Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tippen..

Featured Replies

Publicerat

Och jag som trodde att du hittat allt ::) ::) ::)

• Svar 497
  • Visningar 35,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jahapp! Så har jag efter en del efterforskningar och långa samtal lyckats få jakträtt på en av stadens största soptippar! Så nu skall plastuven få sig en ansiktslyftning med lite olika åtgärder och tippen rekas för att se var morgonsträcken ligger.

Ett orosmoment är att jag inte har något camonät att bygga gömsle med... Hur viktigt är detta? Kan man stå och trycka intill ett träd och få hyfsade resultat eller är det väldigt noga?

Hoppas på att reka lite på söndag och skjuta lite på måndagmorgon!

Återkommer med rapport!

Publicerat

At bygga ett bra gömsle är alltid bra, men det går utmärkt att ställa sig intill diverse bråte och dyligt. Det viktigaste är att du har kläder som smälter in där du står, (se Tore :D) och att ansikte händer är väl dålda. I bland så har jag stått i en gammal skopa och hukat mig med ett gått resultat.

Lycka till.

• 3 weeks later...
Publicerat

Min bästa soptippsjakt på gråkappa hade jag sittandes i ett gammalt kylskåp som jag rivit ut innan mätet på och sedan ställt ett mindre kylskåp framför. Se bara till så att vinden kommer från någon av sidorna då kråkorna gärna flyger in i motvind för att landa. Skjutna kråkor sätts fast med en klyka under halsen så att dom sitter utspridda framför gömslet. Plastkråkor har jag slutat att tro på dom blir ganska fort genomskådade.

Kanske man kan hotta upp dom med riktiga vingar och lite dun. Har länge tänkt göra någon form av ställning för att få en skjuten kråka att glida efter någon lina så att man framkallar lite rörelse på backen. Väntar nu på ett permanent skottlossningstillstånd inom tätbebyggt område av polisen och kommunens tillstånd att agera skyddsjägare här i Idre. Det kan nog bli en hel del bäver och annat som ställer till oreda och en del mindre roliga uppdrag också.

Publicerat

;D ;D

Att du e sjuk det visste jag sedan vi var små barn och gick i första klass, men att du var sjuk i hela huvet det visste jag inte förens nu :D

Så jälla gött med människor som bjuder på sig själva  :-*

Jag väntar med spänning på din UV-dräkt där du själv agerar bulvan  ;D ;D En Helgekostym skulle sopa banan i bulvantävlingen  ;D ;D

Ho-Ho

Publicerat

Det har redan gjorts av andra. Läste någonstans om en soptippsjägare som hade klart för sig att stora bulvaner gick hem så han klädde ut sig själv. Men där gick gränsen för vad kråkorna kunde klara av. Annars så är vi soptippsjägare ett specellt släkte och jag bara log när jag såg soptippscamot. Det finns inga gränser för vad man kan göra för att få ihjäl en kråka till. Har en inre syn framför mig när han klockan tre på morgonen blir invinkad av farbror blå för ett blåsprov. Blir han inte inburad för förargelseväckande utseende så får någon ett gott skratt och det ska man bjuda på. Ide'n med att klä ut sig i sopor är f-n inte dum bara man står ut med kompisarnas pikar. Själv blev jag stoppad av västra vakten på järnverket i luleå efter ett par dagars ovanligt bra jakt på mås och kråka. Han bad mig öppna bagaget på bilen och minen var betalbar. Överst låg en räv och under låg säkert femtio måsar och kråkor. Han frågade sedan om han fick titta in i den totalt igenimmade bilen ,men när han sträcker sig efter handtaget så trycks två blöta hundnosar mot rutan och då gav han upp .Du kan åka var det enda han sa och ansiktsuttrycket sa mer än tusen ord. Läste senare en artikel i vorstehtidningen www.hundbil.com och jag blev så glad, jag var inte ensam. Det fanns andra som jag.  :D

Publicerat

Jag längtar till att måsen ska komma till "våran" tipp, de är lite sena i år tycker jag. Vi har bara trut ännu.

Publicerat

Imorron bitti bär de av mot tippen  ;D

Sista jakten tills den 16 Juli  :-

Publicerat

I morgonbitti blir det för mig med.

Publicerat

Var ute i morse men mitt skytte var idag uruselt. :-[

Det blev i allafall 6st men det skulle ha varit många >:(fler.

Publicerat

Å söndagen bjöd på lite av varje  ;D

skojj är det.

• 2 weeks later...
Publicerat

Riktigt bra skitväder i dag. Men, jag sköt som en KRATTA...fick 19vitfågel och missade jaa...vill inte räkna. Av någon anledning så fick jag inte upp bössan till kinden ordentligt. Sist jag var på tippen så gick det kanonbra. >:(

Jahg måste dit igen. >:( >:( :-

Publicerat

På tippen idag igen kl. 04.00. ;D Jag fick 25 Mås, 8 Kråk, 2Trut, en ganska hyfsad morgon.

Publicerat
Riktigt bra skitväder i dag. Men, jag sköt som en KRATTA...fick 19vitfågel och missade jaa...vill inte räkna. Av någon anledning så fick jag inte upp bössan till kinden ordentligt. Sist jag var på tippen så gick det kanonbra. >:(

Jahg måste dit igen. >:( >:( :-

Kanske dags att byta pangen till en Beretta Ultra Lite så du orkar lyfta den ;)

Publicerat
Kanske dags att byta pangen till en Beretta Ultra Lite så du orkar lyfta den

Ultra Light är bara för "junnisar" så då tar jag mina missar istället. ;)

Publicerat
  • Författare
På tippen idag igen kl. 04.00. ;D Jag fick 25 Mås, 8 Kråk, 2Trut, en ganska hyfsad morgon.

Kul att du fick skjuta så mycket.

Var du ensam?

Själv var jag på IKEA med min sambo.... :o

6 timmar på lördagen, för att "titta".... ::)

3 timmar på söndagen för att handla... ;D

Nädå, det gick faktiskt bra, trots den långa resan.

Publicerat

Var du ensam?

Jag var ensam nästan hela tiden, utom ett par timmar efter kl 07.00

Publicerat
  • Författare

Var du ensam?

Jag var ensam nästan hela tiden, utom ett par timmar efter kl 07.00

Ringde du Iris?

Hon köper upp fåglarna.

Publicerat

Japp, jag har redan ringt.

Publicerat
  • Författare

20:- st eller hur?

Publicerat

Japp!

Publicerat
  • Författare
Japp!
Bra!
Publicerat

Var en snabbis på tippen igen, de flög högt i blåsten. Men det blev 7st. mås. Men kl 0400 sitter jag där igen. :D

Publicerat

Jaha, då har man varit där igen. 04.00 satt man och tittde ut över sopbalarna i gryningen. Det var lite sämre denna morgon, så jag tror nog att måsen börjar lägga sig på sina ägg nu. Väldigt dåligt med kråka också. 05.30 jaa... då kom sopgubbarna och BÖRJADE ARBETA på en SÖNDAG!!!

Tillslut blev det i allafall 28 fåglar.