Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

Tycker att det inte är så vansinnigt mycket svårare på tex Mälarcupen, men längre håll kan det som sagt vara, men mycket nära också.

Upplägget är som så att du anmäler dig i förväg på nätet, sen blir du indelad i ett skjutlag, vanligen 6 pers, sen går man i laget från station till station och skjuter, trycker och dömer tillsammans inom laget. Oftast skjuter man 50 skott sen rast och 50 till, men det händer att det är 100 duvor på raken, för det mesta är det 6-10 skott på varje station.

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat

Tackar!

Bara att köra alltså :)

Satt och kollade på kommande tävlingar och närmaste som verkar funka är Roslagen.

Men, behöver man skjuta båda dagarna? Och är det något speciellt med LLT tävlingar?

Kul som fan är det trots allt

// J

Publicerat
  • Författare

LLT står för landslagstest inte märkvärdigare än så och det är i Fitasc, lite andra regler. Du behöver inte skjuta båda dagarna.

Publicerat

LLT står för landslagstest inte märkvärdigare än så och det är i Fitasc, lite andra regler. Du behöver inte skjuta båda dagarna.

Känns som en lämplig start.... Vad kan gå fel...

Något speciellt att tänka på vad gäller regler?

Stort tack för all hjälp/svar på nybörjarfrågorna! Uppskattas

// J

Publicerat
  • Författare

Det viktigaste är nog.

- inte fri kolv dvs 25cm nedan ök axel.

- inte röra sig förens du och domaren ser målet.

- sen att hålla koll på singelduvor dubbleer och rotationen inom laget.

Ska du skjuta så va noga med att tala om att du är rookie så får du all hjälp du behöver av laget.

Publicerat

Om du går in på http://www.lerduvor.com/tavlingar/så hittar du regler/reglementen till de olika grenarna. 

Det är egentligen trots allt så att alla skyttar ska vara väl förtrogna med reglementet, men tror ingen har kolla på allt,det mesta är ganska självklart, men tycker ändå att det är läsvärt, man får lite bättre koll.

Publicerat

Instämmer, det är bra att ha läst reglementet, även om man är rookie och förlitar sig på andra, jag noterade en möjlig omskjutning vid sista tävlingen som ingen annan gjorde, fick mig att känna mig som att tom jag har förstått något. /C

Publicerat

Hallå, hoppas någon kan hjälpa mig med dessa 2 frågor.

1.) Jag vet hur jag ska sätta mitt ISSF höjdmarkeringsband MEN hur markerar ni FITASC linjen, jag vet höjden 26cm från axeln men HUR markerar ni det ?

2.) Om man har skjutit 7000 plugg på duvor sedan oktober med hemmakastare manuell, hemmakastare elektrisk, trapp, eu-trap, skeet och sporting samt tävlat en gång på annandag påsk i Björneborg....vilka tävlingar (förutom HJK) runt stockholmsområdet kan vara en bra tävlingsstart/disciplin alternativt vilka ska man låta bli för att inte bli förnedrad totalt :-)

Vill tävla från och med Juni månad på helger samt juli hela veckorna :-)

Jag har koll på lerduvors kalender, det är mer vilka tävlingar/discipliner jag bör hålla mig till som jag undrar ?

Tacksam för all (nåja) input !!!!!!!!!

Publicerat

http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_118776/cf_104/Fitasc_Sporting_Regler_2015.PDF

3.1ff 

Som svar på din följdfråga, varför begränsa dig i frågan om grenar? Det hjälper inte dig till en bättre form, 7k skott under senaste året? Holly crap on a stick./C

Tackar, jag har läst på reglerna men HUR har ni fått dit linjen, sytt, ritat med tush, hur har ni gjort ?

7000 skott sedan slutet oktober, det blir fler kommande månader, snitt 1000 per månad :-)

Publicerat
  • Författare

Dom gånger jag skjuter Fitasc gör jag en smal remsa av silvertape. Lätt att ta bort när man är klar.

Publicerat

Det finns en band, särskilt sådant att köpa, det är vitt med tryck på, du bör kunna sy/fästa med kardborreband fast ett vitt tygband cirka 15-20 mm brett som går från kant till kant på skjutvästen, förutsätts typ bäras. C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Dom gånger jag skjuter Fitasc gör jag en smal remsa av silvertape. Lätt att ta bort när man är klar.

Aaaha, det var det jag var ute efter, tack!

Publicerat

Det finns en band, särskilt sådant att köpa, det är vitt med tryck på, du bör kunna sy/fästa med kardborreband fast ett vitt tygband cirka 15-20 mm brett som går från kant till kant på skjutvästen, förutsätts typ bäras. C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Japp, det har jag koll på, tack!

Publicerat
  • Författare

Vi drar till Eskilstuna imorgon. Någon som ska dit?

Publicerat

Vi drar till Eskilstuna imorgon. Någon som ska dit?

Yes,

Vi är ett gäng som åker.

Men självförtroendet är lågt efter ett par rundor skeet ikväll....

Får fan inte till det

Publicerat
  • Författare

Kul. Hoppas vi ses.

Publicerat

Orkar inte i morgon, när var det i Gnesta?

Publicerat
  • Författare

Trötter!!! Söndag tror jag. Dom har mälarcup på lördag och Jägarduva söndag. Duktigt driv i den klubben.

Publicerat

Absolut.

Publicerat

Imorgon har vi plåtstig i klubben, så det blir arbete. På lördag blir det Mälarcupen i Gnesta.

Publicerat

Grattis, fam.Sporting!

Publicerat

Grattis till hela familjen!

Publicerat

Funderar på att investera i en väst. Vad kollade ni efter när ni valde era? Material osv, mesh eller bomull? Kan tänka mig att bomull blir väldigt varmt en solig sommardag?

/J