Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbundets policy- dess innehåll och tillämpning

Featured Replies

• Svar 217
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Då så med ett par dagars stillatigande från min sida så tar jag mig tid att återkomma.   Ola- ditt inlägg bär med sig och väcker ett större antal frågor än vad du kanske avsåg och även om det från d

• Christian N
    Christian N

För att återgå till bekymret för handen.   Enkel lösning,   sluta att medverka till Polisens dubiösa tillståndsprövning, meddela att ni inte kan som Förbund acceptera hur myndigheten medvetet avsl

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Suck. Ja, de värnar säkert jakten, Nille...   Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betyd

Publicerat
  • Författare

Nille inte vara bitter, du lyder ju under annat styre, eller hur?

6

Frågan som sådan är dock intressant, har tidigare reserverat mig i den och skälen för reservationen består.

Förbundet agerar illojalt, svikligt och kan inte förklara sig när det ifrågasätta. Christian

Publicerat

myycket intressant tråd, och kommer följa den med stort intresse

tackar trådskaparen och hoppas det  kommer ett djävligt bra svar på detta

Publicerat
  • Författare

Bulldog,

det är en god tanke och säkerligen i viss mån helt rätt, Ola har ju själv varit privilegierad med både livstidstillstånd på enhandvapen, dvs sådana där man inte behöver påvisa aktivitet och behov samt något fler än sex gevär för jakt, han har dock enligt uppgift sållat en del i innehavet och har numera modesta innehav av jaktvapen och inte alls av enhandsvapen,

så numera är han mer som alla andra, men med lite mer historik här inne hade du känt till att detta är en gammal fråga, som kommer upp gång efter annan, när någon jaktvårdskonsulent skall göra sig nyttig,

det har varit, Remington Roling Block och deras varande, det har varit frågan om Ruger mini-14, uppenbarligen frågan om vissa kalibrar som tydligen skall ha farlig bakgrund, nämn en klass 1 kaliber som inte används vid krig exempelvis, G22 ärendena,

där konsulenter och eller Ola står och påstår saker som inte ens är sakliga, de är rena faktafel. Vid påtalande av detta så vägrar man att backa att ändra sig att i någon mån över huvudtaget överväga en mjukare linje eller att helt enkelt acceptera att man gjort ett misstag.

Det är tröttsamt att konsekvent se detta ske, det och en metod för argumentation som tidsmässigt gick ur tiden med Crustjev och hans vänner. /Christian 

Publicerat

Bulldog,

det är en god tanke och säkerligen i viss mån helt rätt, Ola har ju själv varit privilegierad med både livstidstillstånd på enhandvapen, dvs sådana där man inte behöver påvisa aktivitet och behov samt något fler än sex gevär för jakt, han har dock enligt uppgift sållat en del i innehavet och har numera modesta innehav av jaktvapen och inte alls av enhandsvapen,

så numera är han mer som alla andra, men med lite mer historik här inne hade du känt till att detta är en gammal fråga, som kommer upp gång efter annan, när någon jaktvårdskonsulent skall göra sig nyttig,

det har varit, Remington Roling Block och deras varande, det har varit frågan om Ruger mini-14, uppenbarligen frågan om vissa kalibrar som tydligen skall ha farlig bakgrund, nämn en klass 1 kaliber som inte används vid krig exempelvis, G22 ärendena,

där konsulenter och eller Ola står och påstår saker som inte ens är sakliga, de är rena faktafel. Vid påtalande av detta så vägrar man att backa att ändra sig att i någon mån över huvudtaget överväga en mjukare linje eller att helt enkelt acceptera att man gjort ett misstag.

Det är tröttsamt att konsekvent se detta ske, det och en metod för argumentation som tidsmässigt gick ur tiden med Crustjev och hans vänner. /Christian 

Tack för infon Christian :)

Publicerat

men om alla skulle lämna  S J F så blir dom ju arbetslösa ett tag åtminståne ..

Publicerat

som jag skrev i tråden som vart låst .

sätt in pengar på barn cancer fonden i stället för att betala till S J F . det ska jag åtminståne göra .

någon fler som hakar på ?????

Publicerat

Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betydligt viktigare saker att prioritera och värna om än rätten att bruka vissa jämförelsevis ovanliga vapentyper. Att förkasta allt vi gör på grund av att vi som en liten, liten del i vårt allmänna uppdrag ska bistå myndigheterna med utlåtanden om vad som är lämpliga jaktvapen blir helt bisarrt.

Inte egentligen, det sistnämnda alltså, när ni gör fel!

Lite som att säga att "Jag följer hastighetsbegränsningen i 9 fall av 10 men inte just nu, så låt mig gå - då jag oftast gör rätt!".

Det är klart ni har större frågor att koncentrera er på än vilka "ovanliga" vapen som är OK eller ej - för det är inte er uppgift, NVV redan har stipulerat vad som är OK eller ej - koncentrera er på de stora frågorna där ni/vi faktiskt har något att tillföra jägarkåren.

JF behöver tänka till lite över vilka ni representerar, det är varken RPS eller Högne Rydheim - de betalar inga medlemsavgifter vad jag vet?

Jag är, och kommer än så länge att vara, medlem - men det är beklämmande och högst irriterande att "mitt eget" förbund motarbetar sina medlemmar på det här sättet - oaktat vad gott ni gör vid andra tillfällen så raderar det inte de fel ni gör vid andra!

Publicerat

Suck. Ja, de värnar säkert jakten, Nille...

Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betydligt viktigare saker att prioritera och värna om än rätten att bruka vissa jämförelsevis ovanliga vapentyper. Att förkasta allt vi gör på grund av att vi som en liten, liten del i vårt allmänna uppdrag ska bistå myndigheterna med utlåtanden om vad som är lämpliga jaktvapen blir helt bisarrt.

Jag håller personligen helt med om att både lagstiftningen och vår policy är luddig, svårtillämpad och märklig. Men, som sagt, det är bara att skriva en motion... För den som är medlem, vill säga. Om våra medlemmar som Christian skriver inte bryr sig ifall jaktvapen är "spektakulära" så ska rimligen deras ombud rösta enligt detta på stämman.

Nu är jag alldeles övertygad om att just MR1 är en lindansare trots att vapentypen alls inte är ovanlig, jag anser att vapentypen är "gasomladdad halvautomatiskt kulgevär". Om nu förbundet inte vill godkänna vapnet så är det i mina ögon mer smakligt att ange detta rakt ut. Konstruerad, krystad bevisföring får jag nog av i jobbet

Om nu lagstiftningen är luddig behöver inte förbundets policy vara det. Det skall väl inte behövas en motion för att jägarförbundet skall skriva en policy och slippa all kritik som garanterat följer ett luddigt agerande, Hade det varit mitt bord hade jag skrivit en policy av ren lathet.....och kanske för att slippa bli synad.......

Jag har som sagt skrivit ett mail till Benelli, vi får se vad de svarar. Nu är jag ju inte så blåögd att jag tror att det har det minsta betydelse för förbundet, det kan ju dock vara värt att presenteras här.

Dessa vapenfrågor kommer inte att bli färre till antalet framöver, det är intressanta frågor och de är absolut inte av underordnad betydelse för den som blir drabbad av godtycke.

Raggarö

Publicerat

Raggarö,

självfallet är det inte av underordnad betydelse för den som drabbas och inte heller principiellt oviktigt. Vi har diskuterat just detta ett antal gånger internt, och lär säkert göra det igen. Men jag anser fortfarande inte att det är rimligt att förkasta allt annat vi gör, för att vi bistår Tillståndsmyndigheterna som ofta inte har någon som helst koll på vad de sysslar med.

Skulle en ny Viltmyndighet bli verklighet så vet jag precis vart jag vill att detta hamnar... Men i nuläget måste jag erkänna att samtidigt som jag helst sett att vi slapp uppdraget så känner jag ingen stor lust till att tillståndsmyndigheten eller NV ska ansvara för det hela själva... i alla fall inte med nuvarande kompetenser och resurser. Tippar att hanteringen skulle dra ut ännu mer på tiden och att det skulle bli fler avslag, men det kan jag förstås inte veta säkert. 

Publicerat

Jag kan inte låta bli att kommentera längre, fast jag kanske borde. Det är så många saker i hela den här diskussionen som får mig att "gå igång".

Dagens I-lands-problem: jag får inte skjuta djur med vilket vapen jag vill, jag är kränkt!

3-åringsmentalitet: nån säger att jag inte får, då ska jag ha det.

Regler och policys: det är en bedrift att krångla och få det så subjektivt som man lyckats med. Hur vore det med: halvautomatiskt och en minimilängd sen är det OK. Vore ju ganska smidigt med regler som inte behöver tolkas. Jag tror inte djuren bryr sig om vapnet ser militäriskt ut. Om man är orolig för att vapnen ska användas i kriminella syfte kan jag säga att om jag hamnade framför ett vapen skulle jag inte lägga allt för mycket energi på att kolla huruvida vapnet är en halvautomat eller repeter eller om vapnet i fråga ser ut som ett militärvapen eller jaktvapen.

Om man nu tycker att det här är Jägareförbundets allra viktigaste fråga så är det nog bättre att engarera sig i förbundet än att hoppa av. Vi lär ju ändå alla påverkad av förbundets beslut så jobba inom förbundet för förändring istället!

Sen är det nog bra att inse att i ett förbund med såpass många medlemmar så kommer det alltid finnas frågor av särart där inte allas intresse kan tas hänsyn till. Ibland får man jobba för majoritetens bästa. Annars får nog varje medlem starta sitt eget förbund. Jag tycker tex att jakt ska ingå i allemansrätten men det kanske inte förbundet kommer jobba för och jag tänker inte gå ur förbundet för det.

Var väl lite av det som slagit mig såhär långt nu kan ni hetsa lite mot mig om jag trampat på några tår.

Publicerat
För övrigt är även detta vapen olämpligt för jakt, hoppas att förbundet avstyrker ansökan i de fall sådan sker,

Och tvärtom: Tillstyrker inköp av ytterligare gevär i samma kaliber för någon som äger ett sånt här för målskytte, om polisen skulle få för sig att tycka att man flyttar det till jaktlicens i stället för att "öka det totala vapenantalet i samhället". Kan också föras liknande resonemang för att motivera att en jaktvapengarderob inte bör bli mindre än den redan är.

Publicerat

Om man nu tycker att det här är Jägareförbundets allra viktigaste fråga så är det nog bättre att engarera sig i förbundet än att hoppa av. Vi lär ju ändå alla påverkad av förbundets beslut så jobba inom förbundet för förändring istället!

ser inte det som rimligt att försöka ändra något i jägarförbundet, hela sättet som det styrs på är extremt trögt och toppstyrt

det som skulle fungera måste det bli direktval , där medlemmarna röstar fram ledningen utan att gå några omvägar via kretsar och länsgrupper

vi är långt inne på tvåtusentalet och det kan lätt ordnas via internet, men en sådan sak hadde väl drabbat hela toppskicktet

börja med att ordna fram en vapenansvarig som inte sover ihop med rps och våga vara tuffa mot rps istället för att jamsa med

till tråden

på alla andra håll så utvecklas allt som har med teknik att göra, men det ska tydligen inte få ske med vapen, det är skamligt att mollskins trä och blåneringsmupparna i toppen inte har kontakt med dagens verklighet i jakten, tiderna ändras, se till att följa med den tid som är

Publicerat

Med bättre teknik följer bättre etik kan man tycka men kultur kanske väger tyngre...vad vet jag.

/Mike

Publicerat

Kan hålla med om att SJFs policys är luddig och borde skrivas om då jag inte ser varför utseendet på ett vapen skall vara styrande för ok eller inte. Om ett vapen skall bli licensberättigat eller inte bör vara rent tekniskt vilket bör ge mindre utrymme för lindansare. Men detta är knappast ett ämne jag brinner för så pass att jag skriver en motion om det. Men skulle gissa att det inte behövs mycket mer text än en del inlägg här så om viljan för förändring finns så är det nog ingen större sak att skriva en motion också.

För övrigt blir jag bara trött på barnsliga inlägg om att lägga pengarna på annat än SJF då det knappast lär främja jakten. Barncancerfonden är dock för något annat som är viktigt även om jaktkopplingen är svår att se så jag ser fram emot att nille visar kvitto på sin inbetalning från efter han skrev sitt inlägg den 20e augusti då han sa att han skulle göra det.

Publicerat

Maktlösheten är total :(

Publicerat

Med bättre teknik följer bättre etik kan man tycka men kultur kanske väger tyngre...vad vet jag.

/Mike

Så är det nog lite överallt...

Publicerat

Jo men vi hanterar levande varelser,etik borde väga tyngre än kultur.

/Mike

Det vore det mest logiska, men människor är inte alltid logiska. Sen skulle man också kunna dra etik begreppet ännu vidare, men då hamnat vi i en diskussion som är lite för långt från trådens innehåll.

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte låta bli att kommentera längre, fast jag kanske borde. Det är så många saker i hela den här diskussionen som får mig att "gå igång".

Dagens I-lands-problem: jag får inte skjuta djur med vilket vapen jag vill, jag är kränkt!

3-åringsmentalitet: nån säger att jag inte får, då ska jag ha det.

Regler och policys: det är en bedrift att krångla och få det så subjektivt som man lyckats med. Hur vore det med: halvautomatiskt och en minimilängd sen är det OK. Vore ju ganska smidigt med regler som inte behöver tolkas. Jag tror inte djuren bryr sig om vapnet ser militäriskt ut. Om man är orolig för att vapnen ska användas i kriminella syfte kan jag säga att om jag hamnade framför ett vapen skulle jag inte lägga allt för mycket energi på att kolla huruvida vapnet är en halvautomat eller repeter eller om vapnet i fråga ser ut som ett militärvapen eller jaktvapen.

Sen är det nog bra att inse att i ett förbund med såpass många medlemmar så kommer det alltid finnas frågor av särart där inte allas intresse kan tas hänsyn till. Ibland får man jobba för majoritetens bästa. Annars får nog varje medlem starta sitt eget förbund. Jag tycker tex att jakt ska ingå i allemansrätten men det kanske inte förbundet kommer jobba för och jag tänker inte gå ur förbundet för det.

Var väl lite av det som slagit mig såhär långt nu kan ni hetsa lite mot mig om jag trampat på några tår.

A.J- det förefaller som om du helt missat vad saken handlar om, det handlar om en handfull personers tyckande om vilka vapen som är tillåtliga för jakt, detta tyckande ändras efterhand som politiken, läs RPS anser att saker skall ändras,

efter Utöya, var det Ruger mini--14, där man till och med yttrade sig för att återkalla befintliga tillstånd, "den sortens vapen har inget på jakt att göra" eller liknade var formuleringen. Vilket i sammanhanget är ett otroligt konstig yttrande,

vilket vapen, halvautomater? Av märket Ruger? I kaliber 223 Remington, alternativt just den modellen som använts vid en massaker, alternativt alla sådana som använts vid brott?

Det är så otroligt oprecisa och svepande formuleringar att det till och med är svårt att bemöta dem juridiskt då man egentligen inte vet vad de anger.

Numera sedan något år tillbaka vägrar man tillstånd för 338 LM, oklart anledning men förmodligen något konstigt påstående om militär kaliber och eller långhållskapacitet överstigande behovet.

Med andra ord är detta vapen inte tillåtet,

sako_85_longrange_bipod.jpg

Just det, ett icke tillåtet vapen, enkom för att det kommer i en viss kaliber!

Men jag kan få tillstånd för en 458 Win, 460 WBY, 338 Win mag, 338 NM både den nya och gamla varianten, men inte denna ovan.

Med den troliga motivering om att det är en militär kaliber, såsom 308 Win, 223 Rem, 30-06, 8x57, 7x57, 6,5x55 och så vidare, även den mest cyniska av personer inser att något sker här som inte är öppet, transparent och fristående från andra intressen.

Du har för övrigt inte funderat på varför det är så få klass 2 halvautomater i främst kaliber 223 Rem som är tillåtna i landet? Det korta svaret är för att RPS är livrädda för sådana och att de låter sitt inflytande kännas.

A.J- jag är helt säker på att du anser att det är helt i sin ordning att ditt nästa vapenköps tillåtlighet bestäms av en grupp personer som låter sig påverkas av den sista månaden eller årets politik och händelser och att det helt saknas förutsägbarhet i frågan,

för min del är jag trött på den saken.

Jag anser fortfarande att det helt saknas skäl för förbundet att inte lista sina yttranden, i anonymiserad form på hemsidan, efter policydokumentet, det är vad andra myndigheter skulle göra och detta är frågan om en verksamhet som är så nära myndighetsutövning det går att komma, min uppfattning är känd, jag anser att det är frågan om myndighetsutövning när man beaktar förbundets, finansiering, uppdrag, de kan inte vägra lämna yttrande samt den betydelse yttrandet har i det efterföljande beslutet hos polisen.

Att förbundet är så otroligt motståndskraftigt mot påverkan utifrån är kanske något man borde beundra, men jag blir för varje gång detta kommer upp och det klargörs hur man missbrukar sitt inflytande och är konform mot RPS än mer sorgsen och med en ökande insikt om att rättssäkerheten är helt åsidosatt i detta.

Så med denna en 3-årings mentalitet kan du göra det hypotetiska provet själv, skall förbundets jurist och jaktkonsulenterna vara dem som bestämmer villkoren för ditt nästa vapen, baserat på deras tyckande om den senaste tidens politik och världshändelser.

/Christian

Publicerat

Min åsikt i frågan är mer att förbundet och NVV/RPS har haft en fungerande relation. Med betoning på HAR HAFT.

MEN nu har RPS likt en Don Quijote dragit lans mot allt vapenägande, då kan man inte som förbund sitta och sova - alltså tycka det är en skitfråga som man inte "vill" syssla med - fast de tråkiga medlemmarna vill det, då måste vi ta ställning. För surdegen är ju att lite för många förväntar sig hjälp men får stjälp. Och då uppfattar man RPS=SJF vilket gör att förbundet får klä skott för saker som totalt ligger utanför vad vi kan förvänta oss att förbundet kan hjälpa oss jägare med. 

Visst ska förbundet värna jakten - inte vapenägandet i sig. Men nu när RPS så flagrant skiter i allt vad lagar och regler heter finns det liksom inte så många andra än jakt och skytteförbunden som kan stå upp.

Det är ju inte så att det inte märks att förbundet ser frågan som en skitfråga som man sköter med vänstran - det märker man ganska omgående. Det hade varit en smula klädsamt att man skrev det i klartext. Och att man inte AVSER värna vapenägandet.

Om utfall och förväntat utfall skiljer sig åt kan det bero på två saker: antingen förväntar man sig fel saker eller så får man fel saker. Som licenshanteringen sker i dag  så är det dubbelt fel: vi förväntar oss fel saker (orealistiska förväntningar på hjälp) och vi får fel saker (polisen ger defacto inte licens på sådant de borde bifalla). Tro fasen att medlemmarna blir förbannade!

Mina slutsatser blir nog förljande:

Jag är på intet vis säker på att det skulle gynna de som vill ha lite udda prylar på jakten om den delen av det "allmänna uppdraget" sas upp med motivering att RPS är helt fel ute cyklar. Det borde inte gynna de som vill ha de udda prylarna om förbundet släpper den hjälpen - men förbundet skulle absolut tjäna en jäkla massa på det..... För då finns det åtminstone någon som säger emot RPS. Om man nu inte vill det ska man kanske tona ner "stödet" och klart deklarera att man INTE aver att värna vapenägandet i sig, och att man ser vapenfrågorna som mindre viktiga frågor att engagera sig i.

Om nu - de dumma - medlemmarna vill ha denna tjänst, men förbundet vill helst inte vill syssla med den och ser den som en skitfråga. Är då inte förbundet på fel kurs relativt sina medlemmar? Finns SJF till jakten, för jägarna eller för förbundets egen skull? Någonstans måste man kanske värdera medlemsnyttan?

/T

Publicerat
  • Författare

Musköt- det är bara en person i taget som detta påverkar, men med de senaste årens utveckling inom tillståndsgivning, allt från VG-sjukan till RPS angrepp mot allt vapenägande så är det inte längre något att blunda för,

det är i förlängningen dina jaktvapen också som är under omvärdering, även om RPS just nu ägnar sig åt sportskyttarna och avväpnar dem så är jägarna nästa grupp, kom ihåg att vapenlagsutredningen och förslaget konstaterade att,

det förekommer inget missbruk av legalt ägda vapen, för jakt eller sportskytte idag, men inför den dagen då vi har fått grepp om och begränsat de illegala vapnens spridning anser vi, läs RPS genom Doris att det är motiverat att förbjuda följande vapen, därefter listade man en rad sportskyttevapen.

Med andra ord, man kan strunta i det idag när det går att göra något åt saken, även politiskt eller så gosar man ihop sig med Thorsell på RPS och hoppas på att man i framtiden blir undantagen ingrepp i vapenägandet av oklara anledningar.

/Christian 

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.