kö till hunden..annars kanon uppfinning..Men vet jaktledaren har hållit på vara med å ta fram en gps pejl som kommer att användas i bilar och båtar oxå,,där man inte ringer upp hunden eller får ett sms,utan man ska tydligen se hunden hela tiden på sin gps/mobil med karta å allt,,ska komma när som helst och vet inte om det är ifrån Knut eden eller hunter(jakt radio) men ska bli kul å se vad det är för nått iaf så ska jag höra av mig..
Publicerat December 9, 200619 yr Visst är det bra med halsband men nog är västen en bättre säkerhet för hunden när den springer förbi passare och sen så har det varit för mycket barnfel i halsbandet men dom får säkert till det vad det lider.
Publicerat December 9, 200619 yr ända som verkar vara lite minus är om man ger ut nummret till flera intresserade å det blir kö till hunden..annars kanon uppfinning..Men vet jaktledaren har hållit på vara med å ta fram en gps pejl som kommer att användas i bilar och båtar oxå,,där man inte ringer upp hunden eller får ett sms,utan man ska tydligen se hunden hela tiden på sin gps/mobil med karta å allt,,ska komma när som helst och vet inte om det är ifrån Knut eden eller hunter(jakt radio) men ska bli kul å se vad det är för nått iaf så ska jag höra av mig..Tänkte på det här om dagen...att det vore ju det opptimala att hela tiden se var hunden är på mobilenskarta...typ Bluetooth som man har på sig själv som håller reda på var man är.