Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

Tack för trevligt sällskap igår @Ken1 och junior, skit skytte på er idag!! :rolleyes:

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Galne sa:

Tack för trevligt sällskap igår @Ken1 och junior, skit skytte på er idag!! :rolleyes:

Tack själva. Gick lite bättre idag, snubblade iallafall över 90

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Vad fan händer!!! Ett varv på jägarduvan kostar i år 300kr en tränings/tävling som ska locka "jägarna" som inte vill angagera sig i större tävlingsverksamhet....

En mälarcup kostar mellan 799-900kr för 100 tävlingsduvor 

En jägarduva kostar 1200kr för 96 träningsduvor. 

Beretta Norma och jägarförbundet verkar göra allt för att skrämma bort arbetande folk från skjutbanorna... 

Jag kanske ska vara en av dom sista som ska klaga, vann ju en fin bössa på finalen för 1 1/2 år sen men men men. Dra ner på prisbordet Norma kanske skulle börja subventionera ammon igen Beretta behöver inte ha en 694a i high gun pris.

Har ingen större koll men redan förra året tyckte jag det var betydligt mindre skyttar på dom jägarduvor jag skjöt.

Mina tankar fyll gärna i med vad ni tycker...

//K

Publicerat
51 minutes ago Ken1 sa:

Vad fan händer!!! Ett varv på jägarduvan kostar i år 300kr en tränings/tävling som ska locka "jägarna" som inte vill angagera sig i större tävlingsverksamhet....

Beretta Norma och jägarförbundet verkar göra allt för att skrämma bort arbetande folk från skjutbanorna... 

Jag kanske ska vara en av dom sista som ska klaga, vann ju en fin bössa på finalen för 1 1/2 år sen men men men. Dra ner på prisbordet Norma kanske skulle börja subventionera ammon igen Beretta behöver inte ha en 694a i high gun pris.

Har ingen större koll men redan förra året tyckte jag det var betydligt mindre skyttar på dom jägarduvor jag skjöt.

//K

Va fan:confused: luktar ockerpriser.

mälarcupen är väl bara duvor? Ni har väl egen ammo? I så fall 9kr lerduvan.... snart billigare att börja spela golf!

Publicerat

Jägarduvan...12.50 per patron och duva, vill nog till ett sjuhelvetes prisbord om man vill få dit folk.

Publicerat
54 minutes ago Ken1 sa:

//K

Vi tog 250kr/serie här nere förra året, inkl skott då. Det springer ju iväg i pris hela tiden inköpspriset på förbrukning var 120-130kr/serie och sen vinst del på det.. Lite ska ju klubben som anordnar det ha med!

Vet att vissa banor hade ett pris utan ammunition…

Publicerat
56 minutes ago Ken1 sa:

//K

Samma pris på båda då, de 96 patronerna går väl på ca 300kr idag. 900kr över således, 200kr till duvorna. 700kr i vinst.

Publicerat
13 minutes ago sidelock sa:

Samma pris på båda då, de 96 patronerna går väl på ca 300kr idag. 900kr över således, 200kr till duvorna. 700kr i vinst.

96*3,29=315,84kr för ammunition 

96*1,2*1,3=149,76kr för duvorna 

25-30% i vinst utbetalning 300-360kr

Så 315+150+300=765 ger 435-375kr i vinst för klubben..

Ur ett rent klubb perspektiv behöver man nog räkna med att klubben behöver gå 70-100kr vinst för att arbetet de lägger ned ska betala sig och ge dem underlag för verksamheten, är ju inte direkt så att något blir billigare i samhället för föreningarna heller. :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Vid min uträkning  gjorde jag som så att billigaste priset på 24grams 7or 2.99 + 500kr i start avgift. 

En 24a duvors jägarduva kostar med skott 300kr.

Självklart ska klubbar som arrangerar bli duktigt premerade, inget snack om saken... utan dom inga tävlingar!!! 

När gyttorp va den som stod för skotten fick klubbarna köpa den för tillverknings pris när det blev Norma blev det butikspris. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sidelock sa:

Mina uträkningar är totalen inte plus ammo på mälarcupen.

Publicerat
  • Författare

Förra året sköt jag minst 4a jägarduvor med icke tillåten ammo  dvs inte Norma. Klubbarna förlorade 50öre per patron om dom använde Norma. Och då pratar vi om deras absolut sämsta patron.... blev mycket knorr från dom men vad ska klubbarna göra??? Personligen tycker jag det är dax att låta jägarna/ skyttarna skjuta med egen ammo förutom finalen, som det va på Staffans tid. Historian upprepar sig och få har lärt sig...

//K

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Mad Mike sa:

Va fan:confused: luktar ockerpriser.

mälarcupen är väl bara duvor? Ni har väl egen ammo? I så fall 9kr lerduvan.... snart billigare att börja spela golf!

Diskuterade detta med familj. Blir nog några resor till Skavsta istället.....

Publicerat
Just now Ken1 sa:

Diskuterade detta med familj. Blir nog några resor till Skanska istället.....

Just say when:yes:

Publicerat
  • Författare

Luskat  lite i detta. Tydligen är det bestämt på Jägarduvsmötet att startavgiften ska vara 250kr/serien.(fick mailet uppläst)Verkar som Haninge jsk tycker att deras duva är värd mer.

Publicerat
1 hour ago Ken1 sa:

Luskat  lite i detta. Tydligen är det bestämt på Jägarduvsmötet att startavgiften ska vara 250kr/serien.(fick mailet uppläst)Verkar som Haninge jsk tycker att deras duva är värd mer.

Sånt är inte snyggt, är det en jägarduva man ska köra i serien så ska det ju vara det priset man håller..  

• 2 weeks later...
Publicerat

Regler och pengafördelning för Jägarduvan finns lätt tillgängligt via länken nedan. 250 kr/varv är rekommenderat, inte ett krav, men alla brukar följa det. Dock inte Haninge som Ken1 nämner...dåligt.

https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/tavlingar-resultat/beretta-norma-jagarduvan/for-deltagande/

Det var förövrigt samma rekommenderade startavgift förra året och 230 kr/varv under 2023. Även Mälarcupens startavgift på 500 kr/tävling har legat oförändrad i flera år nu, det är bra.

Många andra tävlingar som läggs ut via skyttesportförbundet börjar dock bli löjligt dyra nu. Visst, lerduvorna har gått upp i pris, men så dyra är dom inte. Detta kommer bara göra att färre och färre skyttar kommer delta, och dom som ändå deltar får betala högre och högre priser för att klubbarna ska gå med vinst och vinnarna ska få sina prispengar.

Publicerat
På 2025-02-21 at 19:45 Galne sa:

Vi tog 250kr/serie här nere förra året, inkl skott då. Det springer ju iväg i pris hela tiden inköpspriset på förbrukning var 120-130kr/serie och sen vinst del på det.. Lite ska ju klubben som anordnar det ha med!

Vet att vissa banor hade ett pris utan ammunition…

Förvisso tävlar jag inte längre ,   Men Föredrar Tävlingar med egen Ammo, och detta för att  jag inte tillhör

kal 12 Brytbössekollektivet.. 

Publicerat
10 hours ago Prestige sa:

Regler och pengafördelning för Jägarduvan finns lätt tillgängligt via länken nedan. 250 kr/varv är rekommenderat, inte ett krav, men alla brukar följa det. Dock inte Haninge som Ken1 nämner...dåligt.

https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/tavlingar-resultat/beretta-norma-jagarduvan/for-deltagande/

Det var förövrigt samma rekommenderade startavgift förra året och 230 kr/varv under 2023. Även Mälarcupens startavgift på 500 kr/tävling har legat oförändrad i flera år nu, det är bra.

Många andra tävlingar som läggs ut via skyttesportförbundet börjar dock bli löjligt dyra nu. Visst, lerduvorna har gått upp i pris, men så dyra är dom inte. Detta kommer bara göra att färre och färre skyttar kommer delta, och dom som ändå deltar får betala högre och högre priser för att klubbarna ska gå med vinst och vinnarna ska få sina prispengar.

Jag råkade en gång för länge sedan skriva på grannkanalen  om "Hittepå Regler på HJK "  och det vart ett jävla liv då en Gammal Goltupp som råkade kunna hantera ett tangentbord sprang til ordförande och kacklade. 

Så om de kör sin egna varianter äro jag icke förvånad. 

Publicerat
13 hours ago culot sa:

Förvisso tävlar jag inte längre ,   Men Föredrar Tävlingar med egen Ammo, och detta för att  jag inte tillhör

kal 12 Brytbössekollektivet.. 

Du får enligt regelverket skjuta en Jägarduva med egen ammo om kalibern är klenare än 12, men jag skulle inte bli förvånad om startavgiften är samma som den vanliga där ammo ingår. HJK kanske till och med tar ett ännu högre pris i det fallet. :)

"Hagelnummer skall vara US 7 eller 8. Kaliber skall vara 12, klenare kaliber får användas men ammunition behöver då ej tillhandahållas av arrangören men laddvikten ska vara densamma."

Publicerat
  • Författare

Om den trevliga varianten av jägarduvan ska överleva krävs det nog att egen ammo införs oavsett kaliber. Finalen ska givetvis skjutas med sponsor ammo ( om man nu kan kalla fullpris för det). Högt räknat ligger kostnaden för 24 duvor + ammo på 120kr. Då återstår 130kr till vinstpengar och vinst för klubb. Med andra ord 65kr per serie rakt ner i fickan på klubben. Skjuts det 200 serier blir det 13.000kr ingen dålig söndag!!! Självklart kostar el och annat men det är nog minimalt.

För att återgå till Haninge så vann jag deras jägarduva för några år sen och min fru vann dam klassen, vi fick ihoptiggda priser likt en jaktstig!!!! Skamligt.... Jag blev också uppropad som Haninge skytt för den som höll i det tyckte jag va värd det!!! 

Hjk är duktiga på att hitta på egna regler och hålla sig själva högt. Tråkigt när en sådan klubb kunde varit östkustens svegeråsen..

Mina 5öre...

Publicerat
På 2025-03-12 at 22:15 Prestige sa:

Du får enligt regelverket skjuta en Jägarduva med egen ammo om kalibern är klenare än 12, men jag skulle inte bli förvånad om startavgiften är samma som den vanliga där ammo ingår. HJK kanske till och med tar ett ännu högre pris i det fallet. :)

"Hagelnummer skall vara US 7 eller 8. Kaliber skall vara 12, klenare kaliber får användas men ammunition behöver då ej tillhandahållas av arrangören men laddvikten ska vara densamma."

Kan skita sig på att enda övings ammon till kal 16 är på 26g ,  får man förresten deltaga utan tävlings licens ?  Och måste man ha den där flaggan i slutstycket nu ? 

Publicerat
3 minutes ago culot sa:

Kan skita sig på att enda övings ammon till kal 16 är på 26g ,  får man förresten deltaga utan tävlings licens ?  Och måste man ha den där flaggan i slutstycket nu ? 

Flaggan vid slutstycket är ett krav från och med årskiftet på alla skjutbanor som är anslutna till Sv Jägareförbundet. 

Publicerat
1 minute ago Galne sa:

Flaggan vid slutstycket är ett krav från och med årskiftet på alla skjutbanor som är anslutna till Sv Jägareförbundet. 

Så det är så illa ? Alla ska in i brytbössefållan 🙄 Ja ja, jag vetefan vad jag ska till skjutbanan att göra numera, tur att man fått reducerad medlems avgift efter gått med -84  100kr kan jag stå ut med utan att nyttja banan, frugans medlemskap sket vi i från och med i år (700kr) då hon inte skjuter nåt.  

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Lag sm i Eskilstuna idag. Resultat och placering är inget att skriva till mamma om men denna tävling hoppas jag att övriga deltagande klubbar noterar. En tävling där det fanns duvor till alla. En blandning från "vassa" jägarduvor till är jag i England.... 

Tror "mitt" lag slutade på 8e plats och jag sköt 84. Med dagens 100 duvor är jag uppe i 300 duvor totalt för säsongen. Övertränad??