Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS-Pejl!

Featured Replies

Publicerat
Jag kommer under den nämsta tiden pumpa er på info om GPS om ni nu orkar svara,för nu har jag bestämt mej Telgetok skall bli med GPS till nästa säsong,ja till och med en drilling skall införskaffas...klart grabben skall ha 3 skjutare och karta i telefonen säjer jag till mej själv ;D

Att det är billigare med GPS i Finland har jag förstått,men funkar det att bara föra in den i Sverige ?? Eller importera direkt ?

har koll på en kille som kanske kan göra något pris åt dej om du går ihop med någon annan som ska ha, hör av dej om det låter intressant så får du nummer och namn.

mvh.

• Svar 135
  • Visningar 15,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nååå....hur funkar nya pointern då ???..........bättre eller sämre än du förväntat dig. ;D

den är helt fantastiskt bra! idag träade ena stövarn ett lo, mindre bra att han tydligen inte kände för att skälla i träd idag ??? men tack vare gps:en så vet man ju ändå vad som hänt.  och när hunden markerar gryt så slipper man en halvtimmes fördröjning innan man fattat vad som står på. ALDRIG mer en vanlig pejl! jaktdagarna blir så mycket längre när man slipper allt krångel!

gps rekomenderas varmt

ps: katten lever! fina djur detdär!

mvh!

Publicerat
har koll på en kille som kanske kan göra något pris åt dej om du går ihop med någon annan som ska ha, hör av dej om det låter intressant så får du nummer och namn.

mvh.

Tyvärr känner jag ingen i dagsläget som vill ha GPS,jag vill ha så jag kanske kan PM.a dej ändå,men jag skall lyssna,jag PM,ar dej under kvällen :D

Publicerat
den är helt fantastiskt bra! idag träade ena stövarn ett lo, mindre bra att han tydligen inte kände för att skälla i träd idag ??? men tack vare gps:en så vet man ju ändå vad som hänt.  och när hunden markerar gryt så slipper man en halvtimmes fördröjning innan man fattat vad som står på. ALDRIG mer en vanlig pejl! jaktdagarna blir så mycket längre när man slipper allt krångel!

gps rekomenderas varmt

ps: katten lever! fina djur detdär!

mvh!

Det var ju det jag alltid sagt ;D...man jagar på en helt ny nivå ;)
Publicerat

så sant :D men under rävjakt osar det doping, men det får man väl leva med ;)

Publicerat

du karlsson haru ingen bild att visa ;) men skulle jag ha en drivande skulle en gps finnas inget annat..

telge vad ska du med en drilling till när du inte ska använda kikaren ???då är iden inte värd..

Publicerat
du karlsson haru ingen bild att visa ;) men skulle jag ha en drivande skulle en gps finnas inget annat..

telge vad ska du med en drilling till när du inte ska använda kikaren ???då är iden inte värd..

bild på vad ??? gps pejlen? lodjursbilder? nakenbilder på mej själv? ;)

antar att det är lodjursbilder du menar, det har jag några jag kan läggaut vid ett senare tillfälle i någon tråd, dock inte på gårdagens.

vad det gäller drilling så tycker jag att det är ett skitvapen, och när man väl har hängt på en kikare så kan man linda skiten runt ett träd, för då är det absolut inget att ha ;)

mvh.

Publicerat
bild på vad ??? gps pejlen? lodjursbilder? nakenbilder på mej själv? ;)

antar att det är lodjursbilder du menar, det har jag några jag kan läggaut vid ett senare tillfälle i någon tråd, dock inte på gårdagens.

vad det gäller drilling så tycker jag att det är ett skitvapen, och när man väl har hängt på en kikare så kan man linda skiten runt ett träd, för då är det absolut inget att ha ;)

mvh.

En videofilm snutt på stövarn som skäller ståndskall på ett lodjur i trädet ;)...det vill vi se! :D
Publicerat
Jag kommer under den nämsta tiden pumpa er på info om GPS om ni nu orkar svara,för nu har jag bestämt mej Telgetok skall bli med GPS till nästa säsong,ja till och med en drilling skall införskaffas...klart grabben skall ha 3 skjutare och karta i telefonen säjer jag till mej själv ;D

Att det är billigare med GPS i Finland har jag förstått,men funkar det att bara föra in den i Sverige ?? Eller importera direkt ?

Pointer Hund-GPS, Pointer Telefon-GPS

Insänd av Lars Larsson 7 feb, 07:42. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder.

Pris: 8 000:-  Visa på karta/satellit

Helt ny aldrig använd med sele(medium).

http://www.blocket.se/vi/10821576.htm?ca=10_s

kanske kan vara nåt du har ju redan bestämt då är det bara att slå till  ;)

Mvh Jansson

Publicerat
En videofilm snutt på stövarn som skäller ståndskall på ett lodjur i trädet ;)...det vill vi se! :D

om jag får chansen att filma något sådant framöver, så ska jag tvinga jannef här på forumet att läggaut filmsnutten, men stövarn har bara skällt i träd en gång, och sist gav han fan i det, så nu törs jag inte köra honnom ensam under årets lojakt utan blir att skicka lös laikan när stövarn fått bra tryck på katten. men vi har mycket mindre katter i år än i fjol ser det ut som, men det verkar kompenseras med mycket större arealer ;D

ursäkta trådkapningen ::)

Publicerat

gps pejlar å lodjur tillhör samma finsk urgiska träd, år 2007 ;D

jo bilden vore fint å se ;D ;D

drilling kan vara jävligt bra vapen oxå ett helt kasst vapen,då man betalr mycket pengar för en bössa som inte funkar så bra med hagelskyttet som är 98% av användning,jag hitta en vänster bössa och billig som jag skjuter bra med så,kompis det går bra nu ;)

sedan för åter till tråden fanns en billig gps pejl från pnjakt ett demo ex

• 2 months later...
Publicerat

Är det någon som hört något om twig/pointer -07. Är sugen på att skaffa en sådan... tror den börjar säljas v19.

Publicerat

Skaffa en Tracker My way istället.

med en bra nokia telefon med stor display. Twiggs display tycker jag är för liten.

tracker kommer nu med programvara som även går till Javabaserade telefoner vilket innebär att utbudet på telefoner blir mycket bättre än vad det varit hitills.

Jag använder själv My Way med en s60 baserad nokia telefon .

Är kanonbra:

Mvh

Ivmo ;D

Publicerat

Är det möjligt att använda en telefon med GPS i då kunde man kanske kombinera den vanliga GPS:en som man använder idag med en där man har både hunden och en själv i plus telefon. Vilket skulle begränsa antalet grejor att ha med sig ut i skogen? Eller är detta helt fel.

Publicerat

Det är lite så som jag tänker också, sedan så ska ju twigen vara fukttålig och någolunda stöt tålig. Och vad jag har sett så har ju den gamla pointern varit riktigt bra. Men är det någon som vet hur pass dålig täckning det kan vara och få fram info ändå?

Publicerat

Nya Nokia N95 kommer att funka med trackers GPS pejl...den har stor display och GPS 5 megapixelskamera och en massa lulllull för 7000 Riksdaler :o så jag handlar nog i veckan.

Men då slipper man blåtands gps...

Publicerat

Ser mycket intressant ut med den telefonen.

Men då slipper man blåtands gps...

Kan du utveckla detta lite mer!

Publicerat

Iochmed att den har inbyggd GPS i telefonen behövs ingen extern (via blåtand) GPS för att positionera sig själv.

Nackdelen med en inbyggd GPS är att man samsas om batterikapaciteten i telefonen och GPS-mottagare är ganska törstiga. Men det kanske inte är nåt problem i denna typ av applikation, där man tar en egen pos-fix ganska sällan (!?!?)

Man får ju hundens pos direkt på karta, så man behöver ju inte sin egen pos för att veta var hunden är. Speciellt inte när man är på kända marker.

/Må

Publicerat

Det trista är att det bara finns 1:100-kartor i Sve till både Tracker och Pointer.

/Må

Publicerat
Iochmed att den har inbyggd GPS i telefonen behövs ingen extern (via blåtand) GPS för att positionera sig själv.

Nackdelen med en inbyggd GPS är att man samsas om batterikapaciteten i telefonen och GPS-mottagare är ganska törstiga. Men det kanske inte är nåt problem i denna typ av applikation, där man tar en egen pos-fix ganska sällan (!?!?)

Man får ju hundens pos direkt på karta, så man behöver ju inte sin egen pos för att veta var hunden är. Speciellt inte när man är på kända marker.

/Må

Vet inte om jag uppfattade det fel..men blåtanden som man har på sig själv på Trackern så håller hela tiden reda på var man är...dvs då du förflyttar dig så visas det på kartan i mobilen...och just denna bluethooth tar väldigt mycket batteri,så den behövs laddas varje dag.
Publicerat

Nej det tror jag inte.

Men, det jag for efter är att du med en extern GPS (som du nämde) bara drar ur batteriet i GPS-mottagaren men inte i din mobil iochmed att det är två burkar. Att ha tillgång till sin mobil kan ju vara bra ur säkerhetssynpunkt.

Ett försök till summering:

Mobiltelefon + BT-GPS

+Valbar placering av BT-GPS (i kepsen ..)

+ Oberoende av varandra vad avser strömförbrukning

+ Oberoende av GPS-produkt (kan byta när det kommer en bättre/strömsnålare)

- Mindre fältmässigt med två prylar att hålla reda på

- Två grejor att ladda (med olika laddare?)

Inbyggd GPS i mobiltelefon

+ Mer fältmässigt med en pryl i skogen

+ Möjlighet att bättre styra den inbyggda GPS-mottagarens "verkningsgrad" för längre drifttid

- Sämre antennläge (i näven)

- Samma strömkälla. (Är det slut på pulver, så är det)

/Må

Publicerat
Det trista är att det bara finns 1:100-kartor i Sve till både Tracker och Pointer.

Är dessa bättre eller sämre än friluftskartan som finns till Garmin, eller är det samma ???

mats

Publicerat

Jag tror att det skulle komma lite nya kartor till gps för pejlingen....sen är det ju så att det är inte så ofta man behöver veta var man själv befinner sig, på sin egen mark.

Därför behöver man ju inte ha på gps i telefon hela tiden....så för mig blir det en Nokia N95 med GPS..............och Tracker.

Publicerat
Jag tror att det skulle komma lite nya kartor till gps för pejlingen....sen är det ju så att det är inte så ofta man behöver veta var man själv befinner sig, på sin egen mark.

Vi får hoppas på det. Tyvärr är 1:50 mer än dubbelt så dyra än 1:100 för privatpersoner och kollar man fastighetskartan blir det 42x priset /km2 :o .(ref LMV). Undra vad en entreprenör får pröjsa  ??? :o

/Må