Publicerat December 18, 201312 yr Låt mig formulera mig här då: det finns mycket bättre alternativ i den prisklassen. T
Publicerat December 18, 201312 yr Ok pmt du tycker förmedlaren lite bättre om Volvo än vad jag gör. ... Drog in den mest som en dålig metafor! Åter till pangen. .. Om man inte bryr sig om det kosmetiska... Är det då så att den fungerar till jaktvapen (älg rå gris räv) Eller är precisionen för dålig? Det är eb 700 sps vad är det för prislapp.
Publicerat December 19, 201312 yr Jag sa inte... Nu hänger jag inte med för fem öre. Vad menar du med "fatbolt"? Hur skulle man kunna göra en 700 FB? Hur stor skillnad i diameter på slutstyckena är det egentligen på T3 resp. 700? -- Mats
Publicerat December 19, 201312 yr Oklart med väldigt liten, det är det silvriga som gör att de ser tunna ut, längden också. Tobias daskar upp Rem och dess kvalitéer rätt hårt och visst det är inte fel det som anförs, bekymret är att brister av det slag som beskrivs följer med i praktiken samtliga på marknaden förekommande moderna vapen, en del lider mer av det än andra på samma sätt som en del brukare lider mer av det än andra. Personligen håller jag inte Howa högre än en Rem 700 men det är ok att göra det, förmodligen premierar man andra moment och egenskaper då. /Christian
Publicerat December 19, 201312 yr Jag vill ha en bössa som fungerar väl ur kartong. Vill jag sedan modifiera mitt vapen så är det kul med men stor mängd eftermarknadsdelar. Ser man till den ekvationen får man svaret tikka t3. Vill man ner i pris och nöja sig med standard ur kartong för en bruksbössa köper man en howa. Jag har skjutit remington som uppfört sig väl men de bössorna har alltid varit skruvade på med undantag för en gjord på 80talet. Det hela verkar vara lotteri men man kan ju utläsa en röd tråd i det hela vilket är tillverkningskostnad. Borde räcka som svar... Tycker du har en poäng också Christian! Att man behöver åtgärda en sak för sin egen del är en sak, men att åtgärda 5 fel för funktionens sak är dock en annan. Har samtalat lite med folk i USA och de ser att tillbehören till tikka t3 är på så stor frammarsch att de snart kört om remington.
Publicerat December 19, 201312 yr Bra inlägg 88:an, när man går upp på vapen i prisklassen Sako och över så har man en god sannolikhet att få en pang som man inte nödvändigtvis måste fixa till, men där det kan finnas skäl och anledning att göra det trots all, för att ytterligare förbättra dem men inte av någon annan anledning. I pris/kvalité under det så råder det andra omständigheter/Christian
Publicerat December 19, 201312 yr Jag vet inte vad pmt menar med krims krams när det gäller remingtons eftermarknad. Allt jag ser är bra praktiska funktionella produkter och lösningar. Krims krams för mig är tyska/österikiskt konstruktions-onani där man försökt tävla med varandra genom att göra avtryckarmekanismer, säkringar, lådor och slutstycken så överarbetade och krångliga som möjligt. Ungefär som, den som har mest delar i bössan vinner. Och sen lägger man lite gravyr på det och fräser lite snirklar i trät. Det är krims krams. En 700 är så enkel så om nånting strular kan du ta den till bilverkstan så har de säkert nån del där som passar samt att alla kan förstå hur den funkar. En m96a i en boydskolv är en vovlo 740 med vinge. Inte bra att åka fort i. En 700 är snarare en corvette i sammanhanget.
Publicerat December 19, 201312 yr Detta är en populär post. Pratar vi sunda konstruktioner hamnar vi i Finland hos en konstruktör anställd hos tikka med en m55 på ritbordet... Jämförelsen med att en 700 är en Corvette är inte helt dum. Det är en plastraket med många udda konstruktioner som har en osviklig förmåga att krångla. Att fungera som bil gör den inte heller då den nästan bara duger att köra rakt fram med.... Fråga mig, är inne på min tredje och en fjärde blir det inte! Tyskarna borde ta ett samtal med jänkarna på mer än vapenplanet.
Publicerat December 19, 201312 yr Nu hänger jag inte med för fem öre. Vad menar du med "fatbolt"? Hur skulle man kunna göra en 700 FB? Hur stor skillnad i diameter på slutstyckena är det egentligen på T3 resp. 700? -- Mats Inser att "fatbolt" va ett dåligt val av ord då det betyder nått annat än vad 700 slutstycket egentligen är. En äkta fatbolt är ju tex en I-bolt, t/c, hdf. Det jag menar är att slutstycket har en grövre diameter än mina tidigare ägda bössor tex tikka,sako. Skillnaden är inte stor men det räcker för att ge en viss känsla till repeteringen. Men jag har sett customiserade 700:or med fatbolt. dock har det ju lite med org 700 att göra.
Publicerat December 19, 201312 yr Jag vet inte vad pmt menar med krims krams när det gäller remingtons eftermarknad. Allt jag ser är bra praktiska funktionella produkter och lösningar. Det vet ingen annan heller,hans grej är att såga och kritisera det mesta utan att ge några konkreta tips på något bättre i samma prisklass. Och gör han det så är det prylar ingen någonsin hört talas om i en helt annan prisklass än den efterfrågade /Mike
Publicerat December 19, 201312 yr Det vet ingen annan heller,hans grej är att såga och kritisera det mesta utan att ge några konkreta tips på något bättre i samma prisklass. Och gör han det så är det prylar ingen någonsin hört talas om i en helt annan prisklass än den efterfrågade /Mike Fan Mike, begriper du inte att en dubbelstudsare med öppna riktmedel (givetvis V-skåra och silverpärla) är det optimala för din klövviltsjakt? Den uppfanns faktiskt före de vapen du har, så den måste ju vara bättre.
Publicerat December 19, 201312 yr Det vet ingen annan heller,hans grej är att såga och kritisera det mesta utan att ge några konkreta tips på något bättre i samma prisklass. Och gör han det så är det prylar ingen någonsin hört talas om i en helt annan prisklass än den efterfrågade /Mike Ett fult påhopp, enligt mig. Han har svarat på frågan om vapnets beskaffenhet på ett rimligt sätt - utan tingelitang och glitter, men det är inte samma sak som att vara otrevlig. Det var däremot du. -- Mats
Publicerat December 19, 201312 yr Inser att "fatbolt" va ett dåligt val av ord då det betyder nått annat än vad 700 slutstycket egentligen är. En äkta fatbolt är ju tex en I-bolt, t/c, hdf. Det jag menar är att slutstycket har en grövre diameter än mina tidigare ägda bössor tex tikka,sako. Skillnaden är inte stor men det räcker för att ge en viss känsla till repeteringen. Men jag har sett customiserade 700:or med fatbolt. dock har det ju lite med org 700 att göra. Jag hoppas att du inte tog mitt förra inlägg eller tar det här som kritik för så är det inte menat, men jag tror att du missförstått vad fatbolt är: det innebär att slutstyckets kropp har samma diameter som låsklackarna, eller att slutstyckskroppen har en jämn diameter ifråga om baklåsare. et är förstås inget som man kan bygga om något 700-system till, då en uppborrning skulle innebära att vare sig trycke eller magasin skulle ha nåt material kvar att monteras på - plus att låsklackarna inte skulle kunna greppa i något. Teoretiskt skulle man förstås kunna göra en lösning som låser i pipan som på Sauer m.fl, men bulten skulle inte bli fetare för det... Sen har förvisso äldre Tikka ett tunnare slutstycke, men jag var under intrycket att vi diskuterade T3 som ju har samma diameter som Rem 700. -- Mats
Publicerat December 19, 201312 yr Nä då, jag insåg själv att 700 an inte är en fatbolt men ger en "fatbolt-känsla" jämfört med många andra. Jag vet att ett äkta fatbolt har samma diameter som låsklackarna, vilket 700 långt ifrån har, dock är 700:ans "slutstyckskropp" fetare än mina tidigare tikka och sako så det va därav associationen. t3:an minns jag inte hur slutstycket ser ut på. Jodå jag har hållt i en 700 custom pipbytare med fatbolt, så nog går det. Men hur mycket som va original eller om det rent av vad en omgjord klon minns jag inte.
Publicerat December 19, 201312 yr Det vet ingen annan heller,hans grej är att såga och kritisera det mesta utan att ge några konkreta tips på något bättre i samma prisklass. Nej - jag kritiserar det jag inte finner hålla måttet. Och 700an överlag håller inte måttet. Vill du ha nått som funkar ur låda köp en Howa. Vill du en aning mer finish och lite krimskrams att välja på, köp en T3. Och gör han det så är det prylar ingen någonsin hört talas om i en helt annan prisklass än den efterfrågade /Mike Tror nog mer att skon klämmer här faktiskt. Måste vapen vara billiga? Eller det är kanske så att vi inte får diskutera annat än billiga vapen? T
Publicerat December 19, 201312 yr Fan Mike, begriper du inte att en dubbelstudsare med öppna riktmedel (givetvis V-skåra och silverpärla) är det optimala för din klövviltsjakt? Den uppfanns faktiskt före de vapen du har, så den måste ju vara bättre. Nu bedriver mig veterligen inte Mike drevjakt, men om han gjort det så hade en bra DS varit eoner mycket mer lämpad än vilken 700a som helst. T
Publicerat December 19, 201312 yr Jag vet inte vad pmt menar med krims krams när det gäller remingtons eftermarknad. Allt jag ser är bra praktiska funktionella produkter och lösningar. Krims krams för mig är tyska/österikiskt konstruktions-onani där man försökt tävla med varandra genom att göra avtryckarmekanismer, säkringar, lådor och slutstycken så överarbetade och krångliga som möjligt. Ungefär som, den som har mest delar i bössan vinner. Och sen lägger man lite gravyr på det och fräser lite snirklar i trät. Det är krims krams. Tysk ingenjörsonani är en sak. Tysk estetik är en annan sak. Jag gillar inte någon av dem. Men krimskrams är skräp med risig finish, material och yta som ska passa med minimalt arbete på vad som helst. Det finns ett annat ord med: biltemaskräp. En 700 är så enkel så om nånting strular kan du ta den till bilverkstan så har de säkert nån del där som passar samt att alla kan förstå hur den funkar. Du gillar bonnasmide va? Det ska vara lite ruffigt, vint och snett.... En m96a i en boydskolv är en vovlo 740 med vinge. Inte bra att åka fort i. En 700 är snarare en corvette i sammanhanget. Nä, en 96a i en Boyd är en gammal hästkärra med en trimmad 425a i. Snyggt hantverk och bra kvalitet men gjort för ett helt annat transportsystem..... 700 inte ens en 740 i mer aspekter än att den tilltalar måhända raggare, men som 700an är gjord i snitt numera är den en trabant. Studsarvärldens Corvette torde väl vara en Sauer80/90 - snygg, lite för extrem för gemene mans behov av att veckohandla och lämna ungarna på dagis. Inte direkt användbar för de flesta. En t3a blir i bilmetaforernas namn en Passat Variant med lilla motorn och helt utan extrautrustning. Vill man finns den med större spis, fyrhjulsdrift, skinnklädseloch klimatanläggning etc - då blir det en Sako. Därmed inte sagt att 700an i sig kan göras ordentligt - konstruktionen är måhända en smula enkelt primitiv men låt en kompetent tillverkare gör den i bra material och i bra finish så blir det en vettig knökmatare. Låt Sauer eller Heym göra den så får ni ett vapen och inte ett skämt...... Men att köpa den för att sedan plöja ner massor med pengar på vägen framöver för att få den som man vill känns tämligen obegåvat i mina ögon. Köp då en låda och börja där, men då blir det nada garagesmide om det ska bli vettigt. Ett system som görs så billigt att det liksom kräver eftermarknadsgrejor för att funka har i mina ögon missat sitt syfte totalt. Vill man ha optimalt konfigurerbarhet - köp en Blaser, du får all tänkbar konfigurerbarhet du behöver. Och slipper vinda lådor, risiga pipor etc etc. Vill du ha vettig prestanda till vettiga pengar - köp en T3. T
Publicerat December 19, 201312 yr Författare Oj slappna av lite killar det här ska ju vara sitat: kanske världens trevligaste jaktforum! Bössan jag funderar på finns på blocket uppsala (tierp) 17 december för5500kr Ink dämpare. Det här blir bara svårare och svårare att besluta vad jag ska köpa! Det blir min första klass 1a och har ingen anhörig att rådfråga. ... Har tyvärr ingen jätte budget men heller inga krav på att pangen behöver se snygg ut eller ha ett "status" märke.... men den måste göra jobbet!
Publicerat December 19, 201312 yr Detta är en populär post. för den summan ink dämp så tycker jag inte det är mycket att orda om. är den även bäddad så är det bara att skjuta vilket djur som helst i landet utan att tveka.
Publicerat December 19, 201312 yr 5500kr är ändå en ansenlig slant för en person som inte är gjord av pengar. Och för att låta sig lockas lite extra ingår en dämpare.... Nä resonemanget köper jag inte även om jag förstår det! En dämpare är inte nödvändig, en dämpare kan du snart spara ihop till för att få en ny! Det du ska ha är en bössa, fokusera då på den. För 5500kr kan du få en tikka m55/65 eller en äldre sako vilket är en långt mycket bättre bössa än en 700. Börja i rätt ände och se sen om du vill ha en dämpare. Säg att du köper paketet för 5500kr så betalar du minst 4000kr för bössan och redan det är i överkant. Börja i rätt ände, köp inte en bil för du får takboxen med. Köp den bil du vill ha! Jag råder dig att leta vidare, stirra dig inte heller blind på priset. Någon kanske går ner en slant för att bli av med bössan. Det viktigaste är dock att komma ut i skogen, inte ha flådigast bössa. Men ändå bör du vara utrustad med något du kan lita på.
Publicerat December 19, 201312 yr Ett fult påhopp, enligt mig. Han har svarat på frågan om vapnets beskaffenhet på ett rimligt sätt - utan tingelitang och glitter, men det är inte samma sak som att vara otrevlig. Det var däremot du. -- Mats Du och jag har helt olika definition av begreppet rimligt,du har i den här tråden gett en rimlig beskrivning av vapnet,T har inte gjort det. Att Remington som fabrikat inte skulle vara dugligt är ett rent löjeväckande påstående,det finns hur många människor som helst inkl mig själv som jagat med dessa hela livet utan ett enda missöde eller misslyckande pga att det står Remington på lådan. Givetvis finns det dåliga exemplar och det förstår nog alla normalbegåvade att dom dyker upp oftare när man handlar vapen i den lägre prisklassen men dom som är så dåliga att de inte fungerar korrekt är sällsynta, så pass att jag sett lika många dåliga av andra betydligt dyrare fabrikat. /Mike