Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

På Söndag,1;a maj, är det lerduvestig i Kristinehamn, vi blir några som åker, i brist på annat......

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat

På Söndag,1;a maj, är det lerduvestig i Kristinehamn, vi blir några som åker, i brist på annat......

Var hittar du sån information ?

Jag är medlem i spjutbäcken-kristinehamn trots att jag bor i stockholm, får inget på mail om nån tävling ....

Jag letar tävlingsr på "lerduvor", finns det fler ställen ?

Publicerat

Bra fråga! De brukar alltid ha duvstigen 1;a maj, sen träffade jag en dam som är med i klubben så hon sa att det var, plus att en kompis hade sett en liten annons i Nerikes Allehanda (tror jag). Men det är inte gott om information inte, tyvärr för klubbarnas egen del.

Publicerat
  • Författare

Vi testar compac på vikbolandet.

Publicerat

Imponerande ken1 :thumbsup:

Publicerat

Grymt skjutet av familjen Ken1 :thumbsup:

Det blir en tur till Kristinehamn i morgon, första gången för dottern.  Kamrat Fredrik + son hänger med och troligtvis dotterns pojkvän, alla tre ungdomarna läser i samma jägarkonfagrupp och har precis skjutit upp för hagel. De lär bli varse att det är skillnad på examensduvor och sportingstig :biggrin:

Publicerat

Grymt K![emoji106]

Publicerat
  • Författare

Då va det bestämt.

Avresa till Flen imorgon bitti :-)

Vem kommer jag träffa där på forumet????

Tack för dom trevliga kommentarerna killar. Börjar så smått bli kompis med 725an ;-)

Publicerat

Kung Ken! Vi åker som sagt till Kristinehamn, blir ju lättare att ta pris där du inte är.............. :thumbsup:  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Haha vad du är rolig då :-)

Hur långt är det till Kristinehamn ??? ;-)

Publicerat

Det är knappt 8 mil från Kumla.

Publicerat

Kristinehamn blev en svår nöt att knäcka för undertecknad........ganska mycket närhåll,mycket frånduvor, låga resultat i huvudtävlingen, Clayshooter vann på 22 av 24, tvåan 20/24. Insatsvarven något bättre en kompis till mig sköt som absolut sista skytt fullt. layshooter tvåa på 23, så helt plättlätt var den inte.....Men hursomhelst en jäkligt kul dag, eller hur Markus!!

Publicerat

Kristinehamn blev en svår nöt att knäcka för undertecknad........ganska mycket närhåll,mycket frånduvor, låga resultat i huvudtävlingen, Clayshooter vann på 22 av 24, tvåan 20/24. Insatsvarven något bättre en kompis till mig sköt som absolut sista skytt fullt. layshooter tvåa på 23, så helt plättlätt var den inte.....Men hursomhelst en jäkligt kul dag, eller hur Markus!!

Visst var det trevligt. Svårt skytte när drivna skyttar stannar på 17-18 träff och vinnaren inte skjuter fullt. Men det var god stämning och korv [emoji1]

tapatalk på Xperia

Publicerat

Ska skjuta n-trap i veckan, ska jag köpa 7or eller 9or?

/J

Publicerat
  • Författare

/J

N-Trap skjuts med stål så 7or är att rekommendera.
Publicerat

/J

7:or, antar att det är stål. 

Publicerat

7:or, antar att det är stål.

Japp. Tackar!

Publicerat

Kalla det att tävla vore årets överdrift, men har i år kommit igång med att åka på ett par Jägarduvan.

Gjorde den tredje i år, på Östhammar.

Med ny bössa, endast hunnit få 150 skott innan med den...

Trots mediokra resultat är det kul med variation och förhoppningsvis blir man något bättre.

Vore kul att testa någon skjutningarna inom Mälarkuppen, men inte riktigt fått koll hur det funkar.

Har skyttekort och betalt tävlingslicens.

Någon som orkar förklara?

// J

Publicerat
  • Författare

Då är det bara att köra.

Gå in på lerduvor.com där kan du anmäla dig till licensierade tävlingar.

Välkommen in i träsket ;-)

Publicerat

Då är det bara att köra.

Gå in på lerduvor.com där kan du anmäla dig till licensierade tävlingar.

Välkommen in i träsket ;-)

Tack, var det jag var rädd för :)

Är väl två saker som gör mig osäker...

Hur mycket jävligare är dessa, jämfört Jägarduvan? Helt annan sport, eller bara mycket svårare?

Lite osäker på hur man hanterar 100 duvor, sällan jag skjuter det på kort tid och lyckas behålla koncentrationen.

// J

Publicerat

Frågan om koncentration är befogad, 

iom att du skjuter separata stationer/stand med väntan mellan så är det både lättare och svårare att hålla fokus, lättare om det går bra och man har lite vatten och snacks med för att hålla sig fräsch, svårare när det går illa, man fastnar på tidigare duvor och misslyckanden,

så mitt råd, iom att jag enbart har genomfört en 100 duvors tävling, nollställ inför varje nytt stand, skjut duvorna enligt din förmåga och tanke, efterapa inte andra, det kan du göra på träning, när du är klar, så går du vidare och tänker positivt på nästa stand.

/Christian

Publicerat

Frågan om koncentration är befogad, 

iom att du skjuter separata stationer/stand med väntan mellan så är det både lättare och svårare att hålla fokus, lättare om det går bra och man har lite vatten och snacks med för att hålla sig fräsch, svårare när det går illa, man fastnar på tidigare duvor och misslyckanden,

så mitt råd, iom att jag enbart har genomfört en 100 duvors tävling, nollställ inför varje nytt stand, skjut duvorna enligt din förmåga och tanke, efterapa inte andra, det kan du göra på träning, när du är klar, så går du vidare och tänker positivt på nästa stand.

/Christian

Tack för tipsen.

Det jag märkt hittills är att det är klart svårare om det blir lång väntan mellan stationerna. Lite enklare med lite tempo.

Bra övning på fokus också

// J

Publicerat
  • Författare

Tack, var det jag var rädd för :)

Är väl två saker som gör mig osäker...

Hur mycket jävligare är dessa, jämfört Jägarduvan? Helt annan sport, eller bara mycket svårare?

Lite osäker på hur man hanterar 100 duvor, sällan jag skjuter det på kort tid och lyckas behålla koncentrationen.

// J

Inget att vara rädd för.

Jävligare är det helt klart. Lite längre håll (på vissa duvor) yxigare vinklar och dubbelt så många skott per station. Men ibland måste man säga. What the F och bara köra :-)