Publicerat November 7, 200619 yr Har faktiskt hunnit släppa drevern 3 gånger redan. (beroende på att laikan är sjuk) Tror det var ca 10 gånger på hela säsongen i fjol. :-[ Vi har skjutit 2 kid hittills, men det ska bli fler i morgon.
Publicerat November 26, 200619 yr Vi satt så sent som ifjol och sonderade över när vi skulle skjuta fler vildsvin än rådjur på våra marker. Någon trodde 5 år om föryngringen går bra för svinen och vintern är gynnsam, andra trodde aldrig. Avskjutningen av gris var ifjol drygt 1 gris per 3 rådjur på mina marker. I år är det dubbelt så mycket gris skjutet som rådjur. Naturligtvis 2 faktorer. Lo och en ohygglig föryngringstakt hos svinen. I går bestämde vi oss i alla fall för att jaga bara rådjur med Wachtel och basett. OK, det är fortfarande lätt att få upp rådjur men stammen är halverad mot ifjol. Getterna är heliga (kostar 1 flaska 18 årig singlemalt)och många drar sig därför att skjuta i flygande fläng. Resultatet av jakten blev 1 bock för min Wachtel och en rödgris (av totalt 10 siktade) men de flesta hade bara hagel. Kul var vikten på bocken jag sköt, 17,2 kg slaktad gammal returare med ett getabockshorn kvar. Vet ej om jag skjutit en så tung bock förut.
Publicerat November 26, 200619 yr Grattis till bocken MKJ. Vi släppte som vanligt drevern igår och upptaget kom inom 30 sekunder, drevdjuret buktade en runda innan det satte fart rätt ur marken, stannade sedan nere vid en å bakom samhället så jakten hade gått genom villaområden och över vägar. Drevern kopplades halvvägs ut i ån skällandes på get o killing som stod på andra sidan brinken. Funderar om det möjligen kan vara lokatterna som gör att rådjuren sträcker iväg och ej buktar kvar?? Rådjur har vi relativt gott om, mitt hårda jakttryck på räv bidrar väl lite antar jag, 40 skjutna rävar på 2 säsonger bör ju som sagt ge resultat.
Publicerat November 27, 200619 yr Grattis till bocken MKJ.Vi släppte som vanligt drevern igår och upptaget kom inom 30 sekunder, drevdjuret buktade en runda innan det satte fart rätt ur marken, stannade sedan nere vid en å bakom samhället så jakten hade gått genom villaområden och över vägar. Drevern kopplades halvvägs ut i ån skällandes på get o killing som stod på andra sidan brinken. Funderar om det möjligen kan vara lokatterna som gör att rådjuren sträcker iväg och ej buktar kvar?? Rådjur har vi relativt gott om, mitt hårda jakttryck på räv bidrar väl lite antar jag, 40 skjutna rävar på 2 säsonger bör ju som sagt ge resultat. Hehe ... får ni inte rådjuren att bukta med en drever ? Inte vi heller Jag brukar säga . "Köp en Drever , och upptäck Sverige " ;D
Publicerat November 27, 200619 yr "Köp en Drever , och upptäck Sverige Eller varför inte,"köp en tax och du har ständig jakt vare sig spåren är 2 dgr gamla eller ej" åtminstone roligt för passkyttarna att höra skall, det *höjer* ju stämningen...
Publicerat November 28, 200619 yr Kanske inte jakt men ändå! Startade tiken på jaktprov igår, I+I Rå 46 EP, klart nöjd i väldigt gristäta marker!
Publicerat November 28, 200619 yr Kanske inte jakt men ändå!Startade tiken på jaktprov igår, I+I Rå 46 EP, klart nöjd i väldigt gristäta marker! Grattis Hylsan
Publicerat November 30, 200619 yr Tackar och bockar och du Ellie...spara din tama hare så jag kan knipa några harettor hemma hos dig
Publicerat December 1, 200619 yr > Hylsan Välkommen ! Den tama haren vill jag ändå inte skjuta, den är säkert otroligt seg efter att ha blivit motionerad 3ggr/vecka under 3 år. Förresten, det är enklare än så, släpp bara hunden, det är inte så långt hit från dig, du har ju en drever.......... Förskräcklig tanke dök upp, din tik fick väl inte sina ettor på några "tamdjur".
Publicerat December 1, 200619 yr >Ellie Nej då, lugn bara lugn...jag hade aldrig varit på marken och domaren hittade lika bra som en blind knallgul katt inne på IKEA i Kungens Kurva..eller nått! Vad blir det :, tillhör din mark och hare Noppiloskisarrijärviis Dreverklubb?
Publicerat December 1, 200619 yr Om du släpper din drevver på sörsidan av Pilkalampinoppi så brukar drevet gå via Edsbyn-Alfta, vända norrut, runda Dellensjöarna, norr om Avholmsberget och sedan tillbaka via Ljusdal till Noppikoski. Vi kan träffas vid Macken i Noppikoski på söndag morgon vid 7. Du följer drevet och jag passar i Delsbo. Du kan ta med lite passare, det finns gott om platser för töcken folk. MVH
Publicerat December 2, 200619 yr var bjuden på bortamatch idag, 2 rådjur och en räv bet i gräset.....kort på mitt rådjur kommer under jaktdagboken i veckan!
Publicerat December 2, 200619 yr Författare Får väl skriva några rader om rådjursjakten. Idag hade vi rätt bra jakt fyra utmärkta drev med taxarna två drev var. Dom tog upp nästan samtidigt på två håll och båda drevern gick mot mitt håll där jag var och hade släppt Wachtel. Det ena passerade mindre än femtio meter ifrån mig men det var för tätt för att skjuta, Wachtel låg platsad vid fötterna annars hade det nog blivit fart! Efter en timme hade båda drevern dragit iväg så då slutade båda taxarna nästan samtidigt och var rätt snabbt tillbaka till bilen. Man ska beakta att det trots allt tar en viss tid för en tax att förflytta sig och är det på hemväg är inte hastigheten alltid den högsta. Lite fika och sen markbyte nu ställde vi ut lite mer organiserat och släppte en av taxarna Sigge (den svarta). Jag gick med honom i ett område med flera planteringar som är ca femton år gamla och i den andra planteringen jag gick igenom blev det upptag och ett alldeles utmärkt drev som buktade på ca 5 ha i en halvtimme innan det small hos en passkytt som lyckades skjuta en bock. Alldeles otroligt vad det kan bukta just för den här taxen och ändå är han inte speciellt tät i skallet. Men däremot har han ett mycket hörbart skall som verkligen skär igenom. I skottögonblicket låg han mindre än hundra meter efter drevdjuret. Nytt släpp i samma område med den andra taxen Zack han får upp direkt när han släpps, tyvärr blev nog drevdjuren get och kid stötta vid upptaget för det drar iväg en bit innan det börjar buktar. Sen driver han bra i över en timme tyvärr ofta precis inne på en grannmark så ingen kommer till skott. Sen bestämmer vi att prova en liten mark som ligger på ett annat ställe, skickar ut sonen och killen som äger marken med Zorro (Wachteln). Tar inte lång stund innan Zorro får upp och drevet går rakt mot mig, men tyvärr passerar det rakt över en åker på för långt håll ca 50 meter, hade bara hagel idag! Han bryter direkt när det passerar en belagd väg och är snabbt tillbaka men där finns inget mer inne. Jäkla vilket skall han är utrustad med. Sammantaget en bra dag i skogen särskilt roligt när hundarna sköter sig så bra. Undrar ändå om inte taxen är den ideala rådjurshunden ;)
Publicerat December 3, 200619 yr Dagens jakt var spännande. Vi visste ungefär vart get med två kid höll till så vi ställde ut och hundförarn släppte basseten, redan efter ca 5 minuter kommer skallen. Efter 10 minuter ser en passkytt en ensam get i passet men vågade inte skjuta. 10 sekunder senare kommer två djur i full fart mot han som han uppfattar som killingar. pga farten dom hade vart det inget skott. strax efter det sen en annan passkytt som sitter 100 meter ifrån ett stort djur komma upp på vägen, han ser att det är ett stort djur och mycket riktigt, sekunden senare studsar EN killing över vägen i full fart men ingen skott, Efter det så bröt vi första såten och tog en kaffekopp tillsammans med lite jaktsnack. Såt två: Jag och en annan kille kör sten, sax, påse om vem som ska få stå på ett stort hygge där det brukar smälla, Jag förlorade :-. Fick stå på ett lite mindre hygge brevid en liten skogsväg. Hundföraren släpper hunden och upptaget kommer 10 minuter senare precis innanför mig. Pulsen ökar men drevet vänder om och sedan buktar det fint i nästan 30 minuter. Jag hör hur det kommer åt mitt håll å jag gör mig klar. men med lite otur kommer det folk nere på vägen som rastar sina hundar och det vänder om igen, rakt upp på killen på stora hygget och där tar dagens jakt slut. Killingen mötte sitt öde! Tyvärr såg man ingenting i dag men bara jag hör hunden skälla så är jag nöjd. // "TB"
Publicerat December 3, 200619 yr Äntligen släppte det! Denna helg var ämnad för familjen men eftersom frun hade några blomkrukor med jord ståendes som skulle slängas gjorde jag mig ett ärende till skogen, naturligtvis var studsaren med. Hade även med mig lite virke för att laga taket på ett torn efter senaste stormen. Sagt o gjort, efter takreparationen så drar jag mig nedåt bilen och jag får då höra hur en drever river i på min mark. I med patroner i magasinet och jag lyssnar hur jakten kommer spikrakt mot mig, ser drevdjuret men vill ej skjuta då kulfånget är otillfredsställande. Jakten går över på grannmarken igen och jag följer den efter rågången. Det kommer tillbaks och buktar något så makalöst tätt inne på mitt och efter 40 min kommer rådjuret i pass och blir kvar hos mig. Helt klart bland den bästa jakt jag haft på mig under så lång tid och sådana snäva bukter.
Publicerat December 4, 200619 yr Igår sköt jag för första gången för drivande hund. Det var vår duktiga basset griffon Coco som drev fram två rådjur och jag sköt bocken. Lycka ;D Det blev två rådjur för henne denna helg. Tyvärr kunde inte Coco vara med på bilden, hon var upptagen med annat...
Publicerat December 7, 200619 yr Bestämde mig igår eftermiddag att åka ut en sväng idag och prova på hare med tiken eftersom man håller på med gallring av skogen. Tiken försvann som en avlöning, besökte mig med jämna mellanrum men sen va hon spårlöst bort en 20-30 minuter till dess jag får höra drevet tona in (det blåste/blåser mkt). Drevdjuren passerar en liten inäga utom räckhåll, stor fin get med två kid i släptåg men sen splittras ekipaget av skogshuggarna och tiken tar geten som jag sedan har 3 helt klockrena och tvärsäkra skottillfällen på senare under dagens knappt 2 timmar långa drev innan tiken lägger av och kommer tillbaka. Ensam vardagsjakt är f-n den bästa jakten