Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ministerposterna offentliggjorda: Åsa Romson Miljöminister

Featured Replies

• Svar 91
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såja, nu kan ni sitta där och gnida era nävar ni som röstade rött och trodde att detta inte skulle hända. Sköts en varg på skyddsjakt på gränsen till min ena mark här i skåne igår, enligt ryktet den f

• Att ha en miljöminister som kallat Liberg mfl korrupta, när de levererat budskap som inte MP gillat, är en politisk risk över jakten på en nivå vi aldrig någonsin varit med om tidigare.    Om man tr

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

Eftersom det är en djäkla skillnad i att sitta i regering jämfört med att vara stödparti eller i opposition så kommer hon inte att kunna flippa ur totalt. Det är ju alltid något att trösta sig med.

Publicerat

Samtliga och lätt var faktiskt dina egna ord, "någon" fick upplysa om att t.ex.kantantända patroner inte hade något blyfritt alternativ. Det har tydligen inte varit så lätt att skifta till blyfritt

som du trodde.........

Raggarö

Det har stått klart sedan "blydebattens" begynnelse att kantantända patroner typ 22lr inte hade blyfria alternativ så det där måste du ha drömt. :) Vad gäller resterande så är det både samtliga och lätt. Numer också "billigt". En utveckling vi förstås hälsar med glädje då merkostnaden för de flesta förr blev uppåt hundringen per år. :)

Men det handlar inte - och har aldrig handlat - om just bly i ammunition utan om blyanvändning i det stora hela. Som väl är har konsekvenserna även för jägare och viltkött blivit mer uppmärksammade på senare år.

Men fortfarande trots decennier av högljutt hävdande av jaktens snara avskaffande tycks litet ha hänt på den fronten och ännu finns det skäl att anta att jakten kommer att kunna fortsätta att utövas i det stora hela vilket rimligen bör anses vara positivt av de flesta härinne.

Romson kommer inte att ändra på det.

Publicerat

Just så, för vargjakten har varit fri och omfattande de senaste åren, o den lär bli helt avreglerad inom kort, M sluta innan du sprider misshag om kring dig, det är bara att inse att med den uppenbara intresse/kompetens brist som finns, i sittande regering har vi ingen aning om vad som kommer.

Kanske är läge att ta det stilla innan du tar en position som lämnar dig helt ensam och motbevisad. /Christian

Publicerat

Millgard,

Nu hör det ju inte till vanligheten att jag drömmer, åtminstone inte om ammunition......

"Samtliga", "lätt" och "billigt" - och ändå inte en total övergång till oblyat från en sådan blyhatare ?

Jag är en av de som ser ett försvårande av vapenägande och jakt både i USA och inom EU, företeelsen hinner nog komma hit till Sverige tids nog, ivrigt påhejad av de som inte gillar jakt eller dess verktyg. Du får nog rätt till slut, bly försvinner och tids nog även jakt/skytte i många former. 

Raggarö

Publicerat

Vargjakten de senaste åren här inte styrts av den förra regeringen - vad den anbelangar beslöt de ju just om licensjakt på varg.

Vi har ingen aning om vad som kommer, men det är en svag minoritetsregering som sitter i Rosenbad nu, det kommer knappast att bli särskilt stora omvälvningar de närmaste fyra åren, om de ens får igenom budgeten...

Jag har inga större problem med att vara ensam i min uppfattning, blir jag motbevisad så lär jag mig väl nåt nytt då och det är absolut ingen förlust.

Lite diskussion och divergerande åsikter skall även jägare tåla kan man tycka. Romson och mp är inte jaktvänliga, det får anses vara ett faktum. Men deras möjlighet att genomföra sin politik på jaktområdet (om de ens har någon) är kraftigt beskuren mot bakgrund av den parlamentariska situationen. Vilket parti skulle stödja dem? V möjligen, det räcker ingen vart.

Publicerat

Koppar är ju en gammal frälse produkt för de miljöbejakande. Ekologiskt vin exempelvis har ju skyhöga halter av koppar då kopparföreningar är godkända som patogenbekämpare i de ekologiska vinodlingarna på kontinenten. Således fler än Romson som glömt var man egentligen hittar CU i det periodiska systemet. Bättre än bly kanske men även koppar ackumulerar sig i kroppen som den tungmetall det är och inget man pissar ur kroppen dagen efter.

Publicerat

Koppar är framförallt skadligt för vattenlevande organismer men till skillnad från bly tillhör den de livsnödvändiga metallerna. Dock i liten mängd.

Men granskningen av Romson lär inte sluta där. Trots tunga mpsympatier hos journalistkåren.

Publicerat

Millgard.

Du skriver:-vi har ingen aning vad" etc.

Tycker du verkligen att det är ett argument för att inte vara orolig? Visst, det är bättre än med MP majoritet. Men trygg kan jag absolut inte känna mig.

Publicerat

Nä orolig kan man väl få vara rent allmänt, men jag tycker att man inte kan anse det säkert att det är slutjagat för att Mp sitter i en minoritetsregering.

Publicerat

Nä orolig kan man väl få vara rent allmänt, men jag tycker att man inte kan anse det säkert att det är slutjagat för att Mp sitter i en minoritetsregering.

Beror väl lite på..... Den menlösa älgjakten och grisarna lär man ju svårligen kunna ta bort då där är ganska stora ekonomiska intressen som kommer att trycka på i så fall. Men all annan jakt är då alls inte speciellt säker i MPs lätt förvirrade natursyn.

/T

Publicerat

Har inte Romson fått avgå pga blyfärgsskandalen? Reinfeldt sparkade ju två ministrar pga missat erlagd betalning till Sveriges "fria" radio och tv-tjänst.

Eller skulle en missad betalning till propagandaministeriet vara värre än att som miljöminister måla en 50 fotare med blyfärg?

Publicerat

Vänstern har en lite annan tradition av att skydda de sina och försöka avfärda allt som "mediadrev" in i det sista. Tror hon sitter rätt säkert om det inte kommer fram bra mycket mer.

Sedan är jag lite sur på de här "dreven". Vissa saker är Ok att ta upp. Som jag sagt tidigare så är en miljökämpes/miljöministers kompetens i miljö/giftfrågor helt klart relevant. Men hur en kulturminister festade loss för 20 år sedan hör inte hit idag...

Publicerat

En kort fråga: Vad menas med förbundets text ?; De nya råden innebär att man bör skära bort allt kött som ser ut att vara blodsprängt eller påverkat av kula och splitter, samt ytterligare 10 cm synbarligen opåverkat kött runt sårkanalen efter kulan

Om jag tolkar texten rätt så försvinner 200mm + sårkanal från en älgbog, mindre djur kan man fetglömma att skjuta i bog överhuvudtaget (eller skjuta alls). Ska man dessutom tänka sig att detta gäller rätt igenom hela djurkroppen vid genomskott ?.

Raggarö

Publicerat

huvudskott , men eftersom det är en tråd om mp så är det på dom jaktbara vilten jag menar :yes:

Publicerat

Jag trodde att vi använde ett miljövänligt alternativ.... (Romson till Expressen)

Ja hade det inte varit för att du vill vara miljöminister och vise statsminister samt språkrör för ett parti med klar miljöprofil, ja då hade kanske inkompetens i miljöfrågor varit en godtagbar ursäkt...

Just detta kan jag tycka både och om. Varför myglas det på burkar och reklam? fakta i fet text är vad som borde gälla (vilket det gör ibland med vissa gifter). Nyliberaler hävdar ofta att det är "konsument makt" som skall gälla, inte lagar och förbud. Om H&M's kläder är tillverkade i vidriga förhållanden av barn så är det bara för konsumenten att välja att inte köpa det. Ja men då så, låt det stå först med fet text innan reklamen visas på tv! likaså all låne och kredit reklam. Uppläggningsavgift, ränta och effektiv ränta kan stå med stora bokstäver och efterföljande skitsnack kan stå med små. På danska fläskfileer kan det stå: från misshandlade grisar med risk för listeria bakterier. Med klar och tydlig sanning på förpackningarna så blir det lättare. 

Jag försvarar inte Romson, hon borde definitivt kollat upp det bättre, men när jag skulle "barnsäkra" hemma var det inte lätt att få rätt info om vad som var giftigt och hur det var giftigt.