Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 100 som första vapen?

Featured Replies

• Svar 223
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den här .308 förmedlade jag nyligen till en nyexaminerat jägare från ett dödsbo.... DET är en bra bössa. En nästan oskjuten Tikka 55 lyx...  Med Warne stål fästen och en begagnat Tysk kikare komm

• Tråden påminner om "Pulp Fiction" Slutar precis på samma ställe den började- med en massa runtikringande på vägen för att komma dit. Båda historier är ganska underhållande Lycka till med din

• Snälla Dansken, nu när han äntligen bestämt sig så kommer du och förstör allt med ett nytt alternativ. Han kommer aldrig köpa ett vapen utan bara fortsätta av vela och tråden kommer att få fler inlägg

Posted Images

Publicerat

Om bössan passar och känns bra så blir det oftast bra, och Saur har hitintills inte producerat något skräp vad jag vet. Så det är nog ett bra köp. Zeiss likadant, har inte sett dem producera något som inte duger. Sedan kanske det är lite pris för märket på Zeiss terra men vad vet jag. Jag kan bara säga vad jag hade gjort i det läget som före detta säljare/marknadsförare, högre pris på Zeiss. Det lär fungera BRA i vilket fall.

Skulle jag rekommendera något till någon så skulle det blir begagnat; gamle kära 1900 är svårslagen, Sako (skärp er gott folk, Tikka är inte det enda mina landsmän tillverkat i Suomi.  :-), ) och Tikka. 308 eller 6.5x55 är oftast det vettiga valet, kanske inte alltid så roligt men övning är viktigare. Remington 700 är den modellen där det troligen finns i särklass mest eftermarknadsdelar till..

Själv skjuter jag remington Seven och en gammal 1600, så ta det jag skrivit med en nypa salt; ligger bössan bra så är det mer rätt än vad vi andra säger.  Och ligger den bra, siktet håller måttet och du lägger pengar på övningsammo så är du hemma.

Säger han som inte övat i närheten så mycket som han borde den senaste åren..

Grattis till köpet vad du en väljer!

Publicerat
  • Författare
49 minutes ago Tapio sa:

Om bössan passar och känns bra så blir det oftast bra, och Saur har hitintills inte producerat något skräp vad jag vet. Så det är nog ett bra köp. Zeiss likadant, har inte sett dem producera något som inte duger. Sedan kanske det är lite pris för märket på Zeiss terra men vad vet jag. Jag kan bara säga vad jag hade gjort i det läget som före detta säljare/marknadsförare, högre pris på Zeiss. Det lär fungera BRA i vilket fall.

Skulle jag rekommendera något till någon så skulle det blir begagnat; gamle kära 1900 är svårslagen, Sako (skärp er gott folk, Tikka är inte det enda mina landsmän tillverkat i Suomi.  :-), ) och Tikka. 308 eller 6.5x55 är oftast det vettiga valet, kanske inte alltid så roligt men övning är viktigare. Remington 700 är den modellen där det troligen finns i särklass mest eftermarknadsdelar till..

Själv skjuter jag remington Seven och en gammal 1600, så ta det jag skrivit med en nypa salt; ligger bössan bra så är det mer rätt än vad vi andra säger.  Och ligger den bra, siktet håller måttet och du lägger pengar på övningsammo så är du hemma.

Säger han som inte övat i närheten så mycket som han borde den senaste åren..

Grattis till köpet vad du en väljer!

Hittade en Husqvarna .308 men det var helstock. Lite synd, hade nog varit den om den inte varit helstock.

Publicerat
  • Författare

Vad är ett bra pris på en ny kikare? Ska man köpa en för 5000 eller mer?

Publicerat

Måste du köpa nytt!? För 5000 kr hamnar du då i undre mellanklassen. Oftast pålitliga sikten mekaniskt men 'sådär' optiskt. Köper du beggat kan du hitta ett sikte i toppklassen (obelyst) för samma peng. Jag och Joacim har länkat till dylika tidigare i tråden.

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Dr Krall sa:

Måste du köpa nytt!? För 5000 kr hamnar du då i undre mellanklassen. Oftast pålitliga sikten mekaniskt men 'sådär' optiskt. Köper du beggat kan du hitta ett sikte i toppklassen (obelyst) för samma peng. Jag och Joacim har länkat till dylika tidigare i tråden.

Nej det måste jag inte, men jag tänkte det eftersom jag trodde att kikarsikten inte går ner så mycket i pris när de används så "då kan jag la köpa nytt". 

Nu är jag ju en dum liten nyutbildad jägare så lär mig!

Publicerat

kikarsikten- det mest använda är 3x9-40 och funkar förbaskat bra till "allt". Jag tror att Z Terra är helt ok, själv använder jag Burris Fullfield II som idag ligger på cirka 3.500 kr. Jag har inte testat det i svårt ljus, men siktet gör allt jag vill på ett bra sätt i de flesta lägen och jag gillar det skarpt. Numera funderar jag på mer specifika sikten för enskilda vapen, exempelvis: lilla remingtonen jag har skulle nog må bra av en liten kikare, typ 27X32 Leupold eller dylikt med belyst riktmedel. Men, det är något som jag önskar för att fila lite på funktionen av just det vapnet, och bara för att jag vill och tycker det är kul. 

jag skulle dock alltid köpa en dyrare 3x9-40 av bra märke en en 2x14-Massor av sämre...

Ny Jägarexamen-bössa? Begagnat köp med tidigare nämnda bössor, BRA fästen utan krusiduller ( lätt avtagbara, massa justeringar mm är krusiduller i min värld om man inte behöver det så håll det enkelt med kvalitet), och begagnad Zeiss, Leupold eller annan stor tillverkare ii 5kkr klassen. Gärna då 3x9-40.

Nya prylar? det paketet du tittat på duger med all sannolikhet riktigt jäkla bra, SAKO har ett paket med SAKO A7, burris och ljuddämpare som verkar kul också. Tikka har liknande paket.

Med det du tittat på nytt eller ett sådant begagnat paket som många nämner här så lär du slå min utrustning tekniskt sett på fingrarna.. så grejerna fungerar. :-)

Moderna tekniken är oftast mycket bättre än oss mindre tränade skyttar och hänger med långt upp i erfarenhetskurvan, så min åsikt är att om man håller sig till de kända varorna så är det idag svårt att göra ett dåligt köp.

Själv tycker jag att det är riktigt kul att du inte tittat på något " Il capone de forza, hunter extreme de lux" paket för billiga pengar som oftast dyker upp. Ett tag under 80-90 talet så var Sverige nersölat med vapenpaket som sedan blev skrotade eller ligger i ett skåp någonstans och rostar..

För mina ögon verkar det vara bra grejer du tittat på, jag har dock ALDRIG ens rört de produkter du nämner utan går bara på erfarenhet och slutledningsförmåga. :-)

(edit, tror faktiskt jag höll i en SAUER 100 för en vecka sedan.. thats about it.. :-)  )

Publicerat
1 hour ago Gustav sa:

Nej det måste jag inte, men jag tänkte det eftersom jag trodde att kikarsikten inte går ner så mycket i pris när de används så "då kan jag la köpa nytt". 

Nu är jag ju en dum liten nyutbildad jägare så lär mig!

Läs optiktråden på Robsoft jag länkade till.

Publicerat

Ok, låt oss prova en gång till.

För 5000kr så är det bästa att köpa begagnat europeiskt - Zeiss, Swarovski, Helia, Docter, Karl kaps, Nickel, Schmidt-bender. Såvida du köper sikten som ser fina ut och du inte misshandlar det undertiden så kommer du kunna sälja det för samma pengar (4-5000kr) om ett par år ifall du vill uppgradera.

Om du prompt måste ha belyst punkt eller kors i riktmedlet, då är mitt tips att du sparar några tusenlappar till och köper ett Minox, Meopta, Delta osv och använder tills du "landat" och vet vad du verkligen vill ha. 

För egen del har jag vid det här laget ägt 50-60 sikten (om det räcker) - allt från belysta tyskar för 15-16000kr ner till sikten för 150-200kr och nu har jag landat i det här Delta 2,5-15x56 och än så länge imponerar den djupt på mig.

Ta nu en rejäl funderare på detta och finkamma nätet efter lämpliga objekt. 

Mvh

Publicerat
32 minutes ago Gustav sa:

Med tanke på hur mycket man sparar om man köper beg. så blir det nog både beg. bössa och kikare. Hittade en på blocket:

https://www.blocket.se/vasterbotten/Kikarsikte_Carl_Zeiss_Conquest_3_5_10x44_67486156.htm?ca=17&w=3

Sen dethär med fäste och ringar, hur hittar man det man ska ha och hur mkt kostar det?

Det där är ett trevligt sikte! 

Vilka fästen du ska välja är lättare att uttala sig om när vi vet vilken bössa du tänkt dig.

Mvh

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Joacim sa:

Det där är ett trevligt sikte! 

Vilka fästen du ska välja är lättare att uttala sig om när vi vet vilken bössa du tänkt dig.

Mvh

Tänkte det, och för ett bra pris! Om jag nu åker o tittar ett sikte, vad ska man leta efter? Hur ser man om den är använd osv?

Publicerat
45 minutes ago Gustav sa:

Med tanke på hur mycket man sparar om man köper beg. så blir det nog både beg. bössa och kikare. Hittade en på blocket:

https://www.blocket.se/vasterbotten/Kikarsikte_Carl_Zeiss_Conquest_3_5_10x44_67486156.htm?ca=17&w=3

Sen dethär med fäste och ringar, hur hittar man det man ska ha och hur mkt kostar det?

Bra sikte till bra pris. Dock liten brasklapp att Zeiss i Europa troligen inte kommer ta emot det om det behöver servas. Det tillhör den äldre Conquest-serien sammansatt i USA och ämnat enbart för den amerikanska marknaden enligt Zeiss. Dvs alla sådana som sålts i Sverige ses av Zeiss som sk 'gråimport'. Vissa handlare i Sverige som tagit in dem har dock tagit på sig att skicka siktena till USA för service om behov (t.ex PN Jakt). Så kolla noga var det är köpt och att kvitto hänger med. Nuvarande Conquest-serien byggs i Tyskland och den servas naturligtvis här i Europa.

Publicerat

Drevjakt med minsta förstoring om 3,5 hade inte funkat på de marker jag jagar på... Den rätt höga lägstaförstoringen kan vara värd att ta i beaktning innan köp, beroende på vilken jakt du skall utöva och hur markerna ser ut.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago dru sa:

Drevjakt med minsta förstoring om 3,5 hade inte funkat på de marker jag jagar på... Den rätt höga lägstaförstoringen kan vara värd att ta i beaktning innan köp, beroende på vilken jakt du skall utöva och hur markerna ser ut.

Det blir mycket smygjakt och vakjakt, men kommer nog också att jaga i grupp.

Publicerat

Kombinera med denna bössa, så är du definitivt hemma. Lite över budget men MYCKET bra prylar. Bl.a kikarfästena är av yppersta klass. 30-06 även kallad 'torparmagnum' är enligt mig den allra bästa allroundkalibern. Ammo av alla de slag finns överallt, och den är väldigt snäll och flexibel att handladda om du blir sugen på sånt vad det lider B)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=219080

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Dr Krall sa:

Kombinera med denna bössa, så är du definitivt hemma. Lite över budget men MYCKET bra prylar. Bl.a kikarfästena är av yppersta klass. 30-06 även kallad 'torparmagnum' är enligt mig den allra bästa allroundkalibern. Ammo av alla de slag finns överallt, och den är väldigt snäll och flexibel att handladda om du blir sugen på sånt vad det lider B)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=219080

Precis den bössan jag letat efter, med syntet! Nackdelen är att den är för dyr (om jag inte köper ett sikte för 4000kr) och att det är 30-06 istället för .308. Är det mycket skillnad mellan 30-06 och .308 när det gäller pris och rekyl? Min pappa har 6.5 och min morfar har 30-06 och kommer nog att ärva dem i framtiden. Då känns det lite onödigt att ha 30-06, vad tycker ni?

Sen på siktet, 2,5x10 menas väl att man kan zooma från 2,5 förstorning till 10?

Publicerat
  • Författare

Föresten, jag sommarjobbar för tillfället och kommer att tjäna runt 4000kr.

Kan tänka mig att höja budgeten från 15 000kr till 17 000 i värsta fall.

Publicerat
27 minutes ago Gustav sa:

Föresten, jag sommarjobbar för tillfället och kommer att tjäna runt 4000kr.

Kan tänka mig att höja budgeten från 15 000kr till 16 500 i värsta fall.

Vart i vårt avlånga land bor du? Verkar som om du helst vill åka och titta på eventuellt vapen innan köp - är det rätt uppfattat?

Publicerat
39 minutes ago Gustav sa:

Precis den bössan jag letat efter, med syntet! Nackdelen är att den är för dyr (om jag inte köper ett sikte för 4000kr) och att det är 30-06 istället för .308. Är det mycket skillnad mellan 30-06 och .308 när det gäller pris och rekyl? Min pappa har 6.5 och min morfar har 30-06 och kommer nog att ärva dem i framtiden. Då känns det lite onödigt att ha 30-06

Sen på siktet, 2,5x10 menas väl att man kan zooma från 2,5 förstorning till 10?

Ser inget egentligt fel i att ha 2 bössor i samma kaliber om de övriga attributen skiljer så pass att man använder bössorna till olika former av jakt.

2,5-10 betyder att zoomen ligger mellan dessa intervall. Efter X:et anges frontlinsens storlek.

Publicerat
  • Författare
Just now Joacim sa:

Vart i vårt avlånga land bor du? Verkar som om du helst vill åka och titta på eventuellt vapen innan köp - är det rätt uppfattat?

Det stämmer. Jag bor i Gnosjö, Småland. 45 min syd-väst om Jönköping.

Publicerat
Just now Gustav sa:

Det stämmer. Jag bor i Gnosjö, Småland. 45 min syd-väst om Jönköping.

Åk till Torsbo och kläm....

Publicerat
  • Författare
Just now dru sa:

Åk till Torsbo och kläm....

Vi gjorde det, visste inte då vad som var bra eller dåligt. Han visade bara Remington 700 och Sauer 100 paketen.