Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten -06 med drivande hund

Featured Replies

Publicerat

Ja i morgon startar ju jaktsässongen på riktigt när man får släppa taxarna på rådjur. Ska bli spännande att se hur mycket rådjur vi har på markerna, tyvärr verkar det inte speciellt bra. Särskilt tråkigt nu när det börjar finnas hur mycket mat som helst för dom att äta efter Gudruns härjningar. Men vi får se kommer nog en rapport under morgondagen.

Förmodar att det är fler som ska ut i morgon och släppa. .

• Svar 130
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Imorgon släpper vi en beagle på en ny mark som det visst ska finnas "mycket" rådjur på... Med "mycket" menar jag tyvärr i norrbottniska mått.

Publicerat

själv vart jag bjuden på jakt hos grannlaget, utan hund dock, hon ska ha valpar nästa vecka :)

Studsar´n med då det går gris på markerna...

får se om man får skjuta nått för första gången med nya blasern...

mvh johan

Publicerat

Jo, förberedelserna är redan igång. RAdioapparaterna och pejlen är på laddning. Det blir wachtel och en pbgv basset-ungtik som ska släppas. Sen på em tar vi en sväng med min vorsteh neråt sjövassarna. Var precis och köpte ett 6-pack Newcastle :-* för kvällens djupa diskussioner om var vi ska släppa först ;D ;D

Publicerat

Jo, i morgon blir det släpp, trots värmen. Förmodligen blir det det vanliga, upptag, drev i ca 15 minuter innan det går utom hörhåll och sen pejling och bilåkning resten av dagen.  ;) ::)

Publicerat

Jihaa  ;D Jag blev också erbjuden jakt med min hund. Ett lag som inte har tillgång till egna hundar. Hoppas det går bra!

Publicerat

Har ingen egen hund ännu, Men imon så släpper kompisen sina taxar.-...  Äntligen  ;D ;D ;D

Publicerat

Nu sticker jag!! SKITJAKT på er (man är ju som ett litet barn på julafton)  ;)

Publicerat

--

Publicerat

nu förväntar jag mig fullt mer bilder och berättelser av er som är ute och jagar !!! :D

Publicerat
  • Författare

Tyvärr inga bilder på något rådjur. Däremot på två trötta och blöta hundar.

Hade ett riktigt bra drev med taxen buktade mycket trångt i 30 minuter vilken ljuvlig musik och spänning.

Såg även ko och kalv, kom precis när morrondimman lättade ute på ett hygge väldigt vackert och pampigt. Wachteln var efter dem ett tag men kom aldrig riktigt i närkontakt. Däremot hade han två bra upptag på rådjur som han driver ca 5 minuter.

Trots att man inte fick något, så var det härligt att komma ut och att jakten är på gång på "riktigt".

post-647-1159704978_thumb.jpg

Publicerat

Jippiii! Hunden funkade riktigt bra! Jag fick äran att skjuta en bock för egna hunden.Holmar med tätt tätt med sly.Har aldrig varit med om att rådjur trycker som harar.

¤ rådjur drev hon ner i ett gryt och rörde om (troligtvis grävling). I ett buskage knakade det som f-n och enligt passkytt var det nåt grått som gick ut från detta. Kan varit gris.

Hur som helst årets 1:a jaktag gick bra.Hur kul som helst!

MVH en glad Roggman66

Publicerat

jaha, då var man hemma från premiären!

Morgonen började med samling 07.00 vid jaktkojan...

jaktledaren gick igenom dagens regler, inga dubleer, killing i förstahand, bock i andra hand och sist get, men inte alls helst :).

Börjad morgonen med att hundförarna (2st) gick från varsit håll, en med tax och en med borderterrier...

efter en stund kom taxen drivandes efter get med dubell killing, ingen kom åt dom, terriern fick tag i nått, förmodligen en älgtjur jag sett tidigare.

såten bröts.

andra såten vart händelselös, vi gick tom! >:(

i tredjesåten fick en wachtel upp get med killing, men geten lla ner killingen och drog iväg med hunden efter sig, det var bara för passkyttarna och lyfta på hatten o släppa geten...

Vi samlades och bröt för dan, kl 13,00...

Alldeles för tidigt för min smak,måste jaga mer!! ;D jag ringde kompisen som e jaktledare i ett annat lag och frågade hur de låg till, och han sa att de skulle köra nån såt till...så det var bara att gasa, i väg 15 min senare var jag där

när jag kom dit var det fullt drev på räv, så jag ställde mig i pass, han gick i gryt så vi bröt.

så var vi framme vid dagens sista såt, jag vart placerad vid ett stort hygge, i kanten.

väl på plats ropade jag till jaktledarna att jag var i pass och hunden släpptes av föraren 200 m bakom mig, just då ser jag get med dubbell killing 120m bort i motsatt riktning och medelar jaktledaren detta, hade både hagelbössan och blasern med mig och han frågade om jag inte kunde skjuta, jo kan jag väll tyckte jag, som inte hade hunnit ladda blasern... trevade i fickorna efter patronerna, F-n! dom låg ju kvar i bilen... efter en snabb genomrotning i fickorna hittade jag till slut en patron, o jag laddade och skjöt på en killing , drog upp i skottet och visste att jag bommat, killingen traskade in såten så hördes en smäll och en passkytt 100 meter bort hade skjutit en ensam killing i, samma veva började geten och den sista killingen springa rakt emot mig, jaha, ner med den skottrena blasern upp med den vackert ådrade syntet pumpen ;D på 25 meter åkte den sista killingen ner, geten fortsatte själv och en smäll hördes från en annan passkytt och även geten var fälld,  Efter nogrann skottplats undersökning där jag skjutit på killingen hittades inget blod eller nått , var säker på att jag bommat och att passkytten skjutit killingen men försäkerhetskull spårade vi i killingens slag och kom fram till passkytten som hade skjutit den ensamma killingen, inte en rispa från min kula, även solen har sina fläckar :P :P :P

så var min jaktdag i vartfall, så nu vardet bara o vänta till på lördag , då kommer Kolja till dom  mörka o kalla Uppländska skogarna ;D ;) för att nedlägga nån uppländsk bock!

mvh johan

• 4 weeks later...
Publicerat

Tycker det skrivs för lite i den här tråden. Vet att det har jagats en hel del rådjur den här månaden, men ingen skriver.

Igår lyckades jag skjuta en norrlandbock för min drever, riktigt nöjd blir man när det lyckas, det är inte varje år ;) Stammen här i

norrlands inland har varit skaplig några år, och tål en eftertänksam avskjutning. Det brukar skjutas nåt enstaka djur varje år, jakten är inte lätt, men dom finns.

Ni som jagar rådjur, kom igen och skriv några rader om era jakter.

Publicerat

sköt en bock idag på represantations jakt som passskytt på en större gård i skåne...

Publicerat
  • Författare

Visst jagas det rådjur, båda taxarna har startat säsongen bra. Men ännu inget skjutit, sen är det rätt ont om rådjur här i södra småland. Förmodligen tog vintern många trots utfodring.

Även Wachteln går på rådjur och har lätt att taupp men det blir inte långvarigt då dessa drev går rakt ut! Han är nog lite väl snabb på rådjur, ska försöka att han går mest på gris.

Mats

Publicerat

--

Publicerat

Min beagel har valpar :D så jag har ingen hund :(

Men det har väll blivit nån sväng med andras hundar...

post-907-1162205010_thumb.jpg

Publicerat

--

Publicerat

Om man bara jagar rådjuren och inte bryr sig om stödutfordring och rävjakt (som kräver engagemang nästan året runt då man också kan kontinuerligt följa rådjurens utveckling) kan man inte förvänta sig mängder av rådjur...

Sedan kan man låta bli att skjuta getter som har killingar så har man ännu fler rådjur kvar nästa år.

Publicerat

Ligger mycket i Mr Fiberclass ord.

Men förutsättningarna skiljer enormt mycket mellan olika marker så det är kanske inte bara så enkelt.

Min egen rådjurmark som jag har förmånen att förvalta helt själv är ett mellansvenskt småbrutet odlingslandskap,dvs mycket bra förutsättningar för en stark rådjursstam och den är även väldigt lättinventerad under våren.

Jag skjuter inga getter överhuvudtaget och knappt något smaldjur heller,bara Bockar och kid.

Av bockarna skjuter jag bara spetsar och sextaggare,inga gafflar alls.

Så har jag också varje år ett flertal avskjutningsbara kapitala bockar och ser alltid många rådjur.

Hade jag haft en mellansvensk ren skogsmark utan några öppningar att tala om så hade jag nog haft en annan avskjutningspolicy och förmodligen tagit de få chanser jag fått under säsongen oavsett djur.

/Micke

Publicerat

Problemet är när du får in Lo, då spricker all strategi. Ser med fruktansvärd smärta vad dessa djävulsdjur kan ställa till med i ett fungerande ekosystem. Då dom är skyddade av lagen finns egentligen inget annat att göra än att hoppas att dom drar vidare när det blir för jobbigt att hitta nya offer. Mardrömmen är en honkatt som ynglar på området, då kan man i princip glömma rådjuren tills katten är väck.

Här i C-län hoppas v inu på en frikostigare tilldelning än ifjol, och tidigarelagd jakt så vi kan nyttja snön bättre. Ser någon sedan ett spår är det bara mobilisera och jaga på skidor tills det är över. Jag kommer få motion i vinter....

Publicerat

Vi hade en Lokatt som ynglade av sig i Sonö området som du kanske känner till MKJ för några år sedan. Det var då helt rent på rådjur i cirka två år på de 375 hektaren som jag jagade på då.

Jag och Orjant såg i våras mycket rådjur på den marken vi jagar på men nu har det varit mycket sämre så vi misstänker att kanske även denna mark går samma öde tillmötes även om vi inte har sett några mängder med rivna djur.

Annars har rådjursjakten gått trögt med drivande hund, mig vetligen har endast ett kid skjutits för drev denna säsong.

mvh

Dard

Publicerat
Ser med fruktansvärd smärta vad dessa djävulsdjur kan ställa till med i ett fungerande ekosystem.

Jag förstår vad du menar eller vad du vill mena, men som jag ser det så ingår LO i ekosystemet. Ett ekosystem med just LO och andra rovdjur är enligt mig ett fungerande ekosystem, precis som älg i skogen (trots att de förstör träd) är ett fungerande ekosystem. Precis som skarvarna är med i ett fungerande ekosystem.

Det finns bara en art som lyckats ställa oreda i ekosystemet och det är vi människor så att skylla på Lodjuret känns lite fel.  :-

Sen kan de vara att kanske Lodjuret borde hålla till mer i fjällvärlden eller liknande och då kanske den kan sövas och flyttas? Men det finns väl ingen myndighet som utför sådana uppdrag  :- Men det borde vara så att om det uppenbarade sig tex mycket Lo inom ett mindre område och de gick alldeles för hårt åt övrigt vilt att man kunde förflytta alternativt bedriva skyddsjakt på dem, det får ju inte gå så att andra djur utrotas, balans vorde det bästa. Ekologisk mångfald är väl det man ska eftersträva och där ingår enligt min syn alla djur, även rovdjuren.

Nåväl bara mina synpunkter

Publicerat

Hej hopp

Jakten med drivande går toppen, tiken funkar och vi har rätt gott om djur på markerna, på vår och angränsande!

Vi/jag håller efter räven efter bästa förmåga, grannen har skjutit 7 på deras 600ha medans jag ligger efter med 4 på 370ha MEN dom har sett lo med unge så vi får väl hoppas dom inte gillar våra marker trots god tillgång till föda och drar vidare...