Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbundets policy- dess innehåll och tillämpning

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

http://www.metro.se/nyheter/sa-manga-har-k-pist-dar-du-bor/EVHnht!Vpx8xboFOLtnA/

Det här är vad Thorsell sysslar med, svartmålar en liten men vital och väldigt rolig form av sportskytte som om den vore något absolut livsfarligt, till saken hör att det under de senaste 10-15 åren inte har förkommit någon K-pist från enskild skytt eller förekommit att någon sådan har missbrukats av skytt.

Oaktat det skall de bort för att....... Thorsell vill det, notera att det helt saknas stöd för detta i exempelvis något så nödvändigt som ett Riksdags beslut. /Christian

• Svar 217
  • Visningar 20,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Då så med ett par dagars stillatigande från min sida så tar jag mig tid att återkomma.   Ola- ditt inlägg bär med sig och väcker ett större antal frågor än vad du kanske avsåg och även om det från d

• Christian N
    Christian N

För att återgå till bekymret för handen.   Enkel lösning,   sluta att medverka till Polisens dubiösa tillståndsprövning, meddela att ni inte kan som Förbund acceptera hur myndigheten medvetet avsl

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Suck. Ja, de värnar säkert jakten, Nille...   Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betyd

Publicerat

En fråga. Som jag har förståt det för man býta kolv på sina vapen hur man vill när man väl fått licensen. Är det så? I så fall blir det ju ännu fånigare att bedöma utsendet. 

Publicerat

När ni skriver om detta så låter det som det en jättestor fråga bland SJF:s medlemmar. Men jag personligen tror nog att majoriteten av medlemmarna rankar den här frågan väldigt långt ned på listan över de viktiga frågorna.

Jag skulle nog säga att ALLA som haft ett licensärende inne de sensaste året blir smått chockade......

De som haft samma pangar i 20 år lär knappast se detta som vare sig ett problem eller något man ska lägga energi på, men byter de vapen byter de åsikt fort som fan...... Det finns två kunder jag säljer till:

- de som vet att det är hopplöst, de tycker att det är åt helvete

- de som inte insett att det är hopplöst, de blir vanligen mycket förbannade och tycker att det är riktigt åt helvete!

Jag har till dags datum aldrig sålt ett vapen till någon som inte tycker att det här är åt helvete.

Själv förbereder jag mig genom att se till att fylla upp allt jag kan - det jag har kan man endast svårligen ta i från mig framöver. Undrar om RPS fattar att ganska många gör så i dag just eftersom man inte litar ett smack på att man framöver kommer att kunna få licenser överhuvudtaget? Jag räknar iskallt med att mitt handlartillstånd kommer att "strypas bort" genom saktfärdig handläggning, det är bara en tidsfråga.

/T

Publicerat

En fråga. Som jag har förståt det för man býta kolv på sina vapen hur man vill när man väl fått licensen. Är det så? I så fall blir det ju ännu fånigare att bedöma utsendet. 

Frågan är om det är tillåtet, frågar du RPS så är det absolut INTE tillåtet att göra det hur som helst. Frågar du förbundet är det tveksamt om de kommer att hjälpa dig om polisen vid en kontroll skulle hävda att just ditt vapen ser för militärsikt ut.

För den som undrar - nej, jag har mycket litet förtroende på RPS utvalda i dessa frågor.

/T

Publicerat

Om man nu tycker att det är väldigt viktigt att få ha en k-pist hemma så tror jag man får motivera det på något annat sätt än att det är roligt! Det finns många saker som är roliga som också är förbjudna. Köra skitfort med bilen tex.

Sen att det inte har varit något problem såhär långt betyder ju inte att det inte blir det i framtiden.

Jämför med branden i Västmanland under hela Sveriges historia har vi aldrig saknat vattenbombningsplan och nu är det en skandal att vi inte har några. Det räcker ju med ett tillbud med en gammal militär k-pist så kommer allmänheten undra varför i helvete folk har såna hemma? Då skulle jag som ansvarig också vilja tänka efter före. Sen så är det givetvis så att om man känner för att vara grovt kriminell och vifta med automatvapen så finns det andra kanaler att gå till. Men dessa är ju mycket jobbigare för polisen att komma åt.

Publicerat

Men dessa är ju mycket jobbigare för polisen att komma åt.

Det är väl hela grejen, att göra någonting som egentligen är verkningslöst men ger sken av handlingskraft.

Publicerat

Nu blandas här rena felaktigheter och spekulationer med faktiska diskussioner av sakfrågan där detta startade. Några konstateranden:

Vi jobbar hårt för att motverka inskränkningar i vapenägande och har lagt rejält med krut på att slåss i de frågorna de senaste åren. Det gäller såväl de olika vapenutredningarna, som reglerna för förvaring av krut och tändhattar. Vi arbetar även aktivt inom EU med dessa frågor. Vi har därmed exempelvis sett till/varit med och sett till att magasin inte blivit licenspliktiga och att vi får förvara mer krut och tändhattar hemma.

Att motverka inskränkningar när det gäller användande av vapen inom EU är en av de frågor som vi prioriterar särskilt för 2015.

Det är NV som beskriver hur jaktvapen får vara utformade, inte RPS.

RPS bestämmer däremot vilka vapen som man får tillstånd att inneha.

Vi diskuterar i första hand utformningen av jaktvapen med NV, men ibland även med RPS. 

Vi bistår regelmässigt Tillståndsmyndigheterna med utlåtanden när de är osäkra på om en viss modell överensstämmer med reglerna och huruvida den är lämplig för jakt. Ofta säger vi ja, men ibland nej.

Vi utgår då från NV:s regelverk, RPS FAP och våra riktlinjer.

Vi har aldrig avstyrkt ett vapen i .338 LM baserat enbart på kalibern. Däremot i de fall då de varit försedda med vikbar kolv och pistolgrepp. Den bild Christian lagt in ovan skulle vi följaktligen inte ha några invändningar mot.

Publicerat

Du får byta kolv hur du vill, men inte använda vapnet för jakt om det är av en vapentyp som enligt NV:s (inte RPS) regler inte får ha vikbar kolv (om det var vad du avsåg). På skjutbanan gör du däremot som du vill.

Publicerat

Du får byta kolv hur du vill, men inte använda vapnet för jakt om det är av en vapentyp som enligt NV:s (inte RPS) regler inte får ha vikbar kolv (om det var vad du avsåg). På skjutbanan gör du däremot som du vill.

Det där skulle jag inte vara riktigt lika glad i att torgföra offentligt som du är, de signaler jag får från polisen säger nämligen det motsatta. Har man syfte "jakt" ska vapnet vid varje tillfälle hålla för gällande regler för just "jaktvapen". Annars borde ni INTE avslå pga vikbarkolv. Köparen kan ju bygga om det INNAN jakten med, likväl som efter.

Nu ska man iofs inte ta polisens ord som lag - det vet jag bättre än de flesta - men ponera att kontroll sker vid besök på skjutbanan, risken för att det blir ett beslag - låt vara på felaktiga grudner - är nog ganska hög. Och då sitter man utan vapen i bara gud vet hur långt tid innan man rett ut den soppan.

/T

Publicerat

Det är de råd vi ger. Våra utlåtanden bygger på om vapnet är lämpligt för jakt. Vi varken vill eller är ombedda att uttala oss om något annat.

NV har valt att besluta att vikbar kolv inte är OK för jakt med halvautomat eller hagelgevär. Vi anser att det är märkligt att ha dessa regler för de vapentyperna, men inte för repeterstudsare. När vi bestämt inriktningen på vad vi på uppdrag av våra medlemmar & förtroendevalda ska bedöma  som "spektakulärt" och "potentiellt stötande för allmänheten" i våra riktlinjer har vi valt att betrakta alla vikbara kolvar på samma sätt. Allmänheten ser knappast om det är en repeterstudsare eller en halvautomat. Om de gör det kommer det knappast påverka om de blir upprörda över just kolven eller inte.

Publicerat

och där, just där har man trampat över gränsen ordentligt, vikbar kolv , att ni gör den bedömningen utöver alla andra , skamligt

Publicerat

Vilket då som sagt är resultatet av en bedömning som våra medlemmar bett om genom sina förtroendevalda, och även varit med och tagit fram samt godkänt genom sina förtroendevalda.

Publicerat

hm, problemet är att jägarförbundet i detta är något som för det allmanas talan, inte enbart medlemmarnas

att göra sina egna hittepåregler är illa, speciellt när det slår för alla jägare

Publicerat

Betyder detta att min trg 21 med krg vikkolv inte får användas till jakt? Jag trodde att det endast var till halvautomater som vikkolv var förbjudet till?

Skickat från telefon

Publicerat

Nej, respektive ja.

Publicerat

Jag tror att man gravt överskattar allmänhetens reaktioner om man tror att en vikbar kolv är en fråga att ta hänsyn till. Det kan bli en insändare i Knäckebyhultsposten kanske, som mest. Om SJF, aktivt eller genom inaktivitet, är en del i en utveckling mot förbud av vikbara kolvar är det åt fanders.

Jag har för mig att SJF någon gång i tiden var emot syntetkolvar - är det sant? 

Publicerat
  • Författare

Då skall vi se här

Nu blandas här rena felaktigheter och spekulationer med faktiska diskussioner av sakfrågan där detta startade. Några konstateranden:

Vi jobbar hårt för att motverka inskränkningar i vapenägande och har lagt rejält med krut på att slåss i de frågorna de senaste åren. Det gäller såväl de olika vapenutredningarna, som reglerna för förvaring av krut och tändhattar. Vi arbetar även aktivt inom EU med dessa frågor. Vi har därmed exempelvis sett till/varit med och sett till att magasin inte blivit licenspliktiga och att vi får förvara mer krut och tändhattar hemma.

Förbundet var förvisso med i sak angående tillståndsplikt för magasin, tillsammans med samtliga övriga remissinstanser. Någon avgörande enskild insats är svår att urskilja därvid.

Att motverka inskränkningar när det gäller användande av vapen inom EU är en av de frågor som vi prioriterar särskilt för 2015.

Strålande, som ett förslag då, se till att de facto få fram en eller ett par kommersiellt tillgängliga halvautomater klass 2 som ni kan tillstyrka tillstånd för, ie mycket vunnet. 

Det är NV som beskriver hur jaktvapen får vara utformade, inte RPS.

Formellt är det så, i verkligheten har jag svårt att tro att det sker något utan samråd och gillande såsom RPS agerar idag, jmfr med den ovan citerade artikeln i Metro har RPS uppenbarligen inte bara ett eget myndighetsansvar utan ett helt eget aktivt medial ansvar att svartmåla/demonisera vapenägande. 

RPS bestämmer däremot vilka vapen som man får tillstånd att inneha.

Jupp

Vi diskuterar i första hand utformningen av jaktvapen med NV, men ibland även med RPS. 

Vi bistår regelmässigt Tillståndsmyndigheterna med utlåtanden när de är osäkra på om en viss modell överensstämmer med reglerna och huruvida den är lämplig för jakt. Ofta säger vi ja, men ibland nej.

Vi utgår då från NV:s regelverk, RPS FAP och våra riktlinjer.

Vi har aldrig avstyrkt ett vapen i .338 LM baserat enbart på kalibern. Däremot i de fall då de varit försedda med vikbar kolv och pistolgrepp. Den bild Christian lagt in ovan skulle vi följaktligen inte ha några invändningar mot.

Intressant för FAP:ens innehåll reglerar inte frågan om kolvars utseende för repetergevär, därvid tar således förbundet en helt egen ställning, som går utöver lagstiftningen och de allmänna råden på området, dvs förbundet är de facto den instans, som begränsar ett visst vapen från jakt.  Detta med vikbara kolvar, ni ser inget bekymmer med gränsdragningen som sådan eller att det faktiskt är så att vapen blir mer jaktmässiga om de kan transporteras enklare/längre/säkrare som vikta. Det finns trots allt vikbara kolvar som ser ut precis som ordinära kolvar och sådana som ser klart militära ut.

Angående kaliber och frågan om yttrande därvid har jag sedan länge närt en tanke om att söka för en pipa i kalibern, nu känner jag mig motiverad, skall bli intressant att se om det "yttras" i frågan.

Se kursivt för kommentarer.

För det fall att förbundet i sin gärning hade likt andra myndigheter och organisationer med inflytande hade varit transparent och visat yttranden i sak hade man säkert kunnat undvika ett stort antal ansökningar, dvs minskat sin egen arbetsbelastning samt i övrigt varit tydligare i frågan,

men min uppfattning är den att man har valt bort att göra det, då man varken är skyldig att göra det eller vågar riskera fler medlemmar genom att vara tydlig om hur man agerar i denna fråga.

Frågan kvarstår dock, hur mycket av förarbetet för RPS skall Förbundet stå för? 

/Christian

Publicerat

Här i ligger en för mig stor del i problemet, det går trots att du försöker förklara dig inte att utröna vad som gäller ens enligt dig. T- ex. 

" i våra riktlinjer har vi valt att betrakta alla vikbara kolvar på samma sätt"

"Betyder detta att min trg 21 med krg vikkolv inte får användas till jakt?"

"Nej"

Förbundet betraktar alltså alla vikbara kolvar som förbjudna, men det betyder inte att det är fel att använda en viss kulbössa med vikkolv?

Publicerat

Jo,Pe,

SJF har ingen beslutanderätt i dessa frågor. Självklart får du använda ett vapen du fått på jaktlicens så länge det överensstämmer med vad som spec:as i lagstiftningen. Om vapnet hade vikbar kolv i ursprungsutförande så hade SJF troligen avstyrkt om vi fått frågan. Om det inte hade det så är det förstås inget vi kunde ta ställning till.

Det är en konsekvens av att vi har det uppdrag vi har, både från staten och från våra medlemmar. Går det att göra någonting åt det? Ja. Och det är inte så att vi sitter och tycker att detta är ett briljant upplägg...

Publicerat

Jag tror att man gravt överskattar allmänhetens reaktioner om man tror att en vikbar kolv är en fråga att ta hänsyn till. Det kan bli en insändare i Knäckebyhultsposten kanske, som mest. Om SJF, aktivt eller genom inaktivitet, är en del i en utveckling mot förbud av vikbara kolvar är det åt fanders.

Jag har för mig att SJF någon gång i tiden var emot syntetkolvar - är det sant? 

Aldrig hört om ngt sådant, men jag betvivlar inte att någon kan gräva fram ett fall där en konsulent inte gillat ett visst vapen bland annat baserat på en syntetkolv. Definitivt inte sedan hanteringen togs in nationellt. Inte minst så säger nicket på den som hanterar utlåtandena idag att det rimligen inte borde kunna vara så... men det saknas inte vilda rykten i den här frågan. Som lever ett långt liv.

Publicerat

Då skall vi se här

Se kursivt för kommentarer.

För det fall att förbundet i sin gärning hade likt andra myndigheter och organisationer med inflytande hade varit transparent och visat yttranden i sak hade man säkert kunnat undvika ett stort antal ansökningar, dvs minskat sin egen arbetsbelastning samt i övrigt varit tydligare i frågan,

men min uppfattning är den att man har valt bort att göra det, då man varken är skyldig att göra det eller vågar riskera fler medlemmar genom att vara tydlig om hur man agerar i denna fråga.

Frågan kvarstår dock, hur mycket av förarbetet för RPS skall Förbundet stå för? 

/Christian

Inga invändningar där Christian, mer än att utlåtandena måste anonymiseras. Sedan är det självfallet så att en Tillståndsmyndighet kan välja att gå emot vårt yttrande; det är definitivt inte så att vi bestämmer utfallet.

Förstår inte vart RPS kommer ifrån här? Vilket förarbete?

Publicerat

Bra sagt Christian! Observera ingen ironi. Även om jag tydligen ska tillhöra ironiska generationen...

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.