Publicerat Augusti 7, 200520 yr Nu ska ni få höra * Gick och la mig runt 00:30 lördag morgon * Steg sen upp 04:30 och jagade kråka och trut intensivt (Blidde runt 80 fåglar) * kom hem vid 11 tiden och umgicks med familjen * 15:00 åkte vi till arvidsjaur * 17:45 - 22:30 åkte vi ångtåg och hade det trevligt (Drack pilsner) * 22:40 - 23:20 körde vi fel på vägen hem, missade avfarten till piteå och körde mot västerbotten istället (gumman körde å ja va full i baksätet å grabben sov) totalt 4,5 mil fel enkel väg :- * 00:30 åter i Piteå, efter en minst sagt snabb färd genom nattdimman, med mig full i baksätet, spanandes efter renar på vägen. * 00:35 hustrun släpper av mig på krogen, varvid jag fortsätter att tanka mig själv * 00:35 - 03:00 rockar jag på dansgolvet som en 16 åring hög på diverse substanser * 03:15 - 04:00, sitter vi på sunes å trycker en ostburgare å tittar på all ungtrut som jag ska jaga om ett par timmar, mycke trut minsan eller så kanske jag ser dubbelt. * 0400 - 04:30 promenerar jag mina 3 km hem * 05:00 zzzzzzzzzzz * 10:30 vaknar och inser att jag ska ju på jakt nu, ne nu ska ja sluta skriva å ta mig upp så de blir lite fåglar. Känner mig något knäckt, inser att man inte är någon ungdom längre, för 10 år sen hade man varit redo för ytterligare några dagars fest men nu har man fått så de räcker över hela vintern känns de som. Jaktrapport kommer under eftermiddagen
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Blidde inget idag, det drog in ett ihållande hällregn som SMHI inte sagt nått om att det skulle komma idag. :- Fan vilket nederlag :-[
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Jag for ut idag, Dock så vart jag djupt besviken vilket jag tyvärr har blivit de senaste gångerna, visserligen så blir man rejält bortskämd när det för nån månad sen det bara välde in fågel och bilen gick på 2 hjul hem.. Men idag så hade jag de absolut bästa förhållandena som jag ser det. Var på plats 05:00, började med lite regn som sedan gick över i dimma och duggregn...!!!! Jag har längtat efter dimma och duggregn.. Va händer?? Inte ett skit, i 2 timmar så är det totalt dött med undantaget av en vilsen trut på tokhög höjd.. Vid 07:30 blir det lite action och sen kommer det ngr fåtal skurar med fågel. Totalt 19 fågel, 15 Trut, 4 kråkor.. när jag kom på morgonen så trodde jag det skulle bli ett resultat på 70-80 fågel.. Men icke.. Sen undrar jag var all vuxen fågel är nu??? Under våren är det 1000-tals med vuxenfågel, men nu.. Inte en enda sågs.. Skit helt klart.. Men jävlar den dan jag ger mig....
Publicerat Augusti 7, 200520 yr Samma sak här. 2 dagar med samma förutsättningar i väder kan lik förbannat ge så otroligt skilda resultat. Det är som att fåglarna kommit överens om at äta någon annanstans den dagen de är borta. Skitskumt verkligen. Det vi märkt här är att fåglarna är tidiga under vardagarna men att de tar lite sovmorgon på helgerna. Det kan kanske vara så att ni jagat lite väll hett så de blivit mer försiktiga? Testa någon dag just utanför tippen med en kråkpipa.
Publicerat Augusti 11, 200520 yr Här i Boden är måsen bårta sedan en vecka, bara trut kvar. Hur ser det ut hos er andra?
Publicerat Augusti 11, 200520 yr Finns ett alternativ till.. Vid regn och fukt kryper det upp en massa mask ute på åkrarna och detta kan vara deras huvudsakliga föda.. men jag tycker att man borde se de små liven iaf.. Nytt försök i helgen! Mvh!
Publicerat Augusti 12, 200520 yr Finns ett alternativ till..Vid regn och fukt kryper det upp en massa mask ute på åkrarna och detta kan vara deras huvudsakliga föda.. men jag tycker att man borde se de små liven iaf.. Nytt försök i helgen! Mvh! Precis vad vi åxå märkt. Vid regn å rusk så sitter de på fälten å käkar mask istället.
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Det är under utveckling fler bilder kommer ;D ;D Måste jobba på fastsättning av diverse sopor Chevalier gör inte såhär bra tippkamon Ingen idè att dom gör sig besvär,för jag har redan sökt patent ;D ;D : her serieproduktionen kommit igång på tipp cammon är lite intresserad
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Runt 70 igår morse på straxt över 2 timmar ;D Riktigt kul faktiskt, truten kom ruskigt lågt och vi fick ned dem påtagligt på ett antal riggade lik o lite andra hjälpmedel. En hel hög korp fick flytta in i fryxboxen med.. Filmade, fick en del skojiga sekvenser på intet ont anandes ungtrutar som kommer med knapp styrfart rakt emot Ripjägarn så SMOCK! Ännu häftigare var två mackor som seglade in mot Ripjägarn o kompisen Micke.. ett antal skott senare så kommer en halvpigg ensam trut förbi dem och rakt emot mej.. Av filmen att dömma så la inte Hipshot ned kameran försiktigt direkt men jag vet att jag hann med, truten dog! Sköt förövrigt en hel del trut med vanliga trapskott igår, märkte ingen skillnad alls, de stendog. Visst fan.. en var ringmärkt, glömde ringen i garaget. Det var en gråtrut från finnland förövrigt. Mvh!
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Runt 70 igår morse på straxt över 2 timmar ;D Riktigt kul faktiskt, truten kom ruskigt lågt och vi fick ned dem påtagligt på ett antal riggade lik o lite andra hjälpmedel. En hel hög korp fick flytta in i fryxboxen med.. Filmade, fick en del skojiga sekvenser på intet ont anandes ungtrutar som kommer med knapp styrfart rakt emot Ripjägarn så SMOCK! Ännu häftigare var två mackor som seglade in mot Ripjägarn o kompisen Micke.. ett antal skott senare så kommer en halvpigg ensam trut förbi dem och rakt emot mej.. Av filmen att dömma så la inte Hipshot ned kameran försiktigt direkt men jag vet att jag hann med, truten dog! Sköt förövrigt en hel del trut med vanliga trapskott igår, märkte ingen skillnad alls, de stendog. Visst fan.. en var ringmärkt, glömde ringen i garaget. Det var en gråtrut från finnland förövrigt. Mvh! En lyckad jakt här också.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Härligt :-) Såå trapskott säger du? vilket us? 8?? Vilka avstånd och med vilken trångborrning? Har inte testat att jaga så mycket med trapskott, men det skulle synnerligen vara intressant om man kunde klämma trut med dem då de kostar runt kronan styck.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Härligt :-)Såå trapskott säger du? vilket us? 8?? Vilka avstånd och med vilken trångborrning? Har inte testat att jaga så mycket med trapskott, men det skulle synnerligen vara intressant om man kunde klämma trut med dem då de kostar runt kronan styck. anders l dahlman skrev en artikel i allt om jakt och vapen, han ade tydligen jagat en hel säsong med kaliber 20 7 or och öppen borrning och hade alldrig haft så bra skott staistik för...
Publicerat Augusti 14, 200520 yr JAg delar inte Anders l Dahlman Syn på hagel jakt Han vill använda så lite hagel som möjligt och så fina som möjligt Fungerar väl utt till 20-25m JAg vill nå utt till 30-35m och ha en marginal utt till 40-45m För det är lät att misbedöma avståndet när det går snabt Mvh Andrs Hj
Publicerat Augusti 14, 200520 yr JAg delar inte Anders l Dahlman Syn på hagel jakt Han vill använda så lite hagel som möjligt och så fina som möjligt Fungerar väl utt till 20-25m JAg vill nå utt till 30-35m och ha en marginal utt till 40-45m För det är lät att misbedöma avståndet när det går snabt Mvh Andrs Hj så lite som möjligt? du får en ytterst lite skillnad på en 12/70 jämnfört med en 20/76 och med 7 så blir det en hel del hagel även i kaliber 20 jämnfört med 5 eller 6 or dessutom var det 32 eller 36 grams 7 or han använde...
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Jag och den galne Dalmasen Micke gav oss ut idag igen efter att ha lyckats få ner närmare 80 fågel igår med Hipshot.. Först glömde jag inpasseringskortet vilket gjorde att vi fick gå en bra bit innan vi kom på plats (var ej poppis då..!!) Sen var det bara att invänta.. och trut kom det, inga mängder men vi tog de chanser vi fick och la in 50 st trut efter ca 4 timmars jakt. klart godkännt.. Nu blir det inge mer tippen förrän ripjakten är över..
Publicerat Augusti 15, 200520 yr Runt 70 igår morse på straxt över 2 timmar ;D Riktigt kul faktiskt, truten kom ruskigt lågt och vi fick ned dem påtagligt på ett antal riggade lik o lite andra hjälpmedel. En hel hög korp fick flytta in i fryxboxen med.. Filmade, fick en del skojiga sekvenser på intet ont anandes ungtrutar som kommer med knapp styrfart rakt emot Ripjägarn så SMOCK! Ännu häftigare var två mackor som seglade in mot Ripjägarn o kompisen Micke.. ett antal skott senare så kommer en halvpigg ensam trut förbi dem och rakt emot mej.. Av filmen att dömma så la inte Hipshot ned kameran försiktigt direkt men jag vet att jag hann med, truten dog! Sköt förövrigt en hel del trut med vanliga trapskott igår, märkte ingen skillnad alls, de stendog. Visst fan.. en var ringmärkt, glömde ringen i garaget. Det var en gråtrut från finnland förövrigt. Mvh! Å NÄR får man se era filmer ??? Sugen å se juh
Publicerat Augusti 15, 200520 yr Å NÄR får man se era filmer ???Sugen å se juh Det kommer säkert.. Hippen måste bara bli lite säkrare att redigera, han får gärna plocka bort de sekvenser man öppnar munnen.. Fan va skumt det låter när man får höra sig själv... :-[ Har en film hemma på ca 15 minuter som är skithäftig, det vart för övrigt tippenrekord med 170 fågel och ca 200 råttor den dan, så det är en och en annan skjutsekvens ;D
Publicerat Augusti 15, 200520 yr Tycker ni ska göra en SVCD eller 2 å dela ut till mig ;D kettukiller ska skicka mig nå rävskin så på lördag ska vi testa dels vippbräda och dels att ha en död trur/kråka att dra efter marken med gummiband som retur, ska bli mycket spännande å se resultatet 8)
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Dåligt idag, 43 fågel på 7 timmar , flög så jäkla högt de rackarna... Nåväl de tar vi tillbaka imorrn ;D Testade lite rävspecial, funka inte alls. Bara konstatera att räv, uv inte funkar så här nära tippen, jaja nån kråka kräääkte ltie surt när han segla förbi Dagens skörd
Publicerat Augusti 20, 200520 yr Nä de är nog kråkjägarna ganska ensamma om ;D Vi är ett speciellt släkte
Publicerat Augusti 20, 200520 yr inte varje dag man får se en räv våldta ett stuprör ;D ;D Tur att det är ett grovt rör...för det var en ganska välutrustad räv vill jag minnas.... ;D