Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ministerposterna offentliggjorda: Åsa Romson Miljöminister

Featured Replies

Publicerat

Åsa Romson (MP) – klimat- och miljöminister samt vice statsminister :unsure: 

Kanske inte helt oväntat men...ska man nu vänta sig massa världsfrånvända förslag eller kommer Löfven hålla MP i schack? 

• Svar 91
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såja, nu kan ni sitta där och gnida era nävar ni som röstade rött och trodde att detta inte skulle hända. Sköts en varg på skyddsjakt på gränsen till min ena mark här i skåne igår, enligt ryktet den f

• Att ha en miljöminister som kallat Liberg mfl korrupta, när de levererat budskap som inte MP gillat, är en politisk risk över jakten på en nivå vi aldrig någonsin varit med om tidigare.    Om man tr

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Eftersom det är en djäkla skillnad i att sitta i regering jämfört med att vara stödparti eller i opposition så kommer hon inte att kunna flippa ur totalt. Det är ju alltid något att trösta sig med.

Publicerat

Vi kan nu GARANTERAT glömma allt vad förvaltningsjakt heter vad gäller varg och sannolikt även lodjur, kanske rent av att björnjakten är i fara! Jag som tyckte att det var illa redan nu men framtiden ser betydligt mörkare ut än dagens elände.  :sad:

Publicerat
  • Författare

Eftersom det är en djäkla skillnad i att sitta i regering jämfört med att vara stödparti eller i opposition så kommer hon inte att kunna flippa ur totalt. Det är ju alltid något att trösta sig med.

man kan ju hoppas landsbygdsministern får lite att säga till om också, han verkar ju någorlunda vettig, antar att det kommer en analys på bloggen?  :thumbsup:

Publicerat

man kan ju hoppas landsbygdsministern får lite att säga till om också, han verkar ju någorlunda vettig, antar att det kommer en analys på bloggen?  :thumbsup:

Det gör det nog, sitter och skriver anbud och offerter just nu så först blir det bara en liten snabbpresentation

Publicerat

Han är ju norrbottning så man kan ju alltid hoppas på något sunt bondförnuft ifrån honom. :thumbsup:

Publicerat

Ny Justitieminister blir Morgan Johansson (s). Bra val för oss vapenägare, han höll en hög svansföring i samband med vapenlagsutredningen. I mitt tycke verkar han vara en av de allra bästa kandidaterna för posten alla partier tagna i beaktande.

Publicerat

Är det inte lite konstigt att man har en juridikdoktor i regeringen som inte sitter som justitieminister?

Publicerat

Är det inte lite konstigt att man har en juridikdoktor i regeringen som inte sitter som justitieminister?

Kompetens är inte alltid nödvändigt eller bra när det gäller politik :dry:

Publicerat

Åsa Romson (MP) – klimat- och miljöminister samt vice statsminister :unsure:[/size] [/size]

Kanske inte helt oväntat men...ska man nu vänta sig massa världsfrånvända förslag eller kommer Löfven hålla MP i schack? 

Nä jag tror chansen är stor att hon förbjuder all tjuvjakt, har inget förtroende alls för denna dam.

Publicerat

Nä jag tror chansen är stor att hon förbjuder all tjuvjakt, har inget förtroende alls för denna dam.

Det vore väl bra...?

Publicerat

Uppgivenheten över den upplevda "överstatligheten" är lika öronbedövande och vida spridd som alltid bland jägarkåren...

Det svenska folket har utövat sin demokratiska rättighet och sagt sitt om vilka som ska styra Sverige de kommande åren. I enlighet med detta blir en av de folkvalda politikerna utnämnda till miljöminister, i vanlig ordning. Vad är det som är så j-vla konstigt? Varför sitter de flesta av oss bara och gnäller och kastar skit på internetforum? 

Det finns hur mycket som helst att göra politiskt om man bara väljer att lyfta på benen och sträcka på ryggen istället för att sitta på arslet och införliva fördomen om "svensk feghet" (som jag vet är bullshit). Engagera er istället! 

Vad väntar vi på? Att politikerna ska logga in på forumet och läsa våra halvsakliga resonemang och ta intryck? Att vårt samlade gnäll helt plötsligt ska bli opinionsbildande? 

Dessutom, personligen tar jag hellre en kalkylerad risk och tillåter viss inskränkning på mina jaktliga rättigheter, om det innebär att vi får en miljöminister som faktiskt är intresserad av att bedriva miljöpolitik. Jag vill nämligen gärna se att våra barnbarn och på sikt även deras barnbarn också får njuta av den förmånen som vi har. Tänk efter!!! Vi lever i ett av världens absolut rikaste och mest välmående länder; vi har hektar efter hektar efter hektar att jaga på, i stort sett helt ostört. Medan annat folk går hungrande och bara kan drömma om vackra köldslagna oktobermorgnar i Sverige, snus på passet, älgmiddagar med jaktlaget, rungande skall mellan granarna efter ett lyckat upptag… 

Lite perspektiv tack

Publicerat

- Dessutom, sist men inte minst, en norrlänning blir landsbygdsminister… need I say more?

ibbe

Ja, men en landsbygdsminister UTAN departement (läggs ned till årsskiftet)....

Eller nja... Han hamnar i Näringsdepartementet - inte direkt den naturliga platsen för att hantera jaktfrågor, vilket torde bli Miljödepartementet!

Publicerat

Ja, men en landsbygdsminister UTAN departement (läggs ned till årsskiftet)....

Eller nja... Han hamnar i Näringsdepartementet - inte direkt den naturliga platsen för att hantera jaktfrågor!

So what? Huruvida det kommer ha någon praktisk betydelse eller inte återstår att se. Än så länge vet vi faktiskt ingenting om vad planen med att lägga ned departementet är. Man lägger ju ned integrationsministerposten också - men det betyder inte direkt att man inte kommer syssla med integration...

Publicerat

So what? Huruvida det kommer ha någon praktisk betydelse eller inte återstår att se. Än så länge vet vi faktiskt ingenting om vad planen med att lägga ned departementet är. Man lägger ju ned integrationsministerposten också - men det betyder inte direkt att man inte kommer syssla med integration...

Jag känner mig inte trygg i att INTE veta! Tidigare utspel har INTE varit positivt för oss jägare när det kommer till Romson!

Publicerat

Jag känner mig inte trygg i att INTE veta! Tidigare utspel har INTE varit positivt för oss jägare när det kommer till Romson!

Som sagt - utspel är verkligen ingenting att vara rädd för. De görs i 90 procent av fallen i opinionsbildande syften. Tvivlar starkt på att det finns någon politiker överhuvudtaget som hade omsatt sina utspel i praktik ens om de haft chansen. Vägen från utspel till lag, OM den ens genomförs, är lång, krokig och full av kohandel. Och som sagt, MP är långt från enväldiga, på samma sätt Romson är långt från att vara den enda kraften inom partiet. Herregud, vi lever i en demokrati. Även om det inte är en "perfekt" demokrati (om något sådant ens finns) så har medborgare per definition inflytande. Men det inflytandet utövas inte genom att skriva på forum på nätet.  

Med Romson på styrande position så vill jag påstå att man är ganska naiv om man inte tror att det kommer hända saker inom:

Jakttider.

Jaktbara arter.

Blyad ammunition.

Hundjakt.

Rovdjur.

Fällor.

m,m

Ingen ska tala om för mig att det inte kommer bli en negativ utveckling inom detta de närmaste fyra åren.

/Mike

Vad menar du med sista kommentaren? Denna tråd är spekulation, spekulation, spekulation, precis som allt siande om politisk framtid är. Någon hävdar si, en annan hävdar så. Det är så en diskussion ser ut - sen har du naturligtvis rätt till din åsikt...

Jag hävdar inte att det inte finns fog för oro. Tror dock att många, väldigt många låter rädsla ta överhanden och ser med svartvita ögon på den politiska situationen och de kommande fyra åren. Jag är däremot positiv. Vi står inför ett jaktpolitiskt skifte, vare sig vi vill eller inte. Hur den kommer se ut återstår dock att se och än så länge finns det stort utrymme för medborgerligt inflytande. Vi kan göra fan så mycket mer om vi slår fast om våra rättigheter och verkar politiskt än vi bara sitter och gnäller i stugorna och på forumen.

Publicerat

Var det någon som blev förvånad? Det var väl tämligen givet i samma stund som det visade sig att S och MP bildar regering. Men det är en väldigt svag regering. Extremt svag till och med. Frågan är om den ens håller förbi höstbudgeten (om det inte visar sig att Löfven är en virutos på att skapa särskilda överenskommelser). För faktum är att alliansen + deras stödparti i 90% av alla frågor får majoritet i vilken fråga de än vill. Så för att regeringen inte sitta som en "lame duck" måste alla frågor förankras före omröstning. Det gör att Romson är totalt bakbunden och inte kommer att kunna orsaka några stora katastrofer för jakten.

Publicerat

Var det någon som blev förvånad? Det var väl tämligen givet i samma stund som det visade sig att S och MP bildar regering. Men det är en väldigt svag regering. Extremt svag till och med. Frågan är om den ens håller förbi höstbudgeten (om det inte visar sig att Löfven är en virutos på att skapa särskilda överenskommelser). För faktum är att alliansen + deras stödparti i 90% av alla frågor får majoritet i vilken fråga de än vill. Så för att regeringen inte sitta som en "lame duck" måste alla frågor förankras före omröstning. Det gör att Romson är totalt bakbunden och inte kommer att kunna orsaka några stora katastrofer för jakten.

Prisa Gud, en pragmatiker… ;) Skämt åsido. Det är precis det jag menar med att det parlamentariska läget är ypperligt för en bred och pragmatisk lösning för det jaktpolitiska skiftet vi tyvärr står inför. Jag vill hävda att lobbyn under nuvarande premisser har chans till större inflytande än den någonsin hade under Alliansen. Om den nu tar denna chans, det återstår att se. 

Publicerat

Vet inte riktigt vad jag skall säga,men Ibbe, dina svar är lika lugnande som Predulin - och lika farliga!