Publicerat Januari 7, 200719 yr Jo det har jag förstått Men hur är det med områdesalarmet. Skickar hundenheten ett sms då hunden gått utanför, eller skickas det sms fram och tillbaka även när hunden är i det inringade området ??? Områdesalarmet startar först när hunden går utanför.
Publicerat Januari 7, 200719 yr Områdesalarmet startar först när hunden går utanför. Låter bra det! Jo det är väl som så att det sker en ständig utveckling och priserna sjunker när det kommer nya varor. Men om man väntar så kommer det ju något nytt iallafall, något som är ytterligare lite bättre och billigare, tänk att man aldrig får vara riktigt glad .
Publicerat Januari 8, 200719 yr Låter bra det!Jo det är väl som så att det sker en ständig utveckling och priserna sjunker när det kommer nya varor. Men om man väntar så kommer det ju något nytt iallafall, något som är ytterligare lite bättre och billigare, tänk att man aldrig får vara riktigt glad . Precis ...så tänkte jag också.
Publicerat Januari 8, 200719 yr Den som väntar på det nya och att det blir billigare kan ju aldrig skaffa något. det kommer ju hela tiden nya och billigare produkter specielt inom elektronik . det är ju så att man kan inte använda något om man inte har det. ;D
Publicerat Januari 8, 200719 yr Låter bra det!Jo det är väl som så att det sker en ständig utveckling och priserna sjunker när det kommer nya varor. Men om man väntar så kommer det ju något nytt iallafall, något som är ytterligare lite bättre och billigare, tänk att man aldrig får vara riktigt glad . Japp,så är det,men håll med om att de vanliga pejlarna avstannat i utvecklingen de senaste10 åren,jag tycker i alla fall att det inte hänt så mycket på marknanden förutom att de bytt utseende ;D
Publicerat Januari 8, 200719 yr Den som väntar på det nya och att det blir billigare kan ju aldrig skaffa något.det kommer ju hela tiden nya och billigare produkter specielt inom elektronik . det är ju så att man kan inte använda något om man inte har det. ;D Nog är det så alltid och jag har fortfarande ingen videokamera men GPS pejlen är så ny att jag förväntar mig många förbättringar inom snar framtid och min hund är bara 9 mån så det brinner inte direkt, sen måste jag fundera på hur det blir utanför gsm nätet
Publicerat Januari 8, 200719 yr Japp,så är det,men håll med om att de vanliga pejlarna avstannat i utvecklingen de senaste10 åren,jag tycker i alla fall att det inte hänt så mycket på marknanden förutom att de bytt utseende ;D Håller fullständigt med. Ta som exempel gamla Hundra:n. Den är klart mycket bättre än alla Swepoint och Edén tillsammans. Och då är den 10 år !
Publicerat Januari 8, 200719 yr Håller fullständigt med. Ta som exempel gamla Hundra:n. Den är klart mycket bättre än alla Swepoint och Edén tillsammans. Och då är den 10 år ! Kan nog hålla med om att Hundran är det bästa vanliga pejlen.Det enda nackdelen den har är hur den är utformad..jag tycker den är lite otymplig..det var därför jag sålde den.Avsaknad av skallindikator på just min Hundra var oxå en anledning...
Publicerat Januari 8, 200719 yr klart att utvecklingen går framåt,men titta tex på min pointer gps den har fått en uppdatering sedan -98 och det var enbart i mjukvaran.den funkar kanon men ni förstår resonemanget.nä passa på idag i morgon är ni kanske är döda!!!
Publicerat Januari 8, 200719 yr klart att utvecklingen går framåt,men titta tex på min pointer gps den har fått en uppdatering sedan -98 och det var enbart i mjukvaran.den funkar kanon men ni förstår resonemanget.nä passa på idag i morgon är ni kanske är döda!!! Men...då behöver man väl ingen pejl heller
Publicerat Januari 8, 200719 yr klart att utvecklingen går framåt,men titta tex på min pointer gps den har fått en uppdatering sedan -98 och det var enbart i mjukvaran.den funkar kanon men ni förstår resonemanget.nä passa på idag i morgon är ni kanske är döda!!! Fanns Pointern redan -98:a?? Har för mig att den kom 2000 men jag kan ha fel..
Publicerat Februari 1, 200719 yr efter att ena stövarn suttit i en rävfälla igår så ringde jag och beställde en pointer 2007, tänkte att det var dags att lämna "neandertalar stadiet" jag med. problemet är ju att jag knappt kan ringa med en vanlig 70-tals telefon med nummerskiva kanske löser sej med tiden.
Publicerat Februari 2, 200719 yr efter att ena stövarn suttit i en rävfälla igår så ringde jag och beställde en pointer 2007, tänkte att det var dags att lämna "neandertalar stadiet" jag med. problemet är ju att jag knappt kan ringa med en vanlig 70-tals telefon med nummerskiva kanske löser sej med tiden. Det var på tiden.............................
Publicerat Februari 2, 200719 yr Hur är det att följa 2 hundar på samma gång med gps? ???Dubbelt så dyrt ...går hur bra som hellst.En i vårat älgjaktlag har till två av sina älghundar och det funkar lika bra som åt en...dvs...två halsband till en mobil !
Publicerat Februari 2, 200719 yr Dubbelt så dyrt ...går hur bra som hellst.En i vårat älgjaktlag har till två av sina älghundar och det funkar lika bra som åt en...dvs...två halsband till en mobil ! Dubbelt så dyrt ja det är väl det som är nackdelen :- men hur funkar det om man har hundarna på olika områden, så att det behövs olika kartor? ???
Publicerat Februari 2, 200719 yr Dubbelt så dyrt ja det är väl det som är nackdelen :- men hur funkar det om man har hundarna på olika områden, så att det behövs olika kartor? ???När du söker positioner på hunden så laddas det ner kartor på det område där just den hunden befinner sig...så det är inga problem!
Publicerat Februari 2, 200719 yr När du söker positioner på hunden så laddas det ner kartor på det område där just den hunden befinner sig...så det är inga problem! Så det är bara att välja vilken hund du vill söka då? ??? har sett att man kan hitta telefonerna ganska billigt.. så det är bara halsbandet och kartorna som är dyra... :- tycker de ligger runt 900€ vanligtvis...
Publicerat Februari 2, 200719 yr ja, alltså, man tar position på hunden genom att skicka ett sms till den, om den har rätt programvara svarar den med en position. I en kompis jaktlag använder tre hundförare pointer GPS, eftersom det alltid är någon hundförare som är i täckning minskas betydligt risken att inte veta var hunden är.
Publicerat Februari 6, 200719 yr efter att ena stövarn suttit i en rävfälla igår så ringde jag och beställde en pointer 2007, tänkte att det var dags att lämna "neandertalar stadiet" jag med. problemet är ju att jag knappt kan ringa med en vanlig 70-tals telefon med nummerskiva kanske löser sej med tiden. Nååå....hur funkar nya pointern då ???..........bättre eller sämre än du förväntat dig. ;D
Publicerat Februari 6, 200719 yr Jag kommer under den nämsta tiden pumpa er på info om GPS om ni nu orkar svara,för nu har jag bestämt mej Telgetok skall bli med GPS till nästa säsong,ja till och med en drilling skall införskaffas...klart grabben skall ha 3 skjutare och karta i telefonen säjer jag till mej själv ;D Att det är billigare med GPS i Finland har jag förstått,men funkar det att bara föra in den i Sverige ?? Eller importera direkt ?
Publicerat Februari 6, 200719 yr saken är att finland är ett steg före oss i sverige,vi har inte samma bra kartor som dom,många av våra telefoner måste man ha abonomang/kort att vara igång hela året finland kan man stänga ner under ikke jakt sesong,kanske 120kr i månaden är en skit sak men dryg å onödigt, sen mottagning är inte alltid 100% och att ringa upp hunden är så där om man är girig å ger ut nummret till nån som har lite å göra å blockar linjen.batteri tid?dyra batterier??? mycket ska kollas innan jag skulle slå tillklarar den av 20minus??utifall att,.vatten tålig bör man kolla efter på telefonen alt ett skydd,sedan får man ta det med lite tänkande så man inte lägger in alla drev å tar ut alla vilt växlar då blire inte så kul å jaga längre,kanske på räv men knappt det,för gryt ären guld!!! men att inte köpa en gps/gsm pejl i dag är helt vannsinne enligt mig,som att köpa en bmw för jakten ungefär den kommer vara värd varje krona kan jag lova sedan telge kolla nog efter drilling finns till våren en del billiga med hakmontage då alla ska börja spara till semestern och inse dom inte använder sin drilling,så drilling och pejl lär bli 20-25tusen mindre i semester kassan men klart värt när du ska jaga
Publicerat Februari 6, 200719 yr I Sverige kostar en GPS ca.12000 kronor idag,en drilling som jag vill ha kanske 30 då begagnad,sen tillkommer hakmontage och en kikare som jag aldrig kommer att använda,då jag ser drilling som ett hagelvapen...huga har jag verkligen råd med detta?
Publicerat Februari 6, 200719 yr I Sverige kostar en GPS ca.12000 kronor idag,en drilling som jag vill ha kanske 30 då begagnad,sen tillkommer hakmotage och en kikare som jag aldrig kommer att använda,då jag ser drilling som ett hagelvapen...huga har jag verkligen råd med detta?I Finland kostar en Tracker gps ca 10 000 kr...kanske något under :-