Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 100 som första vapen?

Featured Replies

Publicerat

Ja, det finns Tikka i syntet.  Köpte själv en T3 i kalibern 8x57JS förra året, med syntetkolv.

När du provade Sauer 100 i Torsbo, hur kändes slutstycket?  Provade den själv för några veckor sedan, och tyckte det kärvade alldeles för mycket.  Fick till svar att den var inte smord, men jag har aldrig varit med om att en ny bössa inte kommer smord från tillverkaren.

• Svar 223
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den här .308 förmedlade jag nyligen till en nyexaminerat jägare från ett dödsbo.... DET är en bra bössa. En nästan oskjuten Tikka 55 lyx...  Med Warne stål fästen och en begagnat Tysk kikare komm

• Tråden påminner om "Pulp Fiction" Slutar precis på samma ställe den började- med en massa runtikringande på vägen för att komma dit. Båda historier är ganska underhållande Lycka till med din

• Snälla Dansken, nu när han äntligen bestämt sig så kommer du och förstör allt med ett nytt alternativ. Han kommer aldrig köpa ett vapen utan bara fortsätta av vela och tråden kommer att få fler inlägg

Posted Images

Publicerat

Köp en sådan Tikka (eller en Remington eller en Winchester eller en Sako) med trästok och stå ut med trät under ett år. Under tiden sparar du pengar till en McMillan-stock eller något annat bra. Då är du grymt nöjd och har sedan en bössa som är mycket bättre än en ny billig plastbössa.

Publicerat

Finns en tikka m690 i 6.5x55 med ett leupold 3-9x42 för 5000:- på blocket.

Då har du även pengar över att köpa varma kläder till 

passet^_^

Syntet kan ha sina fördelar men att olja in en träkolv en gång om året är inte så 

jobbigt;)

Publicerat

Sauer 101 har en pipa som är värmekrympt på plats och inte gängad. Enligt mig så är allt som inte är gängat löst och sitter bara temporärt fast. Lyssna på grabbarna ovan och skippa sauern omedelbart. Det finns andra vapen med långt mera beprövade och fungerande konstruktioner som fungerar.

Publicerat

Man ska också komma ihåg att det finns andra delar på ett vapen som ändå måste få torka upp efter en oväders dag. Så man slipper ändå inte ifrån underhåll bara för att man har syntet. 

Publicerat

Om du har en värmekrympt pipa kan du inte enkelt byta när pipan är slutskjuten. Då går Sauer 101 bort: gillar du inte vapnet så är det som det är, gillar du vapnet kan du bara använda den under ett pipliv. 

Publicerat
14 minutes ago Gustav sa:

Denna är ny, men enligt er ska den vara bättre än den dyrare Sauer 100?

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/81807?filter=207396

Sen köper man ju till sikte osv

Det där är nog gamla modellen av Tikka T3. Se till att få den nya T3x (uppgraderad med bl.a rekylklack i stål, täckhylsa på slutstycket i metall, bättre syntetstock (med dämpskum) och modulär vg grepp, bättre bakkappa. Välj också gärna modellen "Adjustable" så får du en bra höjbar kolvkam från fabrik.

https://www.jakt.se/tikka/tikka-studsare/Tikka-T3x-Lite-Adjustable.html

"Bättre"...tjaaa...åtminstone kan du byta pipa lätt när den är slutskjuten...det 'går inte' på Sauern (vilket kan ha nog så stor påverkan på andrahansvärde, även om den praktiska betydelsen är liten för normaljägaren/skytten som kanske inte skjuter +5000 skott på en livstid). Tikka T3x kommer nog ha fin-fint andrahandsvärde B)

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Dr Krall sa:

Det där är nog gamla modellen av Tikka T3. Se till att få den nya T3x (uppgraderad med bl.a rekylklack i stål, täckhylsa på slutstycket i metall, bättre syntetstock (med dämpskum) och modulär vg grepp, bättre bakkappa. Välj också gärna modellen "Adjustable" så får du en bra höjbar kolvkam från fabrik.

"Bättre"...tjaaa...åtminstone kan du byta pipa lätt när den är slutskjuten...det går inte på Sauern (vilket kan ha nog så stor påverkan på andrahansvärde, även om den praktiska betydelsen är liten för normaljägaren/skytten som kanske inte skjuter +5000 skott på en livstid). Tikka T3x kommer nog ha fin-fint andrahandsvärde :-)

T3x finns i väldigt många olika varianter. Skillnaden mellan lite, ads, com osv är väl inte så stor? Det är väl bara små detaljer?

Publicerat

Lite = syntetstock.

Adjustable = justerbar kolvkam.

För mer info...surfa dig trött... :lol:
http://www.tikka.fi/

Publicerat
20 hours ago HerrBerg sa:

Om du har en värmekrympt pipa kan du inte enkelt byta när pipan är slutskjuten. Då går Sauer 101 bort: gillar du inte vapnet så är det som det är, gillar du vapnet kan du bara använda den under ett pipliv. 

Ett bra argument om det gäller magnumkaliber tex . Men hur ofta skjuter man slut en ny pipa vid normal användning egentligen? tex en 308w som tål minst 4000-6000 skott. Att hävda att man skall undvika köpa en bössa där pipan inte är gängad i lådan för att underlätta byte i framtiden är ju bara löjligt.

Publicerat
9 minutes ago Vestjakt sa:

Ett bra argument om det gäller magnumkaliber tex . Men hur ofta skjuter man slut en ny pipa vid normal användning egentligen? tex en 308w som tål minst 4000-6000 skott. Att hävda att man skall undvika köpa en bössa där pipan inte är gängad i lådan för att underlätta byte i framtiden är ju bara löjligt.

Jag skulle inte köpa en sån bössa beggad åtminstone (men jag är ju även Robsoftare ;):lol:...man vill ju kunna pipa om till nån rolig obskyr kaliber vad det gällerB))...så jag ställer mig lite skeptisk till andrahandsvärdet. Meeen...det finns ju mycket folk därute som du säger...som bara plockar fram bössan till jakten och drar av ett par askar jaktmatch på sin höjd...då är det naturligtvis ett icke-problem.

Publicerat
  • Författare

Ok. Ska kolla i några vapenhandlar också innan jag bestämmer mig. När det gäller sikte, vad rekommenderar ni? Nytt ska det vara va? Zeiss Terra 3-9x50 satt på Sauer 100 när jag testade den och den kändes bra, men jag har ingen erfarenhet om vad som är bra och vad som inte är. Vad finns det för andra bra sikten som kostar 4000-6000 kr? 

Publicerat
Just now Dr Krall sa:

Jag skulle inte köpa en sån bössa beggad åtminstone (men jag är ju även Robsoftare ;):lol:...man vill ju kunna pipa om till nån rolig obskyr kaliber vad det gällerB))...så jag ställer mig lite skeptisk till andrahandsvärdet. Meeen...det finns ju mycket folk därute som du säger...som bara plockar fram bössan till jakten och drar av ett par askar jaktmatch på sin höjd...då är det naturligtvis ett icke-problem.

Precis vad jag menar alla håller inte på custombyggen hit och dit eller hänger på banan dygnet runt ;). För den normala jägaren som skjuter några askar jaktmatch och 50 jaktskott om året är det nog inga problem med livslängden pipan.

Publicerat
  • Författare
På 2016-06-06 at 02:46 Islänningen sa:

När du provade Sauer 100 i Torsbo, hur kändes slutstycket?  Provade den själv för några veckor sedan, och tyckte det kärvade alldeles för mycket.  Fick till svar att den var inte smord, men jag har aldrig varit med om att en ny bössa inte kommer smord från tillverkaren.

Jag tänkte nog inte mycket på det just då, märkte inget speciellt.

Publicerat

Köp inte Zeiss billigaste serie. Begagnade 'riktiga' tyskar och österrikare är mest prisvärt och kan hittas i ditt prisintervall. Eller gå upp lite och köp ett nytt sikte i 'mellanklassen' (Meopta R1/R2, Minox ZEi, Docter, Leupold VX-6 mfl)...eller för all del ett begagnat i mellanklassen (kvalitetssikten har ofta bra garantier) B)

Publicerat

Fast såväl Mauser M12 och Sauer 101 har ju visat sig skjuta VÄLDIGT bra i tester...så just argumentet om spänningar som ondgör precision köper jag inte riktigt...:P;)

Publicerat

Det finns många lösningar som används men som berättigar invändningar. Det finns goda skäl för och emot bössan. Som Dansken skrev tidigare, om du till 99% bestämt dig för bössan och bara vill få det OK:at så kan jag göra det för dig. Det är OK.

Publicerat

Hade en krico i 22hornet en gång. Den sköt förbannat bra den också med stiftad pipa. Problemet var att den sköt förbannat bra veckan senare fast då femton cm på sidan om föregående träffbild. Nej jag står fast vid att ett bra vapen har gängad pipa och en stor fet rekylklack som sitter fast i lådan och inget jäkla spår med något löst skräp som glappar, sorry Tikka! även om den skjuter förbaskat bra. Sedan har ett bra vapen låsklackar som sitter längst fram på slutstycket om det sedan är två eller nio så länge man har anliggning jämnt och på alla.

Publicerat
6 minutes ago trumpetarn sa:

Det finns många lösningar som används men som berättigar invändningar. Det finns goda skäl för och emot bössan. Som Dansken skrev tidigare, om du till 99% bestämt dig för bössan och bara vill få det OK:at så kan jag göra det för dig. Det är OK.

:D:thumbsup:

Publicerat
På 6/5/2016 at 13:04 Dansken sa:

Utan att vara disrespektfull så har jag sett mängder av trådar liknande denna på annat forum:

Frågan om en viss bössa är "OK"

Oavsett vilka svar eller råd TS får verkar hen redan ha bestämt sig för den modell det gäller- och vill bara ha någon form för bekräftelse och uppbackning för sitt val...

Köp du paketet du har utsett, och var nöjd med det.... Det funkar garanterat...Man måste också göra sina egna val.

Jag har två talesätt jag kan citera till dig: ett tysk: "den som köper billigt köper 2 gånger"

Och ett från min far: "att se tillbaka på ett långt livs misstag- det är det som kallas erfarenhet"

Får jag då lägga till ett: Du behöver inte lyssna på andra som gått före. Vi kan inte tvinga dig att ha rätt.