Hoppa till innehåll

Svårt att få 150gr i 308:a att prestera annat än vid min-laddning


mr Snok

Recommended Posts

Hej!

 

Har nu varit med om att ladda diverse 150grs kulor (bst, accubond, mega, interlock och scirocco) för .308 i piplängder om 510mm och 570mm. Som bäst har det genomgående blivit alldeles i närheten av min-laddning (41.5-42gr N135 eller N202). På högre laddvikter blir det mest lynnigt (instabilt) och spretigt.

 

I dagarna påbörjades prover på ett nytt vapen med en 600mm pipa och en nosler 150gr bst.

Vilken modest överraskning det blev när 41.5gr N202 gick riktigt bra och de högre krutvikterna mest lämnade frågetecken och önskningar om förbättring.

Det skulle vara trevligt att få till en laddning med 150gr om den hade en flackare kulbana än vad man kan förvänta sig av t ex 165gr. Men min högst begränsade (dock smått utnötta) personliga erfarenhet säger mig att; det är inte mer sannolikt att bli adlad in i den spanska aristokratin, men avkastningnen skulle stå mer i proportion till investerad tid och energi.

 

Vad är eran erfarenhet?

Är det någon större vits (d v s högre sannolikhet än att bli adlad) att jag fortsätter laborera med ett annat krut (N135, N140 och 203b står i skåpet) till kombon 600mm pipa och 150gr bst?

Eller är det sannolikt bättre att börja laborera med en annan kula?

Eller har jag helt enkelt bättre förutsättningar till inre frid och ett rikare liv om jag släpper 150gr-spåret helt och hållet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört rätt mycket med 150 grains kulor av olika slag i 308 win. De krut som gett absolut bäst resultat för mig är 203B eller N540. I bägge fallen så har träffbilderna tätnat i samma takt som trycket ökat och jag har kunnat lägga mig på 870-880 m/s med bra träffbilder.

Det skall tilläggas att det i båda fallen varit rätt ordentligt komprimerade laddningar som krävt droptub för att få plats i hylsan.

//Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite varierade resultat, sciroccon 150 grain skjuter riktigt dåligt och jag har testat en rad olika krut, ändrat friflykten men inte fått det till att funka (scirocco 165 grain skjuter riktigt bra).

 

Sen testade jag 150 grains mega och den fungerar riktigt bra men jag kan inte bli riktigt klok på varför just 150 grains scirocco inte funkar.

 

Hade inte 150 grains mega funkat hade jag släppt 150 grains och satsat på 165 grains istället. Det är jättekul att lösa problem men det är också kul när det bara fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där har vi lite olika erfarenheter, jag har fått sciroccon att skjuta rätt bra men det har krävt att man går upp i hastighet lite grann.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ett vapen inte vill leverera med hårda laddningar oavsett kula finns det stor risk att det finns spänningar nånstans. Iof kan det i detta fall ha att göra med vikten också,, skjuter den bra med maxladdad 180 grainskula?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ett vapen inte vill leverera med hårda laddningar oavsett kula finns det stor risk att det finns spänningar nånstans. Iof kan det i detta fall ha att göra med vikten också,, skjuter den bra med maxladdad 180 grainskula?

Så långt har jag inte kommit än. Första provet med nya pangen var bst:n och N202 som beskrevs ovan.

Men som jag nu förstått det, behöver det inte nödvändigtvis klassas som sisyfosarbete att försöka med annat krut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så långt har jag inte kommit än. Första provet med nya pangen var bst:n och N202 som beskrevs ovan.

Men som jag nu förstått det, behöver det inte nödvändigtvis klassas som sisyfosarbete att försöka med annat krut.

 

Bra att du valde bst att testa först. Om jag inte skulle lyckas med en bst i ett vapen skulle jag bli lite besviken så att säga, förutsättningar då att den skulle skulle skjuta med en annan kula är nog inte jättestora då den kulan tillsammans med tex sierra game king är mycket säkra kort. Men jag har haft en .30 pipa som inte gillade 150 grains kulor. Min kompis har även en T3:a som inte trivs så bra med lätta kulor, dock skjuter bst bra i den. Felsök med alla logiska, lätta och billiga orsaker först så du inte börjar i fel ände som jag gjorde en gång  :wallbash: kanske kan du få lite vv-krut slattar samt ett gäng tyngre kulor av nån att testa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig för att prova både N140 och N203B. Båda kruten bjöd på trevliga överraskningar på den övre halvan av stegen. Nu ska bara de intressanta områdena skjutas om så jag kan sortera bort ifall jag blivit lurad av slumpen.

 

 

Jag har kört rätt mycket med 150 grains kulor av olika slag i 308 win. De krut som gett absolut bäst resultat för mig är 203B eller N540. I bägge fallen så har träffbilderna tätnat i samma takt som trycket ökat och jag har kunnat lägga mig på 870-880 m/s med bra träffbilder.
Det skall tilläggas att det i båda fallen varit rätt ordentligt komprimerade laddningar som krävt droptub för att få plats i hylsan.

//Henrik

I brist på droptube fick jag knacka lite lätt mot hylsan för att få N203B-krutet att sjunka ihop och sätta sig. Lite meckigt, men initialt ser det definitivt ut att vara den extra mödan värd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en R93 som jag sköt 150 grain BST i Nu 150 grain Hammerhead.

Hade en T3 varmint Som sköt bra med BST med.

Allt fabriksladdad.

4 skott bröt varandra på 92m om jag gjorde mitt.

Har nog någon bild?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BST är den kulan som skjutit bäst över lag i dem 308win jag haft.

Den skiten också mycket bra i sambons T3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snoken, jag är som du förstår inte ett dugg förvånad.

Jag vet inte om du har tillgång till någon kronograf men om du har det så kan du utan problem pytsa i 203B tills du börjar närma dig 880 m/s (om du inte har en kort pipa?).

Ett enkelt sätt attt fixa till en temporär droptube är att sätta ihop några sugrör från det lokala snabbmatshaket.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...