Publicerat Mars 16, 20179 yr 27 minutes ago Nils l sa: Tokfiskar abborre för transport söderut framöver. Har haft ett kanonfiske idag. 33 abborrar varav 27 följde med hem och sju sikar. Inte illa pinkat på två timmar och allt i samma hål. Grisjakt på G Nils?
Publicerat Mars 16, 20179 yr 1 minute ago lsjonsson sa: Grisjakt på G Nils? Ett pipbyte på g men jag svänger nog förbi Qvarnhill och kastar ett par påsar abborrfile på honom. Han verkar inte ledsen för det. Sedan står man väl med mössan i hand och ber om någon kväll i Qvarnhill Inn i höst. Grisköttet är ett välkommet avbräck i fiskdieten plus att det är helsikes spännande att sitta där i kojan.
Publicerat Mars 16, 20179 yr 29 minutes ago Nils l sa: Ett pipbyte på g men jag svänger nog förbi Qvarnhill och kastar ett par påsar abborrfile på honom. Han verkar inte ledsen för det. Sedan står man väl med mössan i hand och ber om någon kväll i Qvarnhill Inn i höst. Grisköttet är ett välkommet avbräck i fiskdieten plus att det är helsikes spännande att sitta där i kojan. Ok! Jag förstod att det var något åt det hållet också! Det är gott med lite ombyte i maten o inte bara äta abborrfiléer. Med tanke på vad du har fått se från vakkojan hos Qvarnhill så vet man aldrig vad som dyker upp. Gris el. nalle det är frågan?
Publicerat Mars 16, 20179 yr Jo det grymtar och gruffar och det är rävar grävlingar rådjur och älg. Sedan händer det rätt ofta att det uppstår lite oljud från kojan ibland. Men det har hittills inte hindrat något från att visa sig.
Publicerat Mars 16, 20179 yr 27 minutes ago Nils l sa: Jo det grymtar och gruffar och det är rävar grävlingar rådjur och älg. Sedan händer det rätt ofta att det uppstår lite oljud från kojan ibland. Men det har hittills inte hindrat något från att visa sig. Ja, dom gör ju det! Jag har bara sett dom på film men nog hörs dom när dom kommer. Härligt!
Publicerat Mars 16, 20179 yr Abborrfile mäste nog vara ett av de mest oekonomiska sätt som finns att ta tillvara fisk. 2.6 kilo filé blev det av säkert tio kilo abborre. Siken är saltad och steks till frukost imorgon. Nu är jag helt slut efter morgonens rävlock dagens pimpling och kvällens rensning.
Publicerat Mars 16, 20179 yr Jo det är nackdelen med fileérna, jag brukar koka en del abborre, visserligen får man peta lite ben men det går rätt bra det också.
Publicerat Mars 17, 20179 yr Ja visst är det så Nils! När jag filéade abborre förr i tiden så skar jag av benen jämns med ryggraden o tog en plattång o drog ut retserande ben sedan. Lite extrajobb men det var det värt. Den plattången hade jag enbart till det ändamålet.
Publicerat Mars 17, 20179 yr Haft ett sanslöst abborrfiske idag. Sparat de 35 största och gett bort runt tjugo samt lämnat de tio minsta åt räven. Stor och fin abborre nästan alltihopa. Nu återstår bara två timmar med rensning och förpackning. Lägger inte ut någon bild den här gången. Har stuckit mig alldeles nog idag.
Publicerat Mars 17, 20179 yr Det är kul med sådant abborrfiske! Jag/vi (kompisar) hade sådant där fiske ute på Vättern dom vintrarna det var is på sjön. Då satt vi ovanpå en sandgrynna på ca 12 m o fick hur mycket abborre som helst. Dom var i storleken 4-8 hg med någon enstaka mindre o någon enstaka större. Var det en bra dag så tog det inte många tim innan man hade fyllt en ICA/COOP-kasse full o då innebar det ca 10-12 kg abborre.
Publicerat Mars 17, 20179 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Det är kul med sådant abborrfiske! Jag/vi (kompisar) hade sådant där fiske ute på Vättern dom vintrarna det var is på sjön. Då satt vi ovanpå en sandgrynna på ca 12 m o fick hur mycket abborre som helst. Dom var i storleken 4-8 hg med någon enstaka mindre o någon enstaka större. Var det en bra dag så tog det inte många tim innan man hade fyllt en ICA/COOP-kasse full o då innebar det ca 10-12 kg abborre. Precis ett sådant fiske jag haft idag fast bara två meter vatten under isen. Mikrobalansare var melodin och fiskad en halvmeter ovanför botten. Alltid varit skeptisk till färgens betydelse när man fiskar med 20 mm beten men idag fick jag ändra uppfattning. Efter nästan hundra fiskar släppte färgen och fisket dog. Bytte till en ny och det blev full fart igen. Det var en så markant skillnad att det inte går att bortse från.
Publicerat Mars 17, 20179 yr 2 hours ago Nils l sa: Precis ett sådant fiske jag haft idag fast bara två meter vatten under isen. Mikrobalansare var melodin och fiskad en halvmeter ovanför botten. Alltid varit skeptisk till färgens betydelse när man fiskar med 20 mm beten men idag fick jag ändra uppfattning. Efter nästan hundra fiskar släppte färgen och fisket dog. Bytte till en ny och det blev full fart igen. Det var en så markant skillnad att det inte går att bortse från. Det är kul när man kommer på sådant fiske o fina matabborrar.
Publicerat Mars 19, 20179 yr Ledigveckan är strax slut. Nu får abborrarna vara ifred en vecka. Men nu behöver jag inte snåla med fisken. Har nog runt femton kilo abborrfile i frysen. Däremot har jag nästan ångest över att vara tvungen att jobba imorgon då det är sånt här kanonfiske och kanonväder.
Publicerat Mars 19, 20179 yr Var ute igår vid stugan som brorsans svärföräldrar äger, noll och inget. Men den sjön är svår och mycket småfisk. Fjällan ville göra något ute så vi packade lite fika och åkte ut till samma ställe som förra rundan, någon hade borrat ganska rejält så det fanns många hål att öppna, tacksamt. Lite lurigt fiske och mest mört men hon drog ihop en rejäl filémiddag i det enda hål hon nötte i. Jag fiskade saxagn till mina kompisar och var nöjd så. Alla borrar var tomma i magen och de två spön med mörtbit vi ställde ut gav inget heller så det var ingen stor rusch utan mest nyfikna sega borrar idag.
Publicerat April 11, 20179 yr Kan vara en av de sista svängarna för i vår. Jobbar nästan oavbrutet i tre veckor framåt. Men en kul sväng med skygg fisk som nöp försiktigt på en hemgjord helsvart mikrobalansare på tjugo mm. Tretton abborrar och fjorton småsikar. De senare åker i frysen för rökning så fort väglaget till mammas stuga tillåter.
Publicerat April 11, 20179 yr Fina borrar men sikarna var små! Grattis Nils! Såg du siken som var i tidningen? 2,5-3 kg. Han hade ingen våg med sig o han hade fått den på en mormyska.
Publicerat April 11, 20179 yr Jo jag såg den. Men så stor sik är inte riktigt god som matfisk. De bästa sikarna ligger mellan tre och sex hekto. Fast småsikarna jag fått är förbaskat goda i en stekpanna med riktigt smör de också.
Publicerat April 11, 20179 yr Läskigt bra borrevinter du verkar haft Nils. Får skicka upp mina balansare till dej så dom kommer i vattnet någon gång........
Publicerat April 11, 20179 yr 49 minutes ago Nils l sa: Jo jag såg den. Men så stor sik är inte riktigt god som matfisk. De bästa sikarna ligger mellan tre och sex hekto. Fast småsikarna jag fått är förbaskat goda i en stekpanna med riktigt smör de också. 7-8 hg är fin matfisk tycker jag. Bra storlek på benen när man rensar den. Ok! Jag får prova det någon gång för dom mesta sikarna som jag köper av dom som håvar sik i älven ligger på mellan 5-8 hg.
Publicerat April 11, 20179 yr 38 minutes ago Ken1 sa: Läskigt bra borrevinter du verkar haft Nils. Får skicka upp mina balansare till dej så dom kommer i vattnet någon gång........ Han har säkert gott o väl över 1 m is där uppe våran broder. Jag pratade med grannen som var ute för någon vecka sedan med sin fam o pimplat i Kalix älvs mynning o där var det ca 80 cm is. Folk kör som tok med sina snöskotrar på älvisen ännu. Iaf dom yngre.
Publicerat April 11, 20179 yr Jo nog har jag säkert is första och kanske andra veckan i maj. Men sedan är det två veckor jag får sitta och vänta på öppet vatten.
Publicerat Maj 15, 20179 yr Grisgädda fångad i Luleå http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/fick-grisgadda-pa-kroken-flaskig-som-aldrig-forr-nm4545764.aspx
Publicerat Maj 16, 20179 yr Rejäl gädda men inte det största jag sett i Luleå. Den som en kille tog i gäddvik för säkert trettio år sedan vägde 17.6 kilo och är nog den största gädda jag sett på land. Här är det full pimpelis fortfarande men fisken tar hemskt dåligt. Tror det närmar sig lektid.