Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten -06 med drivande hund

Featured Replies

Publicerat

Lite off nu då krämpor borde diskuteras i andra forum.

Har själv en tumme som är helt väck sedan 2,5 månader, stel som en pinne och värker som f-n så fort den fryser. Förmodligen en spricka som inte läkt som den ska, så sök läkar hjälp och bandagera. Jakt står på spel ;)

Kika förbi om du har tid i mellandagarna.

• Svar 130
  • Visningar 11k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis till fin bock och till hundens "1:a" vilt!  ;D

Publicerat

Grattis till bocken men framförallt att du får göra en "bock" i kanten för hunden , synd på hornen det får ju en ny innebörd lie det här med att folk säger kör försiktigt!!!!!

Publicerat

Idag blidde det ett smaldjur som fick smaka min sista Rottweil 1a. Tur det inte kom fler för jag hade gyttorp-junk som nummer 2 å 3.

Var en liten tysk som stånka runt lite rådjur och smaldjuret tänkte sig inte för när hon klev upp i knät på mig...

Skitjakt på er.

//micke

Publicerat
quote author=Mr Fitipapa link=topic=4796.msg63992#msg63992 date=1165578375]

Måste bara berätta om ett riktigt stort rådjur som jag sköt förra helgen. Efter urtagning vägde det 30 kg. Nu efter nästan en veckas hängning väger bara slaktkroppen hela 24 kg. Har då aldrig sett så stort rådjur, har ni?

har du inga kort på det rådjuret, måste ju vara en stor skillnad synbart på den och andra djur?[

Visst har jag några bilder på monstret, men har dålig tillgång till uppkoppling hemma.

Och det är stor skillnad mot andra djur man skjutit, lite svårt att se på bild dock.

Publicerat

Idag var det dags för stortag då vi skulle samjagar med grannlaget. Vi hade 3 hundar till förfogande och vädret såg lovande ut.

Först ut var en drever som fick tag i ett djur omgående, tyvärr drog det på långskjuts. En spaniel fick även i samma stund upp ett djur men det tonade också bort. Johka på forumet släppte så sin Beagel Tilda och hon fick tag i get och killing. Det buktade fint och beageln jagade riktigt bra och jaktledaren kunde avsluta jakten efter ca 30 min med en snygg dubblé.

Nästa såt släpptes både beaglen och spanieln och likaså där fick beaglen upp direkt. Drevdjuret hälsade på hos flera passkyttar som tyvärr ej hade uppmärksamheten med. Spanieln tog upp bredvid mig och en killing stack fram bringan i en skjutgata och en Lapua mega sändes som hälsning i stickhålet.

Summa sumarum en riktigt bra jaktdag med 3 djur skjutna. Att vi har så pass bra med rådjur på marken är väl för att den ligger intill samhället där både mat och skydd finns antar jag.

Publicerat
.

Summa sumarum en riktigt bra jaktdag med 3 djur skjutna. Att vi har så pass bra med rådjur på marken är väl för att den ligger intill samhället där både mat och skydd finns antar jag.

+ Ditt flitiga Gluggande kan jag lova !!!  8)

Publicerat
Ditt flitiga Gluggande kan jag lova !!! 

Smickrare där! ;D

Jo visst ligger det något i det du säger. Killingarna har blivit fler sedan jag tog itu med rävarna, det märks klart. Fördelen med våran mark är som sagt att den ligger nära samhället och att mycket folk rör sig där vilket kanske bidrar till att lokatterna ej trivs så bra.

Ett sånt här snöfritt år får man räkna som ett friår vad gäller rävjakten, fördelen är att rådjuren ialla fall har mycket mat.

Publicerat

Idag var jag och kompisen bortbjudna med hans duktiga drevertik. En stor mark på 2500 hektar skulle jagas av och där rådjuren står tätt (lon har ej hittat dit än).

Första såten stöttes igenom av en spaniel och 2 rådjur gick ut där ingen passkytt stod (naturligtvis) :)

Sedan släpptes drevern och upptaget lät ej vänta på sig. Det buktar fint framför mig och djuren vänder tillbaks mot vägen men blir troligtvis stötta av en passkytt, jag hör drevet komma tillbaks och det låter som älg springer framför drevern. Ser plötsligt geten med killing flyga fram genom ett snårhygge, försöker hinna med svingen och sätter första kärven i en granruska :o, andra smällen kommer när killingen skall passera en större sten men det räcker tydligen för han gör en kullerbytta och blev på plats, ett avfångningsskott sköts ändå för jag hade ingen aning om hur de första smällarna tagit.

Ett släpp till och jakt som buktar något makalöst fint, tyvärr blev inget skjutet men hunden jagade makalöst bra och vädret var kanon så varför klaga :D

Publicerat

Jag sköt en rådjur idag,och med på bilden är hundföraren Nisse och hans basset Axel. Det speciella är att detta var hunden Axels första rådjur,alltid kul när man kan hjälpa till och göra människor glada

Grattis på er

band.gif

post-1038-1167490745_thumb.jpg

Publicerat

Grattis

Publicerat

STORt grattis ! vart sköt du det?

Publicerat
STORt grattis ! vart sköt du det?

Nygård,marken brevid dej :D

Publicerat

härligt :D grattis en en gång.. jag åker upp till tomtsätra i morgon och ska jag några dagar hoppas på samma reslutat som du lyckades med;)

Publicerat
Lite off nu då krämpor borde diskuteras i andra forum.

Har själv en tumme som är helt väck sedan 2,5 månader, stel som en pinne och värker som f-n så fort den fryser. Förmodligen en spricka som inte läkt som den ska, så sök läkar hjälp och bandagera. Jakt står på spel ;)

Kika förbi om du har tid i mellandagarna.

Jag har ett ben som värker ibland när det är kallt, men då tar jag av det och ställer det i hörnet.

Där får det stå och värka bäst f-n det vill!

mvh. Bert ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Publicerat

Grattis Telgetok!  ;D

Publicerat
Grattis Telgetok!  ;D

Tack Roggman,jag har två till nu... :D

Ehh,stövarn löper så ,i vilket fall som helst måste man ventilera sina pipor litet ;D

Publicerat

Grattis Telgetok :D

Publicerat

--

Publicerat
Sköt mitt första rådjur på annandag jul. Sköts för en lite fin drever.

http://img464.imageshack.us/my.php?image=radjurpc7.jpg

Kommer aldrig glömma den dagen :)

Det skall du inte heller göra,stort grattis på dej  yay.gif

Publicerat

precis hemkommen efter några dagars KANONjakt.. inget skjutet för min del men ack så spännande ! mkt djur i rörelse och min bössa har varit osäkrad ett flertal gånger men rådjuren drog dom längsta stråna.. riktigt kul för tysktiken som bara är 10 månader som hade riktigt fina och klockrena drev !

Publicerat
precis hemkommen efter några dagars KANONjakt.. inget skjutet för min del men ack så spännande ! mkt djur i rörelse och min bössa har varit osäkrad ett flertal gånger men rådjuren drog dom längsta stråna.. riktigt kul för tysktiken som bara är 10 månader som hade riktigt fina och klockrena drev !

Kanon :D Tyckte ändå att jag hörde några smällar i dag från ditt håll.... ;D

Publicerat

idag vet jag inte vem som skulle jagat men ::)

ja de v iaf riktigit trevligt.. hoppas verkligen inte de va min sista jakt innan augusti >:(

Publicerat

Det drar ihop sig till final med rådjursjakten, bedrövligt tur vi har vår jakt i Uppland i alla fall.

Min Wachteljunior Saurus fyller 8 månader idag och på vilket bättre sätt kan man fira än att skjuta för honom.

Hans andra rådjur totalt stöp efter ca 7-8 minuters klockren jakt i ett "vildsvinssäkrat område" (han får inte kela med dom än) Årets första rådjur också för husse, absolut inte det sista ;D

MVH

post-1031-1168711699_thumb.jpg