Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillräckligt bra kikarsikte, tips tack!

Featured Replies

• Svar 106
  • Visningar 38,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Men allvarligt... LITE respekt för frågeställningen bör visas.   Frågan var vilken pålitlig kikare man kan handla ny i prisklassen runt två papp. Såna finns, och svaren bör reflektera detta istället

• Anders Johannesson
    Anders Johannesson

Om nån fortfarande bryr sig om ursprunget till tråden så kan jag meddela att det löst sig. Jag har lyssnat, värderat det som skrivits och tagit ett beslut. Vad beslutet blev tror jag det är lugnast at

• Staffan och Lena borde alla träffa en gång!  Om inte annat så berikar dom den grå vardagen   /Mike

Posted Images

Publicerat

Karlssons i enköping har monterat schysst för min del. Vilket inte tar speciellt lång tid att åka om man bor i V-rås.

Publicerat

Ja jag gillar karlssons åker hellre dit än till Svante i uppsala och då bor jag norr om uppsala....

Publicerat

Han var en jäkligt trevligt kille redan i lumpen, Karlsson. Lumparkompisar pionjärpluton P10 Strängnäs 87-88 han å jag :-)

Publicerat

Men allvarligt... LITE respekt för frågeställningen bör visas.

Frågan var vilken pålitlig kikare man kan handla ny i prisklassen runt två papp. Såna finns, och svaren bör reflektera detta istället för att kräka ut en massa ovidkommande som TS förmodligen redan vet.

TS är medveten om att han inte får ett optiskt underverk.

TS är medveten om att dyrare normalt är bättre.

TS är medveten om att begagnat för samma slant ger mer för pengarna.

TS ville ha tips på specifikt vad han frågade om. Att en hel hoper då skriver ungefär samma sak om ungefär samma, dyrare sikten är bara respektlöst. Möjligen att den första varningen var någorlunda berättigad, men de sjuttifjorton som kommer sen? Kom igen - hur jävla svårt kan det vara att svara på en fråga?!?

-- Mats

Vad eller vilken information är det du saknar i tråden? Om det är så jävla lätt, svara TS själv.

Publicerat

@pmt. Det va inget fel på FMV testet i sig men man kan fråga sig hur relevant det va. Enligt mig inte alls relevant men bekräftade ändå vad jag tänkt om howa 1500's oerhört genomtänkta lås! Att det va bra precision har väl bara att göra med att när japaner gör nått gör dom det bra. Därför är mitt råd till TS att köpa japansk optik, det finns bra sådan i 3-9x40 för runt 2000 spänn. Annars burris ff2 lr meopta meopro burrisen är väl filipin? Och meopta görs väl fortfarande i tjeckien antar jag.

Publicerat

Om det är så jävla lätt, svara TS själv.

Det hade jag redan gjort. Det var busenkelt.

-- Mats

Publicerat

Har tidigare tänkt mig en Leupold dels p.g.a garantier, men överväger nu istället ett beggat kvalitetsmärke. För mig är det dock en djungel av modeller, och ej bestämt modell/märke ännu, dock en med ca:3-9x förstoring. Om man nu efter köp upptäcker läckage eller annat problem, vad kostar en "normal genomgång/service" ?. Utvecklingen går ju framåt, finns det någon tidsgräns man bör tänka på, typ efter 60-talet?  med tanke på reservdelar/kvalitet.

Viktigast för mig är inte de där absoluta skymningsegenskaperna etc., utan mer tåligheten på siktet.

Skall man kanske överväga fast förstoring,(  6 ggr. ?) om man nu vill ha ett lättare/robustare sikte. ? Andra tips att tänka på tas gärna emot.         

Publicerat

Skutten- flera optikmärken servar under garanti tiden tuberna gratis, jag har fått en swarre, en SUB tub samt en Zeiss kikare servad på garanti, för gratis.

Detta beror nog iofs på fel, bemötande och tur, men det är inte dyrt att serva ett sikte, inte i jämförelse med att köpa nytt. /Christian

Publicerat

Jag har lämnat in en Zeiss handkikare för service. Den skickades till fabriken och efter ca 2v kom den tillbaka tillsammans med nytt linsrengöringsset. Även detta helt gratis.

Publicerat

Jag vet ca 20 år gamla Leupoldar som har lämnats in till Småländska vapens optikverkstad (numera Gyttorp) för totalrenovering.

Tillbaka kom väldigt fina sikten.  Ett av dom var min gamla härjade XIII 6,5-20X40.

Kostnad 0 kronor

Frakten till verkstaden får man dock pröjsa.

Publicerat

Kan förstå att det funkar bra under garantitiden, framförallt då Leupold som har 30 års garanti, vet ej hur lång garanti Zeiss etc. har, men utgick från att jag ev. köper ett sikte där garantin gått ut. Cristian vet ej om jag missförstår, men även om det är billigare än att köpa nytt, om siktet kostade 15-20 kk,  är då 8000:- billigt för att serva?

Publicerat

Bara nyfiken, vad har kostat 8000 o serva.

Publicerat

Var bara ett exempel, på frågan till Christian N,  som skrev att det var billigare än att köpa nytt.

Publicerat

Skutt- jo du missförstår och antar samt förutsätter, men bortsett från det så är det så klart en tänkvärd fråga, om rep kostnaden överstiger halva värdet är det värt att reparera då?

I min värld så är svaret ja, därtill hör att jag som de flesta andra äldre män, i varje fall yngre medelålders har minst dubbla försäkringar på mina prylar med vad det innebär.

Garantirep eller försäkringsrep med max kostnad självrisk eller gratis. /Christian

Publicerat

Zeiss har jävlats med mig två gånger i rad: de hävdade först att en kikare som spred flera decimetrar var "felfritt" och på den slutligen frambråkade utbyteskikaren som blev likadan efter två serier hävdade de att linsbyten för två papp behövdes  -på ett sikte som suttit på bössan i 20 minuter och där inget annat än luft varit i kontakt med glaset... Det slutade med att handlaren köpte tillbaka det, om han fick ta smällen vet jag ej, men jag vet att jag hellre köper annat än Zeiss.

I övrigt har jag bara goda erfarenheter av garantiarbeten på europeiska kikare. Även renoveringsarbeten på äldre kikare har gjorts med mycket bra resultat och till överkomlig kostnad (Swarovski och Helia). Intressant är att jag, och andra, HAR erfarenheter av garantijobb på européer - felfria är de sannerligen icke.

-- Mats

Publicerat

Kan förstå att det funkar bra under garantitiden, framförallt då Leupold som har 30 års garanti, vet ej hur lång garanti Zeiss etc. har, men utgick från att jag ev. köper ett sikte där garantin gått ut. Cristian vet ej om jag missförstår, men även om det är billigare än att köpa nytt, om siktet kostade 15-20 kk,  är då 8000:- billigt för att serva?

Desto dyare sikte nytt, desto billigare att serva..... Låter kanske underligt men bra oprtik är en barnlek att skruva isär, billigt junk däremot går inte alltid att skruva isär - man frår skruva sönder dem om man vill dela dem fläckvis - för de limmas ihop.

De flesta tyska jag servat har jag budgeterat för 2000kr i kostnad, det har aldrig blivit över 800 per kikare hos Ted inkl frakt...... En rensing, lite nya packningar och lite gas - och en optisk justering. Klart!

/T

Publicerat

Tack pmt...äntligen ett klart och koncist svar på min fråga. Låter som en helt ok siffra även om man tar din budget som utgångspunkt.

Publicerat

Nu när tråden verkar ha tagit en lite ny vinkling vågar jag mig på att kasta in en fråga:

Vart skickar du för att få en tysk servad?

Jag har köpt mig en handkikare med några fläckar på ena linsen och ett laserfilter som jag gärna skulle vilja bli av med..

Publicerat

Herr H ovan har skickat sina till Teds optikservice, Sundsvall, inte så långt från dig då kan antas. Utöver det så har du den progressiva Uro Järvinen, som har verksamhet i Uppsala trakten, om jag antar rätt så har du en gammal Zeiss tub, som du förmodligen kan skicka till Zeiss.

Sen vet jag, även om jag inte fann den länken/platsen omgående att det finns en tysk sida som säljer utrangerade kikare från militären där de även erbjuder service i form av rengörning och borttagande av filter. /Christian

Publicerat

.....................

I övrigt har jag bara goda erfarenheter av garantiarbeten på europeiska kikare. Även renoveringsarbeten på äldre kikare har gjorts med mycket bra resultat och till överkomlig kostnad (Swarovski och Helia). Intressant är att jag, och andra, HAR erfarenheter av garantijobb på européer - felfria är de sannerligen icke.

-- Mats

Mats bäste bror, vet ju lika väl som lilla jag att INGEN kikare oavsett hur dyr eller hur hög kvalitet den har lever för evigt, eller ens kan leva för evigt. Förr eller senare behöver alla kikare lite kärlek och nya packningar.......

/T

Publicerat

.....

Sen vet jag, även om jag inte fann den länken/platsen omgående att det finns en tysk sida som säljer utrangerade kikare från militären där de även erbjuder service i form av rengörning och borttagande av filter. /Christian

Vet inte om denna är vad du syftar på, men jag skickade min Hendoldt Fero D-16 till MosMilTec i Tyskland för avlägsnande av streckplatta plus laserfilter. Kostade 60€ plus frakten dit. Överkomligt för att slippa den vedervärdiga gröntonen...

(Bad honom skicka med filtret och plattan tillbaka bara för skojs skull).

Ted har jag anlitat ett antal gånger medans han höll till i Söderhamn, nästgårds för mig. Billigt och helt ok.

/Peter