Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbundets policy- dess innehåll och tillämpning

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag startade ursprungstråden i förbundets area (sedermera låst) tänkte jag lämna mina tankar här och nu.

1) Frågan hur förbundet tänkt rörande MR1 har jag inte fått svar på. Det har duckats friskt.

2) Vill någon ha en MR1 ska denne inte bo i Stockholms Län, då finns risken att licenshandläggare/jägarförbund sätter käppar i licenshjulet. Licenslotteri med boende på samma sätt som handläggningstider.

3) I mina ögon har förbundet tappat anseende genom sitt agerande i MR1-frågan, det vore bättre att självmant släppa dessa frågor till lämplig instans.

4) Jag blir kvar i förbundet ett tag till, enskilda tjänstemäns agerande skall inte drabba förbundet i stort.

Raggarö

• Svar 217
  • Visningar 21,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Då så med ett par dagars stillatigande från min sida så tar jag mig tid att återkomma.   Ola- ditt inlägg bär med sig och väcker ett större antal frågor än vad du kanske avsåg och även om det från d

• Christian N
    Christian N

För att återgå till bekymret för handen.   Enkel lösning,   sluta att medverka till Polisens dubiösa tillståndsprövning, meddela att ni inte kan som Förbund acceptera hur myndigheten medvetet avsl

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Suck. Ja, de värnar säkert jakten, Nille...   Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betyd

Publicerat

RPS må vara roten till det onda, frågan är om förbundet skall gå RPS ärenden ? Låt förbundet pyssla med rovdjur, utfodring mm, lämna vapenfrågorna därhän, detta verkar även ha diskuterats inom förbundet.

Den som vill ha en halvautomat skall få licens på ett förutsatt att vapnet ligger inom de stipulerade reglerna.

Vi har det inte bra idag och det kommer att bli värre. Frågan är om vi skall hjälpa till att montera ner vapenägandet ?

Mig veterligt finns det ingen här som diskuterat jakt med en AR-15 plattform, diskussionen gäller en Benelli ARGO MR1 Comfortech och andra halvautomater för jakt.

Vad är "militärt liknande vapen" ?  Om du tittar på Mad Mikes bilder några inlägg ovan så är jag enig med honom att populasen är mer skrajsen för cammovapnet.

Vad är "ursprungligen framtaget för jakt" - Du kan förmodligen få vilken vapentillverkare som helst att intyga att detta vapen är framtaget för jakt, home-defence, tactical osv. Räcker det att ett av kriterierna är jakt, eller måste det vara endast jakt ? 

Raggarö

Publicerat

Jag anser absolut vi ska slå vakt om det vi har idag. För min del är det mycket välkommet med en förändring av "riktlinjer" och vapenlagstiftning så vi slipper alla dessa subjektiva bedömningar. Men det är på myndighetsnivå den förändringen skall ske. Med rådande tokerier tycker jag ändå förbundet gör ett hyfsat bra jobb. 

Publicerat

Jag vet inte om förbundet gör ett hyfsat bra jobb, jag misstänker (utan att veta) att de vapenlicensfrågor som diskuterats i denna tråd inte är någon totalsumma av vapenärenden där förbundet varit inblandade.......

Jag lever under liknande subjektiva riktlinjer dagligen i min yrkesgärning, i grunden är allt någorlunda svart eller vitt, MEN så kommer abnormiteter och avvikelser som slår undan benen på det svartvita  och resultatet blir olika nyanser av grått. Det gäller då att inblandade instanser kommer överens om tolkningsutrymmet och tillämpar någon form av praxis, det blir i mina ögon tokfel att ett läns licenshandläggare (enligt rykten, intermittent och med förbundets "hjälp") ger avslag på MR1 och andra län godkänner samma vapen.

Återigen; antalet ärenden av dessa "lindansarlicenser" kommer att öka i antal, folk köper vapen med globala influenser på ett helt annat sätt än tidigare. Via internet/tidningar kommer dessa frågor "på bordet" mer frekvent, min åsikt är att antingen släpper förbundet denna Svarte Petter eller så mobiliserar man krafter för att optimera förmågan att hantera frågorna.

Raggarö

Publicerat

SJF är som redan nämnts en demokratisk organisation så om de som vill ändra den policy som styr detta så skriv en motion och lobba för att få igenom den istället för att gnäll här. För mig är denna fråga ej viktig men jag skulle förmodligen inte rösta mot en ändring. Om man tycker det är för jobbigt att driva en motion så gissar jag att frågan inte är så viktig för er heller. Systemet med motioner och demokrati kan iofs ses som segt och omodernt men det innebär också att förbundet inte skall vända kappan efter vinden och ge efter för några få högljudda som hörs mest oavsett vilken fråga det gäller.

Publicerat

nackdelen är att man ska vara med i den....

och jag ser inte den som demokratisk...

i dagsläget så finns det inget vettigt försvar för det sättet att ha en organisation,

utan det kunde gott vara direktdemokrati med röstning på nätet för alla platser i styrelsen

samma sak med inkomna förslag

o.s.v

vi lever trotts allt på denna sidan år 2000, det skick som är nu passar bättre när inte ens telefonen var uppfunnen

Publicerat

Tråkigt att du, grym, ej ser SJF som demokratisk då det funkar likartat i de flesta föreningar. Trögt som sagt men iaf inget kappan efter vinden utan den kurs som bestämts av stämman försöker man hålla.

I mitt jaktlag så skulle jag vilja påstå att iaf hälften inte fixar internet men alla är mycket kompetenta jägare. Att mer eller mindre utesluta dessa från röstning dvs ha direktdemokrati på nätet anser inte jag vara demokrati. Skulle kanske funka i en del frågor men då mer som stöd till beslut än faktiskt direktbeslut. Men naturligtvis skall man vara medlem för att rösta.

Något jag själv saknar, kanske finns men då har jag missat det, är typ JO så man kan överklaga om beslut eller annat ej följer förbundets policys.

Personligen känns det bra att vara medlem i ett starkt förbund baserat på demokrati trots att en del ibland kanske inte får gehör för sina åsikter men då funkar en demokrati. Om nu dessa ej är medlemmar så har de ju själva valt att inte ta möjligheten att demokratiskt påverka och jag har svårt att se att SJF skall lyssna på icke medlemmar mer än man gör genom tex att svara på frågor här på forumet eller ha internetundersökningar öppna för alla vilket jag har för mig gjordes för något år sedan. Till och med jaktmotståndare kan ju delta och få svar på frågor om de bara har hövlig ton.

Publicerat

den delen med att få folk att kunna rösta kan man i så fall göra på dom normala "gubbmötena" som dom är av idag,  att någon hjälper dom att logga in och rösta

annars håller jag inte med dig, om det är någon som tar på sig ansvaret för en sådaan fråga så skall, upprepar skall, allas intressen tas till vara, så öppet och offentligt som möjligt

det är en helvetes skillnad på att tvingas in i en organisation som man inte vill ha att göra med för att man vill ändra på den

Publicerat

Det är nog inte så lätt med stora rikstäckande organisationer. Systemet med att välja representanter som sedan skall välja representanter som sedan skall driva medlemmarnas önskan är inte direkt optimalt om man vill ha närkontakt med medlemmarna. Framförallt inte med tanke på "valdeltagandet" på kretsnivå. Systemet är direkt dåligt. Men om jag skall vara ärlig så skulle jag nog tacka nej till uppdraget att reformera detta system. Små förbättringar ok. Men någon rejäl förbättting vet jag inte riktigt hur man skall få till. Jag är inte glad i nöt röstningar. Men valdeltaganfet hade nog blivit bra mycket stlrre än idag!

Publicerat

Något som faktiskt förvånar mig är att förbundet vill ha strängare regler än vad vi har i dagens lagstiftning.

Publicerat

Inte

Tror det ordet fattas

Publicerat

Raggarö - frågan om MR1 har besvarats i din ursprungstråd. Om du inte är nöjd med svaret är en annan sak. Ring mig om du inte förstår vad jag skriver så ska jag försöka förklara. 077 1830 300.

I övrigt tycker jag ni börjar fatta poängen med hur vi jobbar och varför. En sak som kan förtjäna att påpekas är att vi samarbetar intensivt med andra jägar- och skytteorganisationer i vapenlagsfrågor, tex Jägarnas Riksförbund, Svenska Pistolskytteförbundet, Svenska Skyttesportförbundet och IPSC Sverige mfl. Ingen motarbetar någon utan vi tar stöd av varandra så att respektive organisation kan verka inom sina "grenar" oavsett om det är jakt eller skytte. Detta innebär ju dock inte att vi propagerar för att vi ska få jaga med enhandsvapen eller AR15 tex, bara att de ska få bedriva sitt skytte. Vi yttrade oss således negativa i senaste utredningen till att begränsa innehav i Sverige av K-pistar och halvautomatiska kulgevär, något som i princip alla andra också gjorde. Vi hade uppvaktade regeringen gemensamt med några organisationer  i frågan för att visa en enad front och jag tror att det var detta som gjorde att vi lyckades så bra.

Publicerat

Jag begriper inte vad du menar angående Mini 14. Naturvårdsverket ändrade sina regler och förbjöd Mini 14 redan innan Utöya. Detta hade vi inget med att göra. Att vi sedan har yttrat oss negativt efter och före Utöya beror ju på hur Naturvårdsverket skrivit sina regler. NVV själva anser ju också att Mini 14 inte överensstämmer med sina egna regler så vad vi tycker i detta fallet har nog inte spelat någon roll.

Publicerat

Som sagt ändrade NVV sina regler innan Utöya, nästan ett helt år faktiskt så de händelserna har inte med varandra att göra. Att vissa polismyndigheter efter Utöya upptäckte att de beviljat licenser på mini 14 efter regeländringen för då ca ett år sedan är en helt annan sak. De återkallelseprocesserna hade vi inget att göra med. Dina påståenden är således grundlösa i den delen. Och som sagt så tycker/tyckte även NVV att Mini 14 inte uppfyller deras uppdaterade regler. Att vi har samma åsikt i våra yttranden är därmed inte så konstigt. Som vanligt skjuter man på budbäraren - rikta kritiken mot NVV som skrivit dessa regler istället. Kom med konkret och saklig kritik av våra faktiska yttranden rörande Mini 14 så ska jag bemöta dem - men allmänn klagosång stämmer jag inte in i där. Kom ihåg att analysera NVV regler först i detalj innan du kritiserar våra yttranden, för de innehåller flera kluriga delar. När det gäller rullblockarna så yttrade vi oss negativt för många år sedan men efter att en KamR sa ja till dem så yttrar vi oss i enlighet med det avgörandet. Sedärja - det var visst någon som påstod att vi inte kan ändra oss om vi har fel! Ännu en myt avlivad.

Publicerat

Mr Fiberclass,

Jag tackar så mycket för inbjudan till ett telefonsamtal, jag ber att få avböja då jag tycker att vi kan fortsätta diskussionen här på detta forum, det finns många intresserade.

Vi måste ha något att diskutera kring, jag föreslår detta yttrande som ju behandlar ett faktiskt ärende (om det är 2 år gammalt är irrelevant) det är er bedömning som är intressant:

"Polismyndigheten väljer ibland att hos Svenska Jägareförbundet begära yttrande i ärenden rörande i första hand tillstånd till innehav av jaktvapen. Att polismyndigheten i med jakt sammanhängande frågor bör kommuniceras med Svenska Jägareförbundet framgår av Rikspolisstyrelens föreskrifter och allmäna råd om vapenlagstiftningen (RPSFS 2009:13, FAP 551-3). Förbundet anför med utgångspunkt från tillgänglig information och gällande lagstiftning. 

Benelli MR1 är ett gasomladdat halvautomatiskt vapen. Grundmodellen Carbine marknadsförs som såväl ett taktiskt vapen som ett vapen avsett för "home defence". Det finns inget som talar för att vapnet är ämnat för direkt militära ändamål, men å andra sidan finns heller inget som tyder på att det konstruerats för jakt. Vapnet är till skillnad från grundmodellen (MR1 Carbine) försedd med en längre pipa men detta kan inte anses påverka konstruktionen. Vapnet levereras med magasin avsett för 5 patroner, men till detsamma kan även användas magasin avsetta för M16/AR15 med betydligt större laddningskapacitet.

Som framgår ovan bör det aktuella vapnet kunna anses vara av civil typ. Det saknas emellertid uppgifter som talar för att det ursprungligt är konstruerat och tillverkat för jakt. Det kan inte heller, vad gäller konstruktionen och utseende, anses vara avsett att efterlikna ett manuellt omladdat kulgevär för jakt. Detta yttrande har upprättats efter hörande av länsansvarig jaktvårdskonsulent, Per Z/.../, och i samråd med förbundsjurist Ola W/.../."

1) Piplängden är tydligen OK

2) Vapnet kan anses vara av civil typ

3) Vapnet levereras med magasin avsett för 5 patroner (andra magasin är irrelevant då ansökan gäller jakt)

4) Det saknas uppgifter som talar för att det ursprungligt är konstruerat och tillverkat för jakt.

5) Det kan inte heller, vad gäller konstruktionen och utseende, anses vara avsett att efterlikna ett manuellt omladdat kulgevär för jakt.

Det torde alltså vara punkt 4 och 5 som jägarförbundet skjutit in sig på.

A) Har förbundet eftersökt ett svar från Benelli om vapnet ursprungligen konstruerats och tillverkats för jakt ? 

C)På vilka grunder underkänns vapnet map konstruktion och utseende ? Vad skiljer detta vapen från ARGO E Comfortech och R1 Comfortech?

Om du svarar på ovan ställda frågor (A och C) så förstår jag fuller väl vad du skriver.

Edit: B+ parentes blev något annat i tryck, därav C

Raggarö

Publicerat

PMT - du missar poängen hela tiden. Vi har inte yttrat oss över om vi "gillar" Mini 14 eller inte. Vi har yttrat oss över om den överensstämmer med NVV regler och är "lämplig för sitt ändamål", dvs jakt i enlighet med vad vapenlagstiftningen kräver. Eftersom du medger att NVV hade rätt så hade vi också rätt i våra yttranden. Eftersom du inte preciserar dina påståenden om våra "moralpanikuttalanden" så kan jag inte bemöta dem - jag har då aldrig sett några sådana och än mindre att det hänvisats i dem i skrift i skrivelser i tillståndsärenden i domstol eftersom vi inte varit inblandade i dem. Jag kan inte se dem som annat än lösa rykten utan trovärdighet. Jag tycker det är sorgligt att folk sprider rykten utan fakta.

Publicerat

Mr Fiberclass,

Jag tackar så mycket för inbjudan till ett telefonsamtal, jag ber att få avböja då jag tycker att vi kan fortsätta diskussionen här på detta forum, det finns många intresserade.

Vi måste ha något att diskutera kring, jag föreslår detta yttrande som ju behandlar ett faktiskt ärende (om det är 2 år gammalt är irrelevant) det är er bedömning som är intressant:

"Polismyndigheten väljer ibland att hos Svenska Jägareförbundet begära yttrande i ärenden rörande i första hand tillstånd till innehav av jaktvapen. Att polismyndigheten i med jakt sammanhängande frågor bör kommuniceras med Svenska Jägareförbundet framgår av Rikspolisstyrelens föreskrifter och allmäna råd om vapenlagstiftningen (RPSFS 2009:13, FAP 551-3). Förbundet anför med utgångspunkt från tillgänglig information och gällande lagstiftning. 

Benelli MR1 är ett gasomladdat halvautomatiskt vapen. Grundmodellen Carbine marknadsförs som såväl ett taktiskt vapen som ett vapen avsett för "home defence". Det finns inget som talar för att vapnet är ämnat för direkt militära ändamål, men å andra sidan finns heller inget som tyder på att det konstruerats för jakt. Vapnet är till skillnad från grundmodellen (MR1 Carbine) försedd med en längre pipa men detta kan inte anses påverka konstruktionen. Vapnet levereras med magasin avsett för 5 patroner, men till detsamma kan även användas magasin avsetta för M16/AR15 med betydligt större laddningskapacitet.

Som framgår ovan bör det aktuella vapnet kunna anses vara av civil typ. Det saknas emellertid uppgifter som talar för att det ursprungligt är konstruerat och tillverkat för jakt. Det kan inte heller, vad gäller konstruktionen och utseende, anses vara avsett att efterlikna ett manuellt omladdat kulgevär för jakt. Detta yttrande har upprättats efter hörande av länsansvarig jaktvårdskonsulent, Per Z/.../, och i samråd med förbundsjurist Ola W/.../."

1) Piplängden är tydligen OK

2) Vapnet kan anses vara av civil typ

3) Vapnet levereras med magasin avsett för 5 patroner (andra magasin är irrelevant då ansökan gäller jakt)

4) Det saknas uppgifter som talar för att det ursprungligt är konstruerat och tillverkat för jakt.

5) Det kan inte heller, vad gäller konstruktionen och utseende, anses vara avsett att efterlikna ett manuellt omladdat kulgevär för jakt.

Det torde alltså vara punkt 4 och 5 som jägarförbundet skjutit in sig på.

A) Har förbundet eftersökt ett svar från Benelli om vapnet ursprungligen konstruerats och tillverkats för jakt ? 

C)På vilka grunder underkänns vapnet map konstruktion och utseende ? Vad skiljer detta vapen från ARGO E Comfortech och R1 Comfortech?

Om du svarar på ovan ställda frågor (A och C) så förstår jag fuller väl vad du skriver.

Edit: B+ parentes blev något annat i tryck, därav C

Raggarö

På A svarar jag att vi inte skriver brev till varje tillverkare och ber om svar. Det tar för lång tid och skulle sannolikt inte leda till ett svar. Vi kollar tillgängliga källor, tex tillverkarens hemsidor. Detta har jag redogjort för i den andra tråden.

Fråga C är besvarad i ursprungstråden så kika där - det handlar om den subjektiva avsikten men vapnet som krävs enligt NVV regler. Den vanliga Argo mm har som man kan se av bilder på vapnen helt olika kolvutformning. MR1 har en framstock som går runt hela pipan, vilket de andra inte har. Sedan har MR1 rena pistolgrepp i vissa versioner.

Kan du svara mig på vad MR1 står för? När du hittat svaret så förstår du kanske varför vi inte anser att vapnet uppfyller NVV regler och är lämpliga för jakt i vapenlagens mening.

Nu tänker jag inte upprepa mig mera. Om du inte gillar svaren så har vi förklarat hur du får gå tillväga med en motion för att ändra på oss. Eller så ringer du och pratar...

Publicerat

PMT - du missar poängen hela tiden. Vi har inte yttrat oss över om vi "gillar" Mini 14 eller inte. Vi har yttrat oss över om den överensstämmer med NVV regler och är "lämplig för sitt ändamål", dvs jakt i enlighet med vad vapenlagstiftningen kräver. Eftersom du medger att NVV hade rätt så hade vi också rätt i våra yttranden. Eftersom du inte preciserar dina påståenden om våra "moralpanikuttalanden" så kan jag inte bemöta dem - jag har då aldrig sett några sådana och än mindre att det hänvisats i dem i skrift i skrivelser i tillståndsärenden i domstol eftersom vi inte varit inblandade i dem. Jag kan inte se dem som annat än lösa rykten utan trovärdighet. Jag tycker det är sorgligt att folk sprider rykten utan fakta.

Jag noterar att du släppte rullblockarna men inte Mini14.....

Jag är en smula lat, och börjar bli lite trött nu på kvällskvisten så jag citerar Christians inlägg eftersom du tydligen inte orkade läsa det:

............

Ruger mini-14 ärenden- Som jag hoppas är känt ändrade NVV sina regler och lyfte bort Ruger mini-14 och Garanden från vapen som det skall meddelas jakt tillstånd för den 6 augusti 2010, då hade man aviserat regel ändringen i god tid, Polismyndigheterna fortsatte att meddela tillstånd för Ruger mini-14 fram till en tid efter Utöya och det som inträffade där.

Därefter kom RPS att ge sig på alla dem som fått tillstånd, efter helt korrekt ansökningar efter den 6 augusti 2010,http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=129006 en tanke då hade varit att Förbundet stått upp för de medlemmar som faktiskt inte gjort något fel, att deras rättigheter inte skulle kränkas trots att geväret idag inte är tillåtet för jakt så skall/kan en meddelad licens inte utan vidare återkallas, det ses som det gynnande förvaltningsbeslutet rättskraft och medborgare skall kunna lite på det.

Förbundet var med och yttrande sig i de många efterföljande rättsprocesserna, samma yttrande användes tom i andras mål, av ren lathet från Polisen sida. Förbundets yttrande var av ett vapentekniskt ytterst tveksamt innehåll och därtill rättspolitiskt populistiskt.

Vid denna tid skulle alla fjärma sig så långt så möjligt från allt som påminde om det som skett i Norge och att det gick ut över en del enstaka personer gjorde inget.

Som i en parentes kan anges att detta var även RPS försöksverksamhet för att se om man kan rättsligt angripa, giltiga och korrekta vapentillstånd och få dem återkallade utan ändring i lag eller att den enskilde gjort något fel,

försöket misslyckades efter att HFD i ett antal beslut klargjorde att man, Polisen inte fick göra så där, men ett stort antal person fick sina tillstånd indragna, resningar i Kammarrätter osv för att åter erhålla tillstånden avslog i det vapen rättsliga/politiska klimat som då rådde, andra tvingades med påtryckningar att ge upp sina vapen, en del fick dem tom omhändertagna av polisen trots den tvivelaktiga rättsliga grunden.

Förbundets agerande är fortfarande oklart och inte förklarat så vitt jag vet.

Förbundet har lite risigt "track record" sett till vapenfrågor - jag måste nog dessvärre säga att det liksom inte blir bättre av det här.

Natti, natti......

/T

Publicerat

Som sagt så yttrade vi oss bara på samma sätt som NVV när det gäller frågan om vapnet uppfyllde deras kriterier och inget annat i de fall detta kom upp när polisen skulle bevilja tillstånd. Vi har inte varit involverade i några återkallandeprocesser - det är något som polismyndigheterna drivit själva.

Nu är det dags att sluta sprida rykten och vara saklig.

Vårat risiga trac record rör fallblockarna där vi fick fel och därefter ändrat oss. I övrigt har vi haft "rätt" hittlls. Och det är tydligen svårt att acceptera för den som har en annan uppfattning i sakfrågan, tex vad gäller mini 14, men nu är det så.

Vi jobbar enligt vår "policy" dvs de riktlinjer styrelsen slagit fast efter ett par motioner på årsstämman. Lägg nu ner denna typ av grundlösa smutskastning och lägg in en motion istället om ni vill att vi ska jobba för att vi ska få använda Ruger Mini 14, AR 15 eller vad det nu månde vara ni vill ha att jaga med.

Tills dess kommer vi att på ett balanserat, sakligt och objektivt sätt jobba för att jägarna ska få använda de vapen de behöver för sin jakt. Vi kommer att hjälpa polismyndigheterna med yttranden när de inte vet vad de har att göra med för vapen och göra bedömningar om de följer NVV regelverk och i övrigt är lämpliga för sitt ändamål enligt vapenlagstiftningen. Genom att jobba på det sättet kommer ett antal jägare att få de vapen de vill ha och behöver - allt från .22 LR studsare till .500 NE och ett par .338 Sako TRG däremellan. Där hjälper vi jägarna att få sina licenser. Samtidigt kommer de som vill ha AR 15 och liknande vapen att få ett nej för jakt utan de får vända sig till IPSC Sverige och målskytte som vi har en god dialog med.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.