Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ministerposterna offentliggjorda: Åsa Romson Miljöminister

Featured Replies

Publicerat

Millgard.

Det som verkligen är naivt är att tro att man kan bortse från hur saker sägs. Vill du få fram ett budskap, till den du diskuterar med eller andra åhörare så är hur man säger saker och ting väldigt viktigt.

• Svar 91
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såja, nu kan ni sitta där och gnida era nävar ni som röstade rött och trodde att detta inte skulle hända. Sköts en varg på skyddsjakt på gränsen till min ena mark här i skåne igår, enligt ryktet den f

• Att ha en miljöminister som kallat Liberg mfl korrupta, när de levererat budskap som inte MP gillat, är en politisk risk över jakten på en nivå vi aldrig någonsin varit med om tidigare.    Om man tr

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Eftersom det är en djäkla skillnad i att sitta i regering jämfört med att vara stödparti eller i opposition så kommer hon inte att kunna flippa ur totalt. Det är ju alltid något att trösta sig med.

Publicerat

Ja eller bättre upp så hade Fredrik fått 51% så hade jag varit lugn för 4år.

jo eller 52%

Publicerat

Fast det i princip bara blivit bättre. Jag tror att det var poängen.

Bättre?

Jag minns en tid då samtliga simänder utom snatterand hade allmän jakttid,likaså samtliga dykänder.

Vidare kunde man jaga korp,enkelbeckasin,skarv,ekorre,hermelin under allmän jakttid.

Att några av dessa arter fullständigt exploderat populationsmässigt inklusive tex vitkindad gås som utan vidare borde införas allmän jaktid på lär inte inträffa under min livstid.

Vad jag ser som mer troligt är att det gamla argumentet "saknar jaktlig betydelse" kommer dammas av och användas för fredandet av fler arter.

/Mike

Publicerat

Millgard.

Det som verkligen är naivt är att tro att man kan bortse från hur saker sägs. Vill du få fram ett budskap, till den du diskuterar med eller andra åhörare så är hur man säger saker och ting väldigt viktigt.

Visst har det betydelse, men det är aldrig huvudfrågan. :)

Avsäger mig därmed sista ordet... ;)

Publicerat

Det var länge sen jag hade så roligt åt vad politikerna hittar på, trevligt med lite friskt blod. Senaste rundan med giftig bottenfärg (hennes familj har ju ingen bil (privatchaufför?) och båten är ett kulturarv i trä så det funkar inte med tvätt, då är det tydligen helt ok) och hennes egen tolkning av kärnkraftsöverenskommelsen visar på djupa insikter. Verkar som om drevet går, ska bli kul att se vad mer som flyter upp till ytan

Publicerat

Åsa Romson lever inte som hon lär. Expressen avslöjar att hon målar båten med kopparfärg. :-)

Publicerat

Om arbetare hade haft vett att fortsätta rösta på sossarna så de hamnat på +40% hade vi sluppit både nedmonteringen av samhället och försvar (m), sverigedemokrater och miljöextremister. Så kunde C byta ut sin stureplans nyliberala grupp mot ideologiskt ÄKTA centerpartister och så hade C och S regerat ihop i en majoritetsregering. Det hade varit det bästa för Sverige totalt sett. Jag är helt övertygad om att C lätt kunnat haft över 10% med rätt folk bakom rodret men allians sammarbetet har ju totalt kvävt dem. En majoritet av C väljare ville ju se ett sammarbete med S, Lööf som aldrig kunde tänka sig det är då ur ett demokratisk perspektiv inte rätt ledare för det partiet.

Fast folk röstar väl på det parti folket anser för den politik som är bäst för landet?

Det socialdemokratiska parti och den politik du antagligen drömmer om ligger idag närmare ett helt annat parti. Det finns en anledning till att gamla socialdemokrater vid valundersökningar till sin stora skräck hamnar närmare SD's politik än vad de själva någonsin kunnat tro. Man förstår ingenting, man skäms och förtränger det faktum att man egentligen inte delar sitt partis nuvarande politik och väljer ändå att rösta som man alltid gjort.

Publicerat

Åsa Romson lever inte som hon lär. Expressen avslöjar att hon målar båten med kopparfärg. :-)

Jag såg också det och kunde inte låta bli att skriva en drapa om det på bloggen. Hon serverar faktiskt några argument som vi kan ha användning av....

http://lipoptena.blogspot.se/2014/10/ansvar-for-jakt-i-regeringen-och.html

Publicerat

Miljömuppar lever sällan fullt ut som dom lär, det finns ofta "lik i garderoben", är det inte gamla avgasspyende bilar så finns det annat att gräva upp.

Har precis avslutat ett mail till en amerikan som sitter på väldigt hög häst gällande bly i ammunition....

Inkonsekvensen är total men det bekommer honom inte alls.

Raggarö

Publicerat

Jag såg också det och kunde inte låta bli att skriva en drapa om det på bloggen. Hon serverar faktiskt några argument som vi kan ha användning av....

http://lipoptena.blogspot.se/2014/10/ansvar-for-jakt-i-regeringen-och.html

Trevlig blogg! :-) Ser att expressen kör på stora drevet! Hur slutar detta tro...?

Publicerat

Som Mad Mike tipsade om tidigare i tråden: "Se om era hus", se till att ni har ammunition "av lämplig sort" i tillräcklig mängd,

Jag kompletterade med RIO 5:or och 3:or idag, Staffan kom inte med en enda floskel ........otroligt.

Raggarö

Publicerat

Minns ni hur det lät inför valet 2002? 1998? :)

Publicerat

Absolut, o hur nära vara det inte med ett totalt blyförbud då? /Christian

Publicerat

Vill också minnas att djurskyddsmyndigheten var en millimeter från att förbjuda fällfångst, eftersom man slog fast att ett fångat djur är ett tamdjur som därmed har rätt till utfodring/veterinärvård/liggplats/rastgård/whatever. Minnet är kort, uppenbarligen. 

Publicerat

För att inte tala om att man förbjöd mete med levande fisk som bete, betesfisken var ett tamdjur eftersom den var fångad.

Jag hörde någon säga att den regeln fortfarande gäller  :sick:, men har inga referenser alls på det  :wink:

Publicerat

Millgard, mitt yrke går ut på att förhandla med folk och företag. Om något är oviktigt för en part, men viktigt för en annan part, då går det åt ett visst håll. Den ena drar och den andra kommer inte att hålla emot. Har du andra erfarenheter? 

2002 och 1998 var det en enpartiregering, MP var inte med i regeringen så det fanns ingen som drog mer än allmänradikala sossar som ville ha poäng hos allmänradikala förstagångsväljare. Det blev en djurskyddsmyndighet som tafsade på jakten och det blev en del försök att få till ett blyförbud. 

Din analys, där du jämför 2002 och 1998 utan att ta hänsyn till regeringssammansättningen och utan att ta hänsyn till regeringspartiernas intentioner, är alltså helt irrelevant. 

Publicerat

För att inte tala om att man förbjöd mete med levande fisk som bete, betesfisken var ett tamdjur eftersom den var fångad.

Jag hörde någon säga att den regeln fortfarande gäller  :sick:, men har inga referenser alls på det  :wink:

Ja, det ska visst stämma att den regeln gäller ännu, men jag har inga referenser heller till det.

Publicerat

Jag minns hur det lät från somliga, dessa somliga skjuter tydligen fortfarande med blyad ammunition t.ex. Oryx, detta trots att det skulle gå lätt att byta från bly till koppar i samtliga kalibrar  :smile:

Raggarö

Publicerat

Min jämförelse avsåg inte 1998 och 2002 utan hur klagovisorna lät även då eller snarare alltid har låtit.

Men jag håller med om att djurskyddsmyndighetens inrättande och sedermera ohämmade förslag tillhör det vansinnigaste som kommit ut från Borgen Norra Bantorget som betalning för regeringsmakten....

Publicerat

Jag minns hur det lät från somliga, dessa somliga skjuter tydligen fortfarande med blyad ammunition t.ex. Oryx, detta trots att det skulle gå lätt att byta från bly till koppar i samtliga kalibrar [emoji2]

Raggarö

Visst är det så, även om "samtliga" och "lätt" är dina egna ord. :)

Men insikten om blyets baksidor når så småningom ut även i de avlägsnaste krokar så jag är inte orolig.

Publicerat

Samtliga och lätt var faktiskt dina egna ord, "någon" fick upplysa om att t.ex.kantantända patroner inte hade något blyfritt alternativ. Det har tydligen inte varit så lätt att skifta till blyfritt

som du trodde.........

Raggarö

Publicerat

Om vi nu skall fortsätta på metes diskussionen så är min uppfattning helt klar. En myndighet kan inte enväldigt hitta på egna definitioner på vad som är tamdjur och inte. Eller är masken också tam när man fångat den? osv. Med andra ord så hade inte Djurskyddsmyndigheten någon rätt att skriva regler kring detta. Jag minns att jag (men lite osäker på var, kan ha varit Vegan.nu) påpekade detta redan då och uppmanade den som ville ha en rättslig prövning att genas anmäla mig. Vi skulle tom kunna bestämma träff på någon göl så att bildbevis kunde införskaffas. Ingen nappade.

Publicerat

Släpp lös mig så blir det ordning ska ni se.