Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tippen..

Featured Replies

Publicerat

Idag drog ja ut vid 12 tiden och var ute i 2 timamr, blidde 5 fåglar, fågel fanns de men de satt inne på tippen och vägrade komma på mina lockrop  :(

• Svar 497
  • Visningar 35,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Idag drog ja ut vid 12 tiden och var ute i 2 timamr, blidde 5 fåglar, fågel fanns de men de satt inne på tippen och vägrade komma på mina lockrop  :(

Säg som det var. Det var inte riktigt likt sig det vanliga lockropen?

;)

Publicerat

Jo fasen till å med bättre, men de satt för långt in på tippen, sen var ja ute lite väl sent på dan. ganska många uppvindar åxå som de seglade högt upp på. Nåväl jag tar dem en annan dag  ;D (med ränta)

Publicerat
Jo fasen till å med bättre, men de satt för långt in på tippen, sen var ja ute lite väl sent på dan. ganska många uppvindar åxå som de seglade högt upp på. Nåväl jag tar dem en annan dag  ;D (med ränta)

Du får ha bättre tur en annan dag.

;)

Publicerat

skicklighet  8) (inte tur)

Publicerat
skicklighet  8) (inte tur)

Så det var dålig skicklighet förra gången?  :P

Publicerat

ehhh nääää de va dålig tur förra gången  ;D

Publicerat

Bättre dålig tur än ingen tur..... :D

Publicerat

eeh precis  ???

• 4 months later...
Publicerat

Är det någon som är på sina "tippmarker" den här årstiden?

• 4 weeks later...
Publicerat

Tror jag börjar bli lite sugen på att testa.. Är så heligt trött på klövvilt nu, skönt att säsongen är över. Sista helgen vart mest strul tycker jag, upptäckte i såt två på söndagen att främre fästet till kikarsiktet strulat så träffläget var förändrat. Tror jag hade 4 skjutbara rådjur på mej där. Lånade div bössor och konstaterade snabbt att Blaser är det värsta jävla rappelskit som finns, kan inte för mitt liv begripa hur man kan konstruera något så bökigt. Det är tex omöjligt att plundra den på ett vettigt sätt.. I sista såten klippte grisarna dessutom en hund som sedemera dog på operationsbordet, lyckligtvis inte min men jag känner ägaren väl och tycker det är så j-la trist. Jycken var förövrigt supertrevlig..

Skit samma..

Nu ska jag skjuta in bössan igen sen blir det någon gris i februari därefter åker studsaren in i skåpet och jag vill int ta i den förrän i juli typ..

Mvh!

Publicerat

Du har helt rätt "Hipshot", igår gick det mesta åt hel....e! Har du kollat med vederbörande om hunden. Jag har försökt nå han idag men om hunden dog så är det väl inte mycket att orda om, tyvärr. Jag är precis som du grymt glad över att det är över för ett tag. Trodde inte att man kunde jaga sig trött men det går och det är väl ett betyg på att klövsäsongen är väl förvaltad.

Vi ses väl i vassarna ii augusti om inte förr!

// Utställaren dag 1 :-

Publicerat

Hipshot!

Var ni där ni brukar jaga gris och dov?

Ryktet går att de har gått åt en del hundar uppe i Nordöstra Uppland i år på en och samma mark i samband med jakt på vildsvin, typ 10 st. >:( >:(

Publicerat

Jägmästarn.. Jo jag ringde honom på väg hem igår för att kolla läget och då levde Hugo men var nedsövd. Han ringde här i morse för att få hjälp med försäkringsfrågor via förbundet så jag gjorde vad jag kunde. Jycken blödde tydligen i brösthålan och det fixade de inte att täta tillräckligt snabbt. Skadorna i magen tror jag han hade fixat dock.

Var du med Krister ut på Fagerön eller? Marcus vart lite bekymrad i sista såten då han var solo med två eftersök.. Tror iofs Eleven tog det ena som i sig inte var speciellt svårt tror jag.

Öht så tror jag att det här med  hunden knäckte den lilla gnista som fanns kvar kring jakten, vart helt enkelt för mycket..

En annan grej som jag personligen tror bidragit till den här fullständiga sunkkänslan efter jakten är att min wachtel gått så fruktansvärt illa.. Det är ju halva nöjet och om inte jycken går bra så försvinner charmen fort..

Örjant..

"Gått åt"? Nja.. Jag är helt säker på en hund som dött till följd av grisen. Vet att det skadats ytterligare kanske 5 men då har jag rätt taskig koll på det. Din beskrivning känner jag dock inte igen så det torde vara antingen en annan mark eller så har det ökats med en död hund för varje person som förmedlat budskapet.

Mvh!

Publicerat

Ja, jag var ute på Fagerön och var inne på ståndskallet men jag kom inte åt att skjuta för hundarna var så nära. Det gick tillslut loss och det blev gångstånd en bra stund innan Christers gäst sköt bom när den hoppade över vägen och dety var det sista vi såg av den (den var ruskigt stor) hundarna släppte helt plötsligt och kom tillbaka. Vi förmodade att galten hade lagt sig och dött eftersom hundarna kom tillbaka så snabbt. Vi spårade i snön i tre timmar men hittade inget , hundrana tappade bort han i en större flock som de sprängde längst ut på murarudden.

Känns lite surt när man ägnade tid och svett för att få tag i galten samt få tillbaka hundarna men sen får man bara skit för att man försvann. "Piggen" hade för övrigt inga batterier i sin sändare, varvid jag fann det prioriterat att hänga på gångståndet i fall det blev tumult. Med fascit i hand kanske det inte var så dumt, med tanke på hundarna.

Vill bara slippa allt ett tag, blir väl sugen snart igen!

Haré!

// Jägis

Publicerat

Hörrö, jag har inga som helst problem med att ni drog och letade skammad nasse!! Hörde hela din konversation med chefen ang just pejlen och det förefaller väl som en vettig anledning att hänga med, speciellt om pejlen var död. Men var den så stor? Tror den gick för mej mej utmed sjön och visst, det var en vuxen galt men så stor? Var iofs stånd på en nasse till som jag aldrig såg, det kanske var den ni var efter?

Men alla jyckar klarade sig i alla fall?

Var du med i tisdags förövrigt? Det hade visst gått bra, snackade med chefen idag igen...

Jag står iaf över på lördag, jobbar hela dagen.

Ska försöka mula någon nasse i stillhet på foderplatsen, iövrigt lägger jag ned för denna säsong.

Må väl!

/ Rikard

Publicerat

Nej, jag var inte med i Tisdags , var tvungen att pyssla med annat men jag hänger med på lördag. Hundarna klarade sig utan skador men de är så pass rutinerade så det brukar de göra, (peppar, peppar......)

Ska väl sjäv ut och vaka lite, vore bra med en liten matgris.

Har för övrigt beställt en hund till, vi får se när den kommer

Skitjakt! // jägis

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag var en snabbis på Tippen idag, en kråka och en skata blev det. Skjuter man så skingras alla. :-[ Typiskt "hemma" fåglar.

Publicerat

Då om någon gång är det viktigt att vara på plats före fågeln så man får skott på dem vartefter de singlar in på tippen..

Mvh!

Publicerat

Kan bara hålla me tippen ja mena hippen  ;D

Fan va de kliar i skjutfingret kan de inte bli vår snart. Tänk bara, sitta inklämd i ett trångt gömsle, dricka halvljummet kaffe å käka en fuktig sockerkaka, dra in lite ångor från tippen då vinden ligger på. Fan kan inte bli bättre  ;D

Publicerat

Du glömde hur vackert det är då solen sakta stiger upp ovanför sopbalarna. ;D

Publicerat

Fan sover ni efter jakten???

När ja kommer hem så vårdar ja bössa och börjar planera nästa jakt.

Nåja de kanske är en åldersgrej??  ;D :-*

Publicerat

Dp: Tror du att det är nån idé att söka hos kommunen om att få jaga på Pite-tippen?...jag tänkte att om man får jaga på andra soptippar så borde det väll gå att få jaga på Bredviksberget också ???

Mvh Fredde

Publicerat

Fredde, det är totalt omöjligt jag lovar, vi har försökt i flera år men det går inte. Nuvarande VD vägrar trots att vi har kommunen på vår sida. Egentligen ä det lika bra för det skulle inte vara så bra om de började släppa in för mycket folk där. en del anställda på renhållningen får jaga men ingen utanför så är det bara.

Varför vet jag inte, men fågelskådarna, måsarnas vänner och berguv nord har nog en del med detta att göra + att det varit jägare som misskött sig där tidigare. Så det är bara å lägga det på hyllan.

Men det är lika bra, det är mer sport å a dem på fälten och det kanske är bäst att låta dem ha sin trygga plats där bland allt käk.

Däremot tror jag att man kan få jaga på tippen i Luleå, boden och älvsbyn så testa med dem, det har då gått förr vet jag. Ring bara dom som är ansvariga på respektive ställe å fråga. Finns väl folk på detta forum som jagar på sunderbyns soptipp tror jag??? Beretta kanske?