Publicerat December 21, 201312 yr Ett sånt mög! Minst fyra ggr större än min Ja riktigt risig med hela 12mm.
Publicerat December 21, 201312 yr Detta är en populär post. den bästa träffbilden visar ett bra resultat men den sämsta träffbilden visar hur bra anpassad bössan är. några av mina bästa jaktmaskiner har inte haft speciella bästa träffbilder men otroligt bra sämsta dvs alldaglig pipa men perfekt anpassning. på min bat tog det tre månader att komma fram till specen men det har jag fått tillbaka mångfalt. i konstiga skjutställningar är den sanslös. sist när vi sköt (ballonger på 500m+) så fick en polare testa och det behövdes bara en sten ca 80cm hög så blev det träff på 300m och även i sittande på 250m detta med snabba skott från stående med bössan oladdad för att likna jaktskott. den är helt enkelt underbar utan att prestera mycket bättre än den bästa treskottaren från en 1640 i 30-06 på 100m;). anpassning när den är som bäst tycker jag och skillnaden i resultat på jakt mot en standardbössa är otrolig.(för mig iaf för jag har jagat en del med standardbössor också)
Publicerat December 22, 201312 yr Om vi nu postar treskottare så har jag lagt upp den här tidigare, men i alla fall: Det är från en rostig gammal M98 med 5x på kikaren, i 375 H&H. Ammon är minst 20 år gammal. -- Mats
Publicerat December 22, 201312 yr Om vi nu postar treskottare så har jag lagt upp den här tidigare, men i alla fall: Det är från en rostig gammal M98 med 5x på kikaren, i 375 H&H. Ammon är minst 20 år gammal. -- Mats Vad heter den spridningen på forumspråk?
Publicerat December 22, 201312 yr I verkligheten är det runt 4 mm men med forummatematik blir det negativ spridning - typ -15 mm. -- Han som sett så många hål-i-hål och 8 mm-bössor skjuta 50 mms grupper på tävling
Publicerat December 22, 201312 yr I verkligheten är det runt 4 mm men med forummatematik blir det negativ spridning - typ -15 mm. -- Han som sett så många hål-i-hål och 8 mm-bössor skjuta 50 mms grupper på tävling Jävlar med poäng du måste tagit på tävlingarna då, så liten spridning att man inte ens ser den på tavlan.
Publicerat December 25, 201312 yr Som jag skrev tidigare - jag bryr mig mindre om man vad folk påstår sig ha gjort - jag litar bara på vad jag själv gör. Det går alltid att hitta någon som gjort något helt enormt fantastiskt på nätet med bara två gem och en bommullstops...... Dom 700or som presterat vad du skriver som jag sett är tämligen lätträknade, i synnerhet i relation till de jag sett som inte gjort det. /T Jobbigt liv om man bara kan lita på det man själv har åstadkommit med en produkt, Remmi 700 funkar utmärkt original, det gör T3, 202, M03, HOWA och alla andra jävla knalljärn som finns på marknaden. Men vill man skjuta 3000 pilar/år och ha precision på 300-400m så finns det som sagt inga genvägar. Det är 2000-talet och den fabrikör som gör en dålig produkt i dag har ingen framtid, dvs de har inte råd att göra produkter som inte funkar. En annan variabel som har med "att många 700spett" har gått sönder på ett eller annat sätt, är att det spottas ut ofantliga mängder 700or, så procentuellt sett så är det nog ganska lika över lag från våra kära vapentillverkare.. Märkligt att ingen har nämnt Ruger än å inte heller Savage, eller TC eller nå annat bra pris märke
Publicerat December 25, 201312 yr Hittar du en mauser eller sauer till priset av en remington så.... Hade en remington startat på småsummor hade det inte varit en bättre bössa utan ett mer prisvärt alternativ att börja på. En mauser m03 eller en sauer 202 är färdiga rätt ur kartong om det inte handlar om enskilda önskemål. Resten handlar om varumärke, kunskap hos köpare, eftermarknadsdelar och tolleranser vad gäller sneda bössor och precision. Även pris såklart men antar att de säljs flest 700or i USA och där e de ännu billigare.
Publicerat December 26, 201312 yr Detta är en populär post. Jobbigt liv om man bara kan lita på det man själv har åstadkommit med en produkt Inte nödvändigtvis själv - men jag ska se skjutningen med egna ögon för jag tillämpar bara vanlig sund vetenskaplig grund. En prestation ska vara upprepningsbar, annars är det slumpen. Så en enstaka treskottare säger ingenting. Prestera tre serier på raken och låt mig se när du gör det så köper jag det. Det är ganska få studsare som skjuter 3 X 5 skott under 40-50mm då...... Slumpen har skjutit åtskilliga serier för mig med, så det är inget att gnälla över, därför skjuter man 5-skottsgrupper och minst 3 stycken för att jaga slumpen på flykten. Svårare än så är det faktiskt inte...... För det existerar så fantastiskt mycket önskedrömmar, förhoppningar, villfarelser och rena drömmar när folk pratar om sina vapen. För man vill verkligen i själ och hjärta att de ska vara jävligt bra. Men det håller ytterligt sällan med billigt skrot om man sätter pryttlarna på prov under kontrollerade former. Jag började med det synsättet för många år sedan när jag skulle bottna hur ett hagelskott verkligen fungerar. Under en period roade jag mig med att kontrollera alla dessa magiska långhållskotten man hör om - en räv på 75 meter med en gammal HVA. Av de testade vapnen med magiska långshållsprestanda höll tre träffbilder på de avstånd de uppgavs göra det. Övriga och det är ett 20-tal inte träffbilderna ens på 35 meter med den ammunitionen som uppgavs ge magisk prestanda, sällan över 35 ens med bra premiumpuppor... Jag säger inte att räven inte sköts på 75m, men om den sköts på 75m så var det slumpen som sköt den räven som förmodligen hade mest otur. Remmi 700 funkar utmärkt original, det gör T3, 202, M03, HOWA och alla andra jävla knalljärn som finns på marknaden. Här får vi väl vara oense om att vara oense - en studsare ska vara så rak att den kan skottställas och förses med de flesta förekommande sikten på marknaden UTAN att behöva shimsas och den ska skjuta en snusdosa på 150m. Jag har på tok för ofta sett 700or som inte gjort vare sig det ena eller det andra. Jag har aldrig sett en T3a som inte gjort båda.... Under de snart 30 år som jag grävt i bössor har jag sett en säger en Sauer inte skjuta bra med frisk pipa - det var en 200STR, och det var en dremmel i händerna på händige herrn som var orsaken, det tog ett tag innan jag hittade det..... De Blasrar jag sett som inte skjutit bra har antingen varit slut i röret eller så outsägligt skitiga att det liksom inte kan förväntas att de ska prestera. Det samma gäller Sako eller gamla Tikka. Men vill man skjuta 3000 pilar/år och ha precision på 300-400m så finns det som sagt inga genvägar. Det är 2000-talet och den fabrikör som gör en dålig produkt i dag har ingen framtid, dvs de har inte råd att göra produkter som inte funkar. 2000-talet vet jag inte, man har gjort välskjutande studsare sedan 1700-talets mitt. Låt vara att man kan göra riktigt bra pipor billigare i dag än för 150 år sedan, men i sak så skjuter tex de flesta gevär m/96 fenomenalt fantastiskt bra även med dagens kravbilder. Talande att just T3 i sporterutförande faktiskt tycks ge betydligt dyrare pangar en rejäl match på lite håll, men även talande att FSR på sin tid valde Sauer 200 STR som sitt förbundsvapen. För det finns ett lågpristräsk, och där gäller inte prestanda - där gäller pris, ett lågt pris, i första hand. Och i lågpristräsket är det allt som oftast så att man ser produktionsbefrämjande åtgärder som dragits så långt att det blir till nackdel för prestandan på någon/några punkt/punkter. Gör man konsumtionsprodukter så gör man, den marknaden uppför sig inte som vanliga marknader vad gäller pris/prestanda. Där gäller det att konstant fånga kundernas behov av nyheter och fräcka gizmos man kan gör säljande reklam på. Konsumtionsprodukter i lågpristräsket blir då vad det blir..... En annan variabel som har med "att många 700spett" har gått sönder på ett eller annat sätt, är att det spottas ut ofantliga mängder 700or, så procentuellt sett så är det nog ganska lika över lag från våra kära vapentillverkare.. De vapen jag ser mest av är Beretta 686 och Blaser R93 - det är nog bland det vanligaste man hittar i vapenskåpen hos folk i dag. Det är mycket mycket få sådana som jag sett klydda, än mindre gå sönder. Knappast en slump, de är populära av en anledning - de presterar. Märkligt att ingen har nämnt Ruger än å inte heller Savage, eller TC eller nå annat bra pris märke Jag har, om du läser igenom tråden. Sedan finns det inga bra lågprismärken - det finns bara bössor som är en aning mer prisvärda än vapen som inte är prisvärda i lågpristräsket. Du får vad du betalar för - så enkelt är det faktiskt. T
Publicerat December 26, 201312 yr Jag har haft två Remington genom åren...köpta nya...en 700 BDL SS och en Seven CDL. Dvs inte alls underlag för någon säker statistik. Bägge var dock 'skit'. 700 med så snedslipad låda att kikarmontage krävde ganska rejäl schimsning plus inslipning av ringar. Seven-pangen hade svåra matningsproblem från fabrik. Nä...dylikt jänkar-grovsmide får de lura på andra än mig i framtiden. Andra bössor jag haft genom åren (jagat med egna bössor i ca 30 år i nuläget) som alla funkat helt klanderfritt: CG3000, HDF/Voere Sporter, Sako M589 Varmint, Sako 75 SS, Sauer 200, Tikka T3 lam stainless, Sako 85 Bavarian, Sako AI, AII & L61R, Browning BAR. Allt utom Remington har funkat. Så för MIG baserat på min personliga men statistiskt värdelösa erfarenhet...aldrig mer! :-P
Publicerat December 26, 201312 yr Jag har haft två Remington genom åren...köpta nya...en 700 BDL SS och en Seven CDL. Dvs inte alls underlag för någon säker statistik. Bägge var dock 'skit'. 700 med så snedslipad låda att kikarmontage krävde ganska rejäl schimsning plus inslipning av ringar. Seven-pangen hade svåra matningsproblem från fabrik. Nä...dylikt jänkar-grovsmide får de lura på andra än mig i framtiden. Andra bössor jag haft genom åren (jagat med egna bössor i ca 30 år i nuläget) som alla funkat helt klanderfritt: CG3000, Sako M589 Varmint, Sako 75, Sauer 200, Tikka T3, Sako 85, Sako AII, Browning BAR. Allt utom Remington har funkat. Så för MIG...aldrig mer! :-P Personlig erfarenhet väger jäkligt tungt trots dåligt underlag. Av samma anledning köper jag inte fler Anschütz då jag haft två ruttna ex.
Publicerat December 26, 201312 yr Bössor är som bilar. Alla har något neggo om alla. Hade en Seven en gång i 308 och den va bra på alla vis utom ett den sköt inte bra.... Mina andra remmysar i 700a har det inte varit några som helst problem med. Har också haft HVA i olika kalibrar Kricko men den som jag saknar mest är en Tikka popular jag hade i 6,5x55. Den är nu mera ersatt med en winny 70xtr som är lite ombyggd.
Publicerat December 26, 201312 yr Bössor är som bilar. Alla har något neggo om alla...... Sant, sant.... Å andra sidan lackar man till mer basala saker på en Renault/Seat än Porsche/BMW. T
Publicerat December 26, 201312 yr Har haft en och ee är nog första och sista. Ge den en ärlig chans sa dom på grann forumet. Efter 200 pilar Med olija anmunition skjöt den fortfarande skit! Köpte en blaser och skarvade 700 med några 1000 lappar och fick eb zeiss. Har haft många bössor mäst 308 win och 6,5x55. Men de enda jag gilla med ltr var stock och trycke. T3 som ersatte denna hade jag kunnat jaga Toppfågel med direkt ur kartong med Lapua scenar. Kanske hade otur med den jag hade? Men man får vad man betalar för! S
Publicerat December 26, 201312 yr Sant, sant.... Å andra sidan lackar man till mer basala saker på en Renault/Seat än Porsche/BMW. T Ungefär så ca ja
Publicerat Januari 9, 201412 yr 1 och 2 var första gången jag hört om nåt liknande annat än på teoriplanet, och 3 är lite roande då tråden har sitt ursprung i en 700 Sämsta PlasteniStan, och 4 likaså med samma hänvisning då alla Remington utom prickskyttemodellerna har pipklackar och full kontakt, och 5 är mig också okänt på Tikka - men verkligen inte när det gäller Remington. Missförstå mig rätt, Rem 700 funkar till det mesta precis som den är - men att den också är ett par snäpp ned på kvalitetsstegen jämfört med det sämsta finska kan inte rimligen ifrågasättas. -- Mats Ett färskt exempel på nr 1. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=80377&start=60 Enligt kolvmakaren är det vanligt på T3. Jag har sett det själv på kompisens 300wm men den va ännu fulare. Nä, vapen ur kartong är det inte enligt mig.
Publicerat Januari 9, 201412 yr Ingen större operation att byta klack... Nä det är även en simpel sak att byta ut typ allt på en remington 700 men nu handlade det ju om huruvida en T3 är bättre direkt ur kartong, original, än remington 700. Nu har ju tikka gott rykte sen m55/65 tiden när tikka va tikka men idag är det nått annat vill jag hävda. Att man väljer att sätta en rekylklack i aluminium är heelt otroligt. Tikka kommer undan med det på grund av märkestrogna och det goda ryktet från m55/m65. Hade Sabatti/Zoli/Howa tillverkat en rekylklack i alu hade folk garvat ihjäl sig. Nu har jag väl ändå hällt en skvätt bensin i tråden, får vi se om det tar sig
Publicerat Januari 10, 201412 yr En t3 är ändå ett bättre vapen sett ur kartong! Man får dra ner ekvationen till något så simpelt som vad du antas få per krona.
Publicerat Januari 10, 201412 yr Det är betydligt enklare att byta rekylklacken på T3 än att byta pipa på en Remington
Publicerat Januari 10, 201412 yr Detta är en populär post. För att inte tala om hur enkelt det är att dra åt skruvarna på Tikkan så att aluklacken håller... -- Mats