Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursjakten -06 med drivande hund

Featured Replies

Publicerat

Grattis MKJ!  ;D

• Svar 130
  • Visningar 11k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Bara att gratulera, alltid lika kul när det går bra och särskilt när det är en unghund.

Hade fem fina drev med min Wachtel idag, tyvärr inget skjutet. Tror det var rådjur tre gånger och älg de två andra gångerna. Men vi var ute på ren vildsvinsjakt och några svin fick han inte tag i. Gick inte i de allra hetaste såtarna, utan överlät dessa till mer rutinerade hundar.

Ps. Är det vanligt att Wachtel tar sig an nattslag, idag reste han flera gånger efter att gått iväg på vad jag tror var nattslag. Som längst höll han nog på i tio minuter innan han reste och då ett par hundra meter bort.

Publicerat

Men vad härligt :D,blir alltid lika glad då det skjuts för unghundar.....Japp,återväxten är viktig,såväl för hundar som människor :D

FET grattis :D :D :D

Publicerat

Grattis!!!

Det är alltid kul att få skjuta det första djuret för hunden, speciellt om de gör ett så bra arbete!

Publicerat

Grattis! Hade själv turen att få skjuta ett kid idag!

På bilden är det jag o min hund!

post-770-1168789879_thumb.jpg

Publicerat

grattis krille!!

fick du testa med en 12/89:a?

Publicerat
Ps. Är det vanligt att Wachtel tar sig an nattslag, idag reste han flera gånger efter att gått iväg på vad jag tror var nattslag. Som längst höll han nog på i tio minuter innan han reste och då ett par hundra meter bort.

Grattis Krille :)

M-B, tror detta är individstyrt lite grann. Min gammelhund är väldigt kräsen på spår. Ibland när man passerar spår i snö som ser "nya ut" tittar han inte åt dom. Min junior verkar mer spårnoga vilket är bra då blir han inte lika snabb heller men och andra sidan lite "rotig" och lös, hoppas detta växer bort. Gammeln skäller aldrig ett skall förens han driver.

MVH

Publicerat
  • Författare

Kan tänka mig att det som med allt annat är både nack som fördelar om dom går på nattspår.

Här nere i småland ser jag det mer som en fördel då vi inte har de täta viltstammarna som ni kanske har där uppe! Kanske ska tillägga att han väcker inte utan jag ser på honom att han har slag på gång då han blir "låg i nosen" likt en stövare. Annars när han driver kommer han med huvudet betydligt högre.

Publicerat
grattis krille!!

fick du testa med en 12/89:a?

Tack.

Det var en 12/89,66gram! rådjuret kom rakt imot mig i fullt språng, Såg den när den var 20 meter ifrån mig o då lyfte

jag bössan och fick in en smäll, då var hållet 10 meter, knall o fall som det ska vara med hagel!

Publicerat

Tack

Publicerat

Vi hade 7 kanon jaktdagar runt nyår, med många fina drev och spännande jakter. Efter att ha fällt två rådjur i mellandagarna, hade jag turen att få börja året med ett fint avslut på ett bra drev, men förvånad blev man när det är en get med horn som ligger. Har aldrig sett detta tidigare.

Inte nog med detta, dagen efter buktar drevet framför mig och en bock kommer smygande, ser att det är en sexa, väntar in läget och den faller. Båda hornen lossnade, men efter en stunds krypande på alla fyra är de bärgade. Att hornen satt kvar 2:a januari har jag heller aldrig sett tidigare. Man ska aldrig sluta förvånas  ::)

Nu är blicken inställd på harjakten ett tag, och där händer ju förvånande grejer hela tiden...

Publicerat
  • Författare

Hadde nog årets bästa rådjursdrev idag. Zigge den svarta taxen drev inom hörhåll i nästan tre timmar, första halvtimmen buktade det på mindre än fem tunnland! Har varit med förr att det buktar extremt bra när det snöar.

Enda felet var att ingen av oss tre kom åt att skjuta! Trots att det snurrade runt oss nästan hela tiden. Fotrsätter Zigge så här så får jag nog försöka starta honom på jaktprov nästa säsong, kan inte vara många taxar med det skallet. Nu börjar han ju bli rätt tät i skallet också kanske kan det lossna ytterligare något till nästa säsong :D

Publicerat
Hadde nog årets bästa rådjursdrev idag. Zigge den svarta taxen drev inom hörhåll i nästan tre timmar, första halvtimmen buktade det på mindre än fem tunnland! Har varit med förr att det buktar extremt bra när det snöar.

Enda felet var att ingen av oss tre kom åt att skjuta! Trots att det snurrade runt oss nästan hela tiden. Fotrsätter Zigge så här så får jag nog försöka starta honom på jaktprov nästa säsong, kan inte vara många taxar med det skallet. Nu börjar han ju bli rätt tät i skallet också kanske kan det lossna ytterligare något till nästa säsong :D

Antar att du mår fin-fint nu ikväll

thumbsup.gif

Publicerat
  • Författare
Antar att du mår fin-fint nu ikväll

Tror nog Zigge mår ännu bättre, tänk att köra i nästan tre timmar och sedan få komma in i värmen få mat och ligga i sängen. Kan ett hundliv vara bättre  :D

Publicerat

Zigge äger....yay.gif

Publicerat

--

Publicerat

Idag var vi ut en stund och roade oss det blev en del drev, ett rådjur ställde upp sig på 20 meter bakom en sten så bara öronen syntes...

sen fick jag total soppatorsk i rödpunkten det räddade livet på en hare som tittade ut tio meter framför fötterna på mig men men.

Annars var det exakt ett år sen första rådjuret blev skjutet för min wachtelblandning, hittills har det blivit 15 rådjur skjutna för henne vilket är  över all förväntan från min sida  :)

Mvh Jansson

Publicerat

skönt å slippa rådjurs jakten å kanske börja jaga riktiga djur som kråka å räv i lungn å ro :D

men har lyckats skjuta två bockar i år fast jag svurit att inte jaga dom,men men ibland kliar det i fingrarna..ska gå med hund på söndag sen är det över får se hur det går.. :-*

Publicerat

Nu är det ju sista RÅ helgen ..

Blir det storjakter eller blir det som vanligt ?

Här så drar vi ihop en storjakt !!

Ska bli kul!!

Mvh grundel

Publicerat

Idag släppte Johka sin Beagle på min mark och i upptaget sköt jaktledarn ett smaldjur. Vi tog några såtar till som visade sig vara tomma och när vi kom längre in på marken förstod vi varför. En eller flera katter hade vandrat igenom.

Pratade med grannlaget och dom hade tydligen haft 3 lodjur inne i veckan och då flyttar rådjuren snabbt. Thats it!!

Publicerat
Idag släppte Johka sin Beagle på min mark och i upptaget sköt jaktledarn ett smaldjur. Vi tog några såtar till som visade sig vara tomma och när vi kom längre in på marken förstod vi varför. En eller flera katter hade vandrat igenom.

Pratade med grannlaget och dom hade tydligen haft 3 lodjur inne i veckan och då flyttar rådjuren snabbt. Thats it!!

Samma prosedur var det här idag också !!

Första såten var det 3 Rå inne .. En räv blev de!.. Sen så drar vi vidare till en "holme" som nästa såt .. brukar alltid stå ett par rådjur där iaf .. Helt soprent . vi förstog också varför sen . minst 2 katter har strövat förbi där . vi hittade ryggraden av ett Rå . forsatte att spåra . gick över gärdet till nästa holme!

Vi testade nästa holme som lo spåren gick mot . inte ett rådjur där . förra gången var det 7 st i den holmen !

Dom drar fort när katterna är i närheten !

Snor mickel´s uttryck

Thats it

Publicerat
  • Författare

Sista rådjurshelgen, var inbjuden som hundförare till en jakt där det bland annat var åtta danskar med. Jädra vilka bössor danskarna var utrustade med, det var dubbelbössor mm. Tyvärr fanns det inga grisar på markerna vilket var lite av en förhoppning, hade varit roligt att få skjuta en för Wachteln. Jag gick in i såten med Wachteln lös och taxen i koppel, snart kom vi på rätt färska rådjursslag  Wachteln var iväg en stund men kom tillbaka. Kopplade upp honom och släppte taxen på slagen och efter en tio minuter var rådjuren uppe. Tyvärr gick det ur markerna och in på en grannmark. Sedan kunde vi höra taxen i nästan tre timmar, buktade bara runt runt i några täta granplanteringar som dessutom var nygallrade.

Släppte loss Wachteln på nytt och fortsatte framåt mot drevkedjan, efter ett tag får han nog synkontakt med rådjur för han skriker i något fruktansvärt, som en av danskarna kommenterade med att han trodde det var hundslagsmål! Efter fem minuters drev kom det rakt mot mig på en fälla men jag avstod från att skjuta då det hade riktning mot passkyttarna men tyvärr svängde det längs med hela kedjan. Men ett stänkdjur blev skjutet av en dansk, ett kid.

Sen åkte jag och blåste in taxen och de andra fortsatte att jaga med den en drever som körde bra i tjugo minuter innan rådjuren behagade lämna marken i en lucka mellan några passkyttar. Gick en runda till med Wachteln men utan att få upp. En trevlig jakt med rätt bra med vilt på markerna och alltid roligt när hundarna sköter sig hyggligt.

Hoppas nu bara det inte fryser under veckan för jag tänkte avsluta rådjurssäsongen med lite jakt på onsdag .

Publicerat

blir samma för mig.. hoppar skolan och drar och jagar på onsdag ja me:P sista jakten innan augusti för mig- :-[

Publicerat
  • Författare

Hemkommen från säsongens sista rådjursjakt, var ett jädra skitväder har regnat och blåst hela dagen. Men skam den som ger sig, släppte Wachteln i en liten såt på ca 50 tunnland. tog rätt snabbt upp rådjur som han drev ur såten,  snabbt tillbaka till där han tog upp och ett nytt upptag även detta drev går ur såten efter ca 10 minuters drev. Ska tilläggas det var bara två passkyttar. Sen när Zorro kommer tillbaka går vi vidare och snart kommer ett nytt upptag och strax efter smäller det vid vägen. Hör Zorro fortsätta driva, kommer upp på vägen där jag träffar skytten. Frågar varför han inte försökte koppla och han förklarar att han var så säker att rådjuret låg där för det hade stannat till i skottet. Hör Zorro driva då och då verkar som rådjuret tidvis är stilla, hör hur drevet svänger tillbaka sen blir det tyst. Sen kommer ett skott och jag ser  Zorro komma tillbaka på vägen. Då har han förmodligen sprunget fel sista biten och kommit upp på vägen . För rådjuret kom ut på en åker jämte vägen där det gick omkull, sen kunde skytten som såg rådjuret komma smyga sig fram och skjuta ett avfångningskott. VI har något rätt bra drev med taxarna, dock utan att något mer blev skjutetS så nu är det åtta månaders lång väntan till nästa rådjurssäsong :( :( :(

Verkar som Wachteln inte gärna släpper om djuret är skadat däremot verkar han inte vilja bita ihjäl om det lever, lite synd men det kanske kommer! Detta är nog den enda nackdelen med det jag har sett av Zorros första säsong plus att han kanske kunde vara lite mer spårnoga när han driver för han kan springa fel en del, särskilt när det är en del snö kan dreven bli lite knackiga.

Ser med spänning fram emot nästa säsong  vore otroligt intressant att prova honom på någon mark med riktigt gott om vilt för han verkar otroligt effektiv i sitt sätt att jobba! Finns det sen gris också så vore det ännu mer spännande.

Publicerat

Sista rycket är gjort och det gick riktigt bra, första såten var tom och  jag och hunden kommer fram samtidigt till stigen mittimellan passkyttarna där vi skulle bryta men hunden drar i vind och fortsätter 150m till och det blir fullt upptag och tre Rådjur går i en lång sväng mot passkytten till höger om mig men varsnar dock honom varvid dom vänder i en vid båge mot mig utan att jag kommer till sen vänder det tebax åt höger igen men ena killingen blir tydligen kvar till mitt vänster ser jag och får på en smäll och ser hur den tecknar och blir framtung och försvinner bakom några granar, drevet fortsätter efter dom andra två djuren in isåten vi just klarat av, sen efter c:a 6-7 min. kommer hunden i mina bakspår och kliver rakt på killingen som går upp ur legan och det blir Rumble in the Jungle för ett par sekunder men slutar snart med att Sally sitter i strupen på sin antagonist. Sen fika och flertalet klockrena drev med en del synligt vilt men inget mer skjutet denna dag. Men 14 Rådjur skjutna sen oktober för hunden så här första säsongen är klart över förväntan  ;D

Mvh Jansson