Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ministerposterna offentliggjorda: Åsa Romson Miljöminister

Featured Replies

• Svar 91
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såja, nu kan ni sitta där och gnida era nävar ni som röstade rött och trodde att detta inte skulle hända. Sköts en varg på skyddsjakt på gränsen till min ena mark här i skåne igår, enligt ryktet den f

• Att ha en miljöminister som kallat Liberg mfl korrupta, när de levererat budskap som inte MP gillat, är en politisk risk över jakten på en nivå vi aldrig någonsin varit med om tidigare.    Om man tr

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Eftersom det är en djäkla skillnad i att sitta i regering jämfört med att vara stödparti eller i opposition så kommer hon inte att kunna flippa ur totalt. Det är ju alltid något att trösta sig med.

Publicerat

Som vanligt anses det vara en självhävdande predikning från piedestal så fort någon avviker från litanior och tröstlöst målande av Fan på väggen.

Det verkar finnas mycket komplex som måste levas ut på forum om man ständigt måste tolka in undergången i allt...

Ibbe har rätt tycker jag. :)

Publicerat

Var lufta och söka sympati för sin oro för den jaktpolitiska utvecklingen om inte på ett jaktforum? Och även om det är självklart med tanke på valresultatet så är det väl inte kondtigt att det finns en oro och rädsla över att så många jaktfientliga människor sitter på så tunga poster.

Publicerat

Ibbe, är enig med dig i mycket men likt den gode millgard predikar du ner till folk från en position som självupplevt upplyst inför en grupp idioter. Du är inte den ende personen som är läskunnig och kan dra slutsatser, inte ens på detta internetforum jag lovar. Oron folk känner är till dels befogad, att mp allena inte kommer att kunna omvälva jakten tar jag för givet men det är inte bara status quo vi behöver 4 år framåt heller. Det är där kommer vi möta på hindren oavsett hur motionerande och arg riksdagen än må vara.

Det är (ett påstått avpolitiserat) naturvårdsverk som har jävlas mest med oss jägare den senaste mandatperioden, de har fullständigt skitigt i demokratiskt tillverkade beslut och gjort allt för att bedriva en miljöpartistisk politik i jaktfrågor. Tror vi kan glömma en ny viltmyndighet samtidigt som det aldrig levererats fler tårtor från östermalmshallen till ett statligt verk någonsin som idag.  

Ett starkare naturvårdsverk skrämmer faktiskt skiten ur mig, Romson är precis den anabola man önskat sig.

Om det är så mitt framförande av mina åsikter upplevs så kan jag inget annat göra än att beklaga. Det är inte min avsikt att sparka nedåt, tvärtom. Jag har knappast idiotförklarat någon, jag har knappast förklarat någon som icke läskunnig och jag tvivlar inte en sekund på att samtliga medlemmar på detta forum är fullständigt kapabla till att dra slutsatser. Så, snarlikt babbel undanbedes vänligt. Om jag uttrycker mig klumpigt så ber jag om ursäkt - inte fasen har jag gjort det här dock, så det tänker jag inte göra. 

Det enda jag försöker förmedla är att det lätt blir ett väldigt vältrande i missnöje med statlig politik på sådana här forum (och då menar jag inte enbart internetforum). Även jag är orolig för hur utvecklingen ser ut, även jag hade velat ha en jakt- och viltvårdsmyndighet som kan verka någorlunda autonomt, även jag är frustrerad pga överstatlighet, överurbaniserad politik och hyckleri. Jag blir röd i ansiktet och blodet börjar sakta men säkert småkoka när jag tänker på hur det i dagens läge finns situationer där laglydande medborgare behandlas sämre av myndigheter än vad grova brottslingar gör. Se bara på licenshanteringen i vissa län. Det räcker som exempel.

Samtidigt menar jag att energin och missnöjet måste riktas någonstans. Inte mellan folk som i grund och botten tycker ungefär likadant - som här, t.ex., utan mot riksdag och regering och mot de sporadiska stolpskott som ska föreställa våra folkvalda politiker. Jag motsäger mig inte att det finns ett hot mot den jakt vi bedriver idag, inte alls. Men jag menar att det blir kontraproduktivt att förstora hotet till överdrivna proportioner innan vi faktiskt vet hur allt kommer se ut. Om det sen blir skit och djävelskap av det, så får vi väl…. 

a0P52NQ_460sa_v1.gif

Publicerat

jag utgår från att det blir skit o jävelskap med denna dam, hur menar du att vi ska agera för att få bort henne?

men snygg avslut på ditt sista inlägg :thumbsup:

Publicerat

Äh. Hade tänkt skriva att det var en helt obefogad rädsla - och obefogad är den ju inte. Men det betyder inte att MP:s alla utspel om jakt- och landbygdsfrågor kommer bli lag bara för att ett av språkrören blir minister - tvärtom. Tänk efter hur situationen ser ut:

- Om S vill bilda regering måste de ha folk med sig. MP är Sveriges fjärde största parti och är också "centre-left" - så vilka skulle de annars ha det mest omfattande samarbetet med? Och om vi sluter oss till att valet av MP som samarbetsparti följer denna logik, vem skulle Löfvén ge miljöministerposten, om inte ett av MP:s språkrör? MP hade aldrig samarbetat annars. 

- Det är således ett avvägande - OCH - ett avvägande som inte på något sätt behöver betyda att Romson får någon slags magisk oinskränkt makt över allt som har med jakt och lantbruk att göra…..

- Riksdagen kommer ha större inflytande än på väldigt, väldigt länge. Detta öppnar upp för samarbete mellan höger och vänster och om vi som jägare och lant- och skogsbrukare höjer våra röster tillräckligt mycket, så kommer våra folkvalda inte att kunna ignorera oss hälften så mycket som om vi hade haft en koalitions- eller majoritetsregering. Således är läget rent parlamentariskt sett det bästa på länge för jägare och lantbrukare. 

- Morgan Johansson som justitieminister är bra på många punkter. Några är redan nämnda längre upp i tråden. 

- Dessutom, sist men inte minst, en norrlänning blir landsbygdsminister… need I say more?

ibbe

Var och en får ju tro vad var och en vill, än så länge är detta tillåtet t.o.m i Sverige... Tror kanske inte att Åsa Romson & Co kommer att bli särskilt långlivade på sina poster.

Publicerat

Vi är nojjiga för allt som rör jakten måste inte beslutas i riksdagen.

Förordningar kan ändras ändå.

Se om era hus för nu kommer en jaktlig istid för lång tid framöver....

/Mike

Men varför är du nojig nu? 

MP har inga mera mandat nu mot förra mandatperioden.

Publicerat

Jag undrar om verkligen MP kommer att kunna driva igenom så mycket nytt egentligen. Känns mer som om att de lyckas behålla det de gillade av Alliansens politik, det nya jag sett verkar har kommit från S.

Deras olika tolkning av kärnkraftsöverenskommelsen tycker jag är talande exempel. Med andra ord tror inte jag att det kommer att bli värre än det är men vi kan nog glömma någon egentlig förbättring inom jakten.

/Markus

Publicerat

Såg att det togs beslut om att avliva två vargar i Jämtland idag. Var det Romsons första åtgärd som ansvarig minister? ;-)

Publicerat

Såg att det togs beslut om att avliva två vargar i Jämtland idag. Var det Romsons första åtgärd som ansvarig minister? ;-)

är hon ansvarig redan?

huja!

Publicerat

Ja katastrof är väl bara förnamnet här.....hoppas som många på nyval.....omgående!

Publicerat

Om arbetare hade haft vett att fortsätta rösta på sossarna så de hamnat på +40% hade vi sluppit både nedmonteringen av samhället och försvar (m), sverigedemokrater och miljöextremister. Så kunde C byta ut sin stureplans nyliberala grupp mot ideologiskt ÄKTA centerpartister och så hade C och S regerat ihop i en majoritetsregering. Det hade varit det bästa för Sverige totalt sett. Jag är helt övertygad om att C lätt kunnat haft över 10% med rätt folk bakom rodret men allians sammarbetet har ju totalt kvävt dem. En majoritet av C väljare ville ju se ett sammarbete med S, Lööf som aldrig kunde tänka sig det är då ur ett demokratisk perspektiv inte rätt ledare för det partiet.

Publicerat

Sakta lite i backarna. Det var faktiskt S som stoppade försvaret i malpåse och sålde ut allt som överskott. Leni Björklund fick det uppdraget. Allt går inte att skylla på M faktiskt. Lika lite som att M var för kvinnlig rösträtt från början.

Publicerat

Består verkligen landets befolkning till 40% av kollektivarbetare?

/Markus

Publicerat

M gjorde en mycket bra sak när dom fick igenom sk fri småviltsjakt på statens mark ovan odlingsgräns -93,men när dom sen ej gjort nåt för att stoppa den allt mer ökande strömmen av finska & norska jägare,med hänvisning till att Sverige ej kan ge svenskar förtur till jakt enligt ett direktiv i eu.Dom har haft 8 år på sig att överklaga och föra frågan vidare.Hoppas nu den nya regeringen jobbar vidare med frågan,men ett nytt svart orosmoln i skyn är ju att denna regering med s & mp vill ratificera ILO 169,plus att Romson och hennes politik nog är dålig för oss jägare...

Publicerat

en ambitiös idiot är bland det farligaste som funnes

och nu funnes det en sådan som miljöminister, och dessutom med dess likar i regeringen, illa

Publicerat

Millgard

I ditt fall handlar det ganska lite om att vara exceptionellt pragmatisk inför alla uppkommande frågor och problemställningar egentligen. Du är mer en motvallspelle och triggas utav att driva en linje som strider mot majoritetens även om den rimligen strider mot din egen övertygelse stundtals. I bland gör du det snyggt och oerhört intelligent, det bugar jag mig för. Men lika ofta missbrukar du människors olika förutsättningar att uttrycka sig i skrift till egen fördel. Bara för att sista ordet är det essentiella för dig oavsett dess innehåll, that's my point. Det är inte ens att betrakta som fenomen, tvärtom oerhört vanligt i forumvärlden trots att du tror att du är ovanlig.

Ibbe är absolut ingen dumskalle han heller, tvärtom. Skulle tro att han är en ganska nyinflyttad medlem från grannkanalen och därmed van vid att högst röstläge vinner debatten. Svansföringen brukar lägga sig med tiden då man inser att debatt funkar här ändå. [emoji2]

Nu gör du dig till Uttolkare Av Sanningen här. Du har helt fel till att börja med, även om det inte hör hit. Grundregel 1 är att inte utgå från att ens egen tolkning är den enda möjliga och att uttala sig om andras karaktärsdrag utifrån några inlägg på internetforum är väl åtminstone på gränsen till infantilt.

Det är helt enkelt så att vi har olika sätt att uttrycka oss - utan större ambitioner bakom - och det är väl ganska lätt att förhålla sig till kan man tycka. En positiv grundståndpunkt kan sannolikt underlätta.

Men dessvärre är det tydligt att det finns stora komplex bakom många reaktioner och tolkningar. Som om det spelar roll HUR det sägs eller VEM som säger något. Det viktiga är väl VAD som sägs?

"du är..." skall man hålla sig borta ifrån på forum. Vänta tills du känner en person nära innan du använder den frasen.

Nå, vad gäller sakfrågan så är det nog så att det har varit lite väl mycket skrän om möjliga hemska konsekvenser för jakten de senaste femton åren. Fast det i princip bara blivit bättre. Jag tror att det var poängen.