Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kennel med klövviltsjagande nobs?

Featured Replies

Publicerat

Håller inte med. Du kan ha rätt. Jag kan ha fel.

Fast jag är villig att prova min teori att en nobs passar på jakt i sörmland... har jag fel, så... vad gör det om hundra år?

Det gör nåt för alla dem som arbetar med rasens framtid, som bedriver seriös avel enligt ssf´s och skk´s riktlinjer, som ideellt ställer upp vid utställningar och jaktprov för att föra rasen framåt. För dig personligen gör det såklart inget, men att köpa en hund som blir runt 14år för att det kanske möjligen fungerar är för mig vansinne. Köp en hund som man går jaktprov med på gris med och bidra på ett positivt sätt istället för att parasitera på andras hårda arbete. Köper man en jakthundsras bör man ställa upp på rasklubbens arbete, oavsett om det är en Gotlandstövare, Drever eller Norrbottenspets.

Att jakten bedrivs i Södermanland är i sammanhanget ointressant, det viktiga är hur och vad man jagar. Rådjur och Dovvilt är av flera skäl direkt olämpliga att jaga med Norrbottenspets, framförallt jaktetiska. Att göra det sätter hela löshundsjakten i fara för oss alla.

• Svar 112
  • Visningar 27,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tycker ni missar poängen! Vad man jagar med sin hund påverkar ju inte aveln, MEN avlar man med tanke på annan jakt blir det något helt annat.   Min tro är att dem flesta som påstår sig ha allround

• Problemet kommer väl när aveln i huvudsak sker på rykten om grisjakt, och det tänkta syftet med rasen hamnar i skymundan. I ditt exempel är det ju inga problem, då den är meriterad på fågel....då bli

• Våran nobs har det skjutits ca 25-30 älgar som han ställt efter konstens alla regler. Sista oxen stog han sammanlagt med sammanlagt 3 timmar. Imellanåt la den sej ner. Norrbottenspetsen kom med Kväne

Posted Images

Publicerat

Burzum, jag säger som Stenmark, det är ingen ide att försöka förklara för den som inget förstår.

Publicerat

Du har helt rätt burzum, i sak, och jag stöder verkligen ssks avelsarbete. Däremot ser jag inte problemet med att några få kennlar föder upp nobs för grisjakt. Det gör enl. mig varken till och från för rasen, då ingen seriös hundmänniska skulle komma på tanken att använda dessa hundar till fågeljakt eller avel till fågeljakt.

Problemet enligt mig är att det sker avel på jaktligt omeriterade tikar som paras med meriterade hannar, där avkomman marknadsförs" efter meriterade föräldrar", eller..."flera hundar i stamtavlan meriterade"

Jag har själv fött upp en finnspetskull som jag sålde som allroundjagande, däremot valde jag att inte registrera dessa då jag inte såg nuttan med det, då användningsområdet låg utanför rasens tänkta syfte.

Vad det gäller småspetsarnas förtjänster vid gris samt rovviltsjakt, tar jag det gärna över ett telefonsamtal ist, då det finns så mycket att ta upp....:D

Se ist denna riktade avel för vad det är....en enskild företeelse i södra sverige.

mvh/Urban

Publicerat

Tittar man på Finland så verkar det som att deras små spetsar ses som mer "allround" än här i Sverige.

Finnspetsar vinner finska älghundsmästerskapen och nobsar används både till björn och älg.

Här i Sverige är det dock annorlunda. Avelsarbetet bör respekteras och det finns gott om andra hundraser för älg och gris. 

Att använda EN nobs till klövvilt är väl inga problem men att avla för att få en klövjagande nobs linje skulle kunna förstöra en liten och därmed känslig ras. 

Kan som exempel tydligt se vad "fel" avel gjort med en ras som Golden Retriver på 30år.

Från en ras med jakthundar/apportörer till knähundar/soffpotäter. Det går fort när hunden inte avlas för sitt syfte. 

Publicerat

Man kan köra folkrace med en Ferrari också.

Ungefär på den nivån är det att jaga gris med en skällande fågelhund. 

Publicerat

Det jag inte förstår är hur det kan vara sämre för rasen att det avlas på grisjagande föräldrar, än diverse byhundar som redan sker idag.....

De hundar som jagar gris i södra sverige är ju i min värld iaf bättre än diverse sällskaps nobsar som det avlats på i alla tider...;)

Enligt mig finns det endast en väg att gå, och det är att kräva jakliga meriter på bägge föräldrarna för att få registrera valpar......

Detta kräver stort engagemang och uppslutning , annars riskerar avelsbasen ist att bli för liten....

Streif nämde golden retriver....där finns ju idag en tydlig indelning på jaktlinjer och sällskaps/utställningslinjer. Problemet är de som försöker sig på både och!

Varför skulle inte nobs/finsk spets kunna delas in i fågel/allroundhundar.

mvh/Urban

Publicerat

Rasen är för liten för att tåla en uppdelning, detta skulle skada det långsiktiga arbetet med att minska inaveln i rasen och förekomsten av ärftliga sjukdomar. Det skulle också kunna medföra glidningar i exteriör. Exteriören hänger ihop med dess roll som skällande fågelhund. Det finns hundar som är bättre på både gris och älg som inte behöver ha de speciella egenskaper man måste skydda hos den skällande fågelhunden (frånvaro av drevskall, egenskapen att lyssna efter slående fågel, den känsliga näsan och den låga skalltröskeln). En fågelhund ska skälla av den oerhört svaga vittringen från en fågel högt uppe i ett träd, sådana krav ställs inte på varken gris- eller älghund. Förlorar man den egenskapen är det inte säkert att man någonsin kan få tillbaka den. Som sagt tidigare, det är bara två raser som fungerar som skällande fågelhundar, men åtminstone 9 älghundsraser plus en massa andra (tysk jaktterrier, wachtel, viltspårhundar osv) som lämpar sig bättre för annan jakt. Poängen är inte att man inte kan få en nobs eller finne att fungera på storvilt, poängen är att det bara är dem som fungerar på fågel och det är skyddsvärt. När nobsen är förstörd kan grisjägaren gå vidare till nästa häftiga ras, fågeljägaren lär knappast kunna gå ut med en wachtel och jaga.

Publicerat

Förstår vad du menar.

Skulle ha våta drömmar om att köra folkrace med en ferrari.

Jag hävdar fortfarande att nobs'arnas största problem, är att folk gör dom till soffhundar/gullhundar/tjocklabbar.. finns jakten finns det något att bygga på.

Men.. vi har väldigt olika syn på det hela. ( har två klm, utan att jaga fågel, har inte ens funderat på't... stöthund  för små sörmlänska såtar)

Sen lite som Urban säger, påverka ssk, mm, och meritera på rätt saker, för jag som vill ha hunden till allround, kanske inte bryr mig så mkt om hur den jagar skogsfågel. Så för min del är det juh ok med en oreggad hunn.

Publicerat
  • Författare

Nu är det ju såhär barzum att alla dom egenskaperna som du räknar upp är de egenskaperna jag söker FÖRUTOM trädskällandet. En hund med sök på runt 10 min är alldeles perfekt för skånemarker där såtarna inte är allt för stora. Att den förföljer utan skall, ja enligt mig är det nästan bättre för då vet man att det rör på sig och då får man hålla i bössan. Det viktigaste som du säger med näsan är det som gör mig fascinerad och mer intresserad av dessa raser för får man den till att jaga gris och aktivt leta gris, ja då kommer den att finna ALLA grisar och inte springa förbi några, vilket många skithundar i dagens läge gör här nere i Skåne.

Jag är inte intresserad av någon älghund med sök på kilometervis, ståndtider ut på natten och deras mindre smidighet(jämfört med nobsen).

Därför är jag intresserad av nobse!

Publicerat

Rävjägaren

Att den skäller träande vilt kommer du inte ifrån, det sitter genetiskt i hunden, det är inte en egenskap man tränar upp hos sin nobs eller finne - den finns där från början. En hund som inte får vittring av en gris eller en älg har ingen näsa, det känner ju tom vi människor lukten av.

Jag skriver det här av två orsaker, dels så värnar jag nobsen och de egenskaper den har idag, dels så vill jag såklart att du ska bli nöjd med ditt hundval. Tro på mig när jag säger att du med stor sannolikhet kommer att misslyckas med att få en nobs till en BRA gris och älghund. Jag har jagat en hel del älg med riktiga topphundar och jag vet att nobsen inte är rätt för den jakten. Jag VET också om folk som har misslyckats med att få nobsen att fungera på älg. Man lägger kanske flera år på att få tag på en valp, man ser till att bo vettigt för en spets hör inte hemma i en lägenhet, man ordnar med större bil och allt som ska till bara för att få en hund som inte funkar. Det är inte hållbart.

Se efter en liten laika-tik istället, de skäller iofs också träande vilt men i mindre utsträckning än nobsen. De har också ett större medfött intresse för klöv- och rovvilt, de blir inte rädda av en älg, som faktiskt nobsen kan bli - tro mig. Dessutom har de är förhållandevis snävt sök - men du vinner större fart i både sök och förföljande pga något högre höjd. Blir hunden bra kan du meritera laikan på både gris och älg. Jag räknar med att du vill ha så meriterad hund som möjligt för att objektivt veta att din hund har stor chans att bli en duglig jakthund. Köp då också en där du själv kan vara med i det arbetet och meritera din egen hund, då hjälper du alla med samma intresse som du har. Jakthundar är lite vardagligt och gråtrist, det är inte speciellt fräckt. De raser som finns idag har de egenskaperna de har för att det fungerar. Rasklubbarna har sitt arbete för att ett kollektiv som drar åt samma håll kan åstadkomma mycket. Jag förstår mycket väl att man måste jaga gris och att man då måste ha rätt hundar. Men rätt hund är inte en småviltshund för träande vilt. Tänk också på att en spets är en spets, man får inte vara hård mot dem. Det är inte som en TJT som man i princip kan slänga i väggen och den viftar på svansen ändå. En spets ska inte bestraffas, och då hamnar man i ett dilemma när den genetiskt jagar djur upp i träd och det inte är det man vill göra.

Om man inte tror att en ras har ett genetiskt betingat jaktsätt så bör man sätta sig ner i lugn och ro och fundera över varför drevern helst driver rådjur, varför beaglen helst driver hare och varför en jämte som släpps ut i skogen skäller älg efter att ha letat i vind eller varför en gråhund går som en gris ner i spår och med sin tjurighet hittar och ställer älgen. Jag kan i förväg avslöja att det inte är något man tränar in.

Publicerat

Tror du missar min poäng lite....

Den lilla avel som bedrivs med inriktning på allroundjakt här i söder har överhuvudtaget inget att göra med seriös fågelhundsavel.

Dessa hundar skulle överhuvudtaget inte funnits, om dom inte fötts upp med allroundsyftet..... Att en liten ras ökar marginellt i antal kan knappats vara negativt för rasen. Snarare finns det ett sparkapital, den dagen man behöver förstärka rasen med någon av de egenskaper som allroundhundarna bär på...

Varför inte rikta in dig på det som lindgren tar upp......alla soffhundar! Som det dessvärre avlas på...för dom ser ju så mysiga ut....och har så bra temprament!

Du har all min respekt för dina åsikter om fågelarbetet och aveln...problemet är att du riktar in dig på fel sak. Hotet mot små raser är överanvändande av meriterade täckhundar till för dåliga tikar!!

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Laika kommer inte på fråga. Har sett för många av dom som inte duger, så är det bara.

Klart att jag vet med mig att jag aldrig kommer ifrån att den inte skäller på någon fågel eller ekorre, helt borta är jag inte.

Jag har ju även börjat kolla på denna ras för att en av den bästa hundar jag träffat varit en finnspets, som också är en trädskällare och dennes arbetssätt varit och är grymt!

Kanske är bättre att leta efter en sådan barzum?

Publicerat

Tror faktiskt finnen är ett säkrare kort, då det generellt är mer jakt i dom......;)

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Mm, så är det nog. Vill dock ändå komma i kontakt med någon som har nobs själv som man kan snacka lite med allmänt om hur dom funkar :)

Publicerat

Urban, du har helt rätt när det gäller soffhundar och det arbetar jag med på annat håll. Precis som det finns många dåliga Laikor så finns det dåliga nobsar, och många av dem hamnar i tjock-soffan. En del bra hundar också troligen, tyvärr. Det är ett problem absolut.

Vi tänker så här istället då. Man vill ha en hund med så mycket jakt i som möjligt, det bör vara ganska självklart. Ingen kommer att sälja en nobs-valp efter meriterade föräldrar till en grisjägare. Enda sättet att faktiskt objektivt mäta en hunds jaktliga förmåga och jaktlust är ett jaktprov över flera timmar och helst flera gånger. Annars hamnar man i händerna på beg-bil-säljaren. "ja för fan, den här hunden är en riktig jaktmaskin, men med perfekta sök och stannar inte och skäller i timtal" Det kan man ju inte som hundköpare lita på, man måste kolla på jaktproven. Varför säljer man inte en sån valp till en grisjägare då? Jo men det är ju självklart, har man lagt flera år på att jobba fram en bra hund och lagt tusentals kronor på diesel och åkt på jaktprov för att meritera så säljer man inte bort det till nån som går i en 300hektar stor dunge och jagar gris.

Många laikor är dåliga, men där går det att få tag på meriterade valpar till just den jakten ni brinner för. Men man måste vara precis lika noga där som alltid annars vid val av valp. Det gäller lite att bortse från att man råkat se en hund som var jäkligt bra. Titta på rastypiska egenskaper istället för enstaka individer, för sådana individer finns inom alla raser. Att köpa en valp är lite som att köpa en lott, det man måste se till är att man får så bra odds som möjligt att det är en vinstlott. Att köpa nobs efter omeriterade föräldrar där inte parningen gått genom avelsrådet är att öka chansen för en rejäl nitlott (nobsen precis som laikorna och karelaren dras med problem med jaktlusten). Vill man köpa en finnspets så bör man se i Finland efter hundar meriterade på älgjakt. Ja, en finnspets har vunnit NM, men det finns också de som säger att det berodde på väldigt speciella förhållanden just den dagen (skare som bar finnspetsen men inte de andra hundarna). Finland bestämmer över sin egen nationalras och vill de tillåta jaktprov på älg där så gör de det. Jag tror inte någon seriös uppfödare av finnspets i sverige släpper valpar till grisjägare.

Publicerat

Mm, så är det nog. Vill dock ändå komma i kontakt med någon som har nobs själv som man kan snacka lite med allmänt om hur dom funkar :)

Kontakta prefp på forumet. Han skulle jaga med en till helgen tror jag.....annars har ju han finne...;)

mvh/Urban

Publicerat

Det är ju därför jag skriver här... jag har två. Och jag VET hur fel det kan bli när man försöker jaga älg med dem. Jag jagar med nobs dagligen, flera månader per år - jag vet någorlunda hur de fungerar faktiskt...

Publicerat

Tror du missar min poäng lite....

Den lilla avel som bedrivs med inriktning på allroundjakt här i söder har överhuvudtaget inget att göra med seriös fågelhundsavel.

Dessa hundar skulle överhuvudtaget inte funnits, om dom inte fötts upp med allroundsyftet..... Att en liten ras ökar marginellt i antal kan knappats vara negativt för rasen. Snarare finns det ett sparkapital, den dagen man behöver förstärka rasen med någon av de egenskaper som allroundhundarna bär på...

Varför inte rikta in dig på det som lindgren tar upp......alla soffhundar! Som det dessvärre avlas på...för dom ser ju så mysiga ut....och har så bra temprament!

Du har all min respekt för dina åsikter om fågelarbetet och aveln...problemet är att du riktar in dig på fel sak. Hotet mot små raser är överanvändande av meriterade täckhundar till för dåliga tikar!!

mvh/Urban

Nej det har inte med fågelhundsavel att göra, men med varje hund som används till annat ändamål än fågeljakt minskar man på den genetiska variationen som är så viktig föralla raser och speciellt för små raser med snäv avelsbas.Att det är viktigt att inte använda vare sig tikar eller hanar som är omeriterade är så självklart att vi inte ens diskuterar en sån sak.
Publicerat

Nej det har inte med fågelhundsavel att göra, men med varje hund som används till annat ändamål än fågeljakt minskar man på den genetiska variationen som är så viktig föralla raser och speciellt för små raser med snäv avelsbas.Att det är viktigt att inte använda vare sig tikar eller hanar som är omeriterade är så självklart att vi inte ens diskuterar en sån sak.

Så än engång... soffhundar är farligare för rasen, än att dom används till något annat än ursprungsyftet.

Publicerat

Citerar Burzum här:

"Att den skäller träande vilt kommer du inte ifrån, det sitter genetiskt i hunden, det är inte en egenskap man tränar upp hos sin nobs eller finne - den finns där från början"

För mina öron pratar du emot dig själv, att Nobsarna skulle förlora en sådan gen för att vissa skulle användas till annat än föggel !?

En hund med jaktlust kommer oavsett miljö/biotop hitta nåt att jaga.

.

Publicerat

Mirva och burzum!

Det ni helt verkar missa är att denna allround avel sker helt på sidan om den "vanliga" aveln.

Dessa hundar hade överhuvudtaget alldrig fötts annars, om syftet hade varit fågeljakt. Att jag från början börade använda finnen som allround beror på att det är hart när omöjligt att jaga in en fågelhund här nere, då mängden övrigt vilt vida överstiger fågeltillgången.

Att jag fortfarande håller mig med rasen, beror på att jag anser den ha ett flertal egenskaper som gör den till en ytterst lämplig grishund, egenskaper som älghundsraserna saknar till viss del.

Den dagen alla diverse bykorsningar försvinner från de traditionella kärnområdena för trädskällarna, och varenda valp kommer från meriterade föräldrar, då kan vi fortsätta diskussionen.....;)

mvh/Urban

Publicerat

Citerar Burzum här:

"Att den skäller träande vilt kommer du inte ifrån, det sitter genetiskt i hunden, det är inte en egenskap man tränar upp hos sin nobs eller finne - den finns där från början"

För mina öron pratar du emot dig själv, att Nobsarna skulle förlora en sådan gen för att vissa skulle användas till annat än föggel !?

En hund med jaktlust kommer oavsett miljö/biotop hitta nåt att jaga.

.

Nej, jag säger inte emot mig själv. Nobsen har såna egenskaper och det mäts på jaktprov och används i den jakt den är tänkt för och som är både rastypiskt och är målsättningen med specialklubbens arbete. Nobsen dras genetiskt med ett "fel" som man försöker avla bort och detta fel antecknas och ger minuspoäng på jaktprov - egenskapen kallas drevanlag. Dvs hunden skäller i upptag och löpa efter skalldjuret. Vid fågeljakt är det extremt svårt (omöjligt!) att få en sån hund att fungera, för fågeln träar inte inom vettigt avstånd. Hundens drevskällande skrämmer fågeln till nästa kommun. Men, när man bedriver avel utom specialklubbens kontroll så riskerar man i stor grad att förstärka detta anlag och det får därför ett större antal individer i en redan liten ras som besitter detta anlag. Man ska komma ihåg att många av de som jagar söderut med sina nobsar uppskattar drevanlaget och det är så att man medvetet försöker förstärka det. Det räcker med att några enstaka valpar säljs till fågeljägare sen så har anlaget fått ytterligare spridning och man blir kanske aldrig av med det. Därmed förstör man nobsen som fågelhund. Den genetiska förprogrammeringen för att skälla på träande vilt finns naturligtvis kvar, men det blir så att säga meningslöst när drevskallet förstör fågelarbetet. Norrbottenspetsen SKA precis som andra ställande hundar vara tyst så länge inte skallobjektet står stilla eller går mycket långsamt (gångstånd).

Det är inte jaktlusten vi är rädda går förlorad, det är egenskaperna som just specialiserad och fungerande skällande fågelhund. Därav min tidigare liknelse med en Ferrari kontra folkrace. Ferrari är möjligen en jävla fin bil, men jag tror faktiskt inte den är mest lämpad till folkrace även om man skulle ha råd med det. Jag kan inte nog betona att vi bara har två raser som faktiskt fungerar som just skällande fågelhundar men en väldans massa raser som fungerar på gris och älg. Det går inte att jaga fågel med en jämthund, den saknar anlaget för att stå och lyssna efter träande fågel. Samma sak gäller med Laikor även om nu de faktiskt är tillåtna att starta på fågelprov så är det så att så vitt jag vet har det hänt en enda gång att en laika gått till pris. Vi som jagar fågel har inga andra raser att välja på, och vi har ett ansvar att bevara och förstärka denna ras på det som den är tänkt att användas till.

Publicerat

Mirva och burzum!

Det ni helt verkar missa är att denna allround avel sker helt på sidan om den "vanliga" aveln.

Dessa hundar hade överhuvudtaget alldrig fötts annars, om syftet hade varit fågeljakt. Att jag från början börade använda finnen som allround beror på att det är hart när omöjligt att jaga in en fågelhund här nere, då mängden övrigt vilt vida överstiger fågeltillgången.

Att jag fortfarande håller mig med rasen, beror på att jag anser den ha ett flertal egenskaper som gör den till en ytterst lämplig grishund, egenskaper som älghundsraserna saknar till viss del.

Den dagen alla diverse bykorsningar försvinner från de traditionella kärnområdena för trädskällarna, och varenda valp kommer från meriterade föräldrar, då kan vi fortsätta diskussionen..... ;)

mvh/Urban

Du verkar missa att det bara registreras 114 valpar per år av Norrbottenspets och om det registreras 30valpar för grisjakt vilket inte är en helt orealistisk siffra så utgör denna fulavel en tredjedel av rasen årligen. Det säger sig självt att detta kan slå extremt hårt mot de speciella egenskaper som en nobs ska ha. Finnspetsen är inte lika utsatt då dels är rasen större, i flera länder. Dels så dras finska spetsen med ett dåligt rykte som elak. Detta gör att många drar sig för att skaffa en. Du har självklart rätt i att antalet soffa-hundar är för många och att det bedrivs jävligt knepig avel även norrut och att allt för få meriterar sina trädskällare. Det är dock inte skäl i sig att börja förstöra rasen på fler sätt. Bara för att vi redan har kolera så behöver vi inte önska oss pest i tillägg.

Det finns lösningar och det kan tänkas vara att man måste ha startat på jaktprov för att få ställa ut. Man måste ha fått parningen rekommenderad av avelsråd innan valparna får reggas som renrasig nobs med stamtavla och att rekomendering inte får ske utan minst tredjepris på jaktprov på båda djuren. Problemet är att dagens nobs är för liten för det. På 80talet hade det varit möjligt när det faktiskt registrerades fler nobsar än finska spetsar. Sen dess har vi också dragits med ärftliga problem som katarakt osv så vi behöver alla djur i en genomtänkt avel för att få fortsätta ha en frisk hund.

Det som händer när alla hundraser ska användas till samma sak, så kommer de att bedömas efter samma kriterier. Aveln likriktar därför hundarna. Se på laikans utveckling i Sverige där det i stort sett är en älghund kontra hur det är i Ryssland där den används mycket mer på småvilt. Samma sak gäller karelska björnhunden som i sverige är en älghund men i Finland även startas på fågelprov. Den likriktningen menar jag är av ondo och speciellt när det gäller hundar med så viktiga egenskaper för fågeljakten som nobs och finsk spets. 

Publicerat

Ok, den defekten är naturligtvis attraktiv för klövfolket. Men den måste finnas hos finnarna också då jag vet dom som driver bl.a hare jädrigt bra med skall.