Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten -06 med drivande hund

Featured Replies

Publicerat

Igår jagade vi med 2 st stötande hundar på marken och en bock fick bita i gräset. Hade även en fin tjur i pass på 15 meters håll och i nästa såt fanns det ko med dubbelkalv men då vi endast var beväpnade med hagel var det bara att lyfta på kepsen.

• Svar 130
  • Visningar 11k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Äntligen släppte det!

Denna helg var ämnad för familjen men eftersom frun hade några blomkrukor med jord ståendes som skulle slängas gjorde jag mig ett ärende till skogen, naturligtvis var studsaren med. Hade även med mig lite virke för att laga taket på ett torn efter senaste stormen.

Sagt o gjort, efter takreparationen så drar jag mig nedåt bilen och jag får då höra hur en drever river i på min mark. I med patroner i magasinet och jag lyssnar hur jakten kommer spikrakt mot mig, ser drevdjuret men vill ej skjuta då kulfånget är otillfredsställande. Jakten går över på grannmarken igen och jag följer den efter rågången. Det kommer tillbaks och buktar något så makalöst tätt inne på mitt och efter 40 min kommer rådjuret i pass och blir kvar hos mig. Helt klart bland den bästa jakt jag haft på mig under så lång tid och sådana snäva bukter.

Vems var drevern?

Publicerat
Vems var drevern?

Grannlagets duktiga tik!

Publicerat

> Hylsan

Så där ja..........ensamjakt, jakt när den är som bäst,  det börjar ta sig.

Fast vissa gånger, då man vill ha något på bordet, måste man kalla på ..Emliga Armen. Den är emlig även för rådjur.

Publicerat

Måste bara berätta om ett riktigt stort rådjur som jag sköt förra helgen. Efter urtagning vägde det 30 kg. Nu efter nästan en veckas hängning väger bara slaktkroppen hela 24 kg. Har då aldrig sett så stort rådjur, har ni?

Publicerat

Vilket monster, här ligger vikterna på ett norm rådjur mellan 14 och 17kg. Aldrig hört om ett svenskt rådjur över 22kg slaktad. I andra delar av Europa typ ryssland finns andra stammar som håller högre vikter.

Publicerat

quote author=Mr Fitipapa link=topic=4796.msg63992#msg63992 date=1165578375]

Måste bara berätta om ett riktigt stort rådjur som jag sköt förra helgen. Efter urtagning vägde det 30 kg. Nu efter nästan en veckas hängning väger bara slaktkroppen hela 24 kg. Har då aldrig sett så stort rådjur, har ni?

har du inga kort på det rådjuret, måste ju vara en stor skillnad synbart på den och andra djur?[

Publicerat

Idag släppte det rejält på marken. Vi började morgonen med att stöta igenom några backar nära samhället där alla trädgårdsrådjur håller till och get med killing kom i pass hos Johka på forumet och killingen blev snyggt kvar.

Sedan släpptes drevern men det drog iväg utom hörhåll. På eftermiddagen var det dags för en spaniel att visa framfötterna och hundföraren fick då skott på ett smaldjur. Minuten efter smällde det igen hos en passkytt men det visade sig tyvärr vara en bom.

Publicerat

liten skryt rapport från mitt håll oxå,fast jag varit hemma idag å ska jobba snart,så har jag följt räv sm och fått tag på en stövare som driver räf idag iaf..men men jaktlaget var ute idag och hade 4 hundar ute men bara 5 jägare(ett vanligt syndrom) och hade snurr direkt så en efter en släpptes hundarna på,och så sköts två bockar 5släppta tydligen och inte mindre än 3 rävar syntes var av en bommades, vi har haft väldigt gott om rådjur i markerna fast mycket stor räv stam,vi har haft flera getter med dubbel och en iaf med trippel killingar,vi får väl in lo rätt snart bara snön kommit och sen när väl snön kommer måste man göra ett ryck med rävarna..för övrigt jagar vi med bassar och en drever

Publicerat
  • Författare

Lite om helgens rådjursjakt alltid kan vi kanske lära oss något av vad som hände!

Sonen sköt på ett rådjur som en av taxarna drev. Två smällar på knappt 30 m och rådjuret tecknade inte nämnvärt utan springer förbi honom på 10 meter i full fart men han hinner inte ladda om. Han meddelar i radion vad som har hänt och jag säger till honom att koppla taxen, för jag har Wachteln liggande i bilen! Tänkte först gå med honom i lina men då rådjuret inte verkar så hårt påsjkutet beslutar jag för att släppa (rätt eller fel) ville konstatera om det verkligen var skadat. Döm om min förvåning när Wachteln ger sig i väg tyst nästan smygande precis som om han begrep att det var skadat! I vanliga fall brukar det vara fullt drev direkt. Efter några hundra meter börjar han att skälla ståndskall så jag drar i väg allt vad de gamla benen orkar med. Men det går loss ett antal gånger och sista gången hör jag hur han riktigt skriker, sen blir allt tyst. Ser på pejlen att han verkar vara rätt stilla. Går och pejla för att försöka hitta honom (skit att man inta skaffat gps ännu). Sen hör jag honom skälla i en annan såt som ligger på andra sidan en byaväg, fattar ingenting!

Sonen ger sig in på skallet för farsan är trött, men innan han hinner fram lägger hunden av och kommer tillbaka till mig men från det hållet han hade ståndskall innan! Vad fan gör vi nu, kan han fått upp ett annat djur på hemgång så rådjuret ligger kvar där han skrek i som mest! Vi börjar att leta men hittar inget, beslutar att släppa Zack den äldsta taxen som jag vet är en utmärkt spårare, där vi sist var säkra på att djuret fanns. Han börja skalla direkt och har snart ståndskall nere i den ”nya såten” där Wachteln senast hörde skalla. Strax efter hör vi ett skott och det kommer på radion att farsan tagit sig in på ståndet och skjutit döaskott. Jädra vad skönt, så sonen och jag går dit. Inne i ett mycket tätt granplantering, där sitter gubben på en dikesvall uttröttad och tror att han skjutit djuret på fel mark. Men jag kan inte utan att le förklara att han skjutit på rätt mark men sitter på dikeskanten till grannmarken, sen tar det lite tid att hitta rådjuret men det löste sig.

Vad kan man då ta åt sig av en sådan här episod, jo att skjuter man två hagelskott på så långt håll har man nog alltid träffat med något hagel, trots att djuret verkar oskadat! Hur många hade inte avfärdat detta som två bomskott!

Bra med en hårdsprungen hund till eftersök på rådjur, tyvärr är min Wachtel lite för vek ännu men det tar sig förhoppningsvis han är knappt året ännu. Syntes efteråt att var lite konfunderad över situationen!

Att man om möjligt kan ha tillgång till en rutinerad hund om den första hunden misslyckas.

Publicerat

Bra mats_bengt!! Man ska nog inte ge upp i 1:a taget. Jag anser nog också att man träffar med haglen på det avståndet. 2 smällar dessutom klart att några träffar.

MVH Roger

Publicerat
quote author=Mr Fitipapa link=topic=4796.msg63992#msg63992 date=1165578375]

har du inga kort på det rådjuret, måste ju vara en stor skillnad synbart på den och andra djur?[

Vi som är lite äldre och var med på den tiden man fick jobba ganska hårt för att skjuta ett rådjur , vi minns sådana bockar på 30 kg passad vikt
Publicerat
Vi som är lite äldre och var med på den tiden man fick jobba ganska hårt för att skjuta ett rådjur , vi minns sådana bockar på 30 kg passad vikt

Vi yngre är nog snart tillbaka där igen, vi får väl se om evolutionen gör dom störrre igen alt utrustar dom med Kevlar västar. ;D

Men ett rådjur som torkat väger 24kg islaktvikt är det inte många av i Sverige idag.

Publicerat

Nej det håller jag med om. Jag har skjutet kid i början av dec med en passad vikt på 4,5 kg när dom borde vägt 10-11 kg.En normal skånebock väger idag kring 16-20 kg passad vikt,

Publicerat

Hello!

Då var det dags för det första inlägget..

Men iallafall, sköt 2 st bockar igår för en stötande hund.

Det var en ypperligt trevlig uppelevelse.

Bild kommer ev.

Hoppas på en trevlig vistelse här på jaktsidan.se!

Publicerat

trevligt, hade de hornen kvar?vad för hund använde ni?

Publicerat

Njae, den ena hade en liten tagg som stack upp. Den andra hade fällt..

Detta var en jaktspringer som jag sköt för. Dock var det flera olika raser i drevet, så som labbe, spanielblandras osv.

Oavsett om hornen är fällda såhär års så var det mycket trevlig upplevse.

Publicerat

tror jag det, även om det är kul med horn från en fälld bock, så är det alltid en trevlig upplevelse med fällda djur.vart jagagar och bor du?

Publicerat

Javisst!

Jag bor utanför Kristianstad i Skåne. Dessa bockar sköts utanför Brösarp som ligger en bit söder ut.

Publicerat

Appråpå hornen kvar sköt jag på morgonen en skaplig bock när jag gick och kollade närvaron på svinautomaterna i nysnön nu på morgonen, ungwachteln fick faktiskt upp den efter den var död ;D men räknar den som hans första vilt.

Anmärkningsvärt att en så pass stor bock har bägge hornen kvar så nära jul. Den håller inte medalj men är nog inte så långt bort. :) Dock föll bägge av vid hemtransport, tur det finns lim.

post-1031-1166781080_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kul för den nya hunden, visst tar man alla chanser att det är deras första vilt ;) Gjorde samma sak när jag "sköt" grisen för min Wachtel ;)

Publicerat

Vackert MKJ!

Det är just sådana där man skall akta så man inte råker skjuta dem när de väl tappat hornen såhär års. Ibland stämmer dock inte den tumregeln att gamlingarna fäller först och småttingarna sist. Jag har skjutit "smaldjur" i oktober som visade sig vara en liten bock som tappat hornen!

Publicerat

Grattis Mkj. Har ni så pass mycket snö som det ser ut på bilden? Här är det barmark.

Publicerat
Grattis Mkj. Har ni så pass mycket snö som det ser ut på bilden? Här är det barmark.

Nej bilden ljuger lite, det är mellan 2 och 5 cm på marken. Jag la bocken mot en lada där det hade yrt snö mot. Men skaplig spårsnö är det, åtminstone där det är öppet. Men väldigt lokalt, Uppsala har heller inget alls.

Håller också med Fiberclass, skjutit bast bockar i dec med 15 cm långa horn.

MVH

Publicerat

Ok, ja en fin bock var det ialla fall.

Jag är ledig i mellandagarna och hade planerat att jaga i stort sett varje dag men jag lyckades med konststycket att bryta en tåjävel igårkväll och det värker något makalöst så jag vet ej hur jag ska kunna komma ut. >:( Ett alternativ är att låna kompisens 46ór som det möjligtvis går att pressa ned fot med inslagen tå i.. ;D